Livica

Homo-vielser er en realitet!

17 indlæg i dette emne

Så er det vedtaget: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1772253.ece

Jeg har det egentlig fint nok med, at hver enkelt præst kan vælge - ingen skal tvinges til noget i min bog. Jeg er sikker på, at der er masser af fornuftige præster derude :a1221:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig fantastisk nyhed - har godt nok også ladet vente på sig i mange årtier efterhånden, men bedre sent end aldrig. Bukker og nejer for Manu Sareen der har haft nosser nok til at tage kampen op :)

Syns dog det er fair nok, at præsterne selv kan vælge, om de vil være med på den eller ej. Religion er en farlig cocktail og er nok den, der måtte ædes fra Sareens side, hvis det skulle blive en realitet. Men heldigvis er der MANGE, der gerne vil vie homosexuelle .... må siges at være dagens nyhed :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er så glad for at det endelig gik igennem - både for dem der ønsker at benytte sig af det, men også for resten af Danmark; det er endnu er skridt i retnng af, at folk er ligeså meget værd uanset hvem de forelsker sig i. Tillykke til alle!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja det har ventet ALT for længe. :loveshower:

Jeg synes det er en meget vigtig detalje at præsterne selv må vælge. Når man ønsker at blive gift i den kristne tro må man jo på en eller anden måde acceptere kirkens holdninger, og at præsterne tolker biblen forskelligt. De præster som tolker at homoseksuelle ikke kan vies (eller fraskilte, eller hvad de nu kan finde på) skal der også være plads til. Og man gider alligevel ikke vies af en som ikke fuldt accepterer ens personlige valg!

Men vi lever i et land hvor der skal være plads til alle, derfor skal homoseksuelle kunne vies på ligefod med heteroseksuelle, og præsterne skal have lov til at sige nej.

Men det har skabt hæftig debat rundt omkring i dag... :pokey: Jeg forstår ikke hvorfor nogle folk har så ondt i (y) over andres lykke og vil diskriminere homoseksuelle. Hvis du er imod, så lad være med at komme til vielsen, og bland dig uden om andres liv.

Frit land, frit valg. :denmarkflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen herregud, det er da for lækkert de selv må vælge, så slipper folk for at blive viet af en præst der faktisk ikke synes det er i orden... god løsning..

Det er nok det bedste argument jeg har hørt for den løsning og jeg forstår det også godt men principielt synes jeg det er lidt vattet at man ikke er konsekvent og indfører nogle regler hvor der er ens betingelser for alle. Er præsterne til for medlemmerne af kirkens skyld eller omvendt ? Hvorfor skal præsterne have lov at sige nej ? Kirkens holdninger er kirkens holdninger og det er det uanset hvor konservativt præsterne så vælger at tolke deres bibel. Kan præsterne ikke lide eller forene sig med den holdning ja så må de jo gøre som vi andre gør og finde anden beskæftigelse udenfor kirken. I modsætning til politikerne så er præsterne jo ligesom os andre ikke folkevalgte. De er ansatte. I sådan noget som det her der bør folkekirken klart fremstå som en enhed og som en helhed. Det hedder sig jo at kirken er for alle. Det er ikke tilfældet hvis der laves forskelsbehandling og så kan homoseksuelle ikke vies på lige fod med alle andre.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen herregud, det er da for lækkert de selv må vælge, så slipper folk for at blive viet af en præst der faktisk ikke synes det er i orden... god løsning..

Det er nok det bedste argument jeg har hørt for den løsning og jeg forstår det også godt men principielt synes jeg det er lidt vattet at man ikke er konsekvent og indfører nogle regler hvor der er ens betingelser for alle. Er præsterne til for medlemmerne af kirkens skyld eller omvendt ? Hvorfor skal præsterne have lov at sige nej ? Kirkens holdninger er kirkens holdninger og det er det uanset hvor konservativt præsterne så vælger at tolke deres bibel. Kan præsterne ikke lide eller forene sig med den holdning ja så må de jo gøre som vi andre gør og finde anden beskæftigelse udenfor kirken. I modsætning til politikerne så er præsterne jo ligesom os andre ikke folkevalgte. De er ansatte. I sådan noget som det her der bør folkekirken klart fremstå som en enhed og som en helhed. Det hedder sig jo at kirken er for alle. Det er ikke tilfældet hvis der laves forskelsbehandling og så kan homoseksuelle ikke vies på lige fod med alle andre.

PRÆCIS! det kan ikke udtrykkes mere klart. Jeg er så bastant i min holdning til det spørgsmål, at jeg faktisk ikke synes at præst kan besidde sit embede, hvis han/hun har et menneskesyn der ikke tillader ALLE folkikirkens medlemmer at blive viet i kirken. Så synes jeg nemlig ikke guds ord bliver efterlevet. Gud elsker alle, hvad enten man tror på ham eller ej! - sådan tolker jeg den sag (som "højtidskristen" :) )

I virkeligheden burde det jo ikke være homoseksuelle, fraskilte, mennesker med børn udenfor ægteskabet osv. en præst burde stille spørgsmålstegn ved, men om kærligheden eksisterer og man tror på og vælger hinanden som kærlighedspartnere i livet. (At mange/nogle der bliver viet i kirken så ikke tror en døjt på hvad der bliver prædiket, kan man så diskutere om præsterne skal stille spørgsmålstegn ved :) )

:cheerleader3::balloons::balloon: For kærligheden, og en hyldest til hr. sareen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vidunderligt på alle måder, og herhjemme priser vi os lykkelige for at vores drøm her på falde rebet bliver en realitet !

Vi undgår rådhuset, og kan på lige fod vies og forenes på bedste traditionele vis :loveshower:

Så dejligt for jer :loveshower: , selvom det er fjollet det først sker nu i sådan et moderne samfund som Danmark :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak ! :) Jeg var faktisk lidt bange for at blive "sablet ned" med den holdning selvom det kun er én holdning og ligesom Angelina siger det så ved jeg jo også at politik ofte handler om kompromiser og særligt i sådanne spørgsmål her, hvor man har taget et stort skridt. Det andet handler nok mere om Folkekirken som helhed. Lige i sådanne spørgsmål som det her syntes jeg også det er godt at se at de politiske parter - lige bortset fra DF som jeg alligevel ikke kan tage seriøst - har stillet deres medlemmer frit, hvad man kan se ud af stemmeafgivningen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer