Guest mihera

kirke vs. rådhus

23 indlæg i dette emne

ja, der er sikkert en eller flere tråde som min i forvejen, men jeg gad ikke se 583 sider igennem :cheerleader3:

hvad valgte i, kirke eller rådhus?? og hvorfor valgte i som i gjorde??

mig og min forlovede er uenige om hvad vi skal vælge så det er lidt svært at komme igang med planlægningen?

:)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Rådhus

Vi valgte rådhus, da min kommende mand ikke vil i kirken. Det respekterer jeg. Men så var det lige med rådhus. Jeg gad så tilgengæld ikke ind på et kontor....

Så valget blev Ribe rådhus. Gammelt og hyggeligt, og ikke langt fra hvor jeg er født og opvokset :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

For mig har der aldrig været nogen tvivl, det er den kirkelige velsignelse der tæller. Jeg ville gå i kirken uanset om det bare skulle være Husband to Be og mig i jeans eller om det er det store festarrangement. Jeg ville simpelthen ikkke føle mig gift uden kirkens velsignelse.

Min kommende mand tror på ingen måde på Gud og er meget antikirkelig, men har accepteret at jeg ellers ikke ville føle mig rigtig gift. Vi er så heldige at min gode veninde er præst og skal vie os og hun har lovet ham at hun ikke sige så meget om Gud hvis bare hun må sige det er pga. ham. Personligt tror jeg ikke det betyder så meget for Gud at blive nævn ;-D så det er en fin løsning synes jeg.

KH frk R

0

Del dette indlæg

Vi valgte kirken, fordi det betød rigtig meget for mig. Jeg er kristen, og har fundet ud af, at jeg faktisk er mere kristen end jeg gik og troede (fandt ud af det, da jeg havde religon på HF). Men for mig var det vigtig at sige ja til hinanden i Guds hus. Jeg valgte også selv, at jeg ville konfirmeres og døbes i sin tid. Jeg blev døbt som 13 årig, fordi jeg tilvalgte den kristne tro.

Og vi valgte den kirke, hvor min mormor blev døbt, konfirmeret, viet og begravet, og havde netop den præst, som betød så meget for min mormor og morfar, hvilket vi var rigtig glade for, da hun bare er en rigtig dygtig præst. Samtidig var det også med til at for at give gode oplevelser i den kirke, da vi førhen kun havde oplevet begravelser der.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal borgerligt vies. Ingen kirke her! Vi er begge så anti-kristne man næsten kan være. Jeg får fysisk ubehag når jeg træder ind i en kirke... Det, og så det at vi begge har mistet vores mødre i aldre af hhv. 50 og 47 (deres alder...) så vi mener ikke der er noget værd at tro på, har fået os til at melde os ud af folkekirken. Jeg synes alt omkring kirke, gudstjeneste osv. er kvalmende... Det er min menig ;-) Jeg vil have lov både at leve, blive gift og hvile i fred for nogen "gud".

0

Del dette indlæg

Vi blev gift på Århus Rådhus. Det var et aktivt valg af flere årsager:

- Min mand er asatroende, og derfor ville han ikke vies i en kirke.

- Jeg tror ikke på Gud eller noget som helst andet for den sags skyld.

- Vi elsker begge to Århus og derfor var Århus Rådhus et helt naturligt valg for os. Desuden synes vi også at det er et rigtig smukt rådhus

Jeg har intet i mod kirker, og jeg synes de passer så smukt ind i det danske landskab. Og jeg går også gerne i kirke til barnedåb, bryllup osv. Men for os ville det være et falsk grundlag at starte vores ægteskab på. Altså at sværge på noget, som der ikke er nogen af os der tror på. Så kunne vi måske have fået en ceremoni, der følger asatroen, og det havde jeg faktisk også spurgt min mand om. Men det ville han ikke. Som han sagde, så ville det ikke være fair overfor mig. Vores fælles tro er troen på ægte kærlighed og den kærlighed vi har til hinanden. Så derfor blev det rådhuset.

Jeg synes faktisk det er lidt ærgerligt, at rådhuset for mange er et kompromis. For mig at se, er et bryllup, hvad man gør det til. Jeg havde en stor "puffet" hvid kjole på, og jeg fik også min store entré, hvor alle øjne hvilede på mig. Det var et fantastisk øjeblik.

Redigeret af Banjotten
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil ikke betegne mig selv som troende - det er jeg alt for naturvidenskabelig til!! ( :cheerleader3:) Men jeg elsker alt det kirken står for (f.eks. næstekærligheden og plads til alle) Derfor ville jeg gerne i kirken.

Det, og så at jeg altid har haft lillepige-drømmen om at blive fuldt op af min far. Min mand ville dog ikke i kirken, så vi valgte at blive gift på rådhuset, og så få en udendørs velsignelse - så fik vi lidt af begge verdener.

For mig bliver man ligeså meget gift på rådhuset, men jeg vil så gerne erklære vores kærlighed overfor alle vi holder af.

Af praktiske årsager endte vi så alligevel med at blive gift i kirken... (se evt min tråd) Men det var en lille og intim (DKs mindste) kirke, hvor min mand ikke følte det blev alt for højtideligt.

0

Del dette indlæg

Vi skal i kirke. Vi er ikke specialt troende men vi kunne slet ikke forestille os rådhuset. vi syntes at den cermoni der er i kirken er romantsik og meget os.

Men vi har så lagt mange tanker i hvilken kirke. Det ville ha været nærliggende at vi holdt bryllup hvor vi er opvokset men vi har bare ingen tilknytning til kirkerne selv om vi er døbt og konfimeret der. Vi valgte derfor en moderne kirke som vi tilhører hvor præsterne er friske og holder nogle sjove prædiker. Så det betyder rigtig meget for os.

0

Del dette indlæg

Vi valgte at blive gift på rådhuset.

Valget faldt hovedsageligt på rådhuset fordi jeg er tidligere Jehovas Vidne og ikke på nogen måde vil vies af en præst i den danske folkekirke, da jeg simpelthen ikke tror på hvad præsten siger.

Min mand er medlem af folkekirken ligesom de fleste andre danskere, men det betyder overhovedet ikke noget for, og han havde derfor ikke rigtig nogen holdning til hvor vi skulle giftes.

Jeg synes ikke vi mistede noget ved at blive gift på Aalborg Rådhus. Det er en utrolig hyggelig bygning og selve ceremonien foregå stille og roligt og var faktisk rigtig hyggeligt. Der var slet ikke noget med at vi skulle skynde os ind og ud, så de næste kunne komme til.

0

Del dette indlæg

Vi blev sidste år hemmeligt viet på rådhuset med kun et hold venner som vidner, samtidig havde vi sat datoen for vores kirkelige velsignelse, da vi gerne ville have den dag også.

Min mand er ikke engang medlem af folkekirken, alligevel synes han det hørte sig til med kirke, hvorimod jeg er troende, men ikke tænker det SKAL bevises ved at det foregår i kirken, men vil gerne have det med.

ALTSÅ det har slet ikke krævet kompromis fra nogens side; I vores hoveder blev vi viet på rådhuset af praktiske årsager (vores dejlige tvillinger) og skal velsignes i kirken, fordi vi elsker hinanden. Det er selvfølgelig lidt groft sat op, men helt perfekt for os!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Første gang blev vi gift på rådhuset, primært fordi jeg var 3 uger før termin af vores første barn og der var nogle juridiske ting vi gerne ville have på plads. Nu skal vi så giftes igen (med hinanden vel og mærket :-)) dvs vi skal have en velsignelse i kirken og så den stooore bryllupsfest med det hele som omstændighederne ikke lige var til første gang. Jeg er ikke kristen og min mand heller ikke, men vi kan godt li det højtidelige og smukke i at komme i kirken. Derudover har jeg gået til babysalmesang i kirken og det har gjort mig rigtig glad for at komme der. Det har meget at gøre med at jeg nu kender præsterne og føler accept og omsorg selvom de nok kan fornemme at jeg ikke er specielt religøs. Ja det lyder underligt for jeg er ikke blevet mere troende, jeg kan bare godt li den stemning og det miljø der er omkring lige netop denne kirke.

0

Del dette indlæg

Vi skal giftes borgerligt, men vi skal ikke på rådhuset. Vi har valgt at få en politiker ud på et sted, som betyder meget for os, og som er lidt anderledes (Nordisk Films Scene 2, som er verdens ældste filmscene).

Jeg ville ikke giftes i kirke, da jeg ikke er religiøs, og ingen Gud er inviteret til mit bryllup. For min kæreste betød det mere at blive gift i en kirke, fordi han godt kan lide historien, traditionerne og højtideligheden. Så jeg var klar til at give mig og lade os blive gift i en kirke, hvis det betød meget for ham.

Men det blev ikke relevant - han skiftede mening uden den store diskussion, og vores løsning indebærer, at jeg stadig skal følges op gennem lokalet af min far, vi skal synge 'I Danmark er jeg født', og der skal smides ris - alt, hvad der er normalt for et kirkebryllup. Politikeren, der vier os, holder en kort personlig tale for os, og vi har forlover og brudepige og det hele. Og mig i stor hvid brudekjole. Den eneste forskel mellem vores vielse og en kirkelig er lokalet, vielsen foregår i, og fraværet af Gud.

Dem, der siger, at man ikke kan have "rigtig" brudekjole på til en borgerlig vielse eller på rådhuset, tager fejl. Og at man ikke skal have brudepiger, forlover, riskastning og salmer og alt det andet, der normalt forbindes med en kirkelig vielse. Det er din og din tilkommendes dag, og I har lov til at gøre lige det, der er vigtigt for jer, for at I får det bryllup, I drømmer om.

