karina & Brendan

Will you be mine? Brendan & Karina's bryllup 2010

143 posts in this topic

Efter en dags undren over, hvordan man fik oprettet en planlægningstråd, fandt jeg hjælp i forummet :-)

Tusind tak for velkomsthilsnerne! Efter (endnu) en gang at have kaget rundt i forummet, har jeg nu fået intet mindre end 2 tråde - FLOT! Arbejder lige på at få slettet den anden - sorry! Her kommer noget baggrundsstof ;-)

Baggrund

Vi er et dansk/australsk par, der skal giftes i DK til sommer. Mødte hinanden i Sydafrika på et backpackers i 2003. Utroligt, hvad 3 timer på en enkelt dag kan gøre, for her 7 år senere står vi og skal giftes!! Måske ikke helt de tanker jeg havde som 21-årig, da jeg rejste af sted som frivillig til Afrika for at tage tage ud og 'embrace the world':-) Efter små 4-5 års pendleri mellem Danmark og England, hvor min kæreste boede på daværende tidspunkt, besluttede vi os for at tage tyren ved hornene og flytte sammen. Heldigt nok fik jeg job i Australien, og min kæreste kunne blive udstationeret med sit arbejde, så i 2007 tilbragte vi 12 dejlige måneder i en af verdens skønneste steder - Sydney. Herefter er vi så flyttet til Danmark, hvor vi pt. bor i København og planlægger bryllup i det sønderjyske til foråret, hvor jeg oprindeligt er fra :-)

Bryllupsplanlægning

Så er det vist blevet min tur til at dele min historie/planlægning med resten af forumet efter at have smugkigget herinde i et par dage for at finde ud af, hvordan det hele fungerer. Er allerede blevet en smule afhængig - og gud, hvor får man bare mange idéer og inspiration af at læse om andres bryllupper og den forudgående planlægning.

Forlovelsen

Anyways, for at starte fra begyndelsen (dvs. frieriet), så skal vi faktisk helt tilbage i oktober 2008! Jep, en lidt lang forlovelse fra vores side, eftersom vi først skal giftes 8. maj 2010, men der var flere ting, der lige skulle spille ind bl.a. min uddannelse, en større flytning samt selve logistikken omkring brylluppet, som altså lige kræver lidt ekstra, når svigermekanismen bor på den anden side af jorden :-)

Frieriet

Frieriet foregik i Berlin. Min kæreste boede på daværende tidspunkt i England, mens jeg selv var studerende i Odense, og vi havde planlagt en weekend getaway til Berlin for at mødes med noget familie, som kom over fra Australien. Jeg ankom til hotellet sent til hotellet den samme fredag aften (næsten) helt uvidende om, hvad der skulle ske. Da min kæreste så ankom, gik vi en tur ned forbi Brandenburger Tor, og mens vi passerer igennem Unter Den Linden (berømt gade i Berlin), bliver der pludselig fyret en masse fyrværkeri af foran os..... - haha, det var dog ikke ' part of the show', men alligevel med til at sætte stemningen ;-) Vi går ned foran Brandenburger Tor, hvor vi står der i mørket, og min kæreste spørger så, om jeg vil gifte mig med ham.....En følelse af panik blandet med 10.000 tanker går igennem mit hoved; - jeg er på ingen måde i tvivl om, at dette er manden i mit liv, - forstå mig ret, men pludselig blev 'bryllup', mand, kone, hvid kjole, at være i centrum en hel dag og at stå foran gud og hvermand og sige "I do" bare lidt virkeligt!!!! Haha - har aldrig været den helt store bryllupsfanatiker og egentlig aldrig skænket bryllup en tanke, så det var ret mange kamler lige at skulle sluge..... - Tilbage til mørket i Berlin, hvor min kæreste står og afventer et svar, mens jeg står og siger "I''m surprised" x 3, hvilket jeg som sådan ikke var, men blev bare så overvældet af frieriet, ringen og hele øjeblikket, at jeg slet ikke lige kunne få ordene ud .....SELVFØLGELIG vil jeg gifte mig med dig!!!!!! Efter kys og kram gik vi tilbage til vores hotel, hvor vi drak champagne og spiste chokolade, som min kæreste havde medbragt til lejligheden.....det meste af natten gik med en følelse af eufori blandet med en rus fra champagne, som i øvrigt var HELT fantastisk.....første og nok sidste gang, jeg får lov til at drikke Don Pérignon ;-) Derefter ringede vi til familie og venner i Australien, som delte glæden og de fantastiske nyheder med os på den anden side af jorden ;-)

Næste dag mødte vi med min kæreste familie inde i Berlin, som stadig er uvidende om vores forlovelse. Bedst som vi står og snakker sightseeing, bryder min kæreste ind, og vi fortæller, at han har friet....Vild jubel og kys og kram udveksles, hvorefter sightseeing bliver skippet til fordel for champagnedrikkeri resten af dagen på diverse udendørs caféer og restauranter rundt i Berlin :-) Intet mindre end en fortryllende weekend i Berlin, som vi begge holder rigtig meget af.....

Bryllupsplanlægningen - bliver opdateret undervejs :thumbsupsmileyanim:

6-12 måneder før brylluppet

♥ Fastsæt dato og tidspunkt: 8. maj 2010 kl. 13:00

♥ Reserver kirken: Er sket - Skt. Pauls Kirke i Sønderborg - søger stadig præst, som kan afholde noget af ritualet på engelsk

♥ Feststedet: Tyrstrup kro - Christiansfeld

♥ Lav en gæsteliste: Done - 69 gæster

♥ Vælg farvetema: Lilla/Elfenben

♥ Arranger transport til og fra kirke: Bruger muligvis vores egen bil

♥ Bestil fotograf: Er gjort - Michael Holm - bryllupsfotograf

♥ Bestil frisør: Done Afrodite Salon Sønderborg

♥ Bestil make-up:Done

♥ Vælg brudekjole, sko og tilbehør: Kjolen er købt .

♥ Book musik til festen: Live band fra Århus ved navn "Fake That"

♥ Køb vielsesringe : Done - hvidguldsringen er bestilt!

♥ Vælg en toastmaster: Er valgt, og nu også spurgt - hun blev ellevild!!!

♥ Gavekoordinator:Brudens søster er spurgt og har sagt ja

♥ Brudepige: Er valgt og spurgt - hun er vild med tanken

♥ Få designet invitationer, gaveæsker, bordkort, menukort: Invitationerne er done!

♥ Send invitationerne ud: Hurra - så kan jeg endelig sætte kryds ved denne også

3-6 måneder før brylluppet

♥ Få en ægteskabserklæring og send til kommunen: Er sendt

♥ Brudekjolen, skoene og tilbehøret: Brudekjolen blev købt ved 1. prøvning!!!!

♥ Køb tøj til brudgom: Done

♥ Indgravering i vielsesringe: har ikke helt bestemt os for, hvad der skal stå

♥ Skriv en ønskeliste: Done

♥ Aftal med blomsterhandleren, hvad der skal leveres: Done - flotte buketter med roser i lilla nuancer samt blomsterranke til vores bil

♥ Bestil bryllupskage: Done - har fået en privat til at bage vores kage

2-3 måneder før brylluppet

♥ Bestem hvilke salmer der skal spilles i kirken: Er næsten afgjort

♥ Forbered evt. tale/event til din tilkommende

♥ Lær at danse brudevals: Er i gang

♥ Planlæg skifte af efternavn (f.eks. skal efternavn i pas ændres, hvis en eller begge skifter efternavn i forbindelse m. brylluppet): Er fikset

♥ Forbered bordplan: Done

♥ Køb morgengaver: Done - kæresten får et navneskilt til vores dør med vores nye navne og en spa-weekend i Pragh.

1 måned før brylluppet

♥ Fastsæt bryllupsmenuen: Done

♥ Gennemgå vielsesritualet og andet med præsten (salmer, udsmykning af kirken, regler for fotografering, regler for at kaste med ris foran kirken)

♥ Brudekjolen: Det tog sin tid, og der var mange forhindringer undervejs, men færdig - det er den!

♥ Tjek at brudgommens tøj er ok

♥ Tjek at prøvelsesattesten er kommet fra kommunen og afleverer den til vielsesstedet

♥ Gå brudeskoene til så de ikke klemmer på dagen

♥ Aftal detaljer med fotografen: Done

♥ Aftal detaljer med frisøren: Done

♥ Aftal detaljer med transporten: Vi bruger egen bil, men søsters kæreste kører.

♥ Aftal aftenens forløb med toastmasteren

♥ Lav bordplan og bordkort: Done

♥ Sørg for ekstra tøj

♥ Lav et detaljeret skema der viser de ting, som skal gøres lige før, under og efter brylluppet

1-2 uger før brylluppet

♥ Lav en kontrol på at alt er i skønneste orden

♥ Lav en huskeliste på hvad i skal have med når i tager hjemmefra hver især: taske (og indholdet), paraply, ekstra strømper

Dagen før brylluppet

♥ Pak en taske med det tøj, som I skal have på dagen efter brylluppet

♥ Sørg for at makeup og andre praktiske ting (plaster, panodil, nål og tråd) er i brudens taske

♥ Gå tidligt i seng så I er udhvilede til jeres store dag

Selve bryllupsdagen

♥Få styr på nervene!!

Brudebuket og knaphulsblomster skal hentes hos blomsterhandleren

♥ Arranger hjælp til registrering af gaver: Gavekoordinatorens job

♥ Præsenter toastmasteren

♥ Nedpakning og hjemtransport af gaver

♥ Sørg for paraplyer i tilfælde af regn

♥ Husk nål, tråd, plaster, neglefil og klar neglelak til rep. af strømper, evt. ekstra strømper

♥ NYD DAGEN!!!

Edited by karina & Brendan
0

Annonce ♥

Hejsa og velkommen til dette dejlige og totalt afhængige forum

Kæresten og jeg sidder og griner lidt af din historie om dig og din kæreste, da den faktisk ligner vores en hel del. Han er nemlig også australier... :)

Vi arrangerer hele vores bryllup på engelsk, så jeg har mange gode idéer og oversættelser osv, hvis du er interesseret på et tidspunkt.

Glæder mig til at følge dig herinde :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Hejsa og velkommen til dette dejlige og totalt afhængige forum

Kæresten og jeg sidder og griner lidt af din historie om dig og din kæreste, da den faktisk ligner vores en hel del. Han er nemlig også australier... :)

Vi arrangerer hele vores bryllup på engelsk, så jeg har mange gode idéer og oversættelser osv, hvis du er interesseret på et tidspunkt.

Glæder mig til at følge dig herinde :thumbsupsmileyanim:

Hej Milstarn,

Tak for din velkomst!:-) Kan allerede mærke, at det er vanedannende, det her forum, men hey, det er jo konstruktive timer, da det handler om brylluppet ;-)

Vil meget gerne udveksle idéer senere ang. oversættelser og andre måder at håndtere et dansk/engelsk bryllup på. Super, at I har besluttet at gøre det hele på engelsk - jeg har nu heller ikke tænkt mig at være tolk den ene dag, men i stedet placere folk, der måske kan oversætte lidt for hinanden sammen. Synes dog, det kan være lidt tricky med traditionerne - danskere har jo enormt mange festlige traditioner til et bryllup, hvor australierne er meget mere laid-back, og det mere er en fest :-) Begge ting er jo gode på hver sin måde, men jeg tror, vi tager lidt fra begge verdener ;-)

Har lige smugkigget lidt på jeres hjemmeside - flot design og elsker enkeltheden i jeres invitation.

Mange hilsner

Karina

0

Annonce ♥

Hej Susanne!

Tak for din hilsen - har lige smugkigget på din side - og til trods for, at vi skal giftes på samme dato, er jeg jo håbløst bagefter, kan jeg godt se ;-) Hahaha! Må se, om jeg ikke kan indhente det forsømte de kommende uger ;-)

Hvor er det dejligt at se flere med enkle invitationer, da mine egne kreative evner og tålmodigheden ikke rækker til de helt store udfoldelser på det område.... i dag er dagen dog afsat til at få et par prototyper op at stå i samarbejde med kæresten ;-)

Vil glæde mig til at følge din videre planlægning!

/Karina

0

Hej Susanne!

Tak for din hilsen - har lige smugkigget på din side - og til trods for, at vi skal giftes på samme dato, er jeg jo håbløst bagefter, kan jeg godt se ;-) Hahaha! Må se, om jeg ikke kan indhente det forsømte de kommende uger ;-)

Hvor er det dejligt at se flere med enkle invitationer, da mine egne kreative evner og tålmodigheden ikke rækker til de helt store udfoldelser på det område.... i dag er dagen dog afsat til at få et par prototyper op at stå i samarbejde med kæresten ;-)

Vil glæde mig til at følge din videre planlægning!

/Karina

Hihi - jeg tror ikke nødvendigvis det er dig der er bagefter, men måske nok ligeså meget mig der er i god tid :thumbsupsmileyanim:

Ingen stress - du skal nok nå det!! Og husk at nyde det undervejs! ;)

0

Da jeg kan se, folk er flittige med at uploade billeder, kommer der også lige et par billeder af:

Sct. Pauls Kirke (katolsk kirke i Sønderborg)

Feststedet, Tyrstrup kro i Christiansfeld.

Har brugt en del tid på at finde en anden præst i dag, da præsten, som hører til den katolske kirke i Sdbg., desværre ikke taler så meget engelsk, og vi kunne godt tænke os, at nogle af salmerne + selve vielsesritualet foregår på engelsk :-)

Vi har valgt at holde brylluppet i den katolske kirke, da min kæreste er katolik, mens jeg er protestant, men som så mange andre danskere betaler jeg kirkeskatten uden at komme der så tit. Derfor virkede det naturligt for os at holde det i den katolske kirke. Den katolske kirke har en del ritualer i forbindelse med en vielse, og således skal vi også gå til ægteskabsundervisning, inden vi skal giftes. Ja, det virker måske lidt gammeldags, men jeg er da stadig spændt på at se, hvad det går ud på.... beretning følger :-D Min kærestes familie er aktive katolikker, og vil derfor nok også gerne tage aktiv del i selve vielsen ved at læse nogle af læsninger. Samtidig har min kæreste og jeg talt om, at vi godt kunne tænke os, at hver af vores familier tændte et lys for os i kirken, som vi så skal smelte sammen til et.....som et symbol på det bånd mellem familier, der bliver indgået i forbindelse med ægteskabet :-)

Kirken er i øvrigt udstyret med lilla sæder på stolene samt lilla som en af farverne i mosaikkerne i vinduerne, som passer perfekt til mit lilla tema. Sjovt, som tingenen nogle gange går op i en større enhed ik? :thumbsupsmileyanim:

Whatcha think?

post-41261-1263251941.jpg

post-41261-1263253150.jpg

Edited by karina & Brendan
0

Annonce ♥

Så er jeg blevet færdige med mine såkaldte 'kort' til henholdsvis min brudepige (min veninde) samt til vores toastmaster, som også er én af mine veninder. Her kommer lige et par billeder - jeps, jeg har desværre 10 tommeltotter og er ikke specielt kreativ, men jeg prøver virkelig at finde det frem og synes, at resultatet kan gå an ;-) Ville faktisk have lavet et til vores gavekoordinator også, som er min søster, men kan ikke finde de der 'pakker', som man kan lime på kort. Er der nogle, der ved, hvor man finder dem henne? Panduro har dem ikke :-(

Bag på begge kort er der en beskrivelse af, hvorfor jeg har valgt lige netop den person til den pågældende rolle samt i korte træk, hvad vi har af 'forventninger' - et stort ord, da vi jo bare ønsker, at alle skal have det hyggeligt :-)

post-41261-1263331527.jpg

0

Annonce ♥

Hej Karina :)

Jubiii - så kom der billeder og den første planlægning - og synes da allerede du har fået en del på plads!

Og så er det en rigtig sød og idyllisk kirke I skal vies i - jeg er altså også ret spændt på beetning om hvad ægteskabsundervisning sådan mere nøjagtigt går ud på. Og kan godt se det du sagde med at stedet i skulle holde festen var "rigtig dansk", det ser bare super hyggeligt udefra og det ser ud til der er rigtig romantisk stemning med billedet fra gårdhaven - glæder mig til at se flere billeder af stedet.

Synes det er nogle rigtig søde kort du har fået lavet, kan ikke se de 10 tommelfingre :biggrin:

Så kommer der vel også snart beretning fra første kjoleprøvning? Håber der er mulighed for at få taget nogle billeder, er spændt på hvilken type kjole du har i kikkerten :rolleyes: Jeg følger med (har husket at sætte flueben ;))

0

Eftersom jeg på lørdag skal ud og kigge/prøve brudekjoler, er det vist ikke for tidligt, at jeg lige får lagt et par billeder ind af, hvad jeg forestiller mig, det skulle være. I 2009 var jeg helt afsindigt hooked på en kjole fra Ateilier Diagonal, men desværre findes den ikke på hjemmesiderne mere, så tror desværre ikke den lagerføres i år :-( Jeg er mest til kjoler, som 1) har en smule ærme i 2) Uden for mange blonder og perler 3) kropsnært, og så må den gerne have en farvebrydning midt på, som den ene af de kjoler, jeg har fundet her har.

Hvis I har set nogle kjoler med en smule ærmer eller lign., så vedhæft endelig nogle billeder.... jeg synes umiddelbart, at udvalget er noget mangelfuldt :-(

post-41261-1263836630.jpg

post-41261-1263836753.jpg

post-41261-1263836763.jpg

0

Hej Karina :cheerleader3:

Jeg prøvede lige at kigge efter kjoler med små ærmer, for jeg var ret sikker på at have set en del. Nu har jeg kun lige været inde og se hos Bride Fashion og dér havde de en del på hjemmesiden. Jeg kunne måske også forestille mig, at hvis man finder drømmekjolen og den fx kun har tubetop, at man så kan få sat små ærmer på - har i hvert fald set en del der får sat halterneck og lign. på deres kjoler. Og mht. det todelte, så er der jo mulighed for at sætte et bånd i taljen - hvis du lige finder drømmekjolen der kun lige mangler den detalje :loveboard: Jeg har sat billederne sammen som jeg fandt på deres hjemmeside, men det er jo svært hvad der lige er din smag, men her er i hvert fald nogle bud.

post-40599-1263840664.jpg

0

Annonce ♥

Hej Karina :cheerleader3:

Jeg prøvede lige at kigge efter kjoler med små ærmer, for jeg var ret sikker på at have set en del. Nu har jeg kun lige været inde og se hos Bride Fashion og dér havde de en del på hjemmesiden. Jeg kunne måske også forestille mig, at hvis man finder drømmekjolen og den fx kun har tubetop, at man så kan få sat små ærmer på - har i hvert fald set en del der får sat halterneck og lign. på deres kjoler. Og mht. det todelte, så er der jo mulighed for at sætte et bånd i taljen - hvis du lige finder drømmekjolen der kun lige mangler den detalje :loveboard: Jeg har sat billederne sammen som jeg fandt på deres hjemmeside, men det er jo svært hvad der lige er din smag, men her er i hvert fald nogle bud.

Hej Christine,

Tak for billederne af kjolerne. Det er rigtigt, at Bride Fashion har en del kjoler m/ærmer - må hellere få booket en tid ved dem også. Var ved at gå helt i panik forleden, da jeg læste, at det kunne tage op til 5 MÅNEDER at få kjolen hjem. Hahaha - så meget tid har jeg jo slet ikke, men House of Brides beroligede mig og sagde, at de havde gode kontakter - og hvem ved, måske de allerede havde min størrelse ;-) Ender sikkert med noget HELT andet end det, man har forestilt sig, når man først står i butikken. Det er jo på lørdag - og søndag skal vi til bryllupsmesse, så måske vi ses ;-) Ville egentlig spørge dig om noget ang. jeres invitation. Har du tænkt dig at binde noget udenom - evt. et bånd eller noget, eller hvordan kommer den til at sidde 'fast'?

Kærligst,

K

0

Var til frisøren i går og begynder efterhånden lidt at panikke over det hår til brylluppet! Sagen er den, at jeg har superfint og ultra glat hår, så alt hvad der hedder spænder og andre sjove ting glider altid ud af mit hår i løbet af ganske kort tid. Har brugt det sidste 1,5 år på at få det længere, og det er egentlig også blevet ret langt nu!!! Havde egentlig tænkt, at jeg gerne ville have lidt krøl i håret til brylluppet, men det frarådede frisøren meget, da hun tror, at det vil glide ud i løbet af meget kort tid. Mit hår er halvlangt, så hun ville i stedet råde mig til at få sat det op. Jeg er bare bange for at få sådan en frisure, hvor det hele er redt tilbage - også fordi jeg har et ret smalt ansigt, så det kunne komme til at se meget akavet ud..... Må på jagt i jeres andres tråde og smugkigge lidt samt på nettet....

0

Hey, velkommen til..

Tillykke med det hele. Sikke en sød historie med frieriet.

Jeg glæder mig virklig til at læse om alt det der ægteskabsforberedelse, for min mor og far skulle have været til det. Men da det ikke kunne nåes i forhold til hvornår de skulle giftes, valgte de at blive gift på rådhuset. Så glæder mig virkelig til at høre om det..

0

Hej Karina :thumbsupsmileyanim:

Super det kunen inspirere lidt, min mor har købt en kjole hos Bride Fashion, og hun har talt meget positivt om personalet, at de er super søde og rigtig gode til at finde det der klæder én. Tror også det er en god ide at være åben overfor deres forslag - det er utrolig svært at se hvordan kjolerne rigtig ser ud når de hænger på bøjlen.

Ang. vores invitationer, så sætter vi et bånd på bagsiden af den lille klap med vores billeder, og så et bånd fra bagsiden, som så bliver lukket med en sløjfe på forsiden. Har lige stået i en bånd butik i 2 timer :thumbsupsmileyanim: for at finde det perfekte bånd. Så det skulle gerne være prikken over i'et ;)

Og lige en kommentar til håret. Min veninde har også meget fint hår, og hun har længe haft extensions i, og det kan man sagtens selvom håret er fint. Hendes var flettet i - det er også det der er mest skånsomt mod håret. Det er en mulighed for at få en ordenlig hårpragt, og man bestemmer jo selv hvor mange baner der skal i og dermed hvor tykt det bliver. Jeg har i hvert fald overvejet det til den store dag :cheerleader3: der er en del piger inde på trendsales der sætter det i for omkring 1200,- inkl. hår. Det er i hvert fald en mulighed, men skriv endelig hvad du finder ud af :denmarkflag:

0

Hey, velkommen til..

Tillykke med det hele. Sikke en sød historie med frieriet.

Jeg glæder mig virklig til at læse om alt det der ægteskabsforberedelse, for min mor og far skulle have været til det. Men da det ikke kunne nåes i forhold til hvornår de skulle giftes, valgte de at blive gift på rådhuset. Så glæder mig virkelig til at høre om det..

Hej Tanja,

Tak for din hilsen!

Vi skal til vores første session med præsten i morgen, så beretning følger :-) Det bliver spændende!!!

/Karina

0