metteandreas

Festlokale eller restaurant?

46 posts in this topic

Hejsa

IIIHHH hvor er det spændende at læse jeres andres planer for jeres bryllup. :cheerleader3:

Vi skal giftes til næste sommer, så vi har stadig god forberedelsestid, men vi er meget i tvivl om vi skal holde festen i et lejet festlokale eller om vi skal betale os for servicen hele aftenen og slippe for oprydningen dagen efter ved at holde det på en restaurant eller kro.

Hvad har I andre valgt?

Er meget interesseret I at høre hvad I har valgt og hvad der var udslagsgivende for jer?

0

Annonce ♥

Vi har valgt at holde festen på Rold Storkro.

Jeg vil nyde dagene op til brylluppet og nyde brylluppet fuldt ud, uden at skulle have styr på alting selv.

Er ret sikkert på, at jeg ikke ville have kunnet slippe værtinderollen og derfor ikke kunne nyde dagen fuldt ud hvis vi skulle stå for det selv.

Christine, præcis 1 måned til vores bryllup i dag :cheerleader3:

0

Vi skal holde det i et fest lokale.

I starten var det mest pga. prisen, men efterhånden er det blevet lige så dyrt som hvis vi skulle holde det på en restaurant.

På en restaurant slipper man for selv, for at lave arbejdet.(der tænker jeg især på bagefter)

Men i et fest lokale er der lidt mere løse rammer. Vi skal have både band, mobil disco, bartender og et ekstra lokale til børnene.

Så jeg vil mene det er en smagssag. På en restaurant er det ofte sådan, at man bestiller et arrengement, man skal være ude på et bestemt tidspunkt osv.

Men tilgengæld er der også mange der tilbyder overnatnig til gæsterne.

Det problem har vi løst ved at leje et helt motel og en bus.

Håber du kan bruge dette til noget.

VH Heto

0

Vi holder festen på en restaurant. Da vi begyndte på forberedelserne, fik jeg at vide mange gange at det ikke kunne betale sig at holde den i et festlokale og arrangere alting selv, altså det var kun marginalt dyrere at holde festen på en restaurant. Jeg er så mageligt anlagt at jeg sætter stor pris på at andre sørger for den del af brylluppet. Vi skal godt nok være ude allerede kl. 2, men jeg valgt at se sådan på det at vi så kan være nogenlunde friske til dagen efter hvor vi tager i sommerhus i Nordjylland :cheerleader3:
0

Annonce ♥

Hej

Vi holder festen paa Golf Salonen i Viborg. I vores tilfaelde var der ikke tvivl om, at det skulle holdes paa en restaurant, da vi selv bor i udlandet og derfor har svaert ved at arrangere det hele hernede fra. Det er simpelthen nemmere for os med en restaurant. Golf Hotellet ligger ogsaa lige ved siden af, saa det er meget belejligt for vores gaester - vi har valgt at betale for overnatning for gaesterne, som kommer fra udlandet.

Mange hilsner fra Schweiz

Camilla :cheerleader3:

0

Først tillykke med det forestående bryllup!

Vi (jeg) lavede 7 forskellige budgetter med de scenarier vi arbejdede med. Det viste sig, som også nævnt tidligere her, at forkellen i pris ikke var overvældende. Det kostede ca 80.000 kr at holde det i et festlokale med catering, tjenere osv kontra 100.000 for at lade andre stå for det på en restaurant. Da vi syntes 80.000 kr og en helt masse arbejde for os inkl oprydning osv sandelig også var rigtig mange penge, mente vi ikke det var det værd for os. Så vi valgte den "dyre" løsning. Og det er jeg rigtig glad for, for det viser sig jo at der alligevel er 117 ting at tænke på - fx laver vi selv invitationerne i øjeblikket og hold da op.. det tager tid og der er mange beslutninger at træffe. Og det er jo bare en lille ting...

Håber I finder en god løsning.

Knus Mia :cheerleader3:

0

Vi valgte de-luxe løsningen, hvor det eneste vi selv skulle gøre var at møde op. - Og det har vi ikke fortrudt et sekund!

Vi havde en perfekt aften uden ret mange bekymringer i verden og al tid og overskud til at se hinanden dybt i øjnene og pjanke med vores gæster. Jeg syntes at der var nok at se til i planlægningsfasen uden at skulle bekymre sig om det praktiske ved festen og jeg har været til nok bryllupper hvor brudeparret har virket stressede og trætte og nærmest små-snerret af hinanden over alt det de skulle sørge for, til at vide, at sådan en fest ville jeg ikke have.

2 af vores vennepar holdt bryllup næsten samtidig med os og de valgte at gøre en masse selv, men alligevel blev vores fest ikke ret meget dyrere end nogle få procent mere... så min erfaring er, at man primært skal stå for en masse selv, hvis man synes at det er sjovt, for det er ikke det helt store man sparer alligevel.

Efterfølgende sagde både vores fotograf og flere fra bandet der spillede til festen, at de aldrig havde set et brudepar der virkede så smaskforelskede i hinanden på deres bryllupsdag og at man godt kunne se at vi var helt nyforelskede. Vi måtte jo så afsløre, at vi faktisk havde boet sammen i 9 år på vores bryllupsdag, så heeelt nyt var det altså ikke, selvom det tit føles sådan :-P

Vi holdt det i øvrigt på Moltkes Palæ, som jeg varmt kan anbefale! http://www.moltkes.com/

Med venlig hilsen

Louise

0

Hej

Vi skal holde vores bryllup på Hotel Søparken i Aabybro. Har valgt at holde det ude, frem for selv at skulle ordne en helt masse.

På denne måde kan vi slappe lidt mere af op til dagen. Plus at vi syntes ikke at prisen for at holde det ude var så selm. :cheerleader3:

Knus Dorte

0

Annonce ♥

Vi valgte at holde festen i forsamlingshus, og har ikke fortrudt det eet eneste sekund!

Vi overvejede mange steder