Narjar

HJÆLP!

21 posts in this topic

Jeg er ved at springe i raseri!!!!

Hver gang vi har prøvet at snakke bryllup med mine svigerforældre, har vi fået "ja ja lad os nu se om det bliver til noget" i hovedet.... Hans far har endda direkte sagt til ham at han var ligeglad med brylluppet...... Så i lørdags, sidder mine svigerforældre og svigerinde, samt hendes forlovede og snakker om VORES bryllup, mens vi ikke er der.... Hvilket jeg ikke aner da jeg svare på min svigerindes spørgsmål som lød: Hvem skal stå ved siden af Nickolaj ved alteret?

Mit svar var forloveren.... Og så begyndte det hele.... Svigerfar er åbenbart brudt sammen og har grædt og grædt.... Han mente det var ham som skulle stå der, for sådan er dansk tradition..... Og svigerinden ringede grædende fordi hun måtte overvære det.... Nøj min forlovede og jeg er vrede, og ikke bare lidt.....

Men, mit spørgsmål er, hvordan pokker forgår sådan et ritual i kirken? Går gommen op til alteret og stiller sig med forloveren inden gæsterne kommer eller efter, og er der tradition for at det er faren som følger sin søn op til forloveren? for det har jeg også hørt.... Jeg er på rimelig bar bund, for jeg har kun været til et bryllup i mit liv :S

0

Annonce ♥

De sagde bla. til min svigerinde de ikke ville komme til vores bryllup..... :angry:

0

Forloveren er generelt en kammerat af H2B, men kan også sagtens være H2B's far. Der er, så vidt jeg ved, ikke rigtig tradition her i Danmark for, at det er H2B's far. Jeg har i hvert fald ikke oplevet det endnu. Derimod er det tradition, at det er brudens far, der giver bruden væk og derfor sidder ved siden af hende oppe ved alteret.

Normalt tager H2B og forlover plads oppe ved koret/alteret lidt før vielsen. Til at starte med står de ofte sammen ude i våbenhuset og tager imod alle gæsterne. Som tiden nærmer sig, så prikker kordegn/kirketjener gommen på skulderen om, at han skal trække op på sin plads.

Men........... Har dine svigerforældre aldrig tilskønnet jeres forhold!? Synes, det er noget mærkeligt, at de bliver ved med at sige "Nu må vi se, om det bliver til noget"...... Datoen er jo sat. I får lige en :bearhug:

Enig - i det hele :)

Gommens far har ikke rigtig nogen rolle i det hele, som gommen, bruden, brudens far og forloveren - så vidt jeg ved, og det var heller ikke anderledes til vores eget. Vi havde dog sørget for en knaphulsblomst til min svigerfar, for at han var lidt med, og det var han rigtig meget glad for (for en blomst?! haha). Jeg ved ikke om det vil hjælpe en smule på jeres situation, for det lyder ret voldsomt vil jeg sige... Men jeg syntes i skal tale med dem om det. De har åbenbart nogle helt andre synspunkter på hvordan det skal foregår.

0

Jeg tror jeg har været til 20-25 bryllupper og der har gommen og forlover stået oppe ved alters, har aldrig oplevet at gommens fader har været indblandet andet end at give gommen et knus eller et klap på skulderen før det hele går løs

0

Annonce ♥

Ja jeg begynder også at have min tvivl på om de overhovedet kan lide mig, måske synes de slet ikke jeg er god nok til deres søn? Jeg ved det ikke, det er i hvert fald ikke en acceptable opførsel efter min mening......

Min H2B har allerede fundet sin forlover, hans bedste ven siden de begge var 5-6 år.

Men så er det som jeg har forstillet mig, som vi begge har, det er ikke os som er helt gal på den :) Det er da altid noget.... Men hvad pokker gør man ved en mand som er over 50 år, der lægger billed op af et blødende hjerte på facebook? En mand som ellers er hård og kold, men nu græder og er bundulykkelig? Jeg forstår det altså ikke :/ Jeg kan ikke se grunden til han er ked af det. Gør det mig hjerteløs?

0

Øv, sikke en sur situation. Har de følt sig overset et eller andet sted i starten af processen og prøvet at "beskytte sig selv" ved at lade som om det ikke rørte dem?? Det lyder meget mærkeligt! Men lyder godt nok som om i skal sætte jer ned og få en god snak om det her :bearhug:

Vil lige tilføje, at der i min familie også kun blive snakket om vores bryllup, når jeg og H2B ikke er der :huh: Ved altså ikke lige hvad der sker for det. Vi har ikke fået nogen tillyk'er eller noget, men hører fra min mor at min tante/mormor/moster osv har sagt sådan og sådan og foreslået det ene og det andet...

Og så er jeg ret sikker på, at gammel tradition er, at det er gommens far, der er forlover. Det siger de i hvert fald også i vores familier.

0

Jeg beklager, men jeg syntes virkelig at hans far er urimelig og barnlig. At lægge et blødende hjerte på face. Han er jo ikke 13 år - men 50 og FAR. Ja måske føler han sig overset eller noget, men så må han da være voksen nok til at komme til sin søn og tale med ham om det.

jeg vil ikke sidestille det, men der var også alt muligt pladder i min familie, men det hjalp faktisk gevaldigt da de blev involveret og var med til at lave ting. Det er måske et alternativ? For jeg syntes da helt klart din h2b skal beholde sin forlover.

0

Fandt det her på bryllupsklar;) Vil lige tilføje, hvis det kan misforstås af mit tidligere indlæg: Jeg synes heller ikke hans/deres opførsel er ok, men ingen kan jo vide hvad hverken i eller de tænker, hvis ikke i får snakket om det. Og synes bestemt i skal gøre hvad i har lyst til, min H2B har også valgt sin bedste ven, selvom hans far mener det er tradition at det skal være faren.

Hvem skal være forlover

Det er brudgommens helt eget valg, og som regel er det enten brudgommens far eller brudgommens bedste ven, der vælges til forlover. Der kan opstå situationer, hvor valget af forlover kan være vanskeligt. Hvad hvis både brudgommens far og bedste ven forventer at blive forlover? Så kan det lige pludselig være et svært valg at stå overfor, for der er jo ingen, der kan lide at skuffe de nærmeste.

Hvis den situation opstår, så kan I prøve at dele sol og vind lige. Fx hvis faren udpeges til forlover, så kan I udpege vennen til toastmaster, hvis I mener, at han passer til opgaven. På den måde får både bedste ven og far lov at spille en rolle til jeres bryllup.

0

Annonce ♥

Nu må den manipulering af voksne børn stoppe!

Naturligvis skal trådstarters bedste ven siden barndommen støtte sin ven siden barndommen - det skulle da lige passe andet.

Ved at tvivle på jeres bryllup og nedgøre jer begge, har dine svigerforældre diskvalificeret sig selv, og din svigerfar kan tude sine øjne ud af hovedet, han skal IKKE stå sammen med din tilkommende, når han har udtalt sig, som han har.

I skal stå, ikke bare fast, men KLIPPE, KLIPPEFAST på at det er vennen, og IKKE gommens far, der står med gommen ved alteret.

2

Jeg ved ikke, hvad der er gammel dansk tradition, men uanset hvad synes jeg i skal være ligeglade med traditionen. Din H2B vil gerne have sin bedste ven som forlover, og så skal det naturligvis være sådan. Hvorfor din svigerfar reagerer sådan, kan vi med god grund ikke svare på, men jeg synes absolut også at i skal forsøge at tage en snak under 4 øjne med dem. Ikke for at finde ud af, hvem der skal være forlover, men for at finde ud af, hvad de ligger bag det store følelsesudbrud.

0

Og så vidt jeg ved, er det GOMMEN, der suverænt bestemmer, hvem der han vil have ved sin side ved alteret mens han venter på sin brud. I oldtiden var det sandt nok faderen, der stod der. Men i og med at voksne mennesker har et netværk i dag, er det i mine øjne da mere naturligt, at det er gommens bedste ven, der støtter og står sammen med ham!

0

Jeg synes det er okay at sige at I end ikke havde overvejet at H2Bs far ville være forlover når nu de har opført sig som de har... Det er barnligt og urimelig opførsel de har lagt for dagen

0

Annonce ♥

Tusind tak for tilbagemeldingerne. Vi skal helt sikkert snakke med dem, men det er også bare svært at skulle finde ud af og det kræver nogen ser efter den lille for synes ikke hun skal overvære det. Er ret sikker på de bliver højtråbende og at flere af os kommer til at hyle :) skal hun bestemt ikke deltage i.

0

Åhmen altså da! :o Sådan en opførsel skal man ikke lede længe efter, men det er lige ærgerligt hver gang. Som det bliver nævnt af andre, så er det jo bare at holde fast i, at I er voksne mennesker der traffer jeres egne valg!!!!

Når det er sagt, så har de tydeligvis et problem, som stikker dybere. Jeg vil ligesom de andre råde jer til at tage den konflikt nu og finde ud af hvad problemet er. Måske er føler de sig bare udelukket (hvilket skulle være mærkeligt, deres kommentarer taget i betragtning, men kan være) og det er der jo en nem løsnng på :)... Så sæt jer ned og tag en rolig snak og hver meget ærlige om hvordan I har det.. Kræver især at din H2B kommer på banen - for din skyld

EDIT: God ide!! Men prøv at få det gjort hurtigst muligt - må være til at finde en løsning med den lille.. Jo længere I venter jo mere ricikerer I bare at det hele blusser op

Edited by Rose90
0

Nu er min svigerfamilie noget mere rolige, men har fornemmet på gommens far at han godt kunne tænke sig at være forlover. Min kæreste har dog valgt sin bedste ven, men jeg tænker at de to ikke udelukker hinanden og hvis præsten siger god for det så kommer begge til at stå ved siden af gommen. I jeres tilfælde er det nok kommet for langt ud til at i kan finde en så fredsommelig løsning?!

Held og lykke med det - håber ikke dette bliver toneangivende for jeres fremtidige forhold til hans familie.

0

Jeg har en eller anden forestilling om at det er en gammel dansk tradition at faren er forlover. Ved at min far, min svigerfar samt diverse onkler havde deres far til at stå oppe ved alteret, da de blev gift. Da min ene fætter skulle giftes var min onkel meget ked af at han ikke var forlover, da han mente det var en selvfølge (han opførte sig dog mere modent end din svigerfar). Min mor synes det med venner som forlover er noget mærkeligt amerikaniseret fis.... Min kærestes bror havde 3 venner som forlovere, hvilket min svigerfar synes var helt fint, men da han hørte at min kæreste gerne vil have ham som forlover blev han helt rørt.... jeg frygter dog at kærestens bedste ven bliver skuffet.

Måske er din svigerfar blevet skuffet fordi han så det som en selvfølge ligesom nogle i min familie gør. Men hvis dette er tilfældet så det stadig ingen undskyldning for at opføre sig så barnligt.

I skal selvfølgelig vælge hans ven som planlagt, men prøv evt. at finde en anden rolle til svigerfar.

Hvor godt kender du dine svigerforældre? Og følte du at I havde et godt forhold inden forlovelsen?

Edited by Kiranha
0

Annonce ♥

Det var dog en besynderlig opførsel... På den ene side distancerer de sig helt vildt fra jeres bryllup på den anden side vil din svigerfar gerne have æren af at stå ved sin søns side ved alteret. Har I sagt et eller andet fra starten af der har fået dem til at føle sig ekskluderet fra brylluppet og det måske er derfor?

Mht Facebook oplever jeg desværre at mange voksne i stil med teenagere har svært ved at administrere deres brug af det medie. De forstår ikke mediet fuldt ud og ved derfor ikke hvordan de skal gebærde sig, og opfører sig derfor ret barnligt. Det er meget trættende, at den sunde fornuft og modenhed er en mangelvare på den måde.

Jeg synes ikke deres opførsel er særlig sympatisk, så jeg håber I kan få jeres datter passet, så I kan få en snak. Måske din svigerinde kan passe hende?

0

De har jo virket ligeglade, så vi har ikke rigtig haft det i betragtning, og min H2B havde jo næsten allerede valgt forlover før han valgte brud xD

Vi havde faktisk tænkt på svigerfar som toastmaster, da vi tror han ville være god til jobbet, men ja.....

Jeg kender dem da rimeligt godt, H2B og jeg har været sammen i 5½ år, jeg har været med til deres juleaften de sidste 4 år. Og så er min H2B og jeg så velsignet at have fået en yndig prinsesse sammen på snart 3 år <3

Men her på det sidste har jeg været lidt i tvivl om hvor jeg har dem henne, der har været flere uheldige episoder og jeg er ret bange for de slet ikke kan lide mig mere :/

Puha jeg synes det er svært, men en ting er sikkert, jeg skal have det snakket om før på lørdag (vi skal alle til samme fødselsdag hos familievenner).

0

Jeg synes helt sikkert at I skal fortælle dem at I er forvirrede over deres opførsel, og at I havde håbet på at bruge svigerfar som toast master, men slået ideen ud af hovedet igen fordi de har sagt sådan om brylluppet som de har. Sikke dog en omgang.

0

Jeg har været til rigtig rigtig mange bryllupper, både som præstedatter, sanger og bekendt af parret (sådan cirka rundt regnet 250+)... Jeg vil sige, at det er 50/50, om det er gommens far eller gommens ven, der er ved siden af gommen.

Dog er der på landet en tendens til, at det er gommens far, der er ved siden af gommen.

Edited by GoldRumble
0

Annonce ♥

Jamen jeg er underligt nok helt enig med de øvrige. Jeg kan ikke se hvorfor svigerfaderen føler sig forurettet. Vedr. det som citeres for bryllupsklar om at man kan dele sol og vind lige ved at inddrage toastmasterrollen. Den holder altså ikke for mig at se. Det er to helt vidt forskellige ting. Faktum er som det ganske rigtigt bliver sagt at gommens far ikke rigtig har den store rolle. Jo med hensyn til talerrækkefølgen har gommens far sin placering men der ser man lige så tit at det er moderen der holder talen eller begge i forening.

0