Guest Linette160711

Hvad skal I hedde til efternavn?

244 indlæg i dette emne

Annonce ♥

I vores situation var det en nem beslutning

Jeg hedder Nielsen og h2b hedder Friis Fischer..

Jeg er ikke ked af at skulle af med Nielsen, det er altså et lidt kedeligt efternavn :lol:

Så vi kommer til at hedder Friis Fischer :)

Plus jeg ændrer mit fornavn fra Michelle til Mille

Det er sjovt, kender flere der hedder Michelle, som bliver kaldt alt muligt andet :)

0

Del dette indlæg

Er der nogen der ved, om man må lave sit efternavn om til et mellemnavn, og så tage et andet efternavn? Kan ikke umiddelbart finde noget om det på nettet..

Vi står nemlig i den situation at jeg har et mellemnavn og et efternavn, og min H2B har et efternavn, mit mellem- og hans efternavn er så sjældne at de er beskyttede af navneloven, og vi har begge svært ved at vænne os til tanken om at slette et navn :unsure:

Jeg hedder Rikke Ledstrup Hjorth (Ledstrup er min mors slægtsnavn, vi er kun 15 i verden der hedder det, Hjorth er min fars navn, og det jeg har kaldt min i 23 år, det kan jeg da ikke skille mig af med!) Min H2B hedder Torben Abildgaard, og det er han også meget tæt knyttet til. Jeg er med på at hedde Abildgaard, såfremt jeg kan ændre Hjorth til et mellemnavn, altså Rikke Ledstrup Hjorth Abildgaard (ikke noget med en bindestreg).. Jeg vil jo aldrig skrive det hele, men det betyder noget får mig at de er der :wink:

Han går så og overvejer om han skal hedde Ledstrup eller Hjorth til mellemnavn :wink:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har begge specielle efternavne som betyder meget, og derfor tager vi begge.

Vores datter hedder: Hans efternavn - mit efternavn.

Han tager mit som mellemnavn og jeg tager hans som mellemnavn (dropper mit nuværende). :-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har også haft vores små issues omkring valg af efternavn... Mit oprindelige efternavn er et slægtsnavn, men fik for mange år siden koblet et Nielsen på, da min mor blev gift. Da jeg ikke rigtig har noget "forhold" til mit slægts efternavn, vælger jeg at stryge det og tage min h2b's mellemnavn, som er lidt specielt. Han dropper så sit -sen efternavn, da jeg under ingen omstændigheder ville ha' initialerne BR - synes bare ikke det fænger.... jaja, er nok lidt pernitten....

men vi ender med at hedde Hr. og Fru Hitz Nielsen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg anser det for dybt ligegyldigt om jeg skifter fra et -sen navn til et andet, så det gider jeg altså ikke... Og min kæreste er ligeglad, han ser det på samme måde... Så.... her sker der ikke rigtig noget...

0

Del dette indlæg

Jeg er godt nok meget i tvivl. Jeg har to lidt specielle efternavne, men er mest knyttet til "mellemefternavn". H2B vil have sit efternavn uden diskusion :pokey: .

Så vi blev faktisk enige om at tage mit "mellemefternavn", som er fra min mors side og h2b´s efternavn. Jeg har bare lidt ondt i maven over at kaste min fars familie efternavn på porten :unsure: Er lidt bange for at gøre min far ked af det :(

Måske jeg bare skal forlige mig med det vi har valgt - det lyder også bedst :a1221:

:back2topic: hos os bliver det en kombination af vores efternavne. :griner:-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som flere andre også har sagt skal man da bare gøre hver man føler for.

Hvis H2B's efternavn enten er MEGA "kedeligt" eller man bare slet ikke kan "se sig selv med det" synes jeg da ikke nødvendigvis at man skal tage det, fordi at man traditionelt set tager mandens efternavn. Kan godt lide ideen om at kombinere navnene - fx men kvindens efternavn/mellemnavn som fælles mellemnavn og mandens efternavn som efternavn... eller omvendt.. :)

Min kæreste har allerede proklameret at hun tager mit efternavn, som ligeledes er lidt mere specielt end hendes 'sen navn.

Hun beholder dog sit "fornavns-mellemnavn".

Det er jeg jo vældigt tilfreds med.. haha.... men jeg ville dog ha' været villig til at lave noget "kompromis" med fælles efternavn - fx en kombation af vores efternavne. For mig er den der med at vi hedder det samme til efternavn lidt vigtig... Så vi engang bliver Hr og fru ...

haha :P :D

0

Del dette indlæg

Jeg gik fra Mortensen til Sørensen og nu til Larsen?! Nej tak - ikke flere sen-navne til mig!

Vi er begge mest knyttet til vores mellemnavne, og han synes, det er naturligt, at han også "ofrer" lidt til den fælles familie-identitet, så det bliver til mit Holst og hans Hebsgaard. Familien Holst Hebsgaard - det klinger ret godt, synes vi!

Hovedsagen er, at du og I begge er tilfredse med arrangementet. Ellers må I tale jer blå i hovederne, til I bliver enige. Lad være med at tage et navn kun for en andens skyld!!!

0

Del dette indlæg

Familien Holst Hebsgaard - det klinger ret godt, synes vi!

:thumbsupsmileyanim:

Hovedsagen er, at du og I begge er tilfredse med arrangementet. Ellers må I tale jer blå i hovederne, til I bliver enige. Lad være med at tage et navn kun for en andens skyld!!!

Kunne ikke sige det mere præcist!

Traditioner osv. er fuldstændigt underordnede.. det vigtigste er sgu at man er glad og tilfreds med det man i fællesskab beslutter :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er der nogen der ved, om man må lave sit efternavn om til et mellemnavn, og så tage et andet efternavn? Kan ikke umiddelbart finde noget om det på nettet..

Vi står nemlig i den situation at jeg har et mellemnavn og et efternavn, og min H2B har et efternavn, mit mellem- og hans efternavn er så sjældne at de er beskyttede af navneloven, og vi har begge svært ved at vænne os til tanken om at slette et navn :unsure:

Jeg hedder Rikke Ledstrup Hjorth (Ledstrup er min mors slægtsnavn, vi er kun 15 i verden der hedder det, Hjorth er min fars navn, og det jeg har kaldt min i 23 år, det kan jeg da ikke skille mig af med!) Min H2B hedder Torben Abildgaard, og det er han også meget tæt knyttet til. Jeg er med på at hedde Abildgaard, såfremt jeg kan ændre Hjorth til et mellemnavn, altså Rikke Ledstrup Hjorth Abildgaard (ikke noget med en bindestreg).. Jeg vil jo aldrig skrive det hele, men det betyder noget får mig at de er der :wink:

Han går så og overvejer om han skal hedde Ledstrup eller Hjorth til mellemnavn :wink:

Jeg har selv taget et af min slægts tidligere efternavne som mellemnavn, da det også er beskyttet vil jeg ikke kunne få det som efternavn, da det er langt tilbage det gik "tabt", men når det er noget du og din H2B allerede hedder tror jeg ikke der er noget problem for det, det er mere hvis i skal have et mellemnavn, der er beskyttet som efternavn, jeg tror det er lidt svære.

Men er ikke helt sikker, bare som jeg mener det er, eftersom jeg ingen problemer havde med at få et beskyttet efternavn som mellemnavn.

Redigeret af KRS
0

Del dette indlæg

Først undskyld den lange smører det blir til, og hvis jeg gentager mig selv, men det er bare så svært at få alle tankerne ordenligt ned på skrift..

Der er "heldigvis" længe til at vi skal være helt enige, da vi desværre ikke engang har en dato endnu, vi håber bare på at det blir sommeren 2013..

Men jeg er MEGET i tvivl om hvad jeg vil gå med til..

Jeg har som nævnt ovenfor for nogle år tilbage valgt at tilføje mig et gammelt slægtsnavn, Rosenkilde (som kan spores tilbage til 1500-talllet) men pga. nogle bestemte led i slægten er det nu ikke muligt for mig at få som efternavn, da det er beskyttet. Derudover har jeg også et meget specielt efternavn som der vist heller ikke er andre end min slægt der hedder i Danmark, Schüsler. Jeg har dog aldrig været specielt glad for Schüsler, da de fleste ikke udtaler det rigtigt og jeg skal altid stave det når nogen skal bruge det.

Problemet ligger så i at min H2B hedder Jensen til efternavn, og jeg har virkelig ikke lyst til at smide mit slægts-efternavn for Jensen (lige meget hvor højt jeg elsker ham). Men udover det har han så 2 mellemnavne som er slægtnavne som jeg syns noget bedre om, Visby og Varde, Visby er han blevet kaldt en del.

Kan i hjælpe med noget gode idéer jeg kan kan prøve at overtale ham med, han så jo gerne at vi fik hans efternavn, men kan heldigvis mærke at han er til at forhandle med.

Mit: Rosenkilde Schüsler

Hans: Visby Varde Jensen

(Rosenkilde og at IKKE hedde Jensen er vigtigst for mig. Tror Visby er vigtigst for ham)

Har selv tænkt lidt Rosenkilde Visby, men ved ik om jeg syns det lyder rigtigt, og hvad så med hans andre navne, skal de bare slettes eller kan man få snørklet at han stadig vil hedde noget af det??

0

Del dette indlæg

Visby Rosenkilde Varde?

Jeg bryder mig ikke om sammensætningen V...V...

Hvis du i din slægt har haft Rosenkilde som efternavn og det ikke er lige om hjørnet i har bryllup, så kan du vel søge om at få det som efternavn?

0

Del dette indlæg

Jeg synes da at Rosenkilde Visby er et godt forslag.. det klinger godt i mine ører.. :)

Synes måske godt I kan slette hans andre navne... Hvis han da vil gå med til det. hehe

Hehe ja det er jo lige det med hvad han vil gå med til :wink: også derfor jeg prøver at få en masse gode idéer så jeg kan komme med en masse alternativer så det ikke bliver Jensen..

Visby Rosenkilde Varde?

Jeg bryder mig ikke om sammensætningen V...V...

Hvis du i din slægt har haft Rosenkilde som efternavn og det ikke er lige om hjørnet i har bryllup, så kan du vel søge om at få det som efternavn?

også en god idé :biggrin:

Det er noget med at min tipoldefar havde søgt om at få lov til at hedde det, da han søgte om det var det på baggrund af at det var hans mors pigenavn, han vil tilladelse til at skifte mod et gebyr, som han desværre ikke kunne betale dengang, senere har min oldefar vist også søgt om at få lov til at skifte, men der kom det frem at min tiptipoldemors pigenavn ikke var Rosenkilde, men vist nok hendes fars navn +sen (af hvad jeg lige kan huske, har ikke lige alle dokumenterne her) men på den baggrund mener de at retten til at min familie kan få navnet som efternavn sluttede ved hende. Men jeg har dog overvejet meget at ihvertfald prøve at søge om at få det som efternavn, men det kræver jo også lige at få H2B med på et mellem- og efternavn hvor Rosenkilde er efternavn før jeg vil betale for at prøve.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer