Meggers

Brian Og Mette - 9. juli 2011

3,332 indlæg i dette emne

Det er slet slet ikke bryllupsrelateret, men har åbenbart bare et behov for at få det ud til så mange jeg kan... Det gik DÅRLIGT ved dyrlægen. :17: Helt som frygtet er hendes kindtænder blevet skæve og er derfor ved at vokse sammen og gøre det sværere og sværere for hende at spise.

Dyrlægen sagde, at han i sådan nogle tilfælde altid anbefalede aflivning, og det anbefalede han således også mig. Men hun blev bare ved med at "flygte" op til mig og duttede og kiggede op på mig, som om hun bare VILLE med hjem, så jeg kunne simpelthen ikke bære ikke at give hende en chance. Hun er stadig så glad og fuld af liv. :) Dyrlægen var så enig med mig i at hun ikke virkede plaget, og kunne godt se på mig at aflivning igår bare ikke kunne komme på tale, så han foreslog mig, at vi gav hende en chance. Hun har ringe prognoser men han vil godt give hende et forsøg...

Og det består så i at hun skal have slebet tænderne ned og så håber og beder vi til at de vokser fint lige sammen igen, selvom sandsynligheden er lille. Jeg orkede ikke at få detaljerne igår, så Brian ringer ind og får dem idag, men det er vist noget med at hun skal i narkose og "opereres". Hun vil så være noget slatten i 1-2 uger og hvis vi så er HELDIGE så går alt som normalt i en del måneder, hvorefter hun så nok ville skulle opereres igen eller aflives til den tid. Hvis vi er uheldige så ville hun skulle have en ny operation allerede efter en måneds tid, og så er vi derude hvor Brian og jeg ikke vil byde hende at holde hende i live.

Det er virkelig en svær beslutning og jeg tænker stadig engang imellem på om det bedste ville være at aflive hende med det samme, men hun har snydt døden før, så jeg prøver at holde fast i at hun kan gøre det igen. Hvis hun kunne få et godt og raskt halvt år mere, så synes jeg at det er 1-2 ugers tid værd, hvor hun skal komme sig.

Man må gerne tænke at "Jøsses, det er da bare et marsvin", at "det er naturens gang, de dør jo før eller siden", "det er da åndssvagt at bruge så mange penge på det" og alt muligt andet, men jeg er virkelig knyttet til de små dyr, og derfor virkelig ked af det, så vær søde kun at skrive, hvis I har trøstende ord til mig. - Jeg orker ikke andet i det her tilfælde. :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Uanset hvor stort eller lille et dyr det er, så elsker man dem jo. Og har man muligheden og vurderer man at der er en chance for masser af marsvin-livskvalitet endnu, skal man da gribe den. Jeg synes at udfra det du skriver med at den stadig virker glad og energifyldt , er det rigtige valg i tager.

Stort kram :17:

Redigeret af Miss-Lena
0

Del dette indlæg

Hvor er det bare træls! :)

Kæledyr er noget af det bedste man kan få her i livet, hvis du spørger mig. :wink: Jeg har selv haft marsvin, kaniner, hunde, heste, katte, geder, chinchilla og endda også en mår. Derudover er jeg grunduddannet dyrepasser og er datter af et par hundeopdrættere, så jeg kender alt for godt den der med at miste kæledyr. Dog har jeg (heldigvis) aldrig skulle træffe sådan et valg som du skal nu. Jeg føler rigtig meget med dig.

Jeg har selv masser af holdninger om den slags, og dem skal du nok slippe for at høre - kan godt forstå du ikke føler for sådan noget nu. Det er også nemt at sidde og prædike, men jeg tror på jeg selv ville være skrupforvirret hvis det var mig.

Dog synes jeg også det lyder fint nok at give hende en chance for nu. Så længe hun jo ikke lider. Det er trods alt det vigtigste. :lol: Jeg håber virkelig hun får det godt, og så håber jeg at du/I finder frem til den bedste løsning for jer alle tre. Og så vil jeg lige tilføje at der selvfølgelig ikke "bare" er tale om et marsvin, der er tale om dit kæledyr! Så er det jo fuldstændig underordnet om det er et marsvin, en hund eller en hest. :)

:17: :):)

0

Del dette indlæg

Kære Mette,

jeg vil sige, ligesom Miss-Lena, uanset om dyret er stort eller lille, så er det dit! Og du elsker det! Sådan har vi det jo alle med vores kæledyr.

Jeg kan sagtens forstå den beslutning du tog - jeg ville aldrig kunne klare at sige farvel til sådan et lille "livstykke". Som du selv siger, så er hun fuld af energi, og ikke plaget ud over at hun har lidt besvær med at spise. Det er helt klart forsøget værd.

Kan selvfølgelig godt forstå du er ked af det - og frygter operationen. Men det skal da nok gå godt - hun lyder jo som en lille fighter.

Knus Anne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg forstår dig 100%.. Det er IKKE sjovt når man kommer i de situationer med sine kæledyr uanset størrelse.. Jeg HYLEDE som en gal, da mit kære lille hamster døde for nogle år siden, man holder jo af de små kræ!

Så du får en masse :17: herfra!

Arhmen altså, vi har endda brugt 600 kr. på en dyrelæge regning, da vores 2 skægagamer kom op og toppes, så den ene skulle have renset sår og have antibiotika!

Man skal ikke skamme sig over at holde af sine dyr - tværtimod!

0

Del dette indlæg

Suk, sidder med en stor klump i halsen og blanke øjne. Sender en stor gul krammer :17:

Er bare så "sølle" og blød når det kommer til dyr. Har selv haft masser af dyr,kaniner, fugle, hamster, hunde, og 2 marsvin. Kan godt huske da det store marsvin døde. Mit andet marsvin lå og bev om morgen ved siden af, stortudede hele dagen og blev så gal over de dumme bemærkninger som "du kan da bare få et nyt" og " det er jo bare et marsvin". NEJ det er ej, de er dyr der betyder meget og dem erstatter man ikke bare lige. Knytter mig meget til mine dyr, store som små.

Umiddelbart lyder det til hun er en fighter, men om det er i hende bedste interesse at forsøge operationen ved jeg ikke. Du kender hende bedst og som du skriver så spiser jo og virker ikke plaget af det ( endnu) Jeg ville nok give hende chancen og håbe på det bedste. Og så aflive hende hvis der ikke er nogen bedring når tænderne vokser ud. Men ondt gør det sku....

0

Del dette indlæg

Du får lige et :hug:

Jeg vil sige det er lige gyldigt om det er lille eller et stort dyr, man knytter sig til de skønne dyr hund som marsvin.

Det er bare mega hårdt og tage den beslutning om man skal aflive eller man ska forsøge og se om den får det godt igen. Tror du bedst kender dit marsvin bedst og du tager den beslutning du føler er den rigtige.

:thumbsupsmileyanim::loveboard::):bearhug::bearhug::bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres søde trøstende ord... Dejligt at høre andres erfaringer også. Jeg sidder bare og STORtuder nu... Har lige snakket med Brian, der har snakket med dyrlægen. Og vi har aftalt at snakkes ved igen klokken tolv, når han har frokostpause igen...

Behandlingen kræver narkose. Og der er forholdsvist stor chance for at hun aldrig vågner af narkosen. Men skulle hun dø under narkosen, så lider hun ikke af den grund, det vil svare til en aflivning. Så det er ikke dét, der stopper os. Og det vil koste en 1200-1300. Og det er jeg totalt ligeglad med, for at være helt ærlig. Men lægen siger, at hun vil være øm og træt og at vi med stor sandsynlighed skal "lære" hende at spise i ugen efter - dvs. hun skal håndfodres med mos og kanyle (altså uden nål, men hvor vi "sprøjter" det ned i hende). Og det lyder bare ikke særlig værdigt for hende. :thumbsupsmileyanim: Det "gode" ved samtalen var så, at lægen sagde at det kunne give hende et helt års ekstra "god" levetid, HVIS alt går godt. Og det er jo faktisk lang tid, når vi snakker marsvinelevetid (hun er 3 år nu, og man plejer vist at sige at de bliver 4-8 år). Han siger også, at han max vil udføre operationen én gang. Det har jeg det godt med, for så er dén beslutning taget for os, og så er det ikke muligt at "blive fristet" til at udsætte hende for mere for at holde hende i live. For satan, det er svært... På den ene side tænker jeg at jeg helst vil aflive hende nu, så hendes sidste tid ikke når at blive en tid med smerter. På den anden side tænker jeg at hun godt kan klare en uges tid med smerter og at det er det værd, hvis det kan give hende et år mere - og at hvis det bliver forfærdeligt, så kan vi aflive hende efter operationen... Hun er verdens mest tålmodige lille dyr, og har tidligere fundet sig i at vi dryppede hendes øjne engang hvor hun havde en infektion. Det har sikkert også gjort ondt, men øjet er helet perfekt. Jeg ved godt, at det ikke er det samme, men jeg tænker måske lidt at hun kan klare det igen. Årh, for helvede da også....!

(Et lille smil dog: Har lige fået eksamensresultat på en opgave, og det var et 12-tal. Ville gerne have dumpet hvis det kunne gøre den lille gris helt rask, men man må vel godt glæde sig en lille bitte smule over karakteren alligevel)

0

Del dette indlæg

Øv altså.

Jeg synes det lyder meget fornuftigt at give hende en chance for at få flere gode måneder :thumbsupsmileyanim: Det er svært at beslutte at aflive et dyr og hvis du ikke er klar til det og hun ikke lider, så kan du jo give hende en chance.

Og hvis det så ikke går er du jo også klar på at du bliver nød til at aflive hende. Det værste ved at have kæledyr er når man må tage de svære beslutninger.

Jeg har også altid haft en masse dyr og man knytter sig virkelig til dem - store som små

:loveboard:

0

Del dette indlæg

Øv bøv stakkels lille pus :loveboard: Det er aldrig sjovt når et dyr har det dårligt, lige meget hvilket dyr det er. Det må bare være en rigtig svær beslutning at træffe. Man vil jo kun det bedste for det lille pus :thumbsupsmileyanim:

Og tillykke med 12-tallet!

0

Del dette indlæg

Nårh mette dog! :)

Havde selv for mange år siden 2 skønne marsvin, en dag døde den ene (den havde fået en stor knude som var godartet men nok det der slog den ihjel) det andet marsvin som var mit yndlingsmarsvin besluttede sig derefter for at den ikke ville leve mere, så den sad der bare, ingen mad ingen vand... efter næsten en uges sultestrejke måtte den aflives :bearhug: var så ked kan jeg huske! :thumbsupsmileyanim:

Men kan godt forstå du er ked af det, man bliver jo meget knyttet til sine dyr! Håber det hele kommer til at gå godt med operationen! Krydser fingre!

Og tillykke med 12-tallet, skide flot :loveboard:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Endnu engang tak for jeres søde ord og historier, piger... Mette, jeg er ked af at høre det med dine små mutter, det er altså en forfærdelig oplevelse når de små basser dør :loveboard:

Vi har valgt at vi holder fast i operationen. Jeg har fundet et par solstrålehistorier på nettet, så jeg håber at Palle (som hun hedder) kan tilslutte sig dem. nu er valget truffet, så nu krydser vi fingre ALT det vi overhovedet kan... Har også lige snakket med en veninde, der er lidt af en "gnaverekspert" og hun mente bestemt ikke at tandproblemer var grund til aflivning. Og hun havde hørt at min dyrlæge var lidt kynisk i det... Så hun synes det var rigtig godt, at vi havde valgt operationen, selvom lægen havde været lidt tøvende overfor det. Så jeg tror og HÅBER at vi har truffet de rigtige beslutning. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Åååh. Det gør mig rigtig ondt at høre, at din lille Palle har problemer. Det gør bare så ondt, når ens kære små dyr har ondt eller dør.

Jeg har haft mange dyr.. hunde, hamstere, undulater og kaninen Hamlet. Hamlet var ikke helt det samme som et marsvin, men gnaver no less, så fortæller lige hans historie:

Jeg lagde ikke mærke til Hamlets tandsæt, dengang jeg fik ham. Jeg fik at vide fra pigen i dyrehandlen, som jeg dengang trænede med, at hvis jeg ikke tog ham, ville han blive slagtet, da de havde så mange kaniner. Det kunne mit hjerte slet ikke klare, så jeg tog ham fluks med hjem uden tanke for, hvad dem derhjemme tænkte om det.

Han blev dog vel modtaget :loveboard: I en ganske ung alder begyndte hans undertænder dog at vokse ud af munden på som nærmest stødtænder. Ved et kig ind i munden på ham så det også ganske frygteligt ud. Han havde 6 tænder i overmunden (hvor andre vist kun har 2?) der sad uden på hinanden, og han havde udviklet et mega underbid så undertænderne altid ville vokse ud af munden på ham.

Dyrlægen viste mig, hvordan jeg selv kunne klippe hans tænder...det virker måske lidt dramatisk, men det var bare ganske enkelt med en neglesaks, så tandstumperne blev skudt afsted... men jeg gjorde det troligt hver 3-4. uge resten af hans liv. Det gode var jo, at han ikke kunne bide ledninger osv i stykker, så han var så godt som tam kanin, der altid hoppede rundt på gulvet.

Da Hamlet blev over 5 år stødte dog nogle komplikationer til. Hans kindtænder begyndte også at vokse skævt og de underste op gennem kæben på ham, så det lavede en byld i hans ene øje. I desperation fik vi ham opereret, hvilket var ganske vellykket, men der gik jo ikke længe, før den var gal igen - bare meget værre. Der måtte jeg træffe det sværeste valg nogensinde og tage ham til dyrlægen og få ham aflivet, da jeg ikke ville byde ham flere smerter eller operationer. Han døde i mine arme og han ligger nu begravet i mine forældres have. Han var verdens bedste kanin.

Min pointe er, at gnavere godt kan have et godt langt liv på trods af tandproblemer. Jeg kan godt forstå, at du vil give Palle en chance. Om folk forstår det eller ej, er jo deres sag. Vi elsker bare jo de små kræ :thumbsupsmileyanim:

Redigeret af Malouski
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:) I piger, er bare de dejligste mest støttende piger, man kan tænke sig! :bearhug:

Tusind tak for historien, Malouski. Jeg er ked af at høre, at du måtte stå i situationen og til sidst vælge aflivning, for jeg ved jo absolut hvor væmmelig den tanke er. :bearhug: Og Hamlet lyder til at have været en rigtig skat. :bearhug: Men dejligt at høre, at dyrene sagtens kan leve længe på trods af tandproblemer. Marsvin og kanin er selvfølgelig ikke det samme, men jeg tror faktisk at deres tandsager minder om hinanden. De har jo i hvert fald det der fællestræk med at tænderne vokser hele livet. Så din historie giver mig lidt håb. :hug:

Jeg har iøvrigt mailet med en anden dyrlæge for lige at få en second oppinion, og de skriver at de har mange tandslibninger også hvor dyrene er kommet flere gange. Ligesom min nuværende dyrlæge siger de, at det er en hård omgang for dyret, men jeg må sige at de er en hel del mere optimistiske... De skriver også, at eftersom Palle er 3 år og dermed sådan relativt "gammel" når hun får tandproblemer, så er der også et lille ekstra håb for at en behandling vil have effekt i længere tid. :) Men altså, vi beholder aftalen imorgen (også for at få hende behandlet hurtigt), men hvis hun skal til dyrlægen igen, så overvejer jeg faktisk at skifte. (Erfaringer med dyrlæger i Aalborg og omegn modtages gerne)

Hun har iøvrigt taget på :loveboard: Min vægt og dyrlægens kan selvfølgelig veje lidt forskelligt, men dyrlægens sagde 763 gram igår og min siger 785 idag. Og den sagde 775 i torsdags. Så det går i hvert fald ikke stødt nedad med vægten. Det må da være et godt tegn. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Åh Mette.

Sidder her med tårer i øjnene efter at have læst om Palle (sødt navn)..

Kan godt forstå du har valgt operationen, for man holder af de små banditter.....

Håber alt går godt...

Knus fra

Marianne

Hehe tak. Folk plejer gerne at undre sig lidt over det, for det er jo en hun... Men sådan er det med alle vores dyr, de har navne modsat deres køn. Fordi de stakkels dyrs ejere har en åndet humor, I guess. :thumbsupsmileyanim:

Men hun er bare en lille Palle. :loveboard:

0

Del dette indlæg

Hehe tak. Folk plejer gerne at undre sig lidt over det, for det er jo en hun... Men sådan er det med alle vores dyr, de har navne modsat deres køn. Fordi de stakkels dyrs ejere har en åndet humor, I guess. :loveboard:

Men hun er bare en lille Palle. :)

Haha synes det er sejt med de omvendte navne :thumbsupsmileyanim: Havde også engang en hunzebrafinke, der hed Tage.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Haha, hvor hyggeligt at vi ikke er de eneste med den humor :thumbsupsmileyanim: Og en zebrafinke, der hedder Tage! Loving it!!! :loveboard:

Havde engang en kammerat, der havde en skægagame, der hed Flemming, det synes jeg bare var så herligt...

Herhjemme hedder dyrene jo Jens, Albert, Anders, Palle og Charlie. Charlie snyder måske lidt fordi det strengt taget også kan bruges til en pige... Men det er alle sammen hunner. :)

0

Del dette indlæg

Haha hvor godt :thumbsupsmileyanim: Elsker spøjse navne.

Har en hund nu, der hedder Giizmo. Han var 8 mdr. da jeg fik ham, og han lystrede da navnet, så han fik lov til at beholde det. Meget heldigt for ham.. havde da forelsket mig i navnet Francois. Ville have været alt for cool at kalde på ham ude blandt naboerne "FRAAAANCOOOOOIS... på plads!"

0

Del dette indlæg

Ej Mette. Jeg sidder altså næsten og tuder med dig. Hvor er det godt, at Palle ikke har det dårligere end at det forhåbentligt kan ordnes med operationen.. Jeg krydser fingre for det hele går godt og håber lille Palle klarer sig igennem det :loveboard:

Og tillykke med 12-tallet :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Tusind tak for jeres støtte, piger! :)

Jeg tror det har hjulpet med al den positive energi. :thumbsupsmileyanim: Operationen forløb i hvert fald godt, og vi har fået vores lille gris med hjem :angry: Hun var godt nok NOGET svækket, da Brian hentede hende. Hun peb, da han løftede hende op og var skræmt fra vid og sans og så groggy at hun ikke kunne gå lige :( Men hun kom hjem i buret, hvor hun har ligget i sit hus og sovet de sidste par timer mens et af de andre marsvin har ligget foran og passet på hende som en anden vagthund. Totalt sødt at de sådan holder øje med hende. :)

Og lige her til aften har vi haft hende ude og hun virker allerede en hel del bedre. :loveboard: Hun er TRÆT og lidt forvirret, men ingen piben og ikke mere sølle end at hun hapser agurk og rød peber ud af hånden på os :cheerleader3: Hun skal så have sådan noget ækel medicin, som hun bestemt ikke kan lide den næste lille uges tid, men jeg synes hun klarer det flot. Er meget optimistisk. :bearhug:

Oooooog: Idag er der kun FEM måneder til vi skal giftes!!!! :bearhug::bearhug::hug::)

Total yndlingsdag idag! :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer