Pleazure

Til jer med brillanter i vielsesringen...

13 indlæg i dette emne

...har i, i forbindelse med købet af ringene, fået et ægthedsbevis (hedder det sådan?) eller nogen dokumentation for de sten, der er i ringen?

Jeg spørger, fordi det fik vi ikke - og jeg overvejer at gå ned til guldsmeden og spørge om det. Kan man det? Eller er det bare mig der er sær? Altså, jeg er ikke i tvivl om at min ring er "god nok" og er sikker på at stenene er ægte - så ved faktisk ikke hvorfor jeg gerne vil have et bevis for det???? Måske fordi der var noget dokumentation med da H2B forærede mig et ur med brillanter for et par år siden...

Er det normalt at man får noget dokumentation stenene i en vielsesring? Hvis ja, vil jeg tillade mig at gå ned og spørge om det...

Tak på forhånd - skønt med dette forum hvor man kan spørge om alt muligt! :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik bevis med på min forlovelsesring, hvor der står hvilken type diamant og størrelse, og kt. guld. Det samme har jeg også fået på alle mine ure. Så jeg ville da gå ned og spørge efter det. Og mht. forsikring, just in case.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Man SKAL have certifikat på sine ægte sten. De må slet ikke sælges uden såvidt jeg ved.

Derudover så er det en god ting at have i forbindelse med forsikringen hvis den skulle blive væk :)

Så med efter dit certifikat

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Certificater på sten er mange ting. Normalt gives der ikke noget certificeret certificat på brillanter, der er mindre end 0,30 ct, da det som regel bør være grosisten for diamanten, der udsteder dette - eller også en certificeret juveler.

Et papir - hvor der står "certificat" - er ikke meget værd, hvis der ikke er et nummer og autoriceret stempel på. Jeg plejer at skrive på fakturaen, hvad smykket består af - også stenene - evt også et billede af smykket samt navn på, hvem det er solgt til. Mange steder laves der blot et stykke standard papir, hvor der står "Certificat" på, men det er ikke så meget værd, hvis ikke det - som sagt er certificeret og nummeret fremgår på fakturaen. Skal det være helt korret, skal certifikatet være udstet af en uvildig trediepart, som f.eks.:

AGSL er en af de mest velansete organisationer i branchen. De kalder deres certifikater Diamond Quality Document. I dokumentet beskrives slibning, farve og klarhed på en skala fra 0 til 10, hvor 0 indikerer de mest ønskværdige egenskaber.

GIA er måske den bedst ansete institution inden for diamantgradering. De udsteder to slags rapporter. Sten der vejer mindre end 1 carat bliver udstyret med et Diamond Dossier ®. For diamanter der overstiger 1 carat udarbejdes en Diamond Grading Rapport.

EGL er en anden af de højest ansete og mest brugte certifikatudstedere.

Håber dette giver mening.

Bedste hilsner

Ege Art

www.egeart.dk

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer