TrineBB

Bryllupskage

30 posts in this topic

Vi vil gerne spare lidt på vores budget. En ting er bryllupskagen. Er der nogle der ved hvor meget det ca vil koste at lave en selv. -

Jeg ved godt at det afhænger af typen ect. Jeg tænker vores skal være ret simpel uden for meget pynt nips.

Nogle erfaringer?

0

Annonce ♥

Man kan også vælge at gå total utraditionel, og bestille en alm. kage, f.eks små jordbærkager, en stor jordbærkage, eller en anden kage man er vild med. Vi har sparet bryllupskagen væk, altså at bestille den ude. Så min svigermor laver "lagkager" med lyse bunde, jordbærmousse og frisk frugt i, og så smurt op med sådan noget jordbærskum. Det er længe fint for os, og er meget billigere end at skulle købe kage ved en bager, og jeg slipper for at stå og bakse med det selv :)

1

Man kan gøre som Rapanden forslår...

Evt få et familiemedlem som man ved er en god bager til at lave kagen. Og så bare lade den være "lagekage"-agtig... Det er da ikke nogen dårlig ide... Eller du kunne holde et såkaldt bridalshower, hvor du inviterer de tætteste tøser til at komme og hjælpe med at lave kagen.. sådan en kan holde sig fint i køleskabet i et døgn eller 2... faktisk blir de bedre i mine øjne, når de får lov til at " trække"...

Ved ikke om jeg gør noget ulovligt nu, men ellers kan man også gøre på en uproff som kan lave den. Der er mange som er inden på en side der hedder Køb og salg uden regler på sjælland på FB, hvor man måske kunne hyre sådan en?...

0

Vi købte vores som spotdeal, der jævnligt deals fra bagere på de forskellige sider

0

Annonce ♥

Det kommer an på hvor stor den skal være, hvad den skal overtrækkes med og hvad indholdet er :)

Vores var +90 mennesker, bestod af brændt-mandel-bund, chokolademousse, syrlig hindbærmousse og vanliebunde. Den var overtrukket med fondant, som også er ret dyrt. Den endte med at koste under 1000 kroner - og der var altså ikke sparet på hverken chokolade, hindbær, smør eller fløde ! :)

Lavede den selv med assistance fra søster og svigerinde - er meget glad for at vi var flere om at lave den, for det er godt nok meget der skal laves når den skal være så stor! :)

Den var meget simpel, stativ lejede vi for 300 kroner :)

Se den evt. her :)

0

Hvis man ikke er vant til at lave den slags kager så husk at indregne evt prøvekager...fondant osv kan hurtigt løbe op

0

Hvis man ikke er vant til at lave den slags kager så husk at indregne evt prøvekager...fondant osv kan hurtigt løbe op

Det er sandt :) Vi lavede tre øvekager i alt, hvoraf de to var med fondant. Men hvis man starter I god tid kan man bruge fødselsdage/konfirmationer osv. til at øve sig på :) På den måde var der andre der betalte for 2 af kagerne :)

Edited by Rose90
0

Tak for jeres svar...det gav lidt ideer :-)

0

Annonce ♥

Vi købte Kaj- og Andrea-kager ved bageren. Lige som de Kajkager, man kender, men bare med en Andrea-pendant med chokoladefyld. De var lidt mindre end almindelige, fordi folk fik et par hver. Vi gav 20 kr./kuvert, så det synes vi var rigtig fornuftigt, når vi blev 84 i alt. Under 2000 kr. (Faktisk kun 1.700 kr.) for bryllupskage til 85 personer. Det blir vist ikke billigere, når man ikke skal gøre det selv. Folk blev rigeligt mætte!

Det eneste vi var kede af, var, at næbbet på Andrea'en på dagen mest lignede en gulerod, og på prøven var det et trekantet næb. Men det gik alligevel :-)

post-65672-0-04650600-1409410430_thumb.j

post-65672-0-28401000-1409410496_thumb.j

1

Et alternativ er også at lave en lille topkage som i skære i og at resten af gæsterne så får cupcakes, det er betydeligt nemmere og mange gange også billigere at lave selv

1

Jeg kaver kager privat, og tager ml 30-40 kr pr kuvert, MEN i udgift er det noget helt andet, men du skal ikke undervurdere det kæmpe arbejde der er ved at lave sin egen bryllupskage, det tager tid, og hvis man er perfektionist, er det absolut ikke det smartestes at give sig i kast med. For helt billigt er det altså ikke :-)

0

Jeg laver også selv fondant kager - og tager omkring de 30 kr. pr. kuvert. - du kan selv lave kagen med alm. lyse lagkage bunde, hindbær mousse og toblerone creme. Dog skal du nok øve dig en smule i fondanten inden da :)

Hvor mange personer skal den være til, så kan jeg lige regne ud en ca. pris for dig, for hvad det koster at lave den selv. Der skal indkøbes ingredienser til bunde, mousser/creme, opsmøring og fondant. Dernæst er der er hulens masse redskaber som man kan købe sig fattig i - det tæller jo også i det lange løb :)

Men sig til, giver dig gerne gode hjælp og råd :)

0

Annonce ♥

Jeg lavede denne til en kollega sidste år, ikke helt så skarpe kanter som jeg ville have ønsket, men i varmen der driller fondant en hel del :)

post-75190-0-89057800-1405782009_thumb.j
post-75190-0-42664100-1405781975_thumb.j
0

Jeg bliver altså nødt til at sige.. Godt nok er fondant- kager flotte, med det smager altså virkelig dårligt!! Marcipan er at foretrække. Vi betaler meget for vores kage, KUN overtrukket med marcipan! Men ellers er det med de forskellige lagkager en rigtig go ide, eller cup-cakes, de kan også pyntes så flot.

0

Jeg bliver altså nødt til at sige.. Godt nok er fondant- kager flotte, med det smager altså virkelig dårligt!! Marcipan er at foretrække. Vi betaler meget for vores kage, KUN overtrukket med marcipan! Men ellers er det med de forskellige lagkager en rigtig go ide, eller cup-cakes, de kan også pyntes så flot.

Altså man lader jo bare være med at spise fondanten, hvis man ikke vil - det er bare en sukkermasse, så efterlader ingen smag :) Der er jo også folk som ikke fordrage marcipan - herunder mig selv og jeg synes virkelig at det efterlader smag i kanten af kagen :wink: Vi brugte Renshaw fondant, som smager meget bedre end andet fondant - dog er det lidt sværere at arbejde med fandt jeg ud af :)

Edited by Rose90
0

Vi var til prøvesmagning i sidste uge og smagte både fondant og marcupan, men det er jo modellerings marcipan man bruger og smagsforskellen er virkelig minimal, nu var det så også en ok fondant hun havde

0

Annonce ♥

Vi har sat 1000kr af,og vi bliver 31 stk. :rolleyes:

0

Enig i at det ikke altid smager lige godt - men der er faktisk forskellige slags fondant, og nogle smager meget bedre end andre!

Man kan også blande fondant med Marcipan, det hjælper for de kræsne :)

0

Jeg er også typen der altid piller fondanten af, for mig er det pynt og ikke andet :tunge:

0

Man kan gøre som Rapanden forslår...

Evt få et familiemedlem som man ved er en god bager til at lave kagen. Og så bare lade den være "lagekage"-agtig... Det er da ikke nogen dårlig ide... Eller du kunne holde et såkaldt bridalshower, hvor du inviterer de tætteste tøser til at komme og hjælpe med at lave kagen.. sådan en kan holde sig fint i køleskabet i et døgn eller 2... faktisk blir de bedre i mine øjne, når de får lov til at " trække"...

Ved ikke om jeg gør noget ulovligt nu, men ellers kan man også gøre på en uproff som kan lave den. Der er mange som er inden på en side der hedder Køb og salg uden regler på sjælland på FB, hvor man måske kunne hyre sådan en?...

I så fald er jeg da vist kriminel :badgirl: Min mors kollega lavede vores kage (har desværre ikke billede endnu), det er noget hun har som hobby/sidegeschäft. Den var helt fantastisk flot og smagte himmelsk. Prisen var 2500 for kage til 100 mennesker. Udover den stablede kage var der to kager - hver med en diameter på 30 cm - der slet ikke blev taget hul på. Jeg havde kage med til mine kolleger om mandagen og topkagen ligger i fryseren og venter på vores 1 års bryllupsdag.

Der er heldigvis mange muligheder og de behøver ikke alle sammen koste 1/2 jetjager.

0

Annonce ♥

Vi vil gerne spare lidt på vores budget. En ting er bryllupskagen. Er der nogle der ved hvor meget det ca vil koste at lave en selv. -

Jeg ved godt at det afhænger af typen ect. Jeg tænker vores skal være ret simpel uden for meget pynt nips.

Nogle erfaringer?

Hvor i verden skal det foregå?

0

Vi fik en ven af familien til at lave den- konditor.

Vi betalte 1700kr inkl. kage, lån af stativ og transport

:)

0

jeg laver kagen selv og vil tro den runder op i 800-1000 kr for 80-100 personer ikke fordi jeg tror det bliver billigere i længden, men synes bare det er super hygsomt at lave dem selv

Edited by Marie E
0

Mine svigerinder laver vores kage. Den indeholder chokoladebund, kahluamousse, lys lagkagebund og hindbærmousse. Der kommer en marcipankant på, marcipanhjerter på toppen sammen med et chokoladegitter :metteholm Den kan ses i min planlægsningstråd.

Vi har lige handlet in d til den, og vi er endt med 1000 kr for alle ingredienser til en kage til 60 personer. Min h2b har selv lavet vores kagestativ. Jeg er overrasket over at det ikke er blevet dyrere.

0

Det kommer an på hvor stor den skal være, hvad den skal overtrækkes med og hvad indholdet er :)

Vores var +90 mennesker, bestod af brændt-mandel-bund, chokolademousse, syrlig hindbærmousse og vanliebunde. Den var overtrukket med fondant, som også er ret dyrt. Den endte med at koste under 1000 kroner - og der var altså ikke sparet på hverken chokolade, hindbær, smør eller fløde ! :)

Lavede den selv med assistance fra søster og svigerinde - er meget glad for at vi var flere om at lave den, for det er godt nok meget der skal laves når den skal være så stor! :)

Den var meget simpel, stativ lejede vi for 300 kroner :)

Se den evt. her :)

Rose, din bryllupskage er godt nok blevet fin. Har du et godt trick til, hvordan man smører den så fint op, at den er så 'smooth' at se på?? Ved ikke lige hvad det hedder, men kan se at fondanten sidder fint på uden at der er ujævnheder..

0