tabiw

Hvad spiser fotografen?

35 indlæg i dette emne

Vi havde egentlig tænkt os kun at have fotograf på halvdelen af dagen, men efter megen "Åh, jeg ville ønske vi havde råd til heldagsfotografering" fra mig har H2B sagt at vi bare må finde de penge, så jeg kan få min fotograf. (Da vi startede planlægningen sagde jeg at kjolen og fotografen var de to vigtigste ting, udover selve det at blive gift.)

Nu er jeg så kommet i tvivl om, hvad man normalt gør med maden og fotografen? Skal man sørge for at de får noget at spise, eller gør de det selv? Og hvor/hvornår spiser de så?

Vores fotograf er en gammel veninde fra folke-/efterskolen, som jeg har haft sporadisk kontakt med de sidste par år, men stadig kan snakke med, hvis vi møder hinanden tilfældigt. Hun giver os derfor også vennepris. Normalt ville jeg have inviteret hende med til receptionen, men ikke middagen. Hun kender et par stykker af de andre gæster, men ville det ikke være underligt at have fotografen til bords?

Jeg ved slet ikke hvad man normalt gør, og slet ikke når det er en fotograf man kender, så måske er der nogen der kunne hjælpe?

Redigeret af tabiw
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har engang serveret til et bryllup hvor parret havde en lign. relation til fotografen (også noget perifær ven som gjorde det til en god pris) Hun sad ikke med ved bordet med spiste sammen med os andre ude i køkkenet - så det kan man godt. Men må du indrømme vi talte en del om det var skørt hun ikke bare sad med ved bordet, når hun nu ikke var en hel fremmed.

Vi overvejer en lign. ordning og hvis vi ender med den, skal fotografen spise med... Tænker også det er skørt hvis fotograften ikke kan sidde ned men skulle sidde ovre i hjørnet eller noget i den stil. Men man bestemmer selv

0

Del dette indlæg

Jeg tænker lidt at fotografen sikkert kommer til at gå meget rundt i lokalet og tage billeder. Hvis hun får en plads ved bordet, vil der derfor ofte være en tom plads... Det synes jeg ikke er så fedt... Så hvis det var mig, ville jeg også "lade hende spise i køkkenet" – selvom det virkelig lyder grimt! Når hun alligevel ikke ville være blevet inviteret med til festen, så synes jeg det er den mest rigtige løsning :wink:

0

Del dette indlæg

jeg kan slet ikke lide de der middags par billeder. jeg synes ikke de siger så meget om festen, og bagefter er de ikke så sjove at se på.

derfor... gør vi noget helt andet!

Vi har en fotosession udenfor kirken som er meget traditionel. På selve feststedet er der de mest lækre lokationer til mindst 4 billedserier - derfor udvælger vi nogle sites med fotografen på forhånd, og bruger noget tid efter vi har skåret kagen for, så kan gæsterne nyde kagen give gaverne, nyde det gode vejr og se sig lidt omkring på herregården. Her vil vi også have et fællesbillede med alle gæster går jeg ud fra. det kan tages i gården oppe fra et vindue på 1.sal evt.

Vi laver en fotovæg med en lænestol og nogle udskårne billedrammer sat på, så man kan kigge igennem hele væggen. det er meningen at alle gæster i løbet af aftenen får frit løb til at stille op ved væggen, på stolen og kiggende ud igennem væggen og lave nogle sjove fotos. Min far har et godt spejlrefleks kamera på et stativ, og så er det ellers bare at knipse løs når først kameraet er indstillet.

det er anderledes, personligt og sjovt, og de opstillede billeder hvor man er stram i betrækket og spekulerer over om der mon sidder spinat mellem tænderne... de er væk :tunge:

jeg overvejer om vi skulle lave en meget stor udskåret billedramme og finde en lille rokokoskammel. Så kan gæsterne stå og posere ligesom de gamle portrætbilleder der hænger på væggene i riddersalen... måske endda med en hvid dommerparyk og nogle lorgnetter og en vifte...

det frigør fotografen om aftenen - da jeg satser på min far vil fotografere brudevalsen...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Larver :rolleyes: Nej som Tina og "Pink" siger det så er det typisk noget med at de sidder i køkkenet o.l. Fotografen eller andre udefrakommende har intet ved middagsbordet at gøre. For mit vedkommende så spiser jeg typisk på en flightcase lidt diskret (da jeg jo er på hele tiden). Der skal nok også være nogle kolleger/egne folk som vælger at sætte sig ud i køkkenet. Det er helt ok.

Nogle steder betales der for "musikermad". Andre steder ikke. Forleden da jeg havde en ekstra DJ med ude sikrede jeg mig på forhånd at det ikke ville koste parret ekstra at vi valgte at have to mand med ude. Ellers havde jeg selv betalt for den ekstra kuvert. Men bespisning af en enkelt person mener jeg egentlig er ganske rimeligt. Man skal huske på at en heldagsfotograf eller DJ er på hele dagen og for vores vedkommende også om natten. Ved den konfirmation jeg spillede til i går kørte jeg hjemmefra kl. 11 og var hjemme igen kl. 3 i nat. Jeg var væk i 16 timer og de havde musik fra kl. 13.00 til kl. 1.00, i alt 12 timer. Selvom det for de fleste giver sig selv så er vi begyndt at skrive ind i vores korrespondance med kunderne så der ikke er tvivl.

Det rent praktiske giver også sig selv. Er det portionsanrettet eller tallerkenserveret mad så taler man med personalet inden og siger til dem at det er når det passer dem bedst. Er det buffet er det nemmere. Der kan man diskret hente en tallerken og tage lidt mad fra buffeten når man kan se at de fleste har fået det de skal have. Som regel gør jeg det selv lige inden buffeten bliver taget ud.

0

Del dette indlæg

Jeg aftalte lidt forskelligt med feststedet, hvor jeg også nævnte fotografen og mad. Det skulle de nok have styr på. Så jeg sagde til fotografen der også var mad til hende, uden at planlægge yderligere. På dagen må køkkenet have taget fat i hende, i hvertfald sad hun ligeså pænt og spiste i et tilstødende lokale, og var klar med kameraet når hun kunne høre at der skete noget til festen. Og vi betalte så for den ekstra kuvert :)

0

Del dette indlæg

Tak for de mange svar! Så er jeg mere tryg ved at sætte hende i køkkenenet, eller hvor resten af personalet spiser, når det er det man normalt gør. Der er jo nok noget rigtigt i at hun nok får brug for nogle pauser for sig selv, så hun ikke skal være på hele tiden :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Faktisk er det ofte sådan, at fotograf og musiker spiser sammen - vi bliver typisk fodret af, mens selskabet får kaffe og bordenen flyttes om til dans. Det sker diskret og uden at I som selskab egentlig tænker over det.

Et alternativ, der udover fotografer kun gælder for DJs (som jo i modsætning til en musiker kan forlade pulten et øjeblik uden at musikken stopper), er i de tilfælde, hvor der er buffet - der kan en DJ (og en fotograf) ofte snige sig til en tallerken lige før buffetten bæres ud, men det afhænger også af hvor mange indslag, der er... har vi travlt må vi spise senere.

0

Del dette indlæg

Ah ja, på den måde. Mit udgangspunkt er nok at være gæstfri overfor de mennesker, der er med til at forevige dagen og gøre den endnu mere fantastisk :) Selvom jeg godt kan se, at en kuvertpris på måske 800,- er meget taknemmeligt, når man jo i forvejen betaler dem for ydelsen.

0

Del dette indlæg

Ah ja, på den måde. Mit udgangspunkt er nok at være gæstfri overfor de mennesker, der er med til at forevige dagen og gøre den endnu mere fantastisk :) Selvom jeg godt kan se, at en kuvertpris på måske 800,- er meget taknemmeligt, når man jo i forvejen betaler dem for ydelsen.

Uh - det er en almindelig udbredt misforståelse at man skal/bør bestille en ekstra kuvert til hhv. musiker og fotograf.

DET SKAL MAN IKKE.

Næsten alle restauranter kører med det ,der hedder "musikermad". Ofte er det gratis, ellers betales et symbolsk beløb for en "musikeranretning", som typisk består af en omgang hovedret. Det er selvfølgelig sødt tænkt (som mange gør), at ville give en fuld kuvert, men vi er på arbejde, så vi har slet ikke tid til at nyde den.

Det er som sagt ultranemt ved buffet... der henter vi bare selv en tallerkenfuld (eller tre kom jeg vist nok til i lørdags, ups... de fik noget superlækkert langtidsstegt argentisk oksekød, og jeg er vel kun et menneske... :blush: ) kort før buffetten blev båret ud... og er det med fadservering, jamen så spiser vi mens I får kaffe. Men ingen hele kuverter, det er spild af brudeparrets penge.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vores feststed (hotel) havde en "kuvertpris" der hed 100kr pr. mand for mad & drikke hele dagen for fotografer og musikere.. (Og vi havde 2 af hver) De forsynede sig selv - jeg lagde slet ikke mærke til de var oppe og spise, men det sagde de at de havde været! :lol:

Da vi skulle betale regningen var de 4 x 100kr ikke sat på alligevel - det var "lige meget i det store regnskab" :)

0

Del dette indlæg

Det er vist meget normalt at musikermad ligger i det prisleje hvis man overhovedet betaler for det. Vi taler jo ikke om 3 retter mad o.l. men en tallerken mad. Musikeren eller pianisten vil typisk tage en pause med hensyn til mad for det kan de ikke gøre på samme måde som os andre. Jeg kan så ikke nikke genkendende til det Jesper siger med at fotografen/dj'en får mad efter middagen er afsluttet og selskabet er til kaffe. Min oplevelse er at køkkenet på det tidspunkt har pakket maden sammen og at det er nemmere for dem at det er noget som sker umiddelbart efter hovedretten hvor de alligevel har det hele stående i fremme i køkkenet. Men det vigtigste og det jeg siger til vores folk er at det er noget de aftaler med personalet inden og at vi gør det der passer personalet bedst. Men det er noget vi klarer internt med køkkenet. Det skal i slet ikke tænke på på dagen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan bare ikke helt visualiserer det - vores fotografer sidder hos os for at fange alle øjeblikke. Vil det ikke virke mærkeligt for vores gæster, at de to ikke får det samme som dem?

Edit: Altså ikke lige ved siden af os, men de sidder hos vores selskab ved et af venne bordene.

Redigeret af Felinity
0

Del dette indlæg

Helt enig - Hvis vi ser bort fra gæster som fotograferer ind i mellem så er det nok de færreste fotografer der har lyst til at sidde med ved bordet. Udover at skyde de rigtige øjeblikke så er fotograferne generelt gode til at gøre sig usynlige og bevæge sig rundt så man ikke rigtig bemærker dem og det er det der er deres opgave. Jeg skulle lige til at spørge om det var fotografernes egen ide eller hvad de ahvde sagt til det men kan se ovenfor at du slet ikke har spurgt dem om det endnu. De vil helt sikkert sige noget i stil med det Angelina siger

0

Del dette indlæg

Musikeren eller pianisten vil typisk tage en pause med hensyn til mad for det kan de ikke gøre på samme måde som os andre. Jeg kan så ikke nikke genkendende til det Jesper siger med at fotografen/dj'en får mad efter middagen er afsluttet og selskabet er til kaffe.

Så laver du for få fester med spisning :lol:

I Jylland er det i hvert fald helt normal kutyme at musikeren først spiser når gæsterne får kaffe... kokken blander simpelthen en tallerken til dig før maden pakkes væk og den får du så (genopvarmet fra mikro'en), når det engang er din tur til at spise. Især hvis du kommer ud i de lidt mindre provinsbyer og/eller ovre på vestkysten er det helt uhørt at foreslå at spise før gæsterne får kaffe "for nu har vi altså gjort sådan her de sidste 30 år, og du får mad, når det er din tur".

Been there, done that - adskillige gange :)

0

Del dette indlæg

Jeg laver stort set ikke andet og det bliver til ca. 40-50 årligt og oplever det stort set aldrig. Heller ikke i jydelandet :) Jeg er selv ligeglad med hvad tid jeg spiser og siger altid til dem i starten at det er når det passer dem bedst og det er som regel umiddelbart efter gæsterne har spist, men lad nu det ligge. Vi havde (og har) faktisk en en Dj som ikke ville spise undervejs fordi det gjorde ham sløv, så han gjorde det at han pænt bad køkkenet om en doggy-bag hvorefter han spiste når ham kom hjem. Det fortalte han os en dag da vi kom til at tale om spisning. Det er sikkert gået fint men vi satte en stopper for og sagde at vi så hellere ville give ham nogle penge så han kunne købe noget på vejen hjem :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

hmm.... :huh: Sidder faktisk og mukker lidt over, at vores kok sagde at vi skulle betale kuvertpris for vores DJ.. Ikke at vi ikke under dj'en et godt måltid, men jeg tænkte netop også på, om det er nødvendigt med en 3-retters menu, når vi nu betaler for ydelsen? Men kan man tillade sig i stedet at bestille en 4 stykker højtbelagt smørebrød i stedet? Vil kokken blive sur over det? Og DJ'en? De er trods alt billigere end 375,- for 3 retter, som Dj'en måske slet ikke har tid til at spise??? :blink: What to do??? :)

0

Del dette indlæg

Du har helt klart fat i den lange ende og ja det kan I godt tillade jer. Om kokken bliver mopset over det ville jeg se flot på. Det er jo jeres fest og det er Dj'en der skal spise det. Dog ville jeg selv få den tanke at hvis han kan blive mopset over det, hvad kan han så ikke blive mopset over af andre ting. Hvad Dj'en angår er det nok individuelt men for mit eget vedkommende ville det være helt fint.

Men apropos musikermad og feststeder så var der en ting der undrede mig her for et par uger siden og hvor man tænker at feststedet måske lige skulle tænke sig om en ekstra gang. Jeg spillede inde på en mondæn restaurant i Indre København til en firmafest hvor de skulle have 5 retter mad. Sagt med andre ord var der gjort meget ud af maden som også tidsmæssigt fyldte mere end det normalt er tilfældet til en firmafest. Jeg stod meget afsides (over) selskabet og havde derved slet ikke kontakt med selskabet på samme måde som jeg normalt har. Man er heller ikke på, på samme måde under middagen til en firmafest fordi der sjældent er taler m.v. som kræver styring. Jeg havde sagt med andre ord meget tid. Jeg fik serveret en burger med pommefrites (ikke bare en "plain burger") og det var helt fint med mig: Men jeg sad med en tanke om at de måske "dummede" sig lidt lige på det punkt - det er jo "bare" en DJ -og måske skulle tænke forretningsmæssigt.

Det gjorde kokken nede på Jens Baggesen i Korsør da jeg var dernede i starten af året. Jeg skulle først på efter middagen og gik ud og spiste noget hurtig mad. Da jeg så kommer tilbage spørger de hvornår jeg vil have mad og jeg siger så at vi ikke forventer at der er mad til os når vi først går på efter middagen. Den gik ikke. Kokken havde insisteret på at jeg da skulle smage maden og han tænker helt sikkert lige som jeg gør. Vores bedste visitkort er at komme ud blandt folk og vise hvad vi kan. Det er det der gør at folk kommer tilbage til os næste gang de selv skal bruge musik. Det samme med feststederne der som regel får et par visitkort med på vejen. Udover almindelig pli og respekt for dem og deres arbejde vil man også godt vise dem at man er servicemindet, kompetent til det man laver etc. fordi der jo kan ligge en "ekstragevinst". Det gælder også den anden vej rundt for feststederne hvor vi (eller nogle af os ihvertfald) nok har en større berøringsflade end de fleste folk generelt har indenfor det område som er relevant for feststederne; Nemlig folk som står overfor at skulle holde en fest selv. :)

0

Del dette indlæg

Ja jeg synes måske også at det var lidt underligt, at du blev spist af med en burger? Plejer man ikke at få hovedretten? Nu bliver jeg lige nødt til at spørge sådan en professionel DJ :) .. har i overhovedet tid til at spise 3 retter? Jeg er en novice, hvad angår så store fester, så jeg er totalt clueless :) Jeg vil bare gerne vide, om jeg kan argumentere over for kokken, at han ikke behøver at lave 3 retter, men at 1 ret er nok :) Hvis det er det vi vælger..

0

Del dette indlæg

På flere feststeder bruger de såkaldt musikermad som de typisk har liggende nedfrosset til formålet men mange andre steder får man det samme (hovedret) som gæsterne. At DJ'en får noget af hovedretten er rigeligt. Som regel har vi ikke slet ikke tid til at spise 3 retter mad. Er det buffetmad kan man for at bruge Jespers udtryk lige rage lidt op på en tallerken, forret som hovedret, men ellers vil det normalt bare være hovedret. Nogle gange har personalet sat en forret frem til os og den ryger så som regel ned sammen med hovedretten. Jeg ved ikke hvad andre - herunder vores egne folk gør - men når jeg er ude sætter jeg mig ikke ned og spiser. Jeg har som regel en tallerken stående på min CD-kuffert (dem bruger jeg ikke så mange af alligevel) som jeg så kan spise lidt af løbende. Da den står ind mod væggen er det ikke noget folk bemærker særligt når man gør det diskret.

Jeg forstår slet ikke situationen når det er en kok I selv har hyret. Selvom I bestiller et bestemt antal kuverter så vil der som regel altid være mad i overskud som enten smides ud eller som I får med hjem. Det kan være at der ikke er flere kartofler eller ikke er så meget kød. Dvs. vi taler om rester og det er helt fint.

PS: Inspireret af en anden musiktråd: Dj'en skal bare have nogle saltstænger eller slankemad Lene. Det har kollegerne derovre bedst af :)

0

Del dette indlæg

På flere feststeder bruger de såkaldt musikermad som de typisk har liggende nedfrosset til formålet men mange andre steder får man det samme (hovedret) som gæsterne. At DJ'en får noget af hovedretten er rigeligt. Som regel har vi ikke slet ikke tid til at spise 3 retter mad. Er det buffetmad kan man for at bruge Jespers udtryk lige rage lidt op på en tallerken, forret som hovedret, men ellers vil det normalt bare være hovedret. Nogle gange har personalet sat en forret frem til os og den ryger så som regel ned sammen med hovedretten. Jeg ved ikke hvad andre - herunder vores egne folk gør - men når jeg er ude sætter jeg mig ikke ned og spiser. Jeg har som regel en tallerken stående på min CD-kuffert (dem bruger jeg ikke så mange af alligevel) som jeg så kan spise lidt af løbende. Da den står ind mod væggen er det ikke noget folk bemærker særligt når man gør det diskret.

Jeg forstår slet ikke situationen når det er en kok I selv har hyret. Selvom I bestiller et bestemt antal kuverter så vil der som regel altid være mad i overskud som enten smides ud eller som I får med hjem. Det kan være at der ikke er flere kartofler eller ikke er så meget kød. Dvs. vi taler om rester og det er helt fint.

PS: Inspireret af en anden musiktråd: Dj'en skal bare have nogle saltstænger eller slankemad Lene. Det har kollegerne derovre bedst af :)

Det var jo også det som jeg normalt har hørt om, at musikken får hovedretten/rester fra de riges bord :wink: Tak for feedback, den vil jeg altså tage med til kokken! Mht saltstænger og slankemad, så må du altså selv tage den op med Jesper, Bent! Det er nemlig ham vi har hyret :wink: Slankemad kan vi da godt arrangere hvis det ønskes, men jeg er sgu ikke så fedtet, at jeg kun vil diske op med et bundt saltstænger! :lol: Så snakker vi MINDST 2 + et æble! :wink:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer