BettinaDam

Stablet bryllupskage?

13 indlæg i dette emne

Yay mit første indlæg :cheerleader3:

Jeg har kigget på inspiration til bryllupskager og er blevet enig med mig selv og h2b at det skal være en stablet kage lidt ala de amerikanske.

Det synes vi simpelthen er det flotteste. Men men men... Vi vil jo også gerne gemme den øverste del af kagen til 1 års bryllupsdagen.
Men hvordan fungerer det lige når kaget er stablet på sig selv? Det ser jo dumt ud og fjerne den øverste del af kagen for derefter at skære den for.

Hvad har I andre erfaring med? Kan man overhovedet gemme den øverste del, når kagen er stablet?

Billedet herunder er blot et inspirationsbillede, så I ikke er i tvivl om hvilken slags kage jeg mener :-)

post-74492-0-53514300-1406388935_thumb.j

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

De bryllupper jeg har været til har brudeparret bare skåret i et af de andre lag og så har de taget toppen af efter der er skåret for... Når jeg selv har lavet stablet bryllupskage hvor brudeparret har villet beholde toppen har jeg lavet toppen på en skjultplade så den er nem at fjerne uden at det andet ser ødelagt ud, det er dog min egen løsning, aner ikke om rigtige konditorer gør sådan

0

Del dette indlæg

Dette var også en af vores overvejelser... vi endte med en lidt anderledes løsning med en specialdesignet cylinder til at adskille toppen og resten af kagen... der var godt nok nogle "pinde" som man skulle skære udenom, men synes den stadig var pæn da vi tog toppen af :) Vi havde også overvejet søjlerne, men min mand var helt vild med cylinderen, som så indeholdt vores monogram :)

post-39594-0-40681200-1406416649_thumb.j

post-39594-0-82588000-1406416661_thumb.j

0

Del dette indlæg

Jeg har sådan tænkt på, at hvis man skal gemme den øverste del af kagen, så skal man vel bestille til mere end det antal personer man er... Eller er der vel ikke nok?

Nej kagen er bestemt ud fra at hele kagen skal spises... Men det kommer jo også an på hvornår du servere kagen hvor meget der som udgangspunkt bliver spist

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Der er altså ingen problemer i at skære i det nederste lag først. Når der bliver lavet stablet bryllupskager,, sørger man for at støtte den hele vejen op. Så du kan i princippet spise den nederste først, og resten af kagen vil stadig stå. Altså den næste lag hviler ikke på det nederste lag, men der vil være pinde, som har vægten fra kagen.

Men muligheden for at have en lille kage ved siden af, er der skam også! Det kan jeg også anbefale. Det er jo i bund og grund hvad man mest er til :)

0

Del dette indlæg

Nu ved jeg ikke om det er et helt dumt spørgsmål. Men jeg havde egentligt tænkt at vi også skulle have en stablet kage. Jeg er bare i tvivl om hvordan lagene er adskilt (forstår i mig - er der et stykke konditorpap under hvert lag), og når man har skåret og spist det øverste lag, hvordan ser det næste lag så ud, der hvor der første lag har stået? Jeg ved ikke om i forstår mit spørgsmål, jeg synes det er lidt svært at forklare :)

0

Del dette indlæg

Nu ved jeg ikke om det er et helt dumt spørgsmål. Men jeg havde egentligt tænkt at vi også skulle have en stablet kage. Jeg er bare i tvivl om hvordan lagene er adskilt (forstår i mig - er der et stykke konditorpap under hvert lag), og når man har skåret og spist det øverste lag, hvordan ser det næste lag så ud, der hvor der første lag har stået? Jeg ved ikke om i forstår mit spørgsmål, jeg synes det er lidt svært at forklare :)

Overhovedet ikke et dumt spørgsmål! Det er en ren videnskab. Det er lidt forskelligt hvad jeg bruger for at sepere de to (eller flere) kager. Oftest er det kagepap, men man kan faktisk også tage et billigt skærebræt fra Ikea og skære til (de grønne silicone nogen) så det passer i omkredsen af den kage der står oven på. Så hvis der er to kager, en på 30 cm i diameter og en på 20, vil jeg skære det til så det passer den på 20.

Når man så bygger op, bruger man pinde eller rør af en art. Dem placere man så der hvor man gerne vil placere den 20 cm store kage oven på 30 cm kagen. Det gør at den øverste kage hviler på de her pinde istedet for på selve kagen. Så i princippet kan du skære det nederste lag, og så begynde på det næsten.

Det man så gør når man skærer for, er at skære i det lag man nu vil, for som tidliger nævnt, kan man skære lige hvor man vil, for kagen er sikret i form af pindene og pladerne imellem kagen. Når brudeparret har skåret for, og kastet kage på hinanden (det har jeg ihvertfald tænkt mig at gøre :tunge: ) tager man det øverste lag af, som gemmes til den første bryllupsdag, og så vil jeg faktisk anbefale at man bare tager et lag af gangen og skærer i. Man kan også gøre det at man tager de øverste lag af, så den nederste står tilbage. Så vil du hele tiden have en pæn kage stående tilbage.

Kagen ser absolut ikke køn ud, når man er kommet en 5-7 mennesker ind i den, men sådan er det nu engang, og den smager forhåbentligt godt alligevel :biggrin:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ikke forstand på bryllupskager og hvordan man laver dem men en ting er helt sikkert. Der er altid masser af kage tilbage uanset om den serveres om eftermiddagen eller senere på aftenen.

Ej ikke altid masser af kage til overs... Vores blev serveret til reception om eftermiddagen. Og det hele blev spist op - bortset fra det øverste lag som blev gemt og selvfølgelig nu ligger hjemme i vores fryser og venter på 1 års bryllupsdagen. :) Og jeg glæder mig til at sætte tænderne i den :) Havde så travlt med at snakke med mennesker på dagen at jeg helt glemte at få noget kage - fik kun lige lidt af det stykke som vi fodrede hinanden med da vi skar for... Tror dog at alle ellers fik hvad de kunne spise så det bare var et spørgsmål om usædvanlig god beregning af mængden fra feststedets side...

Redigeret af Leitschen
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer