Guest janni+2

Efternavn???

15 indlæg i dette emne

Hejsa Piger.

Jeg vedikke hvorfor men jeg syntes selv mine børns efternavn lyder lidt dumt da begge navne har samme endelse. Min kæreste vil ikke tage mit efternavn fordi han mener kvinden skal tage mandens efternavn. Det er helt fint med mig, men jeg syntes bare ikke det lyder sætlig godt.

Jeg kommer til at hedde

Janni Bonnichsen (mit) Jensen (kærestens)

Det er nok lidt svært for alle at udetale mit efternavn, sådan har det altid været. Men jeg vil beholde mit og bare bruge det som mellemnavn, det hedder begge mine børn også.

Syntes i ikke det lyder forkert.

Kæresten hedder Christoffersen til mellemnavn, men har aldrig brugt det så det syntes jeg hellerikke om...

Andre som ikke syntes deres efternavn lige klinger...

Kram janni

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg skulle også lige vænne mig til at hedde "Larsen" også (altså sammen med mit nuværende efternavn). Jeg har tidligere heddet Hansen, og var bare så glad for at slippe det, og hedde noget mere specielt til efternavn. Og Larsen er jo ikke just unikt :blush: Men jo mere, jeg har sagt mit nye navn, desto mere rigtigt lyder det. Og for mig betyder det mere at vi hedder det samme, end om mit efternavn er specielt. Og så synes jeg iøvrigt at "Fru Larsen" lyder smadderhyggeligt. :thumbsupsmileyanim: Så måske skal du bare vænne dig til dit navn også?

Jeg synes faktisk heller ikke det lyder så forkert. :)

0

Del dette indlæg

Det kan måske godt virke lidt klodset når både mellemnavn og efternavn ender på 'sen'. Men jeg tror bare det er et spørgsmål og tilvænning. :blush:

Nu hedder jeg 'Bagger Kjærside' og han bare 'Nielsen'.

Vi begge til at hedde 'Kjærside Nielsen'. Og ligesom Meggers er det vigtigste for mig også, at vi kommer til at hedde det samme. Jeg hed for nogle år siden 'Bagger Knudsen' men fravalgte det kedelige Knudsen tilfordel for min fars familienavn Kjærside. Kjærside har betydning lige som Nielsen kommer til at have betydning for mig. Så på den måde synes jeg slet ikke det er kedeligt. :thumbsupsmileyanim:

Desuden havde jeg slet ikke regnet med at Allan også ville tage mit navn, så det var bare en dejlig overraskelse. :)

Men jeg synes altså ikke dit navn er slemt. Hvis du kom til at hedde 'Nielsen Larsen' var det værre. Men dit virker altså fint. :hug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så vågnede feministen i mig lige :thumbsupsmileyanim:

Synes det er helt fint at tage mandens efternavn, men stejler lidt over at det er pr. automatik, fordi sådan har det altid været... Ja tidligere symboliserede det at kvinden var mandens ejendom, ( :blush: ) heldigvis skriver vi 2010, så nu handler det vel om at tilhøre hinanden. Jeg ku´aldrig drømme om at skifte mit (specielle) efternavn ud med mandens (Jensen) efternavn, men det skulle vi heldigvis ikke diskutere, for manden ville gerne have mit - hvilket vores børn også har...

Vælg ud fra tilhørsforhold og hvad der klinger rigtigt; dog må jeg jeg dog tilslutte mig, at jeg godt kan lide at vi alle fire hedder det samme, men havde nok følt mig lige gift uanset :) Altså jeg havde nok i dit tilfælde valgt at beholde mit eget...

Redigeret af pilgrim
0

Del dette indlæg

Jeg syntes faktisk at jeres navnene klinger godt sammen. Dit unikke efternavn med jordforbindelse igennem hans.

Når det så er sagt, er det for nogle en stor beslutning at tage.

Her i huset har vi begge slægtsnavne, og sammensat kan de se pudsige ud.

Min mand hedder Braüner Næser (sidste med tryk på første stavelse)

Jeg hedder Kilden (fra en forfædre som boede ved en kilde) til efternavn.

Vores børn hedder Næser Kilden, fordi Kilden Næser lyder som noget der skal kløes eller pudses eller som noget der løber. - altså har de mit efternavn og deres fars som mellemnavn.

Jeg beholder mit efternavn og tilføjer intet. Dertil er mit for stor en del af min identitet og selvom vi bliver gift, er vi stadig to individer som danne en helhed sammen.

Jeg ville sælge ud af mig selv, hvis jeg skiftede navn og jeg kan sagtens sige ja til mig selv, uden at der går skår af min mand. Han er så også helt med på hvilket årti vi lever i :thumbsupsmileyanim:

-om min mand vælger at hedde det samme som vores børn skal være helt op til ham og komme fra ham selv.

Noget andet er, at du Måske hurtig bliver forkortet til Janni B. Jensen?

Redigeret af kilden
0

Del dette indlæg

Jeg forstår virkelig ikke at man skal tage mandens navn....?! :blush: Jeg gør det ikke. Min mand hedder også Larsen, og jeg skal ikke være endnu en Fru. Larsen. Jeg har et meget specielt efternavn og det beholder jeg. Vores søn hedder begge vores efternavne og det er fint :)

Min far hed Jensen og tog min mors efternavn, så jeg har det fint med ikke at hedde et "sen" navn. Jeg synes absolut ikke at man er mindre mand og kone af ikke at hedde det samme....

Desuden synes jeg ikke trådstarters efternavn bliver svært at udtale :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her hjemme har det kun hurtigt været oppe og vende om nogen skulle opgive deres efternavn... vi kommer begge til at hedde begge navne da ingen af os vil opgive vores navne... dog har rækkefølgen været oppe til diskussion da jeg synes det lyder bedst med mit til sidst og han omvendt... mit er et meget unikt efternavn og hans er et slægtsnavn med våbenskjold og stamtræ osv... han tænker også lidt fremad og er bange for at hvis vores søn kom til at hedde mit navn til efternavn ville han blive drillet.. :S

Diskussionen har gået på Buch (mandens) Rosenring (mit)

eller Rosenring Buch....

Det er dog vidst endt med det sidste da været søn også hedder det... og jeg er ved at vende mig til rækkefølgen selvom jeg godt ved at mit Rosenring nok bliver til noget ala Sidsel R. Buch...

0

Del dette indlæg

Hejsa Piger

I må ikke misforstå mig, jeg vil gerne hedde Jensen til efternavn, det er ikke det, jeg vil gerne hedde det samme som mine børn.

Mit fulde navn er janni Tykgaard Bonnichsen, Tykgaard har jeg aldrig brugt og derfor gør det mig ikke noget at jeg skal skifte navn. For mig er det en del af et ægteskab, jeg vil gerne hedde det samme som min mand også selv om han ikke vil hedde Bonnichsen. Jeg har bare altid syntes det lødt lidt forkert, men i har ret, mit efternavn krydder lidt hans kedelige Jensen :shopping:

Tak for jeres svar, elsker bare dette forum

Knus Janni

0

Del dette indlæg

Jeg synes faktisk det lyder ret godt... og som også en anden siger så er dit efternavn/mellemnavn ikke er alm. sen efternavn, så jeg tæller det ikke som et sen navn...giver det mening?- det håber jeg.

Hos os er det lige omvendt, vi hedder begge et alm. sen efternavn (pedersen og larsen) men har også "specielt" mellemnavn og vi synes begge at vores mellemnavne kendetegner vores familier bedre end vores sen navne.... derfor har hverken vores børn eller os et sen efternavn, hvilket jeg synes lyder mærkeligt og vi bliver altsi spurgt efter om vi ikke har et sen efternavn, men sådan er det bare....

0

Del dette indlæg

Vil da lige tilføje at min søster og mand ikke kunne blive om deres efternavn. Hun ville ikke hedde Larsen og han ville ikke hedde Bonnichsen. Så de gik tilbage i forfæderne og fandt frem til efternavnet Thomson som stammer fra en oldefar. Det navn har de taget til efternavn og det syntes jeg er en super god ide. Den mulighed har vi ikke, men det går nok. Men det var lige en ide jeg ville give vider.

Kram janni

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skifter helt navn. Jeg hedder Hansen til efternavn, og Min mand hedder Jensen, og og jeg har ikke noget i mod at skifte, og det har manden heller ikke, vi synes begge naven er lige kedelige, så spurgte jeg ham en dag hvad han ville sige til at komme til at hedde Gamst til efternavn, det er min mormors efternavn, samt to af mine morster, de bor i Canada, og har kun mødt min mormor en gang, her i julen 2009, men har skrevet mange breve med hende, og hun betyder en del for mig, og det vil betyde meget at få hendes efternavn. Heldigvis er manden på det, så jeg skifter nu her, sammen med pigerne og han skifter når vi bliver gift.

Så vi bliver familien Gamst.

Her betyder det også en del at vi hedder det sammen til efternavn, det er vores famlie, en vi har skabt sammen.

0

Del dette indlæg

Jeg synes dine nye navne lyder fint sammen da dit er så specielt.

Du skal dog tænke på at det folk ikke så tit bruger mellemnavnet.

Her i huset smider kæresten sit 'Hansen' væk så hans mellemnavn bliver hans efternavn. Det tager jeg så og mit efternavn bliver mellemnavn, som han så tager som mellemnavn.

Så kommer vi begge til at have samme mellem- og efternavn og det samme som vores to børn.

Grunden til at det er hans navn der bliver efternavn er fordi det lyder bedst - ikke pga. gamle traditioner.

0

Del dette indlæg

Her står valget mellem Rasmussen og Frederiksen............... Wow...! :huh: Her bliver jeg Fru Rasmussen.... Rebecca Rasmussen..... Jeg kalder det et røvballenavn... Rebecca Røvballe Rasmussen :shopping: Men til gengæld for jeg hans familienavn med som mellemnavn og så hedder hele familien det samme :) Mit navn, betyder ikke så meget - kun mit fornavn!

Havde jeg heddet noget "specielt" a la Von Die Something Something, så havde jeg også insisteret på, at jeg beholdte mit navn - eller at vi tog mit!

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer