Nitzen1987

Børn til bryllupsfesten

22 indlæg i dette emne

Hej allesammen

Min forlovede og jeg skal giftes næste sommer, men vi er allerede så småt begyndt at tale om, hvem vi vil invitere. Til at starte med var vi meget uenige om, hvorvidt der skulle børn med til selve bryllupsfesten. Han ville ikke have børn med, men det ville jeg. Efterhånden som jeg fik tænkt over det fik jeg selv den mening, at der ikke skulle børn med. (Det skal lige siges at min forlovede har tre børn fra et tidligere ægteskab.) Herudover har mine søstre tilsammen fire børn som er jævnaldrene med mine "bonusbørn". Min forlovedes familie har selv rådet os til ikke at have børn med under festen om aftenen og bakker 100% op om vores beslutning, min familie derimod, især min mor, blev helt forarget da vi fortalte at børnene ikke skulle være med til festen om aftenen. Min forlovede og jeg er enige om at børnene (7 i alt) skal være med i kirken og efterfølgende indtil omkring spisetid, hvor vi har tænkt os at finde en barnepige, der kan tage børnene med hjem i vores lejlighed, hvor børnene så kan holde deres egen hyggeaften med pizza, slik, film og hvad de nu ellers har lyst til, og efterfølgende sove sammen om natten, barnepigen vil selvfølgelig være tilstede, indtil der kommer en anden voksen og tager over. For mig og min forlovede er det vigtigt, vores bryllup bliver en dejlig aften, hvor alle kan more sig og slappe af uden at skulle tænke på og holde øje med børnene.

Hvad har I af erfaringer med børn under bryllupsfesten? (Alle børnene vil være i alderen 5-12 år)

Håber at I har nogle råd til, hvordan vi kan takle den situation uden at støde nogen.

Vh

Anita :thumbsupsmileyanim:

OPDATERING

Vi tog tyren ved hornene her før jul, hvor vi tog en snak med mine forældre og gjorde dem klart, hvad det var vi ønskede med børnene under bryllupsfesten. Min mor var, som jeg på forhånd var klar over, uenig. Min far derimod kunne godt forstå vores beslutning, men var ikke meget for at give sin mening til kende (måske fordi han var bange for at få med kagerullen af min mor efterfølgende;)) Nå men det er altså på plads.

Derudover har jeg en sød kollega på mit studiejob, der af sig selv har tilbudt at passe børnene om aftenen, og så er hun oveni købet pædagogstuderende, så vi er trygge ved at overlade børnene til hende den aften Hun har godt nok sagt at hun ikke vil have noget for det, men det får hun under alle omstændigheder

Er meget lettet over at det er på plads

Redigeret af Nitzen1987
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Først og fremmest er det jo jeres fest, så I bestemmer om I vil have børn med eller ej.

Men et alternativ til at ikke at have dem med, kunne være at have en barnepige med ved festen og så arrangere et "børnehjørne" eller rum med dvd, spil etc.

Vi har ikke mange børn i familien og vores venner er heller ikke så langt endnu. Vi har et vennepar som får barn i november og de må selv bestemme om de vil tage ham med eller efterlade ham hos bedsteforældrene - fordi han er så lille.

Jeg har selv to søskende som til den tid vil være hhv. 4 (og et halvt! ville hun sige) og 12. De skal selvfølgelig med og min bror på 12 får lov at tage en ven med, fordi festen ellers ville være en dræber for ham.

0

Del dette indlæg

Det er jeres fest, og dermed jer der bestemmer hvordan det skal være... Vi skal heller ikke have børn med, vores søn er knap et år til den tid, og han ska være med, indtil vi ska spise, så ska vi arrangere en barnepige...

Jeg synes det lyder som en god løsning, at børnene får deres aften, det er da også meget sjovere for dem...

0

Del dette indlæg

Jeg syntes ærlig talt ikke familien har noget at brokke sig over når i oven i købet tilbyder så godt et alternativ for børnene... Jeg ville kunne forstå lidt brok hvis de selv skulle finde barnepige eller lignende, men når i nu oven i købet sørger for børnene og sikre at de har det sjovt med film, slik og andre børn på deres egen alder, så syntes jeg den brok er ubegrundet...

Og som de andre siger så er det jeres beslutning, det må de respektere...

Xaksia

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Anita :thumbsupsmileyanim:

Jeg synes også det lyder som en super god måde at tackle det på, at børnene får deres egen fest. Og det er altså Jeres fest, og dermed Jeres beslutning - MEN kan godt forstå at I helst vil undgå surhed. Men for forældrenes skyld, synes jeg også er det må være en gave at få foræret en "voksenaften", hvor de ved at deres børn har det godt et andet sted.

Vi har selv sat grænsen ved konfirmationsalderen, og den regel gælder for alle. Vores ide er nemlig, at det skal være en fest, hvor ingen skal tage sig af nogen, men have mulighed for at slappe helt af og more sig. For alles skyld. Og det kan da være svært, når der er 3 børn, hvoraf kun to blir inviteret, men når man forklarer folk hvorfor det blir sådan, så forstår de det også (så heldige er vi i hvert fald). Kodeordet er for os: konsekvens - samme regler gælder for alle.

Håber I får medhold i Jeres ønsker - andet er simpelthen for groft på Jeres dag :bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg synes da det er en SUPER løsning I kom frem til.

Vi skal holde bryllup næste år og det er uden børn. Vi har selv en datter på 2½ på det tidspunkt og der er en masse børn i vores vennekreds der har små børn (0-5 år), men ingen af dem skal med. Derudover har jeg 5 nevøer og niecer (7-12 år). De kommer med i kirken og reception, og så bliver de hentet. Min søster er skilt så hendes eks kommer med til kirke og reception (vi har alle et godt forhold til ham), og så tager han deres børne. Tror min bror finder på en ligenende løsning til hans børn -bare med hans bedste ven, som jeg også har kendt hele mit liv.

De store børn kunne måske godt have været med, men jeg synes de voksne skulle have en "fri-aften".

KH B

0

Del dette indlæg

Vi skal heller ikke have børn med til vores bryllup og vi har selv 6 børn.

Vores egne er med til kirken og en del af maden, de to yngste ryger med dagplejemor,

de mellemste og de ældste tager hjem i huset og ser film og spiser snolder eller hvad de nu lyster

sammen med resten af "teens".

På den måde har vi valgt at gøre det.

Vi er faktisk ligeglade med hvad andre mener, selvfølgelig er der ammebørn må de komme med.

/MizzT

0

Del dette indlæg

Hos os gør vi det, at vi inviterer familiens børn og hyrer en barnepige, en hoppeborg, sørger for der er div spil osv. Det drejer sig om 7 børn ialt og de 4 af dem er vores egne. Vores børn er vores liv og derfor vil vi gerne dele denne dag med dem. På "dagen" vil de være 9 år, 7½ år, 4 år 3mdr og 1 år 9 mdr.

Som de andre også skriver så er det jeres fest og I bestemmer:)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi var også lidt i tvivl om hvorvidt børnene skulle med, men så var vi til en anden familiefest for lidt tid siden og de børn vi overvejede ikke at tage med, stormede rundt fra start til slut - hvilket var fint dér for det var i en lade på en stor gård. Men da besluttede vi endeligt at de ikke skal med til vores fest, der bliver i et forsamlingshus, og der er ikke have o.lign. de kan løbe ud i. Det vil blive for kedeligt for de små, de vil blive rastløse og larmende - og det gider jeg bare ikke høre på på vores store dag! Og da jeg fremlagde forslaget for forældrene blev de også bare lettet. Der er altid ét forældrepar der ender med at komme til at se efter alle ungerne, og det var de bare så glade for at slippe for.

Så vi skiller ved 12 år, det er det mest naturlige sted at skille ved i vores tilfælde. Der er en på 15, to på 12, en på 7 og tre på 5.

0

Del dette indlæg

Vi står lidt i samme dilemma. Der er til den tid 3 på 17 år, 1 på 16 år, 4 på 14 år, 1 på 11 år, 1 på 9 år, 2 på 7 år og det er alle familiens børn. Vores egne vil være 2½ og 5 måneder og de skal selvfølgelig med i kirken og indtil middagen går i gang.

Vi har snakket om at man først er voksen når man er 18 år. Grunden til det er at der er så mange der har samme alder og de får hurtigt gejlet hinanden op og det er ikke deres dag men vores dag.

Det er en dag med taler og sange og det skal der være ro til og ikke en masse fnisende vilde børn der løber rundt eller "overtager" stemningen.

Så hos os vil det kun være spædbørn der må komme med.

0

Del dette indlæg

Jeres bryllup, jeres fest, jeres beslutning - ganske enkelt - hvis du spørger mig.

Personligt er jeg af den mening, at det er en fest for voksne, hvor man ikke skal bruge tid på at holde øje med børn.

Vi har 3 børn tilsammen, ingen fælles. På det tidspunkt hvor vi skal giftes er de 10, 11 og 18 år. Kun ham på 18 bliver invieret.

Vi har dem kun hverande weekend, så har valgt at holde brylluppet i en weekend, hvor vi ikke har dem, så vi ikke skal tænke på babysitter, for alle dem som plejer at passe dem er jo med til brylluppet ;o)

Vi satsr dog på ar de "små" kommer i kirken.

Man kan desværre ikke gøre alle tilfreds!

Held og lykke med den endelig beslutning.

0

Del dette indlæg

Vi står selv i samme situation til næste år. Der er rigtig mange børn i vores familie og vi har selv en datter som vil være godt 4 på det tidspunkt. Vi har valgt at det er min datter og min gudsøn som skal være brudepige- og dreng i kirken og de får lov til at komme med indtil lige inden spisetid, så bliver de hentet og passet natten over. Alle andre børn kommer ikke med, heller ikke i kirke. Kan tydeligt huske min søsters bryllup for nogle år siden; der var alle børn med og det var så forstyrrende både i kirken og til festen - på trods af at der faktisk var en barnepige til at ta sig af dem.

Jeg ved godt at der er nogle i min familie som rynker på næse af vores beslutning...men sådan vil det være uanset hvad man beslutter.

Jeg synes at I skal følge det der falder jer mest naturligt og lade være med at tænke på hvad folk mener - man har jo så meget andet der fylder i hovedet op til den store dag og det skal jo helst være positivt.

Når i står på selve dagen, vil i være lettede over at i bare kan nyde hinanden.

Jeg håber I får en rigtig god dag.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand har to børn på dengang 4 og 10 år, og vi var slet ikke i tvivl om, at de to var vores allervigtigste gæster - de hørte ganske enkelt med.

Børnene havde en fantastisk dag - de var så lykkelige for at være med, og de snakker stadig meget om brylluppet. "Den dag, vi havde bryllup...", siger den mindste - og jeg tror virkelig, hun følte sig som en del af "os, der blev gift". Det er så dejligt!

Vi spurgte før brylluppet nogle af de venner, som har børn, der er jævnaldrende med vores, om de kunne tænke sig at have deres børn med til bryllup, og de svarede "nej, tak, vi vil helst feste uden". Så der var kun vores to.

Vi havde bedt børnenes farmor om at være den, der holdt særligt øje med den mindste. Farmor-opgaven var dog at overse, for der var konstant nogen, der var der for børnene ... som i øvrigt den dag opførte sig endnu mere eksemplarisk, end de plejer.

Året forinden var børnenes mor blevet gift, og hun valgte, at børnene kun skulle med i kirke + reception. Vi havde børnene om formiddagen før hendes bryllup, og de blev afleveret hos os igen om eftermiddagen, før de gik til bords. Og hvor gjorde det ondt på den store, at han ikke måtte komme med til sin mors bryllupsfest. Og det var tydeligvis ikke en god dag for den lille at skulle rives ud af en samværsuge for at blive kastet frem og tilbage mellem diverse i hendes mors familie til et bryllupsarrangement, som hun ikke havde nogen fornøjelse af, og hvor hendes mor primært enten ikke var der, eller kun kunne betragtes på afstand. Hun var dengang 3 år ikke så meget til en masse mennesker, der kom og dikkede, og særligt ikke, hvis ikke der var en tryg hånd at holde i. Og hun havde ganske enkelt de værste mareridt om natten efter det bryllup.

Da vi fortalte børnene, at vi skulle giftes og holde en bryllupsfest, blev den mindste lykkelig, og hun så sig som en naturlig del af festen, mens den store forbeholdent sagde "vi skal jo nok ikke med". Jo sagde vi, vi vil meget gerne have jer med, hvis I har lyst til at komme. De næste måneder fortalte børnene vidt og bredt, at vi skulle giftes - typisk fulgt direkte af et ".. og vi skal med". Ingen tvivl om, at det betød meget, ikke bare for os, men også for de to børn, at de var med.

0

Del dette indlæg

Hej Anita,

Jeg kan godt forstå dit dilemma. Men det er jo jeres fest...

Vi skal selv giftes næste sommer, og er i samme situation. Og det er helt klart noget der skal gennemtænkes.

Vi har selv besluttet at det er en fest UDEN børn. Vi har trukket grænsen ved 15 år. Der mener vi at de er store nok til at komme med, og til at passe sig selv, så mor og far ikke behøver bekymre sig om dem.

Vi holder det på et slotshotel, hvor der også er værelser der kan lejes af gæsterne. Og hvis de unge teenagere bliver trætte eller synes det er for kedeligt, kan de jo bare gå derop og hygge sig,

Lige så snart man inviterer til fest med børn, bliver det en helt anden form for fest.

De gæster der har børn med, vil muligvis gå tidligt, når børnene er trætte. De vil ikke give "los" på samme måde når de har børn med, og det vil slet ikke være "jeres" fest på samme måde.

Det kan da godt være at der er nogen der bliver lidt stødt over, at de ikke må tage deres børn med. Men når det kommer til stykket, og feste er igang, vil de da synes det er fedt med en friaften, uden børn.

I skal ikke lade jer styre af det, I skal gøre som I har lyst til. Og for det andet, er det jo heller ikke ligefrem billigt at holde et bryllup, og hvis man skal betale for 10 ekstra kurverter til børn, som alligevel ikke kan lide maden, eller sidder stille i mere end 5 minutter ad gangen. Kan man jo også overveje om det er pengene værd?

Ikke fordi alt skal gøres op i penge, men der er bare mange overvejelser.

Hvis man holder et havebryllup, hvor ungerne kan rende rundt og hygge sig, lege, gå ind og crashe i stuen, når de er trætte nok, er det jo ikke noget problem.

Så det jeg egentlig vil frem til med alt det her er, at I skal gøres jer en masse overvejelser, men gøre det I synes er bedst. Og ikke lade jer styre af andres meninger. For når alt kommer til alt, er det jo jeres dag, og jeres bryllup, jeres fest, jeres gæster.

Jeg ønsker jer en rigtig dejlig og fortryllende dag. :balloons:

Maria

0

Del dette indlæg

Hej Nitzen.

Tillykke med Jeres kommende bryllup..

Min kæreste og jeg er i nøjagtig samme båd, men har besluttet at det er vores aften, dvs. ingen børn.

Jeg var dog stadig i tvivl om man nu kunne tillade sig dette og efter at have søgt råd hos par med børn, så er jeg ikke i tvivl mere...Festen bliver holdt uden børn.

Forældrene var enige i denne beslutning, da de jo ikke rigtig kan være med til at feste igennem. Det vil blive en fest på børnenes præmisser kan man sige, da de jo i den alder alligevel kræver en masse opmærksomhed. Desuden risikerer man at festen bliver afbrudt tidligt, da forældrene jo skal hjem med de små...

Vi har påpeget at børn er velkomne i kirken og til receptionen, men at børnene skal hentes inden middagen. At der så er nogle (måske) der bliver stødt over det, det er helt og holdent deres problem.

Husk på, at det er Jeres fest og om I ønsker at børn ( lige meget hvor søde de er ) skal "dominere" aftenen...

Det er vel egentlig en smagssag, men tror I skal gøre hvad I ønsker.

Mon ikke din mor ændrer mening, som aftenen skrider frem og der er ikke er nogle små som skal puttes?

:balloons:

PS. Håber det kan bruges og tillykke til Jer. Håber I får en dejlig dag.

Hilsen Michelle

0

Del dette indlæg

Først og fremmest tillykke med jeres kommende bryllup og velkommen til :balloons:

Nu har jeg ikke læst alt det de andre har skrevet, så du må undskylde, hvis jeg gentager noget.

For det første er det JERES fest! Det er JER dagen handler om, og ikke alle mulige andre. Så derfor er det også JER, der bestemmer

Jeg synes også man skal tænke på børnene. Hvor sjovt er det lige for en på 7 år at være med til en bryllupsfest, hvor der bliver holdt mange taler. Der bliver hele tiden kysset og nok også grædt en del. Hvis jeg tænke tilbage på mig selv som 7årig, så ville jeg ikke have det særlig sjovt til sådan en fest.

Jeg synes det I selv har fundet ud af er en rigtig god ide. Så kan ungerne også få deres egen rigtig hyggelige aften. De er stadigvæk med til det "sjove" ved brylluppet, men de slipper for den "kedelige" del.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej hej

Ja, vi skal også giftes til sommer og har selv haft snakken da vi har to børn og mine brødre (fem styks) har tilsammen 12 børn derudover :cheerleader3: Og så er der alle vores venner der også har børn og skulle alle med (med deres børn) ville vi blive over 100 tror jeg. Så der kommer ikke børn med til festen... Også fordi vi ikke vil "tillade" nogle børn og "udelukke" andre. Men som du har jeg det også en smule trælst med at børnene bliver udelukket fra en sådan stor dag. Det betyder utroligt meget for vores børn at vi skal giftes og de går op i det med liv og sjæl. Men de er kun 4 og 6 år når festen løber af staben og derfor ville vi være nødt til at være meget ovre dem sådan en dag. Så som jer kommer vores børn med indtil aftensmaden ca. Vi er i et dilemma om de andre børn også skal med indtil da, men det tager vi senere. Mht din mor (hvad er der med de mødre??!!), så må du kærligt men bestemt minde hende om at det er jeres fest og jeres ønsker der skal respekteres -ikke hendes. Det er ok at være uenig men hun skal ikke få dig til at føle dårlig samvittighed. Det er ikke fair i sådan en tid her. Så hvis din forlovede og dig er enige (også selvom ddu går på kompromis), så må det være sådan det er. Så mærk efter inde i dig selv (og ikke i din forlovede og mor) og tænk over hvad der VIRKELIG betyder noget for DIG den dag og læg det frem på bordet. For der vil være tre kategorier der skal/kan opfyldes på jeres bryllupsdag og det er HANS behov, DINE behov og JERES behov. Det er i hvert fald det koncept vi arbejder ud fra :balloons:

Rigtig meget held og lykke

Kh Kristina

0

Del dette indlæg

Hej.

Vi står lidt i samme dilema. Min forlovede har 2 børn.

Vi har talt om at de kun skal med til vielsen og så køres hjem inden maden. Efterfølgende vil vi så tager dem med i lalandia eller lignende i en forlænget weekend og "fejre" det med dem. Vi vil forklare dem at det er en voksen fest som bliver lang og kedelig når der ikke er andre børn og så overraske dem med at vi vil fejre det med dem på en måde som de vil få SÅ meget mere ud af. Vi laver lille en bryllupskage, sodavand i campagneglas osv. og tager med så de kan se det er vores måde at fejre det sammen med dem. For vi skal fejre det sammen med dem!

Håber du finder ud af det. Men I sidste ende er det jeres bryllup så hvis I er enige er det lige meget hvad "mor" syntes.

0

Del dette indlæg

Jeg synes også man skal tænke på børnene. Hvor sjovt er det lige for en på 7 år at være med til en bryllupsfest, hvor der bliver holdt mange taler. Der bliver hele tiden kysset og nok også grædt en del. Hvis jeg tænke tilbage på mig selv som 7årig, så ville jeg ikke have det særlig sjovt til sådan en fest.

Jeg synes det I selv har fundet ud af er en rigtig god ide. Så kan ungerne også få deres egen rigtig hyggelige aften. De er stadigvæk med til det "sjove" ved brylluppet, men de slipper for den "kedelige" del.

Det er naturligvis en smags- og en holdningssag om børn skal med til festen eller ej men det kan faktisk være ganske sjovt for 7 årige børn at være med til en bryllupsfest. Hvis stedet og mulighederne er til det. Dvs. hvis man sørger for at der er aktivitetsmuligheder for dem i form af legetøj m.v. i et tilstødende rum. Børn syntes også det er sjovt og særligt parrets egne børn - men også øvrige - får meget ud af - formentlig også senere - at se forældrene danse brudevals. Jeg ved da hvordan min egen knægt har reageret på det til de par bryllupsfester han har været med ude og spille til og han var 6 år ved det første. Det taler han stadig om den dag i dag.

0

Del dette indlæg

Som mange andre også har sagt så er det jeres fest og jer der bestemmer.

Vi har besluttet ikke at tage børn med, lige med undtagelse af J. gudbarn. ( hun vil være 8 år). Vi har taget denne beslutning på baggrund af at vi synes at vores gæster skal være gæster og kunne hygge sig.

Jeg synes i øvrigt at det er en fin ide i har..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi tog tyren ved hornene her før jul, hvor vi tog en snak med mine forældre og gjorde dem klart, hvad det var vi ønskede med børnene under bryllupsfesten. Min mor var, som jeg på forhånd var klar over, uenig. Min far derimod kunne godt forstå vores beslutning, men var ikke meget for at give sin mening til kende (måske fordi han var bange for at få med kagerullen af min mor efterfølgende;)) Nå men det er altså på plads. :thumbsupsmileyanim:

Derudover har jeg en sød kollega på mit studiejob, der af sig selv har tilbudt at passe børnene om aftenen, og så er hun oveni købet pædagogstuderende, så vi er trygge ved at overlade børnene til hende den aften :) Hun har godt nok sagt at hun ikke vil have noget for det, men det får hun under alle omstændigheder :thumbsupsmileyanim:

Er meget lettet over at det er på plads :badgirl:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer