Dkchelle

Vælge fotograf

11 indlæg i dette emne

Hvordan har i valgt fotograf? 

Jeg har skrevet til to som jeg godt kan lide (deres stil), og de er begge to ledig på vores dag! Hurra! Men så skal vi vælge imellem dem. 

Har i gjort lignende, eller kun kontaktet en ad gangen? Talte i sammen i telefon, havde i et møde sammen, eller andet? 

Skulle i underskrive kontrakt, betale depositum eller andet? 

Jeg glæder mig til at høre jeres erfaringer.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg skrev til en af gangen, selvom det var lidt modigt, da vi var lidt sent ude. Jeg vil absolut anbefale et møde. Jeg ringede til ham vi havde i tankerne, og aftale et møde med ham der. Jeg synes det er helt afgørende at man mødes med den person der skal følge en rundt hele dagen. Se om kemien passer osv. Vi har et møde til ugen før brylluppet, hvor vi også skal prøvefotograferes - igen rigtig rart, på den måde kan vi ligesom gøre ham opmærksom på hvordan og hvorledes dagen forventes at forløbe og om der er nogen særlige ting han gerne må tage hensyn til eller være opmærksom på. Vi skulle både skrive kontrakt og betale depositum.

Hvis i er lige glade for de to fotografers stil, ville jeg tage et møde med dem begge, og så vælge ud fra kemi. Eventuelt kan i tjekke om der er folk der har skrevet anmeldelser af dem, f.eks. på facebook eller trustpilot. Ellers kan man jo vælge ud fra hvad man får i pakkerne hos de forskellige, selvom det lå ret langt nede på vores liste. Vi går langt mere op i kvalitet frem for kvantitet. Men hos nogle følger der jo ekstra timer med, fotobog m.m.

1

Del dette indlæg

On Tuesday, June 21, 2016 at 5:36 PM, Hellebd said:

Jeg skrev til en af gangen, selvom det var lidt modigt, da vi var lidt sent ude. Jeg vil absolut anbefale et møde. Jeg ringede til ham vi havde i tankerne, og aftale et møde med ham der. Jeg synes det er helt afgørende at man mødes med den person der skal følge en rundt hele dagen. Se om kemien passer osv. Vi har et møde til ugen før brylluppet, hvor vi også skal prøvefotograferes - igen rigtig rart, på den måde kan vi ligesom gøre ham opmærksom på hvordan og hvorledes dagen forventes at forløbe og om der er nogen særlige ting han gerne må tage hensyn til eller være opmærksom på. Vi skulle både skrive kontrakt og betale depositum.

Hvis i er lige glade for de to fotografers stil, ville jeg tage et møde med dem begge, og så vælge ud fra kemi. Eventuelt kan i tjekke om der er folk der har skrevet anmeldelser af dem, f.eks. på facebook eller trustpilot. Ellers kan man jo vælge ud fra hvad man får i pakkerne hos de forskellige, selvom det lå ret langt nede på vores liste. Vi går langt mere op i kvalitet frem for kvantitet. Men hos nogle følger der jo ekstra timer med, fotobog m.m.

Helt enig. Kemi er vigtig for at dagen bliver en god oplevelse.

0

Del dette indlæg

3 hours ago, Albrechtsen Foto said:

Helt enig. Kemi er vigtig for at dagen bliver en god oplevelse.

Vil du gerne vide det hvis vi har to fotografer vi vil vælge imellem? 

Hvordan får man det sagt? Når den ene har allerede sendt en kontrakt til underskrivelse og vil have depositum nu, og den anden siger har har allerede skrevet os i kalenderen - uden at jeg har skrevet andet end at jeg kunne lide deres stil og vil høre om de er ledig på datoen? 

Jeg har nu skrevet til begge to at jeg vil gerne mødes eller snakke med dem i tlf for at få svar på nogle spørgsmål, og for at høre lidt mere om dem. 

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil sige at du/I roligt kan tone rent flag. Det er ikke unormalt at vi har kunder som oplyser at de har indhentet tilbud 10 forskellige steder fra. Det er så ikke normalt for der kan man måske tale om at gå på strandhugst men langt de fleste har indhentet tilbud 2-3 andre steder fra og det gælder helt sikkert også fotograferne. Det er også sundt når man ikke på forhånd ved at det bare skal være en bestemt udbyder. :)

1

Del dette indlæg

6 minutes ago, diskobil said:

Jeg vil sige at du/I roligt kan tone rent flag. Det er ikke unormalt at vi har kunder som oplyser at de har indhentet tilbud 10 forskellige steder fra. Det er så ikke normalt for der kan man måske tale om at gå på strandhugst men langt de fleste har indhentet tilbud 2-3 andre steder fra og det gælder helt sikkert også fotograferne. Det er også sundt når man ikke på forhånd ved at det bare skal være en bestemt udbyder. :)

Tak for din erfaring :) 

Så er jeg lidt mere rolig. Deres stil er meget ens, prisen ligger også meget tæt på hinanden og tid/omfanget af fotograferingen er næsten ens. Så derfor er det svært at vælge imellem dem, og jeg tænker at personlighed og kemi kunne spille en større rolle. 

Tror du/i det kunne være et plus at fotografen taler tysk (og selvfølgelig engelsk), da langt størstedelen af gæsterne kommer fra Tyskland og USA og de forstår intet dansk?

0

Del dette indlæg

Det var ihvertfald med i mine overvejelser, da min mand ikke forstår dansk, og da vi havde vores møde med fotografen foregik det meste på engelsk. 

Men tror det kommer an på hvilke type billeder I vil have. Hvis I vil have "opstillede" billeder af alle gæster tænker jeg det er et must, men hvis ikke i ønsker det gør det måske knap så meget. 

0

Del dette indlæg

11 hours ago, Dkchelle said:

Vil du gerne vide det hvis vi har to fotografer vi vil vælge imellem? 

Hvordan får man det sagt? Når den ene har allerede sendt en kontrakt til underskrivelse og vil have depositum nu, og den anden siger har har allerede skrevet os i kalenderen - uden at jeg har skrevet andet end at jeg kunne lide deres stil og vil høre om de er ledig på datoen? 

Jeg har nu skrevet til begge to at jeg vil gerne mødes eller snakke med dem i tlf for at få svar på nogle spørgsmål, og for at høre lidt mere om dem. 

Det er et vilkår at kunder spørger om tilbud hos andre fotografer også. Jeg skriver ikke en aftale i kalenderen før der er underskrevet fotoaftale OG betalt forudbetaling. Indtil da er der ikke noget der er sikkert :-)

Som leverandør er det vigtigt at behandle kunderne ordentligt, også dem som man må give afslag eller som kigger på andre leverandører før de bestemmer sig. Det er i hvert fald min holdning.

Mange hilsner

Jesper

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

21 hours ago, Dkchelle said:

Tak for din erfaring :) 

Så er jeg lidt mere rolig. Deres stil er meget ens, prisen ligger også meget tæt på hinanden og tid/omfanget af fotograferingen er næsten ens. Så derfor er det svært at vælge imellem dem, og jeg tænker at personlighed og kemi kunne spille en større rolle. 

Tror du/i det kunne være et plus at fotografen taler tysk (og selvfølgelig engelsk), da langt størstedelen af gæsterne kommer fra Tyskland og USA og de forstår intet dansk?

Det er fotograferne nok de rette at svare på men jeg er tilbøjelig til at sige nej. Spiller flere internationale bryllupsfester og selvom jeg hverken kan tale iransk, kurdisk, eller hindu (nå ja ok) så kan man altid kommunikere med folk på en eller anden måde, og engelsk kan de fleste gøre sig gældende i. Men om det samme er tilfældet for fotograferne skal jeg som sagt ikke kunne sige. 

0

Del dette indlæg

10 hours ago, Albrechtsen Foto said:

Som leverandør er det vigtigt at behandle kunderne ordentligt, også dem som man må give afslag eller som kigger på andre leverandører før de bestemmer sig. Det er i hvert fald min holdning.

Mange hilsner

Jesper

Enig Jesper. Undtagelsen går dog ved dem som bevidst booker flere steder for senere at have lidt at vælge imellem. Det har vi og nogle kolleger haft - få - enkelte - eksempler på  set over en årrække og de er kommet til at betale mere. :)

1

Del dette indlæg

Den forstår jeg ikke helt Søren. :) Først siger du at kemien/personligheden sjældent spiler en større rolle (på billedkvaliteten) og afslutningsvist siger du at du er lidt loren ved at bruge tid på par som du ikke tror er potentielle kunder. Det sidste handler vel netop i høj grad om kemi, herunder om man som leverandør i tilbudsprocessen fornemmer at det er en kunde der giver anledning til problemer, og så er der kundens mavefornemmelse på den anden side. På begge sider handler det om hvorvidt man taler samme sprog og om engagementet er tilstede. Hvad man måtte lave eller har lavet ved siden af sit bryllupsvirke  er helt klart en del af ens personlighed men kun en mindre del. Det kan jeg da se på vores egen lille flok af folk. Jeg er selv prof. skatterådgiver civilt og er derved også vant til at kommunikere med mange forskellige slags folk men René som har spillet for os i 8 år og som er ufaglært vejarbejder er mindst lige så god til at kommunikere med kunderne og levere varen. Det handler om personlighed, erfaring og om at gøre tingene på sin egen måde. :) 

Her i lørdags oplevede jeg så en fotograf/videomand hvor jeg tænkte mit. En flink fyr men jeg kunne kun stå og måbe da han satte et kamera op ca. 1 meter op lige foran bruden da hun skulle holde tale, når han flyttede blomstervaserne på bordene så han bedre kunne fotografere for derefter at sætte dem på plads igen. Selvom kunden/brudeparret formentlig vil være tilfreds med de billeder de får så ..... De fleste af de bryllupsfotografer jeg oplever, inkl. dig selv og Jesper A, er gode til at gøre sig usynlige og falde ind i tapetet så man ikke bemærker dem og det ikke kommer til at virke unaturligt og kunstigt. Det var ikke tilfældet her. En af forældrene talte faktisk også om det i en pause og der kunne jeg kun sige at det bestemt ikke var normalt.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer