rikke_n

Kan vi tillade os det? (mad)

22 posts in this topic

Vi har et kæmpe problem med maden :( Min kæreste er kok og har en masse gode idéer, men han giver op når vi snakker om maden... Jeg er meget kræsen - spiser ikke fisk, svinekød, helst ikke oksekød og meget andet. Og jeg har fødevareallergi og må ikke spise skaldyr, persille, tomater, karry, jordbær og MANGE andre ting.

Men nu tænker jeg, at for at undgå bøvlet med at få sammensat en menu der kan passe til mit behov og som samtidig skal være spændende, kan vi så tillade os at lave en menu der passer til mig og alle andre så får noget andet? Jeg plejer altid bare at sortere i maden og tage en masse piller når vi er til et eller andet og jeg klarer den næsten altid uden at skulle til vagtlægen og have en sprøjte i (y)

Jeg ville selv synes det var kedeligt at sidde og spise min egen lille forret med tre salatblade når alle andre får noget lækkert, men jeg synes også det er spild af penge hvis jeg ikke engang spiser halvdelen af hvad der bliver serveret... Men det ville være helt forkert for mig at være "udenfor"...

Er der nogen der evt. har idéer til forret uden fisk og skaldyr? Google finder kun med fisk og skaldyr selvom jeg skriver UDEN :blink:

0

Annonce ♥

Vi skal have maden fra Koge og Kone, og på hans hjemmeside har han forslag til en hel del forretter UDEN fisk og skaldyr. Jeg har selv studeret den, da jeg ved at mindst en af gæsterne er allergisk, og en par andre ikke er så vild med fisk. Nå men nogle af hans forslag er:

• Seranoskinke med rucola, groftrevet parmesan & balsamisk eddike. • Seranoskinke skinke med friske dadler og haricots verts. • Seranoskinke pakket omkring grissini, serveret på en bund af frisk salat med hjemmelavet pesto og langsomt ovnstegte tomater. Serano skinke med hjemmelavet krydderolie, lille frisk salat, langsomt ovnstegte tomater og brændt pebercreme. • Hjemmelavet bruchetta(laves med smagfyldte tomater, friske krydderurter, rødløg, mozerella og en smule hvidløg). Serveres på hjemmebagt ciabatta brød. • Årstidens svampe smør sauteres og serveres på ristet hjemmebagt ciabattabrød. • Stor gratineret porte bello med delikat fyld. serveret i lækker flødesauce med friske asparges, porrer og gulerødder. • Oste gratinerede pandekager med tørristet oksekød, grønsagssalsa og hjemmelavet guacomole • Græsk/Arabisk inspireret forret med falafler, tzatziki, humus & græsk bonde salat.

Han har desuden en masse forslag til, hvordan man kan sammensætte en tapas tallerken til forretten. Jeg ved godt at nogle af retterne er med tomat (som du heller ikke kan spise), men ville bare lige dele det fantastiske udbud af ikke fiske/skaldyr retter, som vi er heldige at kunne vælge imellem.

Edited by Sverri
0

Tror bare jeg ville blive rigtig øv over ikke at kunne snakke med om maden, (det er jo altid et samtaleemne hvis det er godt :) )

Men ja, det er selvfølgelig bedre at have det godt end lige pludselig at sidde og være ved at dø fordi jeg har spist noget forkert!

0

Når du har så voldsom fødevareallergi, og derudover er kræsen, så ville jeg helt sikkert lave en speciel menu bare til dig :) Nok kan du ikke snakke med om maden, men det tænker jeg næsten du er vant til, og så kan du iøvrigt snakke med om festen, fordi du slipper for vagtlægen :wink:

0

Annonce ♥

Tak Sverri, det er super gode forslag :)

- Årstidens svampe smør sauteres og serveres på ristet hjemmebagt ciabattabrød. • Stor gratineret porte bello med delikat fyld. serveret i lækker flødesauce med friske asparges, porrer og gulerødder.

Jeg vil prøve at foreslå de to for min kæreste, men det er sgu svært at gøre ham tilfreds når han er kok, der er aldrig noget der er godt nok :pokey:

0

Når du har så voldsom fødevareallergi, og derudover er kræsen, så ville jeg helt sikkert lave en speciel menu bare til dig :) Nok kan du ikke snakke med om maden, men det tænker jeg næsten du er vant til, og så kan du iøvrigt snakke med om festen, fordi du slipper for vagtlægen :wink:

Det er selvfølgelig rigtigt og ja, for det meste kan jeg kun snakke med om brødet og vinen :biggrin:

0

Jeg var til bryllup i September sidste år, og der fik vi noget unghane til forret, som så var serveret på spæde salater og urter, og så var der hytteost til ( den skrabede jeg så til side :wink: ) . Unghane må da gå under en kategori du kan og vil spise ?

0

Pga min PCO havde vi den op at vende om jeg skulle have specialmad som jeg plejer, men nu har min læge så lovet at få mig så reguleret at jeg kan gå en weekend med almindelig mad forhåbentligt uden at blive dårlig.... Det er et valg jeg har taget fordi jeg ellers ville gå glip af bl.a. bryllupskagen og det vil jeg altså have....

Jeg synes bestemt det er nemmest for både dig og gæsterne hvis du får noget mad du ved du kan tåle

0

Annonce ♥

Jeg var til bryllup i September sidste år, og der fik vi noget unghane til forret, som så var serveret på spæde salater og urter, og så var der hytteost til ( den skrabede jeg så til side :wink: ) . Unghane må da gå under en kategori du kan og vil spise ?

Jeg er generelt ikke glad for kød, heller ikke noget af det der kan flyve, men spiser hellere end høne end en ko! :)

Sidst vi var ude at spise et fint sted (svigermor betalte :cheerleader3: ), da var der tre retter at vælge imellem til forret - fisk, fisk og noget årstidens salat. Det endte så med at jeg sad og åd ukrudt, blade og blomster fra haven der hvor vi spiste :boohoo:

0

Vi har også haft meget svært ved at sammensætte menuen til vores bryllup - især forretten har givet os problemer. Ikke fordi jeg er allergisk, men simpelthen fordi der er så mange ting jeg ikke bryder mig om. Blandt andet fisk og skaldyr som jo er meget populært til forretter. Jeg har faktisk for en måneds tid siden lavet en tråd herinde, som hedder "Forslag til forretter uden fisk og skaldyr". Her har en masse søde piger kommet med fine bud. Se evt. den for inspiration :)

Min kæreste og jeg er endt med en forret, som består af en form for tapas tallerken med pikant kyllingesalat på bund af salater, spanske frikadeller og serrano skinke. Skinken bryder jeg mig godt nok ikke om, men det levner jeg bare lidt diskret :)

0

Annonce ♥

Vi har også haft meget svært ved at sammensætte menuen til vores bryllup - især forretten har givet os problemer. Ikke fordi jeg er allergisk, men simpelthen fordi der er så mange ting jeg ikke bryder mig om. Blandt andet fisk og skaldyr som jo er meget populært til forretter. Jeg har faktisk for en måneds tid siden lavet en tråd herinde, som hedder "Forslag til forretter uden fisk og skaldyr". Her har en masse søde piger kommet med fine bud. Se evt. den for inspiration :)

Min kæreste og jeg er endt med en forret, som består af en form for tapas tallerken med pikant kyllingesalat på bund af salater, spanske frikadeller og serrano skinke. Skinken bryder jeg mig godt nok ikke om, men det levner jeg bare lidt diskret :)

Det er gode forslag, kan godt gå med til noget kyllingsalat på noget grønt :) Ellers må vi høre om de har en god vegetarforret.

0

Jeg er også allergisk, og har tidligere været meget kræsen, det er dog noget jeg har arbejdet meget med. Jeg kan efterhånden spise de mest almindelige fisk og skaldyr, og noget af det kan jeg endda godt lide! :thumbsupsmileyanim:

Jeg elsker at spise ude, men det er virkelig besværligt, når man er allergisk overfor chilli, paprika og friske peberfrugter. Dog er jeg så heldig, at det ikke udløser anafylaktisk shock, når jeg spiser disse ting, men det bare klør og der kommer rødme, men det kan heldigvis klares med antihistaminer. Jeg kan ikke tælle, hvor mange af mine restaurantbesøg, der er endt med en allergisk reaktion, fordi køkkenet, på trods af, at jeg har fortalt dem om mine allergier, alligevel har kommet ingredienserne i :td: Eller ikke har vist at ketchup indeholder både paprika og chili...

Derfor skal bryllupsmenuen støvsuges for disse elementer, jeg orker det simpelthen ikke på min bryllupsdag. Hvis ikke jeg kan spise maden den dag, hvor vi selv planlægger selvskabet, hvornår skal jeg så kunne? Jeg gider virkelig heller ikke sidde med en allergisk reaktion den dag, fordi der er en kok, der lige synes at der manglede lidt "varme" i retten. Lige den dag vil jeg kunne spise det samme som alle andre, uden at det er som om der bliver taget særlige hensyn til mig (det gør der jo så, men det vil jeg ikke føle på selve dagen :tunge: ).

Ligeledes gider jeg heller ikke få serveret den type af fisk jeg ikke kan lide, så det regner jeg også med vi undgår :)

Jeg tænker man skal være en uopfindsom kok, hvis ikke man kan sammensætte retter, der går udenom det du er allergisk overfor.

Det blev et lidt langt indlæg :rolleyes: og jeg er ikke helt færdig endnu :tunge:

En sidste ting, jeg vil råde dig til, det er at arbejde med din kræsenhed. For din egen skyld, ikke for andres. Det er bare så meget federe, at man kan spise det der bliver serveret til en fest (jaja, det er nok stadig halvdelen af en fiskeforret der ryger til side hos mig, men i det mindste spiser jeg ikke kun brødet længere). Det handler om at blive ved med at prøve fødevarer, som man "ved" man ikke kan lide, på et tidspunkt vil man kunne tolerere dem, og måske endda kunne komme til at lide dem :wink:

Jeg kan virkelig godt relatere til din situation, for da jeg startede mit projekt spiste jeg ikke fjerkræ, gris eller fisk og skaldyr. Jeg spiser alle de ting nu, og der er endda en del af dem jeg er rigtig glad for :) Selv sushi ryger ned med stor fornøjelse, og det havde jeg godt nok aldrig troet skulle ske, da jeg startede :)

0

Fordelen ved at være sammen med en kok, er at jeg er blevet mere åben for mad jeg aldrig ville spise for bare 4 år siden, så jeg eksperimenterer rigtig meget og han er rigtig god til at lave "special" mad til mig og det "rigtige" til ham selv, uden at han skal stå og lave to forskellige ting...

Mit problem med kød, er nok mest psykisk - jeg kan ikke røre ved råt kød uden at have handsker på, hvis jeg ser kødet inden det bliver tilberedt, spiser jeg ikke noget. Har det så meget som en lille smule lyserød farve, smider jeg alt ud der er på min tallerken. Hvis jeg ser en lille rød prik i et stykke kyllingebryst, er jeg færdig med at spise. Er der den mindste form for sener, fedt eller andet i noget kød på min tallerken, så skal jeg ikke have mere. Til jul spiser jeg frikadeller, men kun hvis jeg ikke ser farsen inden. Jeg kan bare ikke!

Min ekskærestes svoger serverede engang rådyr for mig, det smagte vildt godt, men da han bagefter fortalte at det ikke var oksekød jeg havde spist, fik jeg det rigtig dårligt og var nødt til at kaste op.

Mange siger at man kan lide alt (næsten) hvis det bliver tilberedt ordentligt :) Og det kan jeg kun være enig i, men der er stadig rigtig meget der kræver overvindelse psykisk før jeg kan spise det.

1

Hvis din kæreste er kok og samtidig vant til at lave "special" mad til dig, hvorfor kan han så ikke hjælpe med at sammensætte en god menu?

Hvis det var mit bryllup, og jeg stod som bruden i samme situation som dig, så ville jeg sørge for at hele menuen var noget jeg kunne spise. Hvis ikke det skulle være til mit eget bryllup, hvornår så?

I kunne jo evt. overveje at lave en buffet til hovedret, som bestod af nogle rigtig gode vegetarretter (for de fleste kokke, må sgu kunne finde ud af at lave noget vegetar, men som samtidig overholder dine allergier), og så også nogle alm. retter med kød. På den måde kan du jo gå uden om det, du ikke bryder dig om, men uden at du spiser noget andet end alle andre…

Til forret kan I jo ellers overveje suppe? Eller hvad med grillede grøntsager?

Er det fordi du tænker at gæster ikke ville kunne spise sammen mad som dig? Eller hvad er grunden helt præcis til, at I ikke bare får sammensat en lækker menu som du også kan spise?

0

Annonce ♥

Selvfølgelig kan min kæreste sammensætte en menu, han laver jo ikke andet :) Men hver gang han kommer med forslag, er der noget jeg ikke vil/må spise.

Buffet er udelukket, det passer ikke til vores bryllup og der er heller ikke plads til det.

Jeg tror vi ender med en vegetar forret, det er det nemmeste og så noget perlehøne til hovedret, så skal jeg ikke bekymre mig så meget om at kødet er gennemstegt osv.

0

EJ, hvor jeg bare kender den der med at være kræsen og have en H2B som kok. LOL. Dog skal det lige siges at det er ikke mig (jeg er køkkenassistent), men datteren på 12 der er kræsen. Men vi har også valgt en menu ud fra hvad jeg kan lide og da vi i den ene ret skal have noget med supreme bryster, har vi valgt at på min tallerkerne skal der tages benet væk for ellers kan jeg bare ikke spise det, hvis jeg kan se kadavaret.. AD :tunge: Og da jeg er allergisk overfor al slags peber og chili, så kan vi heller ikke have det på menuen og det er skisme svært at tilberede en god sovs uden peber :wink:

Så jo, i kan sagtens lave en særskilt menu til dig så du netop også kan nyde maden du får uden anfald, vagtlægebesøg eller andre ubehagelige oplevelser pga maden. Og lige den dag er det jo ligesom EKSTRA vigtigt at du/i har det godt :cheerleader3:

0

Fordelen ved at være sammen med en kok, er at jeg er blevet mere åben for mad jeg aldrig ville spise for bare 4 år siden, så jeg eksperimenterer rigtig meget og han er rigtig god til at lave "special" mad til mig og det "rigtige" til ham selv, uden at han skal stå og lave to forskellige ting...

Mit problem med kød, er nok mest psykisk - jeg kan ikke røre ved råt kød uden at have handsker på, hvis jeg ser kødet inden det bliver tilberedt, spiser jeg ikke noget. Har det så meget som en lille smule lyserød farve, smider jeg alt ud der er på min tallerken. Hvis jeg ser en lille rød prik i et stykke kyllingebryst, er jeg færdig med at spise. Er der den mindste form for sener, fedt eller andet i noget kød på min tallerken, så skal jeg ikke have mere. Til jul spiser jeg frikadeller, men kun hvis jeg ikke ser farsen inden. Jeg kan bare ikke!

Min ekskærestes svoger serverede engang rådyr for mig, det smagte vildt godt, men da han bagefter fortalte at det ikke var oksekød jeg havde spist, fik jeg det rigtig dårligt og var nødt til at kaste op.

Mange siger at man kan lide alt (næsten) hvis det bliver tilberedt ordentligt :) Og det kan jeg kun være enig i, men der er stadig rigtig meget der kræver overvindelse psykisk før jeg kan spise det.

Lige den der kan jeg SNILDT følge!!!!!

0

Selvfølgelig kan du få din egen menu. Jeg tror at det vil være svært at lave en lækker menu til alle hvis i skal gå udenom så mange ting.

Hvad med en lækker risotto med svampe og asparges til forret. Eller en lækker suppe, det kan jo sagtens laves uden at der er kød eller fisk i. En melonsalat kunne måske også bruges som forret, evt. Melon, ærter, salatløg, persille og feta. Mulighederne er mange :-)

0

Annonce ♥

Jeg er selv allergisk over for en masse ting, men vores plan er at lave en menu, som jeg også kan tåle. Det er jeres dag, så det bør også være mad, som I har lyst til at spise :) hvis det er helt umuligt at finde en menu, hvor du både kan lide og tåle maden, så kan jeg ikke se problemet i, at du får en særlig menu :) måske kunne det "bare" være f.eks. hovedretten, hvor du fik noget andet :)

0