Det vigtigste råd fra mig er, at I gør op med jer selv, hvad der er vigtigst for lige præcis jer - individuelt og sammen. Og vælger jeres kampe. Mavefornemmelsen er det aller-aller-vigtigste.

0

Del dette indlæg

vores problem er at min forlovede gerne vil giftes i kirken fordi sådan gør man i hans familie, man gør det kun en gang og alle de der traditioner. og det er jo ikke fordi jeg ikke kan forstå ham. men jeg er ikk troende på nogen måde og han ikk noget behov for at gå i kirken, jeg kan jo godt få mit store bryllup med brudepige, mange gæster og stor brudekjole selvom jeg går på rådhuset.

også er jeg altså bare en pige med krudt i røven, jeg er ikk specielt god til at sidde stille i laaang tid og synge og høre præsten prædike, heller ikke selvom det er min store, specielle dag.

0

Del dette indlæg

En kirkelig velsignelse tager ikke så lang tid så det skal du ikke bekymre dig om.

Vi skal giftes i en Kirke - for min skyld kunne det lige så godt have været rådhuset, det betyder ikke så meget for mig - der er selvfølgeligt noget mere højtideligt ved en kirkelig vielse end rådhuset, men jeg kunne godt leve uden. Men min kærestes storebror døde for nogle år siden, og det er vigtigt for hans familie at han kan få lov til at "være med". Jeg er ikke troende kæresten heller ikke, så jeg må bekende at jeg er en smule hyklerisk og har truffet valget om en kirkelig vielse af emotionelle og ikke troende grunde.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har valgt Haderslev Domkirke, en stor og flot kirke, hvor mine forældre er gift og jeg er døbt og konfirmeret.

Ingen af os er dog troende på nogen måde, men vi syntes begge det var det "rigtige" at gøre, hvis vi skulle giftes!

Det er sjove er så at den præst der skal vie os, viede mine forældre, som hans første brudepar og døbte mig :cheerleader3:

Redigeret af Miss-Mette
0

Del dette indlæg

Vi har valgt at blive viet i en kirke.

Jeg tror ikke på Gud og det er derfor lidt imod mine principper... Samtidig vil jeg dog gerne have gå-turen op af kirkegange og de smukke omgivelser, som man jo får i en kirke.

Derudover betød det en del for kæresten at blive gift i en kirke og han synes at det var det eneste "rigtige".

0

Del dette indlæg

Vi skal vies i kirke af 2 grunde:

1. Jeg vil gerne

2. min kæreste har været gift en gang før, og der blev de viet på rådhuset.

Så synes ikke rigtig jeg har lyst til at skulle vies på rådhuset, nar han har været der en gang før. :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Vi skal en tur på rådhuset :-) Årsagen til dette er mere end en:

Vi er ikke særlig religiøse (for at sige slet ikke)

Min kæreste er ikke specielt vild med kirker..

Men den vigtigste.. Min far afgik ved døden for 2½ måned siden og kunne ikke gå den tur uden ham. Han nåede aldrig at følge nogen af sine tre døtre op selvom han drømte om det. Derfor ville jeg ikke kunne gå den tur med nogen anden, end min elskede far. Jeg ved han vil være savnet til vores bryllup af os alle, men jeg tror det bliver nemmere hvis jeg ikke skal starte med noget han ville have set frem til.

Kh Anja

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her var der ikke nogen tvivl. Hverken kærestemanden eller jeg tror på gud eller kristendommen på nogen som helst måder, så at love hinanden evigt troskab i guds hus var for os omsonst. Dog er jeg stadig lidt for romantisk anlagt til bare at drage på rådhuset, så vi bliver istedet borgerligt viet udendørs :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Vi skal vies i den kirke min far er præst i...

Jeg er medlem af folkekirken, min kæreste er ikke. Selvom han ikke er kristen er vi næsten enige om alt når det kommer til religiøse/etiske spørgsmål.. Derfor vil han have det helt fint med at blive viet af min far, der deler mine holdninger....

Det er meget vigtigt for mig at blive viet i kirken, da jeg synes det er en smuk tanke at gå op af det samme gulv som brudepar i tusind år har gået op af. Desuden må præster ikke vie uden for kirkerne i Roskilde Stift, ved mindre der er tale om en nødvielse. Vi overvejede ellers at blive viet udendørs af min far som en form for kompromis...

0

Del dette indlæg

Jeg tror aldrig der har været nogen tvivl om at vi skulle i kirke, vi er begge 'husbehovstroende' og jeg sætter stor pris på at komme i kirken, men får sjældent taget mig tid.

Da jeg blev alvorligt syg for nogen år siden overvejede vi rådhuset, men det har altid været med tanken om et ende i kirken, og vi fik jo heller ikke gjort alvor af det.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer