Wendla

Hvor amerikaniseret er jeres bryllup?

41 indlæg i dette emne

Efter jeg er kommet ind på dette forum er det virkelig gået op for mig, hvor amerikaniseret Danmark er ved at blive! :)

Synes der er mange der har taget amerikanske traditioner til sig.. Traditioner jeg aldrig er stødt på før. Save the date cards, giftboxes til gæsterne, prøvemiddag og sikkert også mange andre ting.

Så må jeg høre, hvlke amerikanske traditioner har I taget til jer?

Jeg har personligt ikke taget nogen til mig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er noget af det, vi gør :)

Jeg har samlet en masse fine lommetørklæder i genbrugen til Tears of Joy til kirken til gæsterne

Der er favours - hjemmelavet hyldeblomstdrik og så noget andet hjemmelavet, jeg endnu ikke har bestemt mig for hvad der skal være

VI laver også toiletkurve

VI har ikke prøvemiddag - og vi har ikke 'Father-Daughter-dance eller lignende

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ingen amerikanske traditioner, så vidt jeg kan komme i tanke om. Det er til trods for, at jeg har boet i USA og har både familie og venner derovre;-) Ingen STD-kort, favors, brudepiger, prøvemiddag eller lignende. Har heller aldrig selv været til et bryllup (i Danmark), hvor der blev sendt STD-kort ud, givet favors eller lignende, og bryllupperne var ikke mindre festlige af den årsag. Det eneste, der kan virke lidt amerikansk hos os, er, at jeg planlægger at have forlovelsesring og vielsesring på samme finger. Det er dog mest af praktiske årsager, da jeg har nogle andre fine ringe, som jeg også gerne vil have plads til på mine fingre;-) Bl.a. min afdøde morfars forlovelsesring (har aldrig mødt ham) og en ring, jeg fik i barselsgave i forbindelse med mine tvillingers fødsel.

Synes mange af de amerikanske traditioner er meget søde, men vi holder os til danske traditioner med et strejf af italiensk, da vi skal giftes i Italien. Hver sin smag:-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter jeg er kommet ind på dette forum er det virkelig gået op for mig, hvor amerikaniseret Danmark er ved at blive! :)

Synes der er mange der har taget amerikanske traditioner til sig.. Traditioner jeg aldrig er stødt på før. Save the date cards, giftboxes til gæsterne, prøvemiddag og sikkert også mange andre ting.

Så må jeg høre, hvlke amerikanske traditioner har I taget til jer?

Jeg har personligt ikke taget nogen til mig.

Egentlig ville jeg også have haft gaveæsker til gæsterne. Men nu har jeg bestemt at det skal være så enkelt som muligt. Indtil videre er det vi har som ikke er dansk, Save the date kort.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg hoppede med på STD og Favorboxes. det var vist det... Mange er bange for at blive for amerakaniserede, men det er jeg ikke. tager gerne alle gode traditioner til mig uanset om de kommer fra USA eller andre lande rundt i verden, og netop de her to jeg brugte synes jeg var fede og noget gæsterne satte pris på :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mange er bange for at blive for amerakaniserede, men det er jeg ikke. tager gerne alle gode traditioner til mig uanset om de kommer fra USA eller andre lande rundt i verden, og netop de her to jeg brugte synes jeg var fede og noget gæsterne satte pris på :)

Jeg mener heller ikke der er så meget at være bange for og syntes heller ikke de danske forhold er blevet amerikaniseret. Selvom jeg aldrig har været til eller spillet til et amerikansk bryllup som amerikaniserede brylluper jo netop kendetegnet ved at der deltager en masse mennesker (ofte også folk som parret ikke kender personligt), og at parret stort set ikke har noget med planlægningen at gøre og overlader det til en weddingplanner. Det er jo slet ikke det vi kender hjemmefra hvor de fleste bryllupsfester har under 80 deltagere og hvor brudeparrene selv står for planlægningen. Det gælder jo ikke mindst brugerne herinde fra.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også sendt STD ud, og jeg synes altså det er super smart, især fordi mange af vores gæster vil overnatte i Kbh samt at vi selvfølgelig også ønsker at alle gæster kommer!

Desuden laver vi favourbokse, fordi jeg synes det er super sødt og sjovt :) (jeg har tænkt at putte en Info om en af bordets gæst i hver boks, dvs ved hvert bord vil man få sjove info om hinanden til at bryde isen med :) )

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har kun valgt STD! Og det var simpelthen fordi at vi ønskede at ALLE kunne komme med, og så var det en god mulighed for, at give dem besked i rigtig god tid.

Jeg synes det er sååå sjovt, at tænke på hvordan mine forældre blev gift. Deres planlægning versus vores! Haha, der er miiiilevidt imellem, deres var "kun" mad, spillemand, drikkelse, tøj, ringe. I dag gør vi meget mere ud af det, med en masse kreative projekter og vores personlige touch. Bryllup er blevet meget større, og mange udenlandske traditioner skinner igennem.

Min mor siger altid, " Ihh hvor er det hele amerikansk"! (-Og her tænker hun på STD, halloween, valentine osv osv). Hun tabte lidt mælet da jeg så fortalte hende, at mors og fars dag, også er noget vi har "taget" fra amerika, det er bare så længe siden nu, at alle ser det som "dansk!"

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vælger ikke at kalde det "amerikaniseret" - jeg vælger at sige at mit bryllup ser en smule anderledes ud EFTER BryllupsKlar... Hahah..

- STD

- Favorboxe

Det er vist de to sådan "amerikaniseret" ting vi skal have som elementer i vores bryllup.. :) Men der er mange ting jeg ikke anede jeg ikke kunne leve uden, før jeg kom på BK.. Og min familie laver også tit den der "Hold da op - det er da omfattende" - Hmm... Nej egentlig ikke.. :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg er ikke rigtig igang med planlægningen endnu, så jeg ved dog ikke helt hvad jeg ender ud med. Men jeg har gjort mig de tanker at jeg (og her er h2b enig) ikke vil lave favors eller toiletkurve. Men jeg har skarpt planer om at lave "reserver datoen" kort, af den simple årsag, at vi holder vores bryllup midt i skolesommerferien, og vi vil ikke risikere at folk har bestilt ferie når vi holder bryllup, og derfor ikke kan komme..

Men egentlig synes jeg ikke der er noget i vejen med at have lidt traditioner med fra forskellige steder, så længe man selv synes det passer til én selv. Er det ikke det der er det vigtige? At man planlægger det bryllup man bliver gladest for og som er som man drømmer om? :7himmel:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opfatter man "Save the date" cars som amerikaniseret ? Opfatter de fleste det ikke mere som en ren praktisk foranstaltning med det formål at sikre at gæsterne reserverer datoen i god tid forud for invitationen ?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er amerikansk.. ;) Synes mange af de ting for mig virker lidt overflødige. Kan godt se det hyggelige i traditionerne og at det må være luksus som gæst, men ja sådanne ting har vi valgt at skære fra.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

vi sendte brev ud om at vi var blevet forlovet og at de godt kunne resevere datoen, det gjorde vi inden vi vidste nok til en egentlig invitation, men hvis vi ville have vores familie samlet så skal datoer meldes ud i god tid - ved ikke om der er amerikansk, men der er nødvendigt i vores(specielt min) familien... og så holder vi reception (det er vel heller ikke dansk...) det gør vi egentlig istedet for at skulle invitere til eftergilde (det er vel dansk), så er det "overstået" på én dag

men vi laver ikke æsker til gæsterne, ikke parfotos, ikke brudepiger, ikke toastmaster og ikke strømpebånd

og jeg sorterer også ud de andre traditioner; ingen brudevals, ingen taler, underholdning osv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi er absolt ikke amerikaniserede hjemme hos os. Vi skal hverken have STD kort, brude følge, boxe til gæsterne eller andet, desuden er vi heller ikke til taler og sange under middagen, hvilket vil blive skrevet på indbydelserne, så der er blevet gjort opmærksom på det. Vi vil hellere bruge lidt ekstra på noget fedt musik/ underholdning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 brudepiger, min kærestes datter på 9 og min søster på 37. Af den simple grund, at det er de to tøser jeg elsker højest. De har som sådan ikke nogen funktion i løbet af dagen, andet end at de skal med op og have sat hår samtidig med mig, at min søster skal rette kjolen inden jeg går op af kirkegulvet og min bonusdatter skal dele risposer ud :) De skal ikke gå som følge, hverken før eller efter mig, men går ind og sætter sig, inden musikken starter. De er mine brudepiger, fordi det for mig symboliserer de "piger" der er mig nærmest :)

Ingen favoræsker eller STD, men en bryllupskage med fondant... er det amerikansk????? -HAHA-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ingen favoræsker eller STD, men en bryllupskage med fondant... er det amerikansk????? -HAHA-

Same here.. Hahaha..

Men vi har valgt at have goodiebags til dagen derpå med lidt sodavand og snacks.. Så har vi valgt at lave en "funnydance" til når dansegulvet skal åbnes..

Toastmaster har vi også, men det er ganske normalt til mange større fester i DK.. Så der er en som styrer festens forløb og at det ikke kører af sporet.

Dog vil jeg ikke sige at vores bryllup er blevet amerikaniseret.. Det er bare sådan som vi er som personer :biggrin: Og så må vi vist bare erkende at vi importere udlandet mere og mere sådan generelt. :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes bestemt også det er fint at ta det til sig, som passer til parret og lejligheden.

For sørensen, - når der nu er så mange super gode idéer på internettet - skulle man så be hver idé først tage "indfødsretsprøven"?

Eller skal vi ha også fjernet de engelske (amerikanske) ord fra vores sprog - og de franske og tyske?? :wink::tunge:

Pointen skulle gerne være, at livet, kulturen og verden udvikler sig på godt og mindre godt - men vi har gudskelov (stadig) friheden til at vælge hvad vi tager til os.

Jeg kunne feks. selv aldrig finde på at begynde med gaver til "hjælpere" eller gæster - og ville ha det rigtig ubehageligt med at være modtager af en sådan selv! :huh:

STD brugte vi ved mit første bryllup - igen, som én skrev, fordi datoen lå lige midt i skoleferien.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været til et ærke amerikansk bryllup, right smak på the four seasons i NY og selvom jeg på INGEN måde selv er underlagt hverken jantelov eller andet, såååååå var det altså alt for meget :td: Slet ikke hyggeligt eller romantisk - har lidt på fornemmelsen at i USA er man meget til "udstilling" når man er til bryllup og alt hvad der sker er nøje planlagt.

But anyway - vi har hverken STD eller favourbokse af 2 enkle årsager = vi har ikke kunnet offentliggøre datoen før nu og jeg er en ånd til det kreative så derfor ingen favourbokse (og nej jeg vil heller ikke betale for dem)

Meeeeen havde man uanede mængder af kr & øre så ved jeg da ikke om man ville gå amok in the american way :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå hvorfor "amerikaniseret" er en label vi sætter på alt det VI SELV gør som vi synes er negativt... Amerikanske traditioner er dybest set en kombination af en masse traditioner fra hele verden - og ikke to amerikanske bryllupper er ens. Jeg set intime, romantiske, specielle bryllupper - og jeg har set bryllupper, hvor der er brugt betragteligt mindre penge end det gennemsnitlige danske bryllup. Faktisk vil jeg æde min gamle hat på at det gennemsnitlige amerikanske bryllup er en del billigere end det gennemsnitlige danske. Suk altså...

Vi har små gaver til gæsterne, vi har en gæstebog, vi har bestilt en semiprofessionel fotograf og noget musik, og vi bærer vielsesringene på vores venstre hånd... Hvis man gad grave i det, er jeg sikker på at vi (danmark) ikke selv har opfundet en eneste af de ting - og meget af det sikkert stammer fra USA... Lad os nu vi er igang straks konstatere at 9 ud af 10 gange er det "amerikaniseret" at gå i biografen - og julen er sgu da tyskifiseret fordi vi har taget et juletræ indendøre!

Det er ikke for at spamme din tråd med noget negativt - jeg bliver bare lidt træt. Har tilbragt stort set hele mit voksne liv på den anden side af Atlanten. Hovedparten af jeres indtryk af "amerikanisering" stammer fra forskellige, ekstreme tv-programmer. Det svarer lidt til at vurdere danskeres forældreegenskaber baseret på de unge mødre - og vores kærlighedsliv baseret på Singleliv..

2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Well.. Vi har hverken STD-kort, Favorbokse, goodiebags eller noget i dén stil, der kan kaldes amerikaniseret. Synes det kan blive AALT for meget, og også alt for dyrt, selvom man gør det selv. Og så kan vi godt lide at holde fast i de danske traditioner :)

Vil ikke mene, at Toastmaster er amerikansk, men som der tidligere er nævnt, blot en praktisk ting, så man ikke selv skal stå for hele dagens forløb, og at talerne og indslagene ikke bliver for kaotiske, men at der er orden i sagerne ;)

Men jeg må indrømme, at jeg ikke før min brors bryllup havde hørt om gavekoordinatoer. Det skal vi godt nok have, fordi vi ikke ønsker 10 af samme gave, så vi skal ud og bytte. Men er en gavekoordinator ikke også 'amerikansk'?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå hvorfor "amerikaniseret" er en label vi sætter på alt det VI SELV gør som vi synes er negativt... Amerikanske traditioner er dybest set en kombination af en masse traditioner fra hele verden - og ikke to amerikanske bryllupper er ens. Jeg set intime, romantiske, specielle bryllupper - og jeg har set bryllupper, hvor der er brugt betragteligt mindre penge end det gennemsnitlige danske bryllup. Faktisk vil jeg æde min gamle hat på at det gennemsnitlige amerikanske bryllup er en del billigere end det gennemsnitlige danske. Suk altså...

Vi har små gaver til gæsterne, vi har en gæstebog, vi har bestilt en semiprofessionel fotograf og noget musik, og vi bærer vielsesringene på vores venstre hånd... Hvis man gad grave i det, er jeg sikker på at vi (danmark) ikke selv har opfundet en eneste af de ting - og meget af det sikkert stammer fra USA... Lad os nu vi er igang straks konstatere at 9 ud af 10 gange er det "amerikaniseret" at gå i biografen - og julen er sgu da tyskifiseret fordi vi har taget et juletræ indendøre!

Det er ikke for at spamme din tråd med noget negativt - jeg bliver bare lidt træt. Har tilbragt stort set hele mit voksne liv på den anden side af Atlanten. Hovedparten af jeres indtryk af "amerikanisering" stammer fra forskellige, ekstreme tv-programmer. Det svarer lidt til at vurdere danskeres forældreegenskaber baseret på de unge mødre - og vores kærlighedsliv baseret på Singleliv..

Det har du nok ganske ret i - mon ikke vi selv havde fundet på alle disse ting, eller taget dem et andet sted fra hvis ikke de var opstået i USA ?

Lige mht det bryllup jeg var til - så kunne jeg se sammenhængen med hvordan de holdt bryllup og hvordan de var som mennesker (altså lige de 200 mennesker ud af USA's millioner af indbyggere). Og det overraskede mig hvor overfladiske de egentlig var...samtidig med at de var helt ekstrem følsomme og meget udtryksfulde i det hele ! Egentlig var det ret sødt :rolleyes: men også anderledes.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror Maustique er inde på noget af det rigtige - Vi er nok meget farvet af medierne. I virkelighedens verden er de amerikanske bryllupsfester formentlig lige så forskellige som i Danmark og der holdes helt sikkert også "små" bryllupsfester i USA. Det er bare ikke dem vi hører om.

Gavekoordinatorer hvad enten det så er en koordinering inden festen eller kun er en person som sørger for at registrere hvilke gaver parret har fået fra hvilke gæster er ikke et nyt fænomen i DK og jeg betragter heller ikke det som specialt amerikansk. Ligesom med en toastmaster og save the date cards er det rent praktiske foranstaltninger man laver - hvis man har behov - med det formål at få tingene til at glide bedre. Prøvemiddage i dagens Danmark er vel ikke andet end at parret nogle gange godt selv vil smage udbyderens mad og foretager en prøvespisning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer