tommie

Fotograf bekymringer :( Hjaelp!

22 indlæg i dette emne

Hej alle brude, gifte ladies og fotografer derude!!

Har pludslig faaet fotograf stress og meget ondt i maven!! :oops:

Skal giftes d. 14/9 i aarhus og idag fortaeller fotografen at hun ioevrigt ikke tager gaeste billeder, gruppe billeder eller familie billeder... ??? Er det normalt?? Spurgte da ikke om dette, da jeg troede det var automatisk med i en pakke der starter fra forberdelse kl13 til efter reception som slutter kl 18 (8500 kr).

Men der er ikke noget at goere hun goer det ikke :( Blev ret overrasket... saa hvad goer vi?? Alle andre billeder paa hjemmesiden er smukke og sikker paa hun er kanon til lokation og kirke delen, og har vaeret soed hele vejen igennem - men bare mega bridezilla skuffet lige nu! Det selvfoelgelig min egen fejl i sidste ende :)

1. Skal vi aflyse og finde anden og dermed miste 1500 depositum - maaske for sent ude??

2. Faa en gaest til at tage de billeder men synes det ligger pres paa, havde arrangeret en til at tage taler og dansen men vil ikke han skal tage billeder hele festen.

3. Booke en fotograf mere til festen om aften og til at tage par og gruppe billeder (bliver selvf dyrer men nogle fotografer herinde, vil da gerne give noget for at tage stressen vaek....)???

P.s. foreslog i selv poseringer eller gjorde fotografen??

Mange tak :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I vil aflyse, så står I selvfølgelig med de kvaler, at I skal finde en anden, og i forhold til det, er det jo meget sent ude, og kan blive en større kval, end at hun ikke tager et fællesbillede og parbilleder. Desuden lyder det som om, at I ellers er tilfredse med den kvalitet og kreativitet I ellers har set i hendes billeder.

Ift. depositum, så kan I jo sige til hende (hvis I vil aflyse), at I jo regnede med, at I det tidsrum havde hun også tid til at fotografere de billeder, I måtte ønske (fællesbillede, parbilleder, lidt med familien), så I mener ikke, at hun kan beholde depositummet, når jeres forudsætninger for at booke bl.a. afhang af, at hun da også kunne klare de andre billeder. Dertil vil hun nok sige, at det skulle I have nævnt før, men til den pris for det tidsrum, måtte man da gå ud fra, at det var en selvfølge, og hvis ikke, burde hun som proff have sagt noget, når det afviger fra normen.

Men overvej, om I overhovedet ønsker de standard parbilleder. Jeg har selv fotograferet en del parbilleder, og nu hvor jeg selv skal giftes, ved jeg egentlig ikke helt, hvad jeg ville bruge de billeder til bagefter.. Side op og side ned med opstillede par?

Nej, så jeg har besluttet mig for at købe et polaroidkamera med nok film/skud til at alle kan få taget et afslappet polaroidbillede. Min søster eller en anden bliver udstyret med det, og får så til opgave at fotografere alle fra vi skærer bryllupskage og indtil vi går til bords. Så får vi et mere afslappet portrætbillede af hvert par, og hvis der er nogle singler, bliver det ikke helt så bart, som når man står i en opstilling beregnet til to, men man kun står 1.

Billederne skal så bruges på den fysiske bordplan og til slut i gæstebogen, så den får lidt pep også :-)

Et kamera med 70-100 skud koster ca. 6-900 kr. (afhængig af antal skud). Det er en bedre kvalitet end engangskameraer (som med fremkaldelse alligevel bliver mindst lige så dyrt).

Hør evt. om hun i det mindste ikke lige kan klare de klassiske familiebilleder, og ellers så få den fotokyndige onkel (som I mener, kan klare opgaven) til det, og hør fotografen om hun i det mindste ikke kan klare et fællesbillede til den pris.

Jeg håber, du kan bruge det til noget.

post-65672-0-88444800-1377591999_thumb.j

post-65672-0-30334500-1377592007_thumb.j

post-65672-0-11665200-1377592016_thumb.j

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm, ja det er da lidt pudsigt hun ikke vil tage par/familie billeder - eller i hvert fald familiebillede, er det ikke ret meget en klassiker?

Uden jeg er ekspert på området, så er det måske fordi fotografen har en "fotojournalistisk" tilgang til det, hvilket jeg synes, jeg er stødt på mange steder. Altså at de netop ikke tager "opstillede" billeder, men "lister rundt" uden man opdager det og fanger øjeblikket. Og så vil jeg sige lige som Soon2bemrsH - hvad vil du bruge parbillederne til? Min første tanke var, at det er lidt "spild" af sådan en dyr fotografs tid at tage parbilleder - tænk alle de muligheder for naturligt flotte/søde/sjove billeder hun går glip af mens hun render rundt og jagter par:) Det kommer selvfølgelig an på hvor mange i er, men det lyder som en tidskrævende opgave.

Synes også i skal få onklen til det:) Evt i løbet af aftenen, når folk sidder ved deres pladser? Så er der godt styr på parene (hvis i har valgt de skal sidde sammen;).

Virkelig god ide med polarid kameraet og putte billederne i gæstebogen!!!! Hvor kan man købe sådan et?:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Dobbeltbrud..I det mindste er det da hendes opgave at informerer jer om at, der er nogen billeder hun ikke tager..Hvad er hendes forklaring på at hun ikke gør?

Den er svær mht. Hvad i gør nu, vores fotograf tager slet ikke depositum,..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hælder til at sige lige som Dobbeltbrud og vil sammenligne det lidt med hvis en indenfor vores eget felt - sikkert med en god mening - nægtede at spille bestemte numre eller genrer som brudeparret havde bedt om. Der kan da nok ligge nogle kunstneriske eller andre grunde bag og det der bliver sagt om opstillede billeder m.v. giver måske også god mening, men det er jo ikke anderledes end at man kan tage en dialog med parret om sådanne ting og andet inden. End of the buttom er bare at det er brudeparrets dag (og fest) og at man er der for dem (og gæsterne). Så kan det godt være at man må "æde" nogle kameler men det er ligesom vilkårene, om det så betyder at man skal tage mange billeder af gæster m.v. eller stå og spille Himmelhunden, Birthe Kjær m.v. hele natten. :lol: Man kan rådgive og vejlede men man kan ikke diktere for det er kundens dag og fest.

Jeg oplever da i øvrigt ofte flere af fotograferne herindefra tage gruppebilleder af selskabet lige inden middagen. Hvad er hendes begrundelse ?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay har spurgt igen og fået klart nej til gruppe billede inkl familie billeder og par billeder!! Ingen af delene er muligt....

Jeg beskrev vores ønsker inkl par og familie billeder i en indledende email... Hun svarede tilbage med program og priser og lille note med ingen gruppe billeder. Det ser jeg først senere efter bekræftelse desværre (min fejl) men jeg tænker okay det min fejl jeg overså det men tænkte dog at det var gruppe billede med alle gæster hun mente!!!!

Vi bekræfter nu endelige detaljer og program for dagen og får at vide klart nej også til familie billeder... Havde ikk opfattet det som gruppe billede da familie billeder er klassisk del og selvf med!!!! Måske jeg har bare misforstået men super ærgerlig nu... Synes måske bare hun ku hjælpe med vores ønsker.... Ikk mindst tidsplanen kniber hvis 'onkel' skal i gang efter receptionen.... Aarrghhhhhhh!!!!!

Hun siger hun ikk er god til dem og hvilken som helst kan tage samme billeder.... Ok jamen tak :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Slettede det første. Du har jo givet svaret. Hun gjorde opmærksom på det inden I bekræftede aftalen, så aftalemæssigt kan man ikke gøre noget. Det kan jo så undre at hun på den ene side skriver at hun ikke er god til dem og på den anden side siger at hvem som helst kan tage dem. Hænger ligesom ikke sammen, udover at det åbenbart er under hendes "værdighed" at gøre det. Der må man igen stille spørgsmålet: Hvem er leverandørerne til for ? :td: Taler vi om en decideret bryllupsfotograf eller er det noget hun kun gør i perifært.

Men hvorfor ikke lade onkel (eller en anden fotograf) gå i gang under receptionen, uanset om I/hun er der eller ej. :angry:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hælder til at sige lige som Dobbeltbrud og vil sammenligne det lidt med hvis en indenfor vores eget felt - sikkert med en god mening - nægtede at spille bestemte numre eller genrer som brudeparret havde bedt om. Der kan da nok ligge nogle kunstneriske eller andre grunde bag og det der bliver sagt om opstillede billeder m.v. giver måske også god mening, men det er jo ikke anderledes end at man kan tage en dialog med parret om sådanne ting og andet inden. End of the buttom er bare at det er brudeparrets dag (og fest) og at man er der for dem (og gæsterne). Så kan det godt være at man må "æde" nogle kameler men det er ligesom vilkårene, om det så betyder at man skal tage mange billeder af gæster m.v. eller stå og spille Himmelhunden, Birthe Kjær m.v. hele natten. :lol: Man kan rådgive og vejlede men man kan ikke diktere for det er kundens dag og fest.

