Annakj

Vrøvl med datoen :/

22 posts in this topic

Hej herinde :)

Øv øv, hvor er vi egentlig endt i en lidt træls situation.

Vi fortalte igår H2B's mor og hendes kæreste (svigerfar), datoen for vores bryllup. Det viser sig så, at svigerfar's datter (som vi intet har med at gøre), bliver 30 år. Men hun er typen der ikke inviterer til noget før en uge før, som endda er tidligt for hende.

Og det var bare den perfekte dato for os, da vi skal til konfirmation i maj, 60 års fødselsdag i august og bryllup igen sidst i august eller først i september, så vores dato lå lige midt i det hele

Da jeg har dele børn (og børn ikke skal med til vores bryllup), kan det kun lade sig gøre hveranden weekend, så der er egentlig ikke så mange datoer at vælge imellem.

Vi havde valgt 4. juli. Elsker at se datoen stå skrevet, for det ser jo godt ud og det lyder godt når man siger det :wink:

Men nu til dilemmaet:

Vi kan vælge, at holde fast ved den 4. juli - men alligevel synes jeg jo ikke vi kan være det bekendt, selvom vi intet har med hans datter at gøre.

Eller vi kan vælge en anden dato, som så enten ville blive 20 juni, eller 18. juli. Men jeg kan ikke lide nogle af datoerne - det lyder ikke godt, og se heller ikke godt ud når man skriver dem (synes jeg ihvertfald ikke), og ja det er sikkert vildt overfladisk, men øv, er simpelthen så ked af da, for det var bare DATOEN!! :boohoo:

Men... Ja, jeg føler egentlig ikke, at jeg har andet valgt end at ændre datoen :(

Hvad havde I andre gjort?

HUUG

0

Annonce ♥

Datoen er bare en tidsangivelse, så uanset hvad I ender med, så er det ikke noget, I dør af.

Når det så er sagt, så synes jeg måske det er lidt heftigt, at tage hensyn til noget, som måske ikke bliver til noget som helst. Måske er datteren slet ikke festtypen, der vil holde noget vildt eller markere sin fødselsdag lige på dagen med noget. Hvis I har sendt invitationen ud et halvt år før, så springer svigerfar selvfølgelig ikke fra, fordi han får en SMS om 30 års middag/brunch/mv. i sidste øjeblik.

Spørgsmålet er måske rettere - har I planlagt en helt masse til lige den dag allerede? For har I det, så ville jeg holde ved den. Har I ikke og kan I leve med en anden dato, så flyt den. Har I ikke, og vil I bare virkelig gerne have lige præcis den dato, så lad være med at ligge søvnløs over det og få meldt ud, at I altså holder jer til den dato. Så kender jeres gæster præmisserne, også svigerfar.

Her synes jeg altså at bryllup trumfer en rund "måske"-fødselsdag ("måske" som i, at det ikke vides, hvad hun finder på alligevel - hvis noget overhovedet). Når hun finder ud af, at der også er noget andet, kunne det jo tænkes, hun måske holder brunch-fødselsdagsmarkering i stedet, og så kan Svigerfar nå det inden måske.

0

Du siger det selv: der er ikke andre muligheder end at ændre datoen. Hun har ikke selv valgt sin 30. års fødselsdag. I kan selv vælge bryllupsdato :) Og da der ikke sendt noget ud endnu(?) eller reserveret noget(?), så burde det ikke være noget problem :)

Og lige gyldig, om den "lyder godt" eller "ser pænt ud på skrift", så bliver ens bryllupsdato altid speciel og én, som man husker! :a1221:

For mig er datoen bare rigtig vigtig - så derfor er jeg selvfølgelig rigtig ked af det.

Vi har ikke sendt invitationer, men vi har gjort en del folk opmærksomme på datoen.

Vi anede jo selvfølgelig ikke at hun har fødselsdag den dag, da vi jo som sagt ikke har noget med hende at gøre.

Det er rigtig øv!

0

Datoen er bare en tidsangivelse, så uanset hvad I ender med, så er det ikke noget, I dør af.

Når det så er sagt, så synes jeg måske det er lidt heftigt, at tage hensyn til noget, som måske ikke bliver til noget som helst. Måske er datteren slet ikke festtypen, der vil holde noget vildt eller markere sin fødselsdag lige på dagen med noget. Hvis I har sendt invitationen ud et halvt år før, så springer svigerfar selvfølgelig ikke fra, fordi han får en SMS om 30 års middag/brunch/mv. i sidste øjeblik.

Spørgsmålet er måske rettere - har I planlagt en helt masse til lige den dag allerede? For har I det, så ville jeg holde ved den. Har I ikke og kan I leve med en anden dato, så flyt den. Har I ikke, og vil I bare virkelig gerne have lige præcis den dato, så lad være med at ligge søvnløs over det og få meldt ud, at I altså holder jer til den dato. Så kender jeres gæster præmisserne, også svigerfar.

Her synes jeg altså at bryllup trumfer en rund "måske"-fødselsdag ("måske" som i, at det ikke vides, hvad hun finder på alligevel - hvis noget overhovedet). Når hun finder ud af, at der også er noget andet, kunne det jo tænkes, hun måske holder brunch-fødselsdagsmarkering i stedet, og så kan Svigerfar nå det inden måske.

Min tanke er også bare lidt, at det jo "bare" er en fødselsdag. Så vidt jeg ved har de aldrig fejret sådan noget rigtigt.

Måske vi bare skulle holde ved den, da det for os bare er den helt rigtige dato.

Vi har ikke planlagt en masse endnu, men vi har gjort en del folk opmærksomme på datoen :)

0

Annonce ♥

Hvad med at få din mors kæreste til at spørge sin datter om hun har planer om at holde noget? Der er jo ingen grund til at I vælger en anden dag som du inderst inde er ked af, hvis hun allerede nu ved at hun ikke vil holde noget på dagen..

0

Hvad med at få din mors kæreste til at spørge sin datter om hun har planer om at holde noget? Der er jo ingen grund til at I vælger en anden dag som du inderst inde er ked af, hvis hun allerede nu ved at hun ikke vil holde noget på dagen..

Ja det er måske en god ide :)

Det har jeg (i mit panikanfald) ikke tænkt på ;)

0

hov :P Din svigermors kæreste ;) Men du forstod hvad jeg mente :)

0

Med fare for at lyde mere kold og kynisk end jeg egentlig er, så ville jeg ikke skænke det en tanke med datterens fødselsdag. Hun har ikke inviteret til noget endnu og planlægger det måske ikke en gang. I kan selvfølgelig finde ud af om hun rent faktisk planlægger noget, men så skal I også være villige til at tage konsekvensen af det og ændre dato hvis hun måske vil holde noget.

I min verden trumfer bryllup helt klart fødselsdag og jeg vil da mene at det er småligt af hende hvis hun ikke kunne holde sin fest en anden dag

0

Annonce ♥

Jeg er enig med Dorte FR - jeg synes, det er overkill, hvis det skal være op til svigerfars datter (som I ikke har noget med at gøre), hvornår I skal holde jeres bryllup.

Man kan også tage for mange hensyn. Svigerfar må forholde sig til, hvilken invitation, der kommer først ind ad døren, og det bliver formentlig jeres. Jeg ville ikke gøre et større nummer ud af det.

0

Nu er vores dilemma ikke helt det samme, men min BFF´s stedfar bliver 60 samme dag som vores bryllup.. han har stadig ikke meldt ud om han vil holde noget og når man spørger hende, har han stadig ikke besluttet om han vil holde noget. Jeg er mega nederen over at hun måske ikke kan komme med, pga en måske 60 års. Og hendes mor blev skide sur over at vi havde valgt den dato, fordi han jo har fødselsdag, så de mener faktisk det er os som tvinger min BFF til at vælge mellem hendes stedfar eller os.

Med det sagt... Jeg ville nok melde ud at da personen endnu ikke har inviteret, så er i vel i jeres gode ret til at holde den dag. Har hun fødselsdag på præcis samme dag, eller kunne hun måske rykke den til weekenden før jeres bryllup? I har intet med hende at gøre, og derfor går jeg ud fra at hun heller ikke skal med til brylluppet... så faktisk ville jeg nok bare skynde mig at smide STD ud for så er dagen jeres. Og når man sender invitationer ud, så er der jo svarsfrist inden for en 2-3 uger inden brylluppet, så selvom hun er typen der ikke ville vide om hun holder noget før ugen inden... jamen så er det jo bare ærgerligt, for den dag har i ligesom valgt. Og i mine øjne er det skide uhøfligt at få en invitation til en fest længe før den anden invitation, men alligevel vælge den invitation som kommer sidst...

Nu er det så hans datter, så din svigermor har jo noget med hende at gøre... men i kan vel for fanden da ikke vælge efter hvornår hvem har hvad... Så kunne man jo næsten blive ved og ved og ved og ved...

0

Med fare for at lyde mere kold og kynisk end jeg egentlig er, så ville jeg ikke skænke det en tanke med datterens fødselsdag. Hun har ikke inviteret til noget endnu og planlægger det måske ikke en gang. I kan selvfølgelig finde ud af om hun rent faktisk planlægger noget, men så skal I også være villige til at tage konsekvensen af det og ændre dato hvis hun måske vil holde noget.

I min verden trumfer bryllup helt klart fødselsdag og jeg vil da mene at det er småligt af hende hvis hun ikke kunne holde sin fest en anden dag

Jeg tror også vi gør det med, at vi spørger svigerfar om han ikke vil spørge hende om hun holder noget.

Men tror vi ender med, at holde fast i datoen. Det er bare datoen. Og kunne ikke forestille mig andre dage :)

0

Nu er vores dilemma ikke helt det samme, men min BFF´s stedfar bliver 60 samme dag som vores bryllup.. han har stadig ikke meldt ud om han vil holde noget og når man spørger hende, har han stadig ikke besluttet om han vil holde noget. Jeg er mega nederen over at hun måske ikke kan komme med, pga en måske 60 års. Og hendes mor blev skide sur over at vi havde valgt den dato, fordi han jo har fødselsdag, så de mener faktisk det er os som tvinger min BFF til at vælge mellem hendes stedfar eller os.

Med det sagt... Jeg ville nok melde ud at da personen endnu ikke har inviteret, så er i vel i jeres gode ret til at holde den dag. Har hun fødselsdag på præcis samme dag, eller kunne hun måske rykke den til weekenden før jeres bryllup? I har intet med hende at gøre, og derfor går jeg ud fra at hun heller ikke skal med til brylluppet... så faktisk ville jeg nok bare skynde mig at smide STD ud for så er dagen jeres. Og når man sender invitationer ud, så er der jo svarsfrist inden for en 2-3 uger inden brylluppet, så selvom hun er typen der ikke ville vide om hun holder noget før ugen inden... jamen så er det jo bare ærgerligt, for den dag har i ligesom valgt. Og i mine øjne er det skide uhøfligt at få en invitation til en fest længe før den anden invitation, men alligevel vælge den invitation som kommer sidst...

Nu er det så hans datter, så din svigermor har jo noget med hende at gøre... men i kan vel for fanden da ikke vælge efter hvornår hvem har hvad... Så kunne man jo næsten blive ved og ved og ved og ved...

Ja, det er desværre lige på dagen hun har fødselsdag.

Men nu spørger vi lige svigerfar om han vil høre om hendes planer for dagen.

Jeg er også bare vildt bange for, at der er nogen der bliver vildt sure. Vi har ikke et godt forhold til hende og hendes søster, så måske der ville blive noget drama? :(

0

Annonce ♥

Ja, det er desværre lige på dagen hun har fødselsdag.

Men nu spørger vi lige svigerfar om han vil høre om hendes planer for dagen.

Jeg er også bare vildt bange for, at der er nogen der bliver vildt sure. Vi har ikke et godt forhold til hende og hendes søster, så måske der ville blive noget drama? :(

0

Uanset hvad, så kan man altså ikke altid gå og være nervøs for, at nogen er eller bliver sure. Der bliver sikkert mange andre valg, hvor I også skal være nervøs for dét. I sætter selv præmisserne for jeres fest, og så må jeres gæster komme eller ej og indrette sig efter det.

Min storesøster blev fx sur over, at vi ikke inviterede børn med, og meldte ud fra start, at så kom hendes mand/kæreste ikke med, fordi han skulle blive hjemme og passe børnene. Det var altså 8 måneder før brylluppet og deres børn er ca. 9 og 11. De fik jo så heldigvis glæde af min storebrors pasningsmulighed for sine børn, men indtil da virkede det ikke som om, de ville forsøge at finde pasning...! Men vi kan jo ikke indrette os efter 90 gæsters forskellige behov/ønsker/familiers fødselsdage mv. Havde vi fx valgt børn med, så havde vi været 105-110 stykker (vi har i øvrigt ikke selv børn - endnu).

Dilemmaet er selvfølgelig også, at I gerne vil se alle dem, I inviterer, og særligt svigerfar. Der vil bare desværre altid være gæster, hvor man ikke kan forstå deres prioriteter. Fx familien, der hvert evig eneste år er en måned i Spanien på ferie, og så kan de ikke udskyde den et par dage, fordi jeres bryllup tilfældigvis ligger lige i starten af ferien (selvom de selv kører derned). Men sådan er dét, og det er deres valg. I får den bedste dag alligevel.

Hvis I har et godt forhold til svigerfar, så er jeg sikker på, han kommer til jeres bryllup, og ikke melder afbud i sidste øjeblik pga. datterens impuls-30-års-fødselsdag. Nu ved han det jo. Hun har ganske vist ikke selv valgt sin egen fødselsdag (men I har jo heller ikke valgt den for hende). Den skal vel heller ikke nødvendigvis markeres lige præcis på dagen - det finder hun nok ud af. Ellers må hun jo indrette sig på, at hendes far måske ikke kommer, fordi hun har været for sent ude og lægger den lige på dagen. Det behøver ikke nødvendigvis være et "hvem kommer først"-spørgsmål. Jeg synes kun, I behøver at snakke med svigerfar om det - synes han, at I "virkelig ikke kan være bekendt" at vælge lige den dato?

0

Jeres eneste modargument for at flytte datoen, som jeg læser, er, at I ikke kan lide sammensætningen af tal ved de to alternative datoer. Synes ikke, at den holder. Så vi føler åbenbart det samme :-)

Forstår ikke helt hvad du mener, men de har jo også meldt datoen ud til mange af gæsterne.. det vejer da tungt...

0

Det er jo helt tilfældigt, de har fået den information efterfølgende, at datteren tilfældigvis fylder 30 - i hvert fald som jeg forstår det (det er formentlig ikke noget, H2B har været opmærksom på heller, af den ene eller anden grund).

Men hør svigerfar ad, om I "ikke kan være bekendt" at holde det den dag eller ej, når nu det er så brændende et ønske om lige den dag, og hun tilfældigvis har fødselsdag den dag. Jeg mener stadig personligt, at datoen i sidste ende bare er et tal, der står i vielsesringe, og ikke er dét, der betyder noget. Men det skal I gøre op med jer selv. I sidste ende er det jo jeres beslutning.

0

Annonce ♥

Det er jo helt tilfældigt, de har fået den information efterfølgende, at datteren tilfældigvis fylder 30 - i hvert fald som jeg forstår det (det er formentlig ikke noget, H2B har været opmærksom på heller, af den ene eller anden grund).

Men hør svigerfar ad, om I "ikke kan være bekendt" at holde det den dag eller ej, når nu det er så brændende et ønske om lige den dag, og hun tilfældigvis har fødselsdag den dag. Jeg mener stadig personligt, at datoen i sidste ende bare er et tal, der står i vielsesringe, og ikke er dét, der betyder noget. Men det skal I gøre op med jer selv. I sidste ende er det jo jeres beslutning.

Ingen af os var klar over at hun har fødselsdag den dag, da vi absolut intet har med den side at gøre.

Jeg tror umiddelbart det ender med at vi flytter datoen.

Nu skal jeg bare finde ud af om det skal være den 20. Juni eller den 18. Juli?

0

Dilemmaet er selvfølgelig også, at I gerne vil se alle dem, I inviterer, og særligt svigerfar. Der vil bare desværre altid være gæster, hvor man ikke kan forstå deres prioriteter. Fx familien, der hvert evig eneste år er en måned i Spanien på ferie, og så kan de ikke udskyde den et par dage, fordi jeres bryllup tilfældigvis ligger lige i starten af ferien (selvom de selv kører derned). Men sådan er dét, og det er deres valg. I får den bedste dag alligevel.

Hvis I har et godt forhold til svigerfar, så er jeg sikker på, han kommer til jeres bryllup, og ikke melder afbud i sidste øjeblik pga. datterens impuls-30-års-fødselsdag. Nu ved han det jo. Hun har ganske vist ikke selv valgt sin egen fødselsdag (men I har jo heller ikke valgt den for hende). Den skal vel heller ikke nødvendigvis markeres lige præcis på dagen - det finder hun nok ud af. Ellers må hun jo indrette sig på, at hendes far måske ikke kommer, fordi hun har været for sent ude og lægger den lige på dagen. Det behøver ikke nødvendigvis være et "hvem kommer først"-spørgsmål. Jeg synes kun, I behøver at snakke med svigerfar om det - synes han, at I "virkelig ikke kan være bekendt" at vælge lige den dato?

Og så kan man igen vende den om: når man nu har informationen, at lige præcis dén dag, man ønsker at holde sit bryllup, har svigerfars datter 30. års fødselsdag, hvorfor kan brylluppet så ikke rykkes en weekend eller to frem/tilbage? :tunge:

Det er langt fra hvert år, at ens fødselsdag falder lige præcis på en lørdag - og så endda ens 30. års fødselsdag! Der er da ikke noget forgjort i, at hun højest sandsynligt gerne vil holde sin fødselsdag på sin fødselsdag (og ikke har meldt det ud et halvt år forinden, fordi datoen ligesom blev sat for 30. år siden i kalenderen :) ) Havde det ikke været en rund fødselsdag, så ville jeg også bare have sagt go for bryllup på datoen....... Faktum er bare, at det er en rund fødselsdag, som betyder mere end de andre. Fx fandt vi ud af at vores bryllup faldt på svigerfars søsters fødselsdag, men da den runde fødselsdag var året forinden, var det ikke noget problem.

MEN som tidligere sagt: tag en snak med svigerfar omkring det og hvad hans holdning er. Det er jo der, den er. Synes han, det er noget problem eller ej. Og så kan han evt. høre datteren ad, hvad hendes ønsker/forventninger til dagen egentlig er. For selvom hun til syneladende er en dør til at få planlagt sådan en dag, så har hun nok allerede nogle tanker herom :) Måske er der reelt slet ikke noget problem! Men det kan I kun finde ud af ved en snak med svigerfar.

Tror jeg umiddelbart at vi ender med at flytte datoen, jeg tror ikke at jeg i sidste ende har samvittighed til at sætte svigerfar i den situation.

Nu skal jeg bare vælge mellem den 20. Juni eller den 18. Juli?

Ved ikke helt hvilken en der er mest praktisk?

0

Hvilken dato det så skal være, er I vist bedst til selv at svare på :-) Det kan vi nok ikke hjælpe med :-)

0

Hvor jeg dog føler med dig. Det kan være rigtig svært at forklare, hvorfor en bestemt dato, bare er DATOEN! (Jeg endte selv i et stort dilemma over dette, som mange ikke forstod) Jeg synes personligt, du skal holde fast i din/jeres dato. Ved godt man kun bliver 30 én gang i sit liv (og så lige på en lørdag) MEN det er også den dato der skal stå i jeres ringe for evigt og jeres bryllupsdag hvert eneste år!

Jeg synes, det er rigtig sødt og betænksomt af dig/jer at tænke over dette - men det er ikke en fødselsdag I selv skal med til. Er sikker på svigerfar gerne vil tage en god snak om det.

Jeg håber meget I finder en god løsning, som gør alle glade

Edited by KiBi
0

Annonce ♥

Da vi meldte vores dato ud, fik vi at vide at min søsters kæreste bliver 25 samme dag... Jeg sagde til ham at det havde vi ikke tænkt over i vores planlægning og jeg var ked af at det lige faldt sammen, men at vi ikke ville flytte det. Han var ganske tilfreds og sagde at han var glad for at han ikke skulle holde fest :)

Og hvis i vil have den dato, så tag den! Når det ikke er en person i har noget med at gøre, så behøver i ikke tage hensyn.

0

20/6, 4/7, eller 20/7 - Udover det der allerede er blevet sagt skulle man måske prøve at sondere terrænet i forhold til folks ferieplaner og lade det være en afgørende faktor.

0