metteholm

Mettes Bryllupskage

91 indlæg i dette emne

Hvor får man det der fondant fra ?

jeg køber mit hos kagebutikken.dk det smager bedre end de andre steder jeg har købt fra, tilgengæld er det en lille smule sværere at arbejde med synes jeg :) man skal lige øve sig - så skal det nok komme. held og lykke :D

Ok - det skal jo smage godt :lol:

Arbejder du med det med vand på fingrene - lidt ligesom filodej og den slags ?

nej endelig ingen vand på fingrene!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

He he ja det så jeg da jeg havde skrevet=0)

Men jeg må sige jeg har fået mod til selv at lave en, plejer at lave til mine drenges fødselsdage og hvad anledning jeg lige kan komme til det. Men de er ikke så krævende og kritiske som mig selv så har ikke helt besluttet mig endnu=0) Men det skal hvertfald afprøves=0)

Har du prøvet at lave det med marcipan istedet for fondant?

nej har aldrig brugt marcipan, synes ikke det blir så flot i farven som fondant, derfor smile.gif mange blander marcipan og fondant sammen halv halv hvis det er for at få smagen fra marciapnen med - dog går det også lidt udover farven

Man kan sagtens bruge marcipan til overtræk uden det går ud over farven. Man kan købe noget der er helt hvidt og farve det præcis den farve man gerne vil have det. Det kan købes for 85 kr. pr. kg. Mvh. Emma

Man kan også købe hvidt marcipan, færdigt udrullet fra odense Marcipan til 35 kr. - så det i dag i kvivkly.

Men i øvrigt - Mette: Det med det stykke karton som erstatning for en ekstra ring er da bare en helt vild god idé! :)

0

Del dette indlæg

Super dejligt med en gennemgående opskrift :)

Hvad med det fondant nogle laver på skumfiduser har du nogen erfaring med det?

Skal helt sikkert kaste mig ud i at prøve, dejligt der er en 25 års fødselsdag i år så kan man jo lige udnytte det til en øver :)

0

Del dette indlæg

Nej har aldrig selv lavet fondanten. Ved mange har gjort det og haft gode resultater, men hører også det modsatte... Synes det man køber fungerer fint og har derfor egentlig ikke "gidet" lave det selv må jeg indrømme :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Okay :) jeg har slet ingen ide om hvordan det foregår, men jeg vil da helt sikkert igang.. tror jeg vil prøve begge dele, og se hvad der fungere bedst, man kan sikkert spare lidt penge på at lave fondanten selv..

0

Del dette indlæg

Super dejligt med en gennemgående opskrift :)

Hvad med det fondant nogle laver på skumfiduser har du nogen erfaring med det?

Skal helt sikkert kaste mig ud i at prøve, dejligt der er en 25 års fødselsdag i år så kan man jo lige udnytte det til en øver :)

Hej

Jeg er selv fornyeligt begyndt at arbejde med fondant, og jeg har kun prøvet selv at lave det og jeg syntes det bliver rigtig godt og det nemt at lave. Jeg har en opskrift jeg kan ligge ud, hvis det er.

Ud fra de tilbagemeldinger jeg har fået efter at have serveret med hjemmelevet fondant er at det ikke er så sødt som det man køber, men jeg ikke selv smaget købe fondant så jeg ved ikke som det passer.

Hilsen

Nana

0

Del dette indlæg

Tak Mette for den fine kage og tidsplan. Jeg har forsøgt mig med hjemmelavet fondant og liiige op til at jeg skal lægge det på kage, går alting fint(minus smørcreme, som kommer ud af tyllen i alt for tyk :angry: ). Men når jeg så lægger fondanten på kagen, sprækker den :( . Men når jeg så ser din kage Mette - tænker jeg, måske skulle man prøve igen :wink: .

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak Mette for den fine kage og tidsplan. Jeg har forsøgt mig med hjemmelavet fondant og liiige op til at jeg skal lægge det på kage, går alting fint(minus smørcreme, som kommer ud af tyllen i alt for tyk :angry: ). Men når jeg så lægger fondanten på kagen, sprækker den :( . Men når jeg så ser din kage Mette - tænker jeg, måske skulle man prøve igen :wink: .

altså smørcremen skal jo ikke komme ud af nogen tyl? den skal jo smøres på. hvis fondanden sprækker er det fordi den er for tør. har aldrig lavet den selv så kan ikke sige hvorfor. men jeg oplever det også nogen gange med den man køber, det er fordi man er for lang tid om at rulle den ud og lægge den på :)

0

Del dette indlæg

altså smørcremen skal jo ikke komme ud af nogen tyl? den skal jo smøres på. hvis fondanden sprækker er det fordi den er for tør. har aldrig lavet den selv så kan ikke sige hvorfor. men jeg oplever det også nogen gange med den man køber, det er fordi man er for lang tid om at rulle den ud og lægge den på :)

Jeg fik opskriften fra nettet (Kagekonen.dk tror jeg ) og hun ligger en tynd stråle smørcreme i kanten af kagen, og i den cirkel fylder hun fx nougat-skum eller tobleronecremen. LOL den første gang, jeg prøvede, fløj tyllen ud af posen og der var smørcreme overalt.

NB! et dansk supermarkedet med Nettopriser ( :wink: ) sælger både blomsterudstikkere og andet godt i denne uge, så jeg lige. Så der er jeg nok mandag efter arbejde.

Redigeret af nissensmor
0

Del dette indlæg

Hvor får man det der fondant fra ?

jeg køber mit hos kagebutikken.dk det smager bedre end de andre steder jeg har købt fra, tilgengæld er det en lille smule sværere at arbejde med synes jeg :) man skal lige øve sig - så skal det nok komme. held og lykke :D

Specialkøbmanden, der ligger i Rødovre har simpelthen så meget forskelligt til kagebagning... Er helt klart blevet min yndlingsforretning efter jeg fik smag for at lave bryllupskager... Kan helt klart anbefales et besøg :thumbsupsmileyanim: Deres netbutik er også ret god - for ikke at tale om deres kursus udvalg i at lave kager.....

Redigeret af SpiffN
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

IMAG0405.jpg?w=aa5c9504 Jeg beklager billedets størrelse, det vil jeg arbejde på senere. Fondanten og stjernerne er mashmellow, så det kan godt leve op til købefondanten, synes jeg, Lige nu leger jeg med ideen om at prøve med en Amo muffen bund - altså bage dem som en kage og så noget fyld. Jeg mangler lige en anledning til at bage. Den "dårlige" pålægning af fondant er altså noget, jeg skal have arbejdet med. LOL - tak skæbne for købepynt og børneøjne. Redigeret af nissensmor
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det har jeg aldrig prøvet, men hvis der overhovedet ikke er syrligt fyld i så tror jeg godt. Smørcremen holder nemlig det syrlige fyld inde fordi det "ætser" fondanten.

Dog har smørcremen den fordel det tørrer helt hårdt op og man kan derfor modellere den inden fondanten kommer på så den bliver flot uden buler.

Tror muligvis også at den mørke farve vil kunne ses igennem det hvide overtræk så jeg vil altid foretrække smørcreme - den med palmin smager ganske godt hvis det er smagen du er nervøs for.

0

Del dette indlæg

Vi er ikke til kage med alt muligt snask i, så vi overvejer, om det bare skal være 2 chokoladekager lagt ovenpå hinanden, med tobleronecreme imellem. Kan man smørre kagen op med tobleronecreme også, og så ligge fondaten/marcipanen ud over den påsmurte tobleronecreme? :-)

Camilla - har du overvejet at smøre den op med chokolade ganache - så holder du stilen med chokolade og den stivner og helt hårdt op. Du har problemet med farven medmindre du bruger hvid chokolade eller vælger at farve din fondant :-)

Når du skriver snask - gælder det så også en passionsfromage? Den går nemlig super til chokoladebundene!

0

Del dette indlæg

Hej Mette

Hvad brugte du til lagene i din kage? for at holde lagene oppe. På nettet var en bager, som brugte blomstertræpinde. Men de så nu mutterlig tynde ud. Så hvad brugte du?

Laura ...Jeg er lidt nysgerrig på den ganache. Har du måske en opskrift?

Redigeret af nissensmor
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Mette

Hvad brugte du til lagene i din kage? for at holde lagene oppe. På nettet var en bager, som brugte blomstertræpinde. Men de så nu mutterlig tynde ud. Så hvad brugte du?

Jeg brugte også pinde, købt hos kagebutikken specielt til formålet. De er på tykkelse med sugerør men ikke hule

0

Del dette indlæg

Hej Mette :)

Tak for svaret. Har du også prøvet bånd, som ligner bånd til blomster, men som skulle bruge til kager? Jeg læste forresten på din blog her forleden - trash the dress -billederne var super :biggrin: . Husker jeg forkert eller havde du også prøvet med de Amo - pakker? Jeg lurer lidt på de muffinspakker men bagt som en bund eller måske lave en marzarinbund. Jeg kan ikke få de mud-cake opskrifter til at blive gode.

0

Del dette indlæg

Har aldrig prøvet at lave bunde af sådan en Shake n bake pakke, har enten brugt rigtig færdiglavede lagkagebunde eller bagt dem ud fra den opskrift jeg linker til på bloggen :)

Ved ikke lige hvad det er for noget blomsterbånd? Silkebånd? Det har jeg aldrig brugt

0

Del dette indlæg

Jeg har haft en del held med lyse bunde fra Politikkens store bagebog. Men efter at have set en del af de cake-off shows på TLC, kan jeg "se" at flere typer af bunde i samme kage kan gøre en forskel. Jeg har dog højst eksperimenteret med en mørk og lys, da jeg ikke kan få de mud-cakes opskrifter til at blive gode.

Det med båndet var noget, som jeg så på nettet. Hvor den engelske (?) konditor understregede at det skulle være en bestemt type bånd og ikke dem til blomster. Men der var ikke lige noget bånd i min special kagekøbmand.

0

Del dette indlæg

Hej Mette

Laura ...Jeg er lidt nysgerrig på den ganache. Har du måske en opskrift?

Nissensmor - den kommer her :-)

Til fyld:

1/2 L fløde

150g hvid chokolade / 200g mørk/ 250-300g Lys -alt efter hvilken chokolade du bruger er mængden forskellig.

Til overtræk(50/50):

500g Chokolade

1/2 L Fløde

Generelt bruger jeg Björnsted chokolade den smager bare så lækkert. Til ganache bruger jeg den næst mørkeste(ca. 60%). Deres lyse chokolade er så lækker (normalt ikke noget for mig) efter en tur i køleskabet ender den i min mave og når aldrig at bruge den til ganache :-) Björnsted er økologisk og kan købes i Netto og førtex.

Fremgangsmåde:

Hak chokoladen fint - evt. brug en foodprocessor. Hæld den hakkede chokolade i en skål og hav en grydeske klar (brug ikke en elpisker).

Fløden koges langsomt op, når den lige begynder at koge tages den af varmen og hældes over chokoladen. Lad blandingen stå et par minutter.

Rør godt til al chokoladen er smeltet og cremen er lind.

Lad cremen køle lidt før du kommer film over. Filmen skal dække overfladen af cremen så der ikke kommer luft til. Sæt den i køleskabet til dagen efter.

Når du tager den ud så rør godt. Er det den til fyld og den er for blød skal du bare røre rigtig godt evt, med elpisker til den bliver tykkere.

Hvis den er for hård til at smøre op med, kan den komme 5 sek. i micro ovn - rør i den til den har ensartet konsistens. Gentag hvis det ikke er nok- bare vær forsigtig så du ikke brænder den på.

Du kan komme knas, bær eller andet i cremen til fyld.

Hvis cremen skal have lidt chilli så smid en lille rød chilli uden kerne i fløden når den koges op - tag den ud inden fløden hældes over chokoladen. Det virker super godt :-)

Nå du har smurt kagen op skal den lige stå lidt så cremen stivner. Når det er gjort kan du bruge en spatel som du lige har hældt varmt vand over og tørret igen! Den varme spatel smelter chokoladen og glatter toppe pænt.

Inden du overtrækker med fondant skal du pensle den chokolade overtrukne kage med sirup for at sikre at fondanten bliver hvor den skal.

Du kan bruge 100g marmelade som piskes med 100ml kogende vand. Pisk indtil den er glat - fjern evt. klumper og urenheder.

Her er en ret fin beskrivelse af brugen - http://himmelske-kager.blogspot.com/2011/02/grundlggende-kagedekoration-trin-3-at.html

Hvis du ender med at gå helt amok i chokolade ganache til at smøre op med må du endelig skrive igen - jeg har flere opskriver i den mere vilde ende hvis du virkelig vil lave det vilde overtræk.

Jeg bruger selv den jeg har sat ind her :-)

Blomsterberg har denne formel hvis du vil bruge den til at overtrække en kage :-)

Ganache:

Chokoladen hakkes fint og kommes op i en lidt stor skål.

Fløden opvarmes til ca. 80 grader og gryden tages af varmen

Halvdelen af den varme fløde hældes over chokoladen, og der røres godt med en ske eller en dejskraber til massen bliver blank. Tilføj langsomt resten af den varme blanding og rør til ganachen er homogen og blank.

[/left]

Hæld den lune ganache ud over den sammenlagte og kolde kage. Fordel den flydende ganache med en palet, så både side og top op har ganache i et jævnt, tyndt lag.

[/left]

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer