BeckHansen

Mr.&Mr.28.06.14 - 9 dage tilbage! Bryllup og eksamen!

293 posts in this topic

Eh,- det er så fint med friske blomste på kagerne. Sejt I kaster jer ud i det. Har I set Mette Holms meget udførlige opskrift herinde på BK.

Jeg har overvejet lidt det samme - men for pokker alle de kalorier der kommer inden for rækkevidde :-D NOT GOOD

0

Annonce ♥

Første forsøg på (billig!) bryllupskage! Bare en tester ;)

Vi har i dag sat første forsøg på en hjemmelavet bryllupskage. Vi får besøg af et vennepar i morgen, og der har sagt ok til at prøvesmage (på eget ansvar!)

Vi har valgt at forsøge os frem med; Hvad er bedst? Købte ingredienser vs. hjemmelavet ingredienser - billig vs. dyr

Hvad har vi brugt?

Lagkagebunde (færdiglavede)

Købe-vanilie kagecreme

En plade mørk chokolade

Jordbær

Skumfiduser - hvide.

Flormelis

Gul frugtfarve

Billig chokolade-smørepålæg

Smør (usaltet)

Så simpelt kan det faktisk gøres. I princippet har vi lavet en traditionel lagkage - vi har bare smeltet chokolade og smurt det på bundene. Vi er begge store fans af jordbærtærter, og prøver derfor at ramme den smag og fornemmelse i kagen. Ellers bare fordelt lagene således: Bund, chokolade, creme, jordbær, bund, chokolade, creme, bund, chokolade, creme, jordbær, chokolade og bund på toppen.

Her mangler der stadig et lag og så en top.

post-66340-0-79252800-1370020209_thumb.j

Så kommer det til smørcremen. Nutella, flormelis og smør blandes sammen og så smører vi det ellers ud over hele kagen. Vi lader den herefter stå til i morgentidlig, hvor vi laver fondant.

post-66340-0-51045700-1370020266_thumb.j

Fondanten laver vi af skumfiduser, olie, flormelis og vand.. Skal nok lave en opdatering når der er blevet taget flere billeder og prøvesmagt ;)

Edited by BeckHansen
0

Den ser virkelig god ud :) Jeg har selv eksperimenteret med jordbærtærter, blandingen med jordbær, chokolade, creme og marzipan er simpelthen det bedste jeg har fundet frem til.

Glæder mig til at høre hvordan den smager

0

Okay,- så må jeg hellere smide et billede op af den jordbærkage jeg altid plages om at lave... skal lave den her til den 8.. sønnikes fødselsdag... jeg - megasimpel - men alle falder sku i svime over den og hel ærlig! Har serveret den i hvert fald 8-10-12 gange til de samme :metteholm

0

Annonce ♥

Mums!

Den smagte overraskende godt! :)

Grunden til den cremefarvet fondant, er at jeg har puttet gul frugtfarve i. Synes dog at det blev en lidt "klam" farve. Jeg er nok mere til en hel hvid.

Men her er resultatet - og vi har så pyntet den for sjov. Og gæsterne var godt tilfredse ;)

post-66340-0-71846100-1370108769_thumb.j

post-66340-0-51030000-1370108829_thumb.j

post-66340-0-91079100-1370108789_thumb.j

Edited by BeckHansen
0

Hejsa med jer, og stort tillykke med det kommende bryllup.... Jeg syntes det er fantastisk med nogle bryllup, i nærheden af hvor jeg bor:-) ... Lige et godt råd til jer hvis i gerne vil farve fondanten til jeres smukke kage... I Panduro i Herning centeret, kan i købe pasta farve, hvilket giver en meget bedre indfarvning.... Jeg skal også lave vores kage, (Jubii endelig fik jeg lov at lave en til os selv), så hvis jeg kan hjælpe jer med råd og vejledning, så sig endelig til :cheerleader3:

0

Annonce ♥

Hejsa med jer, og stort tillykke med det kommende bryllup.... Jeg syntes det er fantastisk med nogle bryllup, i nærheden af hvor jeg bor:-) ... Lige et godt råd til jer hvis i gerne vil farve fondanten til jeres smukke kage... I Panduro i Herning centeret, kan i købe pasta farve, hvilket giver en meget bedre indfarvning.... Jeg skal også lave vores kage, (Jubii endelig fik jeg lov at lave en til os selv), så hvis jeg kan hjælpe jer med råd og vejledning, så sig endelig til :cheerleader3:

Tusind tak! :)

Ja, har set at man kan købe alverdens farver der inde.. Men tror faktisk at den hvide farve er perfekt, i kontrast til en flot solsikke. Måske skal vi have noget sort pasta til lidt ekstra pynt til den endelige version.. Men der er masser af tid til at afprøve lidt forskelligt :)

MUMS en lækker kage. STORT TILLYKKE med jeres kommende bryllup. Glæder mig til at følge jer

Og den var ret lækker.. Tror jeg vil foretrække hjemmelavede bunde og måske skal de endda lægges i blød i en slags likør eller lign, men som sagt så prøver vi os frem - vi har jo et helt år til at prøve os frem :)

0

Hej :-) Hvor det hyggeligt at I har tid til at øve-bage så meget!

Hvis I går efter Jordbærtærte-smag så kom jeg til at tænke på en Mette Blomsterberg opskrift. En jordbærtærte er jo ofte lavet på mazarin bund, men det er jo lige tungt nok til en "lagkage", men Blomsterberg laver en blanding af mazarin og sandkage i sin citronmåne opskrift . Det tror jeg kunne være en ret lækker bund med den gode marcipan/mazarin-smag (uden citron self!) og lagt sammen med et lag lækker othello-lagkage creme, et lag jordbærmousse og friske jordbær skåret i skiver eller små stykker. Så kan man evt. smøre bundende med chokolade og lave 3 tykkere lag i stedet for 4 tynde så ligner det ikke en gammeldags fødselsdagslagkage.

Bare hvad der poppede op i mit hovede :smiley-eatdrink026:

1

Ja, har set at man kan købe alverdens farver der inde.. Men tror faktisk at den hvide farve er perfekt, i kontrast til en flot solsikke. Måske skal vi have noget sort pasta til lidt ekstra pynt til den endelige version.. Men der er masser af tid til at afprøve lidt forskelligt :)

MUMS en lækker kage. STORT TILLYKKE med jeres kommende bryllup. Glæder mig til at følge jer

Og den var ret lækker.. Tror jeg vil foretrække hjemmelavede bunde og måske skal de endda lægges i blød i en slags likør eller lign, men som sagt så prøver vi os frem - vi har jo et helt år til at prøve os frem :)

0

Annonce ♥

Hej :-) Hvor det hyggeligt at I har tid til at øve-bage så meget!

Hvis I går efter Jordbærtærte-smag så kom jeg til at tænke på en Mette Blomsterberg opskrift. En jordbærtærte er jo ofte lavet på mazarin bund, men det er jo lige tungt nok til en "lagkage", men Blomsterberg laver en blanding af mazarin og sandkage i sin citronmåne opskrift . Det tror jeg kunne være en ret lækker bund med den gode marcipan/mazarin-smag (uden citron self!) og lagt sammen med et lag lækker othello-lagkage creme, et lag jordbærmousse og friske jordbær skåret i skiver eller små stykker. Så kan man evt. smøre bundende med chokolade og lave 3 tykkere lag i stedet for 4 tynde så ligner det ikke en gammeldags fødselsdagslagkage.

Bare hvad der poppede op i mit hovede :smiley-eatdrink026:

Årh! Det lyder lækkert! Det må prøves! :) Jamen pt er vi begge arbejdsløse, men jeg starter på studie til august. Så pt. har vi masser af tid til at prøve lidt forskelligt :)

Okay, kan fandme ikke finde ud af at skrive fra mobilen åbenbart. Så undskyld alle mine indlæg

HAHA! Det er sgu iorden! ;)

0

Hvilket studie starter du på? :)

Hehe, studie er nok så meget sagt.. Men starter på en HF til august. Har aldrig fået en studentereksamen, og skal læse videre til pædagog efterfølgende.. Så der er en studentereksamen jo nødvendig :)

0

Spændende! Jeg starter selv på pædagogstudie efter sommerferien - efter jeg endelig har taget min HF!

Så det minder jo lidt om mit "studie"! ;)

Hehe - Ja der er i princippet helt samme studie :) Jeg er bare nogle år bagud i forhold til dig :)

0

Annonce ♥

Har I godt set den artikel om DIY bryllupskage, som vores guru Mette har lavet til os?

Den findes lige HER - jeg tror nemt man kan skifte smagen af fyldet ud, men artiklen er super god, fordi den giver en præcis guide til, hvordan du laver det step-by-step.

:)

0

Fedt du skal læsetil pædagog, jeg er ved at skrive min førsteårsprøve fra i dag. Puha ikke det sjoveste. Jeg har dog ikke gymnasiel uddannelse men "bare" en social og sundhedsassistent uddannelse :)

0

Mums den så lækker ud den kage :metteholm

Hvis I er til lidt mere eksotiske frugter så har jeg en opskrift på en bryllupskage med appelsin/passionsfrugt mousse, og nougat mousse? :wink: den er super frisk og lækker, vi begik bare den fejl af komme cognac i nougat moussen, det skulle vi aldrig have gjort ! :pokey:

0

Annonce ♥

Har I godt set den artikel om DIY bryllupskage, som vores guru Mette har lavet til os?

Den findes lige HER - jeg tror nemt man kan skifte smagen af fyldet ud, men artiklen er super god, fordi den giver en præcis guide til, hvordan du laver det step-by-step.

:)

Ja den har jeg faktisk set/læst! Og gemt. Den lyder til at være enormt lækker! :)

Mums den så lækker ud den kage :metteholm

Hvis I er til lidt mere eksotiske frugter så har jeg en opskrift på en bryllupskage med appelsin/passionsfrugt mousse, og nougat mousse? :wink: den er super frisk og lækker, vi begik bare den fejl af komme cognac i nougat moussen, det skulle vi aldrig have gjort ! :pokey:

Kom endelig med den! Vi skal prøve en masse forskelligt, så haps haps... :metteholm

Jeg har fødselsdag i august, og der kommer jeg garanteret også til at lave en kage. Og gad vide om det ikke blive en lidt anderledes en ;)

0

fint første forsøg!

Må jeg sige at personligt ville jeg ikke turde satse på hjemmelavet fondant til en vigtig kage, for en gang imellem bliver den bare ikke helt perfekt. f.eks en gang kunne man se luft bobler i en af mine. Andre kunne måske ikke lige se det, men det kunne jeg! Så, når kagen er meget vigtig, som en bryllups kage, køber jeg fondant, f.eks Satin Ice hos specialkøbmanden.

0

fint første forsøg!

Må jeg sige at personligt ville jeg ikke turde satse på hjemmelavet fondant til en vigtig kage, for en gang imellem bliver den bare ikke helt perfekt. f.eks en gang kunne man se luft bobler i en af mine. Andre kunne måske ikke lige se det, men det kunne jeg! Så, når kagen er meget vigtig, som en bryllups kage, køber jeg fondant, f.eks Satin Ice hos specialkøbmanden.

Synes nu mit første forsøg blev ret godt :) grunden til de der "kanter" på toppen er fordi at H2B mente det ikke var nødvendig at smøre smørcremen helt fladt ud... ;)

men det kunne være at man skulle prøve købe-fondant også og så se forskellen :)

Vi vil også prøve med marcipan på et tidspunkt

Edited by BeckHansen
0