Nina4

Kørsel - hvor langt?

14 posts in this topic

Hej med jer.

Vi vil gerne giftes i Thorsager Rundkirke, men da vores familie kommer fra hele Danmark, bogstaveligt talt, vil vi gerne sørge for overnatning. Dette skal de dog selv betale for.

Hvis der samtidig skal være overnatningsmuligheder til en overkommelig pris i nærheden.
Mit spørgsmål er: Hvor langt kan man byde folk at køre fra kirken og til feststedet?

Mvh. Nina, gået tidligt i gang med bryllupsplanlægning :D

0

Annonce ♥

Hej Nina... (tillykke med jeres kommende bryllup)

Det er jo forskelligt hvad man mener man kan forlange af folk.. men jeg ved ikke lige om man kan sætte en kilometer-begrænsning på hvor langt folk skal køre. Da min kusine blev gift sidste år, kørte vi først 15 km for at være med i kirken, så kørte vi omkring 25 km for at komme til feststedet...

Så medmindre det er i hver sin del af landet, så mener jeg sagtens at man kan gøre som man vil... Man skal jo så bare være opmærksom på at folk har transporten at tænke på og måske ikke alle har bil eller plads til en ekstra i deres bil, så det skulle jo helst ikke koste en bondegård hvis de skal tage taxa´er. Men det er bare min mening.

Hilsen hende uden kørekort og bil, som altid tager offentlig transport :wink:

0

Altså vi bor i Århus syd, kommunegrænsen går faktisk lige efter "vores" by ( vi bor ca. mellem Århus og Horsens ) , og vi skal giftes i det vestlige Århus, der er vel ca. ½ times kørsel i bil imellem, og festen skal holdes herude hvor vi bor. Der kommer gæster fra Århus området, fra Vejle, fra Harboøre og fra Nørresundby. De fleste har bil, og ellers køre de med andre ( min mormor køre f.eks med min mor og stedfar) , nogle få bliver også kørt af nogen de kender osv.

Vi har heller ikke selv bil, og jeg har ikke kørekort, men må erkende det altså ikke er noget jeg har tænkt særlig meget over. Også fordi man jo kun kommer to personer i en bil, så der er jo masser af plads til at have andre med, hvis de nu ikke har bil.

Jeg syntes sagtens man kan vælge f.eks en times kørsel fra kirke til festlokation. Folk plejer altså at være ret gode til at finde nogen de kan køre med, så de slipper for at skulle med bus eller tog, og ellers kan man jo lige spørge folk om de har fundet en løsning, eller om man skal prøve at finde en løsning for dem.

0

Jeg tænker ikke nødvendigvis i km men mere tid. For jeg vil ikke lade mig begrænse, hvis jeg finder THE PLACE som ligger mere end en times kørsel fra kirken.
Spørgsmålet er jo netop bare om man kan være det bekendt. Til min søsters bryllup, blev de viet, så skulle gæsterne hjem og klæde om og så ud til feststedert Og fordi folk skulle hjem, da der ikke var planlagt noget i mellem, skulle man jo netop med det offentlige. Det har vi bare snakket om, at det synes vi slet ikke man kan tilbyde..

Og da vores familie kommer fra kbh, odense, skive og århus, vil de alle have bil og dermed vil der i teorien være muligheden for at folk kan tage nogle med..

Synes det er svært!!

Og tak, WeddingAddict! :)

0

Annonce ♥

Jeg har valgt ikke at lade mig begrænse af kørsel, og vi skal derfor vies i Hjørring og holde fest i Frederikshavn. Det tager ca. 45 minutter at køre. Men jeg oplever at der ofte er transporttid mellem vielse og fest, så jeg har ikke tænkt så meget over at det skulle være et problem. Folk plejer at være gode til at arrangere kørsel med hinanden :)

0

Det skurrer i mine ører, hvis man skal tænke over, hvad man kan være "bekendt". Hvis de indbudte ikke kan overskue køreturen, så må de jo melde afbud. De kender præmisserne, når de bliver inviteret.

Vi valgte et feststed, som lå 1 time og 10 min. fra kirken. Vi havde dog gjort, hvad vi kunne for at forsøde køreturen med underholdning og lidt sødt til gæsterne. Vi har ikke hørt noget som helst negativt om køreturen. Jeg tror sagtens, gæsterne kunne se, hvorfor vi havde valgt lige netop dét feststed, da de kom frem.

Vælg jeres feststed med hjertet - det kan gæsterne sagtens forstå. De har jo også tid til at indrette sig efter det.

0

Enig med Soon2bmrsH. Vores feststed lå også fem kvarters kørsel fra receptionen, og vi har intet negativt hørt. Vi var (heldigvis) de første ved feststedet, og det var faktisk rigtig hyggeligt at byde folk velkommen som de kom dumpende.

Man må være forberedt på, at jo længere væk gæsterne skal overnatte fra feststedet, jo tidligere forlader de festen. Og hvis afstanden nødvendiggør transport med bil, vil det jo afholde nogen fra at drikke alkohol.

0

Helt enig i det der bliver sagt. Gæsterne har jo god tid efter kirken da der typisk vil være 1 - 1 1/2 time (forhåbentlig ikke mere) hvor brudeparret er ude og blive fotograferet, og der er som det bliver sagt ofte ledig plads i bilerne hos nogle. Derimod bør man kigge mere på brudeparrets transporttid i forbindelse med fotografering. Et forhold som man kan inddrage er hvor gæsterne kommer fra i forhold til kirke, da der jo også er kørsel fra hjem til kirke, men ofte kommer de vidt forskellige steder fra som det også bliver nævnt her. Det giver større muligheder.

0

Annonce ♥

Vi holdt i lørdags bryllup i Jørlunde hvor kirke, reception og feststed lå indenfor 5 min på gåben og der var såååå mange af vores gæster der påpegede hvor skønt det var.... Vores gæster kom fra hele landet så de synes det var skønt at de ikke skulle ud og kører mere den dag....

0

Der hvor vi skal giftes og holde fest er der også kun ca 2 km imellem så man nemt kan gå eller cykle hvis man skulle have lyst. Vores gæster kommer også fra hele landet så tror også de vil sætte pris på at det er tæt på. Når det så er sagt ja så kommer det vel an på ønsker og muligheder. Men ville personligt holde det inden for en times kørsel fra kirken hvis det er muligt...

0

Vores gæster kom både fra Als, Viborg og Thisted, så nogen havde 20 min. hjem, andre 1 time og 10 min., andre 2,5 timer. Derfor var afstanden ikke noget, vi kunne vinde på alligevel, og derfor opfordrede vi folk til at finde overnatning i nærheden, så de ikke skulle køre trætte hjem. Medmindre I har gæster, der allesammen kommer samme sted fra, så kan I altså ikke gøre alle tilfredse.

0

Vi havde omkring 50 min kørsel. Der er ikke nogen, der har brokket sig til os over det i hvert fald og folk fandt selv ud af at dele bil med andre, selvom vi faktisk havde tilbudt at stå for det puslespil. Nogle enkelte blev fanget i noget kø på vej ud af København og nåede kun lige præcis at ankomme inden velkomstdrinken. Så man kan jo risikere at trafikken kommer til at forsinke programmet.

Men ja, vi har ikke fået nogen bemærkninger om det. Til gengæld var der mange der roste, at vi havde sørget for frokost ved receptionen, fordi de havde været til andre bryllupper, hvor de ikke fik noget i maaaange timer. Så sådan tror jeg altid end gæster kan finde noget, de ville have gjort anderledes selv og finde noget, som de er så glad for, at man har tænkt på.

Vil dog sige at jeg selv syntes det var irriterende at vi skulle bruge så meget tid på transport på dagen. Ville hellere have brugt tiden på billeder eller med gæsterne. Men feststedet lagde de mest perfekte rammer for vores fest, og det havde ikke været det samme at holde det et andet sted! Kort sagt skal i jo gøre det, der føles mest rigtigt for jer. Synes ikke i skal lade jer begrænse. Men vil også anbefale maks 1 time simpelthen fordi det er meget tid pådøm dag, der går så hurtigt!

0

Annonce ♥

Tak for svarene!!

Det i planerne tænkte feststed ligger maks en time fra kirken, og der hvor vi gerne vil have taget billeder ligger først lige ved siden af kirken og dernæst ved siden af feststedet. Derfor det vil være så oplagt :)

Vi vil kunne få taget billeder, mens folk tjekker ind! :)

0

Lyder fornuftigt .:)

0