Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Babyrex

Tidsplan under maden

13 posts in this topic

Håber at få lidt hjælp. Enten fakta eller tanker :)

Jeg blev vildt skuffet da min mormor sagde at hun ikke ville holde tale, lave en sang eller noget lign til mit bryllup. Det gør hun altid til konfirmationer, og jeg har et tæt forhold til hende.

Hun begrundede det med at det var der nok ikke tid til, for der var jo så meget under middagen..

Og ja - der er sikkert meget for vi har begge skilsmisse forældre med nye familier vi er tætte på, men så må middagen bare tage længere tid...

Vi regner med at gå til bords omkring kl 17... Og i min verden er vi færdige omkring kl 22, og så har der været rigelig tid til sange osv..

Har jeg skudt helt forkert tidsmæssigt? Vi bliver 60, men det er jo ikke der skal holde 30. mins. tale..

Jeg har ikke sagt noget om at jeg blev skuffet til min mormor. Sagde bare "Nååårh ja, det havde jeg ikke lige tænkt på"... Og så lod jeg den ligge..

Jeg ved hun ikke er god til taler - men et eller andet ville virkelig betyde meget for mig.. Så må de gæsterne jo bare "finde" sig i vi skal spise i laaang tid, for det er trods alt vores bryllup, og folk skal ikke holde sig tilbage fordi de føler de spilder andres tid..

0

Annonce ♥

Hej Du.

Du skal i hvertfald regne med at ALTING bliver forsinket, der sker altid en masse uforusete ting, Hvis vi siger at du går til bords kl 17.30 og i skal have 3 retter og med div. indslag tror jeg det passer meget godt med 22 tiden måske lidt længere, men det er svært at sige for nogle indslag vare 5 min. andre 30 min.

0

Jeg tror så det passer meget godt og at der er rigelig tid med den tidsramme. Var ude til et bryllup i lørdags hvor de startede middagen kl.17. Ja faktisk vist allerede 16.45 men forretten blev serveret ca. kl. 17. Da de gik i gang med desserten begyndte den lokale Fakta at lukke og det var stadig lyst. Lidt underligt. Der var klokken vist 21.15 men der var så også plads til en lang kaffepause bagefter (og gaveoppakning).

Man skal passe på med at tillægge talerne og indslagene for stor betydning. Selvom der er mange taler og indslag kan en middag som regel godt holdes indenfor 3 1/2 - 4 1/2 time og er der ikke så mange indslag kan det også godt blive det samme. Fordi der som regel er mange pauser og de snyder. Der kan en god toastmaster gøre underværker og sikre at middagen ikke bliver en midnatsforestilling men også arbejde hen imod at middagen ikke bare bliver noget som bare jabbes igennem. Er der mange indslag kører man en mere konsekvent linje som toastmaster hvorimod man ellers kan slippe tøjlerne lidt mere. Men med et forventet sluttidspunkt der hedder kl. 22 er der rigelig tid til indslag. Også fra din mormors side. Måske du skulle alliere dig med din mor o.l. så du ikke selv siger til hende at hun er en vigtig del af festen og at der naturligvis er plads til hende tidsmæssigt: For når de ældste i forsamlngen taler så lyttes der og ofte er det meget eftertænksomme og gode indlæg der kommer fra den side. . Skulle klokken gå hen og blive 22.30 er det heller ikke en katastrofe. Det er tilpas tid til at folk kan nå at få kaffe og bryllupskage hvis I skal have det inden brudevalsen hvad jeg altid anbefaler og er der bedre tid så rykker man bare brudevalsen frem.

Selvom det kan være svært at generalisere så er det nok ikke helt forkert at egne med 1 time til forretten inkl. de første taler/indslag i talerrækkefølgen 2 timer til hovedret og 1 time til dessert inkl. pauser. Den efterfølgende kaffe kan så være alt lige fra 5 minutter til halvanden time, afhængig af om kaffen serveres som en del af desserten/de efterfølgende drikkevarer eller som egentlig kaffe med bryllupskage. Det mest normale i sidstnævnte situationer er 45 minutter så der kan afvikles brudevals ca. 1 time efter middagens afslutning. En ting der er vigtig er at man får afsluttet middagen rigtigt og at folk ikke bare begynder at sive ud og holde pause når de er færdige med at spise dessert og de sidste taler er afviklet. Så hellere afslutte middagen og få alle ud så personalet kan komme igang med at rydde af og rykke borde.

0

Man skal passe på med at tillægge talerne og indslagene for stor betydning. Selvom der er mange taler og indslag kan en middag som regel godt holdes indenfor 3 1/2 - 4 1/2 time

Det er jeg så ikke enig i... jeg plejer at anbefale folk at regne med ca 5 timertil en middag

30-45 min til at komme ind, sætte sig ned obyde velkommen og indtage forretten

1½ time til hovedret plus pause ind imellem

30-45 min til dessert

nu har vi så allerede brugt tre timer kun på maden. læg hertil: pauser, sange, taler, andre indslag, tid til at mengle lidt rundt blandt gæsterne og også lige få hilst på dem, man ikke sidder klods op og ned ad... fem timer går hurtigt og du opdager det ikke engang.

her fornylig satte jeg ny rekord. Selskabet gik til bords kl 18, sidste indslag blev afsluttet kl 02.07 - og det var IKKE en langtrukken fest, der skete simpelthen bare så meget, at tiden fløj af sted. Det sjove i den historie var at min kontrakt kun løb til klokken 2, så jeg måtte sponsere 7 minutter bare for at få indslagene afsluttet (det gjorde jeg med glæde :biggrin:).

men 3½ time... det har jeg endnu til gode at opleve...

0

Annonce ♥

Bryllupsfester og bryllupsmiddage er jo forskellige men jeg oplever rigtig tit at middagen kun varer i 3 1/2 timer og derved er afsluttet ved 21-22 tiden men har selvfølgelig også oplevet de 5 (og de 6) timer. 7 og 8 timer har jeg så til gode. :) Det handler som anført ovenfor i høj grad om hvordan toastmasteren agerer og hvor stramt vedkommende styrer tøjlerne. Jeg har så indregnet taler, indslag og pauser i mit regnestykke og 2 timer til den del er nok lige i overkanten i forhold til hvad jeg ser.

0

Vi gik til bords kl. 18 og sluttede ca 22.15. Vi havde 9 taler og 2 sange (nogle var længere end andre :wink: ), men havde bedt toastmaster og kokken om at vi ikke skulle side for længe - jeg ville ikke have et bryllup hvor vi kun sad til bords og hvor der ikke var tid til dans mv. Toastmaster kørte programmet stramt, men efter min mening ikke så stramt, så det virkede forjaget.

MEN der er jo stor forskel på hvad man gerne vil med sådan en aften. Vi havde holdt reception fra kl. 14, så vi var også lidt nervøse for at nogle af gæsterne ville blive trætte, så festen døde inden den startede. Vi har gode venner, som syntes det er hyggeligt er at sidde (meget) længe med maden, de ville nok prioritere anderledes :metteholm

0

Jeg serverer en del til bryllupper.. Og når de går til bords kl. 18, så plejer vi at køre dessert kl. 22... Derefter kaffe, og så passer det med brudevals lidt før midnat... Der er for det meste 4-6 sange og en del taler og rygepauser... Og det virker ikke forjaget.

Vi som serverer hjælper gerne toastmasteren med en tidsplan... .. Vi har jo prøvet det en del gange.. ;)

0

Annonce ♥

Tror bare at vi er en 1/2 til en hel time forud herovre :) Men der er jo mange der ligesom Babyrex starter middagen allerede kl. 17 eller 17.30 netop for at at undgå at det bliver forjaget i den sidste ende og uanset hvad er der masser af plads til mormors tale. Skulle klokken gå hen og blive 22.30 eller 23 inden middagen afsluttes er det heller ikke nogen katastrofe. Slutter en middag forholdsvist tidligt er der tendens til at kaffepausen så lige trækkes lidt længere. Ikke fordi brudevalsen først kan danses ved 23-30 - 24 tiden men fordi det giver plads til at folk lige kan summe lidt og brudeparret kan måske nå at pakke nogle gaver ud.

0

Vi satte os til bords kl 18, og var færdig med maden kl 00.45!!! Vi havde også 15 indslag, og ville ikke have undværet et eneste af dem (vi var 80 mennesker). Så drak vi kaffe og dansede brudevals 1.30 ca (bandet skulle lige have tid til at stille op!)

Det var en perfekt fest, som bare sluttede noget senere end forventet (min mormor på 86 blev oppe indtil kl 4, hvor vi lukkede festen :) )

0

vores middag var super hurtigt overstået! Tror alle var ret sultne så folk kastede sig over maden... 2 retter, 3 taler og 1 sang på ca. 1,5 time :blink: Men det var vist også et særtilfælde. Havde selv regnet med ca. 3 timer efter grundig læsning herinde - men det var da slet slet ikke nødvendigt :lol:

0

Okey 1,5 - 2 times middag har jeg kun oplevet til firmafester og enkelte 30-40 års fødselsdagsfester. I har sikkert haft en kanon fest men personlgit syntes jeg det er synd for maden og stemningen i selskabet at køre en middag igennem så hurtigt når vi taler om bryllupsfester men ok nu siger du 2 retter og så har I måske bare brugt den overskydende tid på hygge om kaffe etc.

0

Annonce ♥

Både maden og stemningen var helt i top :) Men der er jo også stor forskel på, hvordan man gerne vil have det... Vi havde en meget afslappet og hyggelig stemning, hvor folk hver især spiste lige så længe de havde lyst, gik ud og røg når de havde lyst osv.... Lige sådan vi gerne ville have det :) Mange har efterfølgende sagt, at det var dejligt de ikke absolut skulle sidde på deres plads i så mange timer som normalt ved den slags begivenheder, men det er jo som sagt smag og behag!

0