Jeg oplever da i øvrigt ofte flere af fotograferne herindefra tage gruppebilleder af selskabet lige inden middagen. Hvad er hendes begrundelse ?

Slettede det første. Du har jo givet svaret. Hun gjorde opmærksom på det inden I bekræftede aftalen, så aftalemæssigt kan man ikke gøre noget. Det kan jo så undre at hun på den ene side skriver at hun ikke er god til dem og på den anden side siger at hvem som helst kan tage dem. Hænger ligesom ikke sammen, udover at det åbenbart er under hendes "værdighed" at gøre det. Der må man igen stille spørgsmålet: Hvem er leverandørerne til for ? :td: Taler vi om en decideret bryllupsfotograf eller er det noget hun kun gør i perifært.

Men hvorfor ikke lade onkel (eller en anden fotograf) gå i gang under receptionen, uanset om I/hun er der eller ej. :angry:

Jeg er fuldstændig enig her! Jeg tager ikke billeder af nøgne eller halvnøgne børn - selvom mit speciale er børnefotografering og jeg ved godt at det er meget populært med nøgne babybilleder - men jeg tager dem altså ikke! MEN - det er jeg ærlig om på forhånd og skulle jeg eksempelvis fotografere en fødsel, ville jeg naturligvis fotografere den nøgne baby - nogle ting hører altså bare sammen..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes mig bekendt ingen bryllupsfotografer som er fuldtids. Enten driver de det ved siden af et andet/beslægtet erhverv eller også går deres fotovirksomhed mere bredt end bare bryllupsfesterne. Men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig. I så fald skulle man bare netop tro at vedkommende gik mere på "kompromis" (jeg vil kalde det service) for at få opgaverne ind og fordi man var vant til det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm, ja det er da lidt pudsigt hun ikke vil tage par/familie billeder - eller i hvert fald familiebillede, er det ikke ret meget en klassiker?

Uden jeg er ekspert på området, så er det måske fordi fotografen har en "fotojournalistisk" tilgang til det, hvilket jeg synes, jeg er stødt på mange steder. Altså at de netop ikke tager "opstillede" billeder, men "lister rundt" uden man opdager det og fanger øjeblikket. Og så vil jeg sige lige som Soon2bemrsH - hvad vil du bruge parbillederne til? Min første tanke var, at det er lidt "spild" af sådan en dyr fotografs tid at tage parbilleder - tænk alle de muligheder for naturligt flotte/søde/sjove billeder hun går glip af mens hun render rundt og jagter par:) Det kommer selvfølgelig an på hvor mange i er, men det lyder som en tidskrævende opgave.

Synes også i skal få onklen til det:) Evt i løbet af aftenen, når folk sidder ved deres pladser? Så er der godt styr på parene (hvis i har valgt de skal sidde sammen;).

Virkelig god ide med polarid kameraet og putte billederne i gæstebogen!!!! Hvor kan man købe sådan et?:)

Jeg er på udkig efter dem på amazon.co.uk. Der er forskellige slags, men prøv at googl'e "polaroid camera" med ordet "bundle" eller "wedding".

Den viste er et Fuji Instax Mini og de fås i forskellige varianter. Polaroid (altså mærket) laver også nogle forskellige, man kan få i "bundles" (inkl. Film), men filmen dertil er vist lidt dyrere end til de forskellige Fuji instax.

Redigeret af Soon2bemrsH
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for input!! Var helt oppe i det røde felt men måske egen fejl!! Var nok mest overrasket over den ufleksible service.... Besluttet vi må leve uden par billeder baseret på ovenstående råd :) familien klarer vi på anden vis!! tak for hjælpen....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ellers gå ind på fotostart.dk og søg efter en fotograf der vil tage de billeder. Det er en samling af amatørfotografer der er derinde og de skulle efter sigende være ret dygtige nogen af dem.. Måske du kan få en super pris på en derinde :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Tommie.

Jeg er ked af at høre om jeres kvaler med fotografen, jeg vil nok mene at fotografen bør være fleksibel, men rådgivende overfor parret i denne situation, det er jo ikke en dag man kan tage om.

Overfor mine egne bryllupskunder har jeg den tilgang at parret råder over mig og mit udstyr i den periode der er aftalt, og hvis parret ønsker opstillede parbilleder er det ikke et problem at tage disse.

Men, for det er et stort "men", det tager rigtig lang tid, og i de fleste situationer er det enormt vanskeligt at sikre at man får alle med, da gæsterne som regel hellere vil feste med brudeparret end stille op til fotografering. Derfor råder jeg altid parret til at undvære de opstillede parbilleder af gæsterne, og istedet få taget stemningsbilleder under receptionen. Hvis jeg er blevet bedt om at dække festen også, sørger jeg altid for at få fotograferet alle gæsterne inden eller under forretten, og så er det jo ideelt hvis de sidder parvis :-)

Mht. familiebilleder eller andre gruppebilleder, brudepiger, søskende og lign. tager jeg altid disse i forbindelse med receptionen, og hvis parret ikke selv beder om det plejer jeg at foreslå det. Jeg kan egentlig ikke helt forstå problemet i det, det er jo ret hurtigt overstået, og ikke en svær teknisk opgave.

Mht. posering på de formelle brudebilleder er det jo et samarbejde, jeg har nogle ideer og noget erfaring, brudeparret har måske nogle ideer men sjældent erfaring, de fleste har jo ikke være gift før. Under alle omstændigheder har jeg et antal "sikre" poseringer jeg gerne vil føre parret igennem, men derudover plejer der at være god tid til eksperimentering.

Jeg håber du finder ud af det med din fotograf, men skulle det kikse er du velkommen til at tage et kig på mit site, jeg er tilfældigvis ledig d. 14/9

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hold da op... forstår slet ikke at hun kan nægte at tage de billeder i ønsker.

Har i betalt hende endnu? For ellers havde jeg sagtsusme aflyst hende, og ikke givet hende en krone. Nogle vil sikkert mener at det er dårlig stil, men jeg gad ikke være flink, når hun ikke gad tage de billede jeg ønskede.

At der i kontrakten står at hun ikke tager gruppebillede, er slet ikke det samme som parbilleder.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fuck hend, find en anden, i min verden har du hyret hende (til en fyrstelig gage) i 5 timer og så er hendes røv din, og hun skal baee tage de billeder du vil have hende til. Iøvrigt skal i da ikke lave hendes arbejde med hensyn til poseringer..om lidt skal du vel også selv trykke på udløserknappen...hun er useriøs

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det virker som en lidt speciel måde at klare sådan en bryllupsdag på. Jeg har ikke lige mødt fotografer, der nægtede at tage fællesbilleder før :) Hun har ret i, at kommer der for mange mennesker på billederne, er de rigtig svære at få til at se interessante ud, medmindre der bruge RIGTIG lang tid på opstilling. I vil blive overraskede over, hvor svært det er for gæster at følge opstillings-anvisninger, når der snakkes og pjattes i selskabet. Jeg har en gang imellem lavet lidt mere specielle opstillinger af "kongebilledet", men det tager super lang tid!

Men når det så er sagt, så tager alle fotografer selvfølgelig de billeder kunderne ønsker, og får dem til at blive så gode som muligt. Og det bør jeres fotograf helt sikkert også gøre.

Med hensyn til lokationsbillederne, så vil jeg jo mene at det er fotografens ansvar at få brudeparret til at føle sig trygge. Jeg sørger altid for at styre lokationsbillederne 100% i de første 10-20 min, hvorefter jeg begynder at inddrage parret lidt mere (medmindre de selv har mange ideer). Hvis jeg så kan mærke på parret at de helst bare vil styres, og have af vide hvordan de skal stå, er det jo bare perfekt, for så får min kreativitet lov til at arbejde :) Jeg synes også at det virker meget underligt at i selv skal styre jeres lokationsbilleder.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. posering på de formelle brudebilleder er det jo et samarbejde, jeg har nogle ideer og noget erfaring, brudeparret har måske nogle ideer men sjældent erfaring, de fleste har jo ikke være gift før. Under alle omstændigheder har jeg et antal "sikre" poseringer jeg gerne vil føre parret igennem, men derudover plejer der at være god tid til eksperimentering.

Syntes at dette og det som Applepark skriver, meget godt illustrerer de overvejelser og den balancegang man som leverandør af sådanne og lignende ydelser har i forhold til et brudepar, for det er lidt det samme i vores boldgade. Nogle har nogle helt udtrykkelige ønsker og krav. Andre hælder mere til; vi støtter os til jeres erfaring og er trygge ved det. Langt de fleste ligger midt imellem og det ideelle for mig at se er da også at man ikke er bundet op på hænder og fødder i forhold til hvad man foretager sig, men samtidig har nogle klare indikationer af hvad det er brudeparret ønsker. Det handler formentlig slet ikke om at nogle skal lave hendes arbejde, at hun er useriøs eller andet og uanset hvad så hører den retorik ikke hjemme her. Bryllupsklar, eller snarere brugerne her,har alle dage haft ry for at føre en sober tone hvad man sagtens kan samtidig med at man udtrykker sig klart. Keep it that way :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer