SofieThielke

Musik

28 indlæg i dette emne

Det evindelige emne.. Musikken.. Vi er allerede gået over budgettet med en del ting, og derfor snakkede vi om hvordan vi kunne spare.. Der er selvfølgelig mange ting, man kan spare på, men vi (læs: jeg) tænkte, at hvis vi kan nøjes med computer-musik under middagen, hvorfor kan vi så ikke også bare have computer-musik til selve festen? Lave en god og blandet playliste på spotify eller lignende og lade det køre af sig selv..

Er der nogen, der har erfaring med det?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lever jeg af at leje musik ud og at spille selv, og jeg har selvfølgelig min personlige holdning til tingene. Dog kan jeg fortælle - helt objektivt - at en del af vores kunder vælger at leje en jukebox, en Dj eller levende musik, fordi de tidligere har oplevet fester, hvor det ikke fungerede godt med en playliste. Det de typisk fortæller er, at det var svært at styre, fordi folk begyndte at afbryde sangene osv., eller at det musik, værterne havde valgt, ikke lige faldt i alles gæsternes smag.

Men det er jo ikke ensbetydende med, at det altid går galt med en playliste. Der er da helt sikkert rigtig mange fester, hvor det fungerer fint. Spørgsmålet er bare, om man er villig til at løbe risikoen.

Og nu bliver jeg så 100% subjektiv :wink: :

De fleste er enige om, at musikken er en af de absolut vigtigste faktorer for en god fest. Jeg undrer mig derfor ofte over, at man bruger en formue på et bryllup, men er villig til at gamble med musikken for at spare et relativt lille beløb. Man kan leje en super god jukebox for ca. kr. 1.500 eller en Dj for ca.kr. 5.000 +/- eller et godt band for typisk kr. 10.000 og op. Jeg er helt med på, at et band kan fylde pænt meget i budgettet, men sammenlignet med de øvrige udgifter vil en jukebox eller en Dj medføre en forholdsmæssigt lille udgift i forhold til betydningen for festen. Blot min ydmyge mening :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt at spare på musikken, og så have en spilleliste med til hele aftenen. Vi laver en spilleliste på Spotify og så tager vi vores iPad med, som kan gå på nettet, så er der også mulighed for at gæsterne kan 'ønske' sange:)

Vi var til et bryllup sidste år, hvor det var en spilleliste på computeren, og det fungerede rigtig fint - så det har vi ligesom taget udgangspunkt i :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er - underligt nok :lol: - meget enig med Lars i forhold til det med at prioritere musikken. Jeg er ofte ude ved bryllupsfester hvor man enten på forhånd eller det ligesom ligger i kortene at musikken er en af de store ting i budgettet og dermed noget man har prioriteret og det forpligter :lol:

Dog mener jeg ikke man kan sammenligne en jukeboks med en DJ som to mulige løsninger. Jukeboksen bør i højere grad sammenlignes med netop de selvlavede playlister. Fordi hverken jukeboksen eller playlisterne i modsætning til DJ'en kan "tænke selv" og dermed er der med begge en risiko for at det er ganske få personer der styrer begivenhedernes gang. Der er ingen til at tage hensyn til og tænke på den øvrige del af selskabet. Dem man måske kan kalde det "passive flertal". Der er det en god DJ kan læse selskabet. Dertil kommer at musikafviklingen nemt bliver meget tilfældig fordi der ikke er nogen rød tråd i sammensætningen. Det samme kan jeg opleve ud på de små timer ved en bryllupsfest hvor der måske kun er en mindre del af selskabet tilbage og der ønskes meget, men der kan man også bedre forsvare det.

Også dem som ikke "råber" højest og måske slet ikke siger noget. Jeg mener så - modsat Lars - at man er bedre tjent med playlisterne end en jukeboks fordi man der har mulighed for at gemme computeren væk eller sørge for at det kun er enkelte der står for den del og fordi man der har mulighed for at sammensætte musikken. Dog er det statisk. Når det så er sagt er jeg klar over at der i dag findes jukebokse som kan låses og man skal også gøre sig klart at det at finde musik til en bryllupsfest er lidt af en arbejdsopgave og en stor udgift hvis man ikke lige har musikken i forvejen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var nemlig også en Spotify-liste, jeg tænkte på.. Men kan godt se det fede i at have en person/band til at styre musikken, så gæsterne ikke går i musikken ;-) Medmindre vi sætter musikken et sted, de ikke kan komme til! Bum :-)

Men tak for jeres inputs - vil vende det med h2b, og så får vi at se, hvad vi ender ud med :-p

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har besluttet at lave playlistER.

Vi laver en til spisningen med noget af vores rolige yndlingsmusik og en til aftenen..

For os er musikken ikke noget som betyder alverden og selvom det vil være dejligt med dans, er det ikke i sig selv et mål.. derfor er musikken ikke noget vi har valgt at bruge en masse penge på.

Vi vil dog låse playlisten under maden og det meste af aftenen så folk ikke går i den og laver det der med de halve numre, for det er træls.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmmm...

Vi var til et bryllup sidste år - og lad mig sige at det blev et kort bryllup med playliste.

Der var ikke noget til at holde gæsterne i gang, så da natmaden var spist brød festen op.

Vi har derfor valgt en kombinationsløsning, med playliste under maden, liveband til at sætte feste i gang. De spiller så indtil kl. 01.30 (da vi ikke må spille længere pga. feststedet) og så tager vi den på playliste for resten af aftenen.

Håber at det at vi har haft et band, gør at vi kan holde den gående efter de går af...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Alting er et spørgsmål om prioritering, og man kan så let sprænge bryllupsbudgettet :blink:

Når jeg tænker tilbage på de større fester vi har deltaget i, har det klart været de fester med live-musik, som jeg husker bedst og som der var mest gang i. Vi prioriterer et band om aftenen, selv om det bestemt er en dyr post.

Men altså... man kan bestemt sagtens holde en fin fest uden. Og hvis i allerede har overtrådt budgettet på andre poster, er det da bestemt en relevant overvejelse at gøre sig! (jeg er generelt tiltaler af, at man ikke bruger flere penge end man har!)

Håber i finder den rigtige løsning for jer :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er musik jo også andet end dans. :lol: Det er også hyggemusik og stemningsmusik. Jeg har da været ude til bryllupsfester (enkelte) hvor der stort set ikke er blevet danset og der tager man uvilkårligt nogle gange sig selv i "at fægte" musikmæssigt selvom man har en klar fornemmelse af at det ikke er musikken der er noget galt med, hvilket også har kunnet aflæses af den efterfølgende feedback fra kunden. Men selvfølgelig er det da sjovest når der er fart over feltet.

Når du nu siger at livebandet skal slutte kl. 01.30 fordi I ikke må spille længere end til det tidspunkt på grund af feststedet så har I vel checket at det er ok med playlister efterfølgende, eller ?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var til bryllup i september, og der fungerede playliste helt fint, folk var ude og danse, og andre sad bare rundt ved bordene og hyggede sig.

Vi spare også musik væk, da vi ganske enkelt ikke har råd til det, og vi ønsker ikke en vild fest, så det er ikke vigtigt med musik som sætter gang i festen. Det er så også kun familie der skal med til vores bryllup, og vi går efter en hyggelig og stille og rolig familiefest. Men ønsker man total gang i den, er det jo bare at have musik som kan gøre det, jeg mener ikke man behøves en musiker eller en dj, for at sætte fut i festen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har lejet en jukebox,hvor der er alt fra DAD til John Mogensen på,så der er musik til alle gæsterne.

Til vores søns konfirmation,hvor det var de samme gæster,som kommer til vores bryllup,havde vi lejet et karaoke anlæg,og det var altså et kæmpe hit hos alle,selv min gamle mormor på 80 år. :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dem vi bruger koster 3500. Og det er DJ. Men det er lidt et sats, da det er nogle vi kender. Jeg kan godt komme i tvivl om, hvorvidt det kommer til at gå godt, men jeg tror på, at vi har valgt den rigtige løsning. Og for de 3500 spiller de 8 timer.

Jeg er sikker på, at med pris kommer også kvalitet. Men jeg tror og håber på, at de lever op til det vi gerne vil have..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi vil gerne have en pianist til at sidde og spille under middagen. Vi kan godt lide klassisk musik, så det er ikke sådan en "ti hvide duer"- pianist vi vil have. Og så når middagen er spist, vil vi have en playliste til at spille en masse forskelligt musik.

Synes sagtens man kan spare på musikken ved et bryllup. Men det er vel også alt efter hvad slags bryllup man vil have eller om man vil lægge så mange penge på musikken.

Vi var til min kusines bryllup sidste år og der var ingen musik under middagen, hvilket jeg synes var lidt øv, for der var meget rumklang når folk så snakkede. Men så kom der DJ på efter brudevalsen.

Kan dog ikke lige sige om det var godt, da vi måtte tage hjem efter brudevalsen fordi vi skulle op og med fly om morgenen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dem vi bruger koster 3500. Og det er DJ. Men det er lidt et sats, da det er nogle vi kender.

Burde det ikke være omvendt hvis det er nogle I kender og derved ved hvad de står for ? :lol:
Ha ha. Jo det kan du have ret i. Men vi kender dem igennem noget familie, men har aldrig hørt dem spille. Så vi ved ikke, hvordan de er, når de er ude til arrangementer. Så vi kender dem ikke i forretningsøjemed. :-)
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okey - På den måde. Ja det er jo svært at sige. Man kunne måske befrygte at det er en meget ung søn til et familiemedlem men var det tilfældet havde det nok været meget billigere . :) Uanset hvad og uanset deres erfaring så er det vigtigt at I tager en snak med dem inden om hvilken form for musik I (og gæsterne) er til og hvad I ikke er til så man på den måde får afstemt det. Selvom man selv har en god fornemmelse af hvad de fleste er til (god alsidig dansemusik minus dødsmetal og vild teckno) så er folk forskellige også musikmæssigt og der er det tit et spørgsmål om vægtning af musikken. Der kan også - særligt i den situation - være god grund til at I laver en liste med nogle numre som I godt vil høre/til inspiration for så er I sikre på at de rent faktisk har dem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Okey - På den måde. Ja det er jo svært at sige. Man kunne måske befrygte at det er en meget ung søn til et familiemedlem men var det tilfældet havde det nok været meget billigere . :) Uanset hvad og uanset deres erfaring så er det vigtigt at I tager en snak med dem inden om hvilken form for musik I (og gæsterne) er til og hvad I ikke er til så man på den måde får afstemt det. Selvom man selv har en god fornemmelse af hvad de fleste er til (god alsidig dansemusik minus dødsmetal og vild teckno) så er folk forskellige også musikmæssigt og der er det tit et spørgsmål om vægtning af musikken. Der kan også - særligt i den situation - være god grund til at I laver en liste med nogle numre som I godt vil høre/til inspiration for så er I sikre på at de rent faktisk har dem.

Ja det er ikke en ung gut. :-) Tusind tak for dine gode råd. Dem vil jeg klart følge. Det er fantastisk, at du altid vejleder selvom det ikke er jer, der kommer og spiller. Og du er aldrig fordømmende. Det er sgu rart. Det får mig i hvert fald til at indhente tilbud fra dig næste gang vi skal bruge musik til en fest.
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt en Dj nærmere betegnet Diskobil :cheerleader3::cheerleader3: har haft æren af Bent til flere af familiens og vennernes fester og ja hos os er der bare ingen fest uden Diskobil :balloon: da vi prioriterer god musik der er med til at gøre dagen fuldendt

Redigeret af Marie E
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det manglede da bare Wetlesen. Det handler jo i det store hele om at I skal have en god fest og indenfor vores fag (og andre) ville man være naiv hvis man havde en "vi alene kan" opfattelse. Fordømmende - Jo det havde jeg nok været hvis vi talte om en af de helt unge DJs for det skal være rette mand på rette sted. Vi spiller af samme grund stort set heller ikke nogle deciderede ungdomsfester (men masser af børnedisco-fester). Men at afstemme forventningerne med brudeparret inden er altid en god ide uanset hvor erfaren man så er som DJ. :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os betyder musikken rigtig meget og vi elsker live musik og koncerter, så vi har også valgt en kombi med playliste under middagen og så 5 mands band fra brudevalsen til kl. 02.30 - vi har mange musikglade og dansegladegæster og med alle de penge det i forvejen koster at holde et bryllup, så vil vi ikke spare på den post.

Mad og musik er efter vores mening det allervigtigste for at alle får en mindeværdig fest, inkl. os selv :cheerleader3:

Men det er jo så bare vores mening...... :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Jeg vil da også tilslutte mig, at skal der være fest så lad det være med live musik :wink:

Vi har prøvet at være til flere forskellige fester.

Og det bliver bare ikke det samme med jukeboks og playlister på Ipad.

Dinner musik via mp3 eller andet kan bruges.

Men til dans er det bedste efter min mening live musik, enten via diskotek eller Live band.

Det/de mennesker der står bagved pulten eller sidder i bandet, kan hvis de er gode "mærke" hvad folk er til.

Det kan godt være at man som værtspar har en formodning om hvad ens gæster kan lide.

Men når så festen er i gang, er det bare noget andet.

Det var min holdning

mvh

Thomas

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Jeg vil da også tilslutte mig, at skal der være fest så lad det være med live musik :wink:

Vi har prøvet at være til flere forskellige fester.

Og det bliver bare ikke det samme med jukeboks og playlister på Ipad.

Dinner musik via mp3 eller andet kan bruges.

Men til dans er det bedste efter min mening live musik, enten via diskotek eller Live band.

Det/de mennesker der står bagved pulten eller sidder i bandet, kan hvis de er gode "mærke" hvad folk er til.

Det kan godt være at man som værtspar har en formodning om hvad ens gæster kan lide.

Men når så festen er i gang, er det bare noget andet.

Det var min holdning

mvh

Thomas

Nu er der jo forskellige oplevelser af hvad der er "fest" . I mine øjne kan man sagtens have en fest uden livemusik eller uden dans for den sags skyld :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er skønt at høre alle de forskellige meninger og inputs, folk har.. Keep 'em coming! Jeg suger til mig, hvad jeg kan :)

Men ja, jeg er helt enig i, at det giver bare en anden form for 'gang i festen', hvis der er nogen til at styre musikken for os.. DJ eller live band.. Det giver lige det ekstra kick!

Men lige som det ser ud pt, så er pengene bare ikke til det :pokey: Men hvem ved, det kan jo være, at der pludseligt vælter penge ned over os :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer