Marie og Patrick

Erfaring med jukeboks?

19 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi har flere kunder som har erfaringer med jukebokse fra tidligere fester og derfor har henvendt sig til os fordi det ikke fungerede sidste gang men det skal retfærdigvis siges at det typisk har været firmafester hvor folk ikke altid opfører sig lige så "civiliserede" og tolerante som vi oplever det ude til bryllupsfesterne. En jukeboks vil dog altid komme lidt til kort når vi taler om musik til de sange som gæsterne kommer med og i forbindelse med middagen skal der også være en person der har styringen med den i forhold til taler m.v. under middagen.

0

Del dette indlæg

Den danske jukebox, Sir Juke, løser de fleste af de udfordringer, der normalt er med jukeboxe:

1. den akkompagnerer gæsternes medbragte sange
  2. den er kodeordsbeskyttet, så man f.eks. kan slette ventelisten
  3. den indeholder en masse færdige spillelister indenfor forskellige temaer
  4. man kan lave sin egen spilleliste på hjemmesiden inden festen
  5. man kan tilslutte mikrofon til taler
  6. man kan tilslutte ekstern lydkilde (iPod, PC, CD-afspiller)
  7. man kan kun ændre lydstyrke og spilleliste efter at have indtastet koden

Når den afspiller en spilleliste, kan gæsterne ikke vælge nye sange.

Se mere på producentens hjemmeside www.sirjuke.dk

Håber det var en hjælp :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu ved jeg godt at træerne ikke gror ind i himmelen og at man selvfølgelig ikke kan få alt med tanke på at en jukeboks er rimelig billig at leje, men lige præcis det med at akkompagnere til gæsternes medbragte sange er der måske grund til at advare mod idet det ikke er noget man bare gør (slet ikke hvis man er en maskine). 1) Mange af de færdigindspillede festsange kører enten i alt for hurtigt eller for lavt et tempo og følger dermed ikke gæsternes naturlige tempo. Det kan vi tage højde for via hastighedsregulering uden at det dermed gør at klangarterne ændrer sig (det kaldes masterpitch i fagsproget). 2) Det er meget almindeligt at en gæst råber skål efter et vers hvorefter der skal holdes en skålepause. Hvad gør jukeboksen så. Ja den kører videre indtil der er en som stopper den og vedkommende skal så lige finde starten på versene så man ikke får forspillet endnu engang. Den kan ikke "cue" et nummer så det starter præcist ved versets start ved tryk på en knap og den kan heller ikke tage højde for det forhold at nogle skreve festsange har flere vers end den udgave der nu engang ligger i boxen.

Nogle af de ting om folk typisk kritiserer når vi taler om jukeboksen med hensyn til ønsker og musikvalg er formentlig løst lidt med ovenstående (undgå at folk sletter ønsker m.v.). Den kan dog ikke løse det basale problem med jukeboksen; at den ikke kan handle i "nuet" og ud fra stemningen blandt folk.

Men som sagt indledningsvist så er der også en prisforskel i forhold til en DJ (omend den ikke er stor hvis man også skal have lys på dansegulvet og måske lidt bedre lyd)

0

Del dette indlæg

Vi havde også overvejet at leje en jukebox. Min fætter havde en til hans 30-års og det var pisse irriterende når man havde valgt sange så var der nogen andre der slettede dem.. Og så var der en sang med godt gang i og så var den næste kinddans..

Så jeg er glad for at jeg fik overtalt h2b til diskobilen i stedet :cheerleader3: Det er da forhåbentlig meget bedre.. :lol:

0

Del dette indlæg

Vi havde jukebox fra Sir juke og det fungerede rigtig fint også med lys rundt i rummet, folk kan ikke slette noget eller lave noget om da der er en kode på den som man så kan vælge og kun give den der skal styre den, plus du kan lave play liste for hele aftenen.

Det eneste lille minus var at de sange folk havde med ja der stoppede den ikke af sig selv, men det var et problem der var til at løse :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

En jukebox vil aldrig kunne erstatte en dygtig DJ, ligesom en DJ ikke kan erstatte et godt band. Hvis prisen er det afgørende, må man dog overveje grundigt, hvor meget man vil gå på kompromis med kvaliteten. Som jeg plejer at sige:

"Hellere en dygtig DJ frem for et dårligt band, og hellere en god jukebox frem for en dårlig DJ"

Med andre ord: Hold ikke for alt i verden fast i at skulle have et band, hvis du kun har råd til et dårligt et af slagsen - og det samme gælder naturligvis for en DJ.

Jeg ved ikke, om jeg er helt enig i, at der ikke er særligt stor prisforskel på en jukebox og en DJ. Sir Juke Light (en selvhenter model) koster med lys ca. 1750-2000 - og der er da trods alt et stykke vej op til prisen for en hæderlig DJ. Så har man ikke råd til en dygtig DJ, vil jeg mene, at Sir Juke er et af de aller bedste alternativer på markedet.

0

Del dette indlæg

... den kan heller ikke tage højde for det forhold at nogle skreve festsange har flere vers end den udgave der nu engang ligger i boxen.

Det kommer Sir Juke så ud over ved at have mange udgaver liggende af hver sang. Faktisk skal man bare indtaste antallet af vers, og så kører det :)

Men ellers fuldstændig enig. Det er en maskine, og den har ingen situationsfornemmelse. Til gengæld er den en hel del billigere, så det må blive et spørgsmål om prioritering, om man vælger det ene eller det andet.

0

Del dette indlæg

Med andre ord: Hold ikke for alt i verden fast i at skulle have et band, hvis du kun har råd til et dårligt et af slagsen - og det samme gælder naturligvis for en DJ.

Det kan jeg kun være enig i Lars. Du har også ret i det med prisen. Det jeg siger er blot at hvis man vil have noget bedre lyd end de to aktive discountkasser som typisk følger med i sådan en pakke og måske noget lys på gulvet så indsnævres prissforskellen, fordi der så skal lejes supplerende lyd og lysanlæg.

Så jeg er glad for at jeg fik overtalt h2b til diskobilen i stedet :cheerleader3::lol:

Det er vi også og vi ser frem til at være med til at skabe jeres livs fest :rolleyes: Jeg siger "være med til" for uanset om man vælger den ene eller den anden løsning så er selskabet alfa omega.

0

Del dette indlæg

Mange tak for alle input'sne.

Vores problem er, at der simplethen ikke er plads til en DJ. jO hvis han skal stå i et helt andet rum, og det er jo ikke fedt.

Så derfor tænkte vi på en jukeboks, da den jo ikke fylder nær så meget.

AT vi så sparre penge, det er bare et plus.

Men vi er meget i tvilv..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

En typisk DJ bryllupsopstilling til et bryllup behøver ikke at fylde mere end et lille bitte hjørne og normalt udnyttes hjørnerne i et festlokale kun hvis man har en bar, en buffet o.l. stående i pågældende hjørne. En lile DJ pult (som den jeg selv kører med) fylder ikke mere end en jukeboks. Til den jukeboks som Lars fremhæver skal der tilsluttes eksterne højtalere hvor de fleste udbydere vil levere to højtalere på stativer. Det samme som flere DJ's kører med. De bundkasser jeg selv kører med fylder faktisk mindre end et højtalerstativ men står mere stabilt. i disse digitaliserede tider behøver man heller ikke at have to kasser med CD'ere stående fremme under middagen da man har det meste på HD i dag. Lyset kan man i princippet vente med at stille op til efter middagen men det fylder kun i højden. Den store pladsforskel ligger i at en jukeboks kan stå helt op af en væg hvor der i vores tilfælde skal kunne stå en DJ bag. Der behøves dog ikke meget plads. For en del år siden havde vi et bryllup for 40 personer i et kælderlokale i et privat hjem på ca. 50 m2. Pladsen var trang og DJ'en stod op af en radiator men det virkede.

.

0

Del dette indlæg

Tro mig vi har undersøgt om vi kunne en DJ.

Vi havde heller ikke tænkt at jukeboksen skulle stå i samme lokale, men det tilstødende.

Men jeg har haft snakket med Lone(fra diskobilen), onkring hvor meget plads i kræver, og det kan ikke lade sig gøre.

Vi udnytter hele lokaler, og har kun 1m, fra borde til væg hele vejen rundt.

Så med mindre vi skal finde nyt lokale, må vi finde andre muligheder og derfor tænkte vi på jukeboks.

0

Del dette indlæg

Jeg ved at I har talt sammen om det men kender ikke detaljerne - Hvis Lone siger der ikke er plads så er det sådan. Uanset at det måske kunne lade sig gøre så skal det jo heller ikke være med den konsekvens at folk ikke kan komme ind og ud og ja - Jeg har da været på enkelte feststeder hvor jeg pladsmæssigt har tænkt: Det er uforsvarligt fordi folk sad som sild i en tønde (og lokalet slet ikke var godkendt til så mange).

Jukeboksen fylder lidt mindre i dybden og kunne nok også komme længere ind i et hjørne så det ville formentlig heller ikke blive godt. Hvad DJ angår så kan det lade sig gøre at stå i et andet lokale hvis der er nogenlunde frit udsyn men helt optimalt ville det aldrig blive.

0

Del dette indlæg

Vi udnytter hele lokaler, og har kun 1m, fra borde til væg hele vejen rundt.

Så med mindre vi skal finde nyt lokale, må vi finde andre muligheder og derfor tænkte vi på jukeboks.

Hvis pladsen er så trang som beskrevet ovenfor, ville jeg nok overveje et andet lokale... ikke så meget med tanke på at få plads til DJen, men også fordi det en bryllupsfest bare kan blive FOR kompakt.

Hvis lokalet er så tæt pakket, er der ingen mulighed for at gæsterne kan "mengle" lidt rundt og hilse påd em der sidder andre steder... man bliver som gæst mere eller mindre låst til sin plads hele aftenen.

Som professionel vil jeg ud fra det beskrevne anbefale en genovervejelse af lokale-valget. Der kan selvfølgelig være andre grunde, som ikke er nævnt her, der gør at man vælger det pågældende lokale - men ud fra den rent pladsmæssige diskussion ville jeg satse på lidt flere kvadratmeter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi havde jukebox til mit 1. bryllup, og det var en bragende succes! Der blev holdt 4 bryllupper på stedet den dag, og vi havde danse-gæster fra alle 4 inde hos os. (y) Vores egne gæster blev, hvor de var. :cheerleader3: De andre havde hhv. klaver-boxer, DJ og computer...

Mht. til sang-accompagnement så havde vi frabedt os sange, da min familie godt kan kamme totalt over på det punkt ( :blink: OMG - rekorden er 16 sange!), og de 2 sange, der alligevel kom, spillede en musisk gæst klaver til (stod på stedet).

Vi havde valgt en jukebox, hvor man selv kunne lægge et vist antal cd-er i, og voila - dinnermusik efter eget valg! :biggrin:

0

Del dette indlæg

Der skal ikke herske tvivl om "Hellere en jukeboks end en dårlig DJ eller en dårlig klaverbokser" men taler vi derimod om gode erfarne folk så kan jukeboksen ikke være med. bl.a. fordi man ikke med en jukeboks kan skabe den røde tråd i musikken og følge stemningen i selskabet. Der kan så være tidspunkter i løbet af natten og det er typisk til slut hvor man som DJ mere agerer jukeboks. Man spiller jo på folks præmisser. Såvel dem der ønsker som dem der ikke ønsker (de "passive") men er der mange ønsker og er der knap så mange folk tilbage i selskabet (de "aktive") så er linien ligesom klar. Problemet med jukeboksen kan være at den kun tilgodeser disse "aktive" folk og dermed ikke dem som ikke er så aktive ved jukeboksen og ud af et bryllupsselskab på eks. 50 personer er det typisk kun 5-15 personer som ønsker musik og det gælder såvel når vi taler om jukeboks som en DJ.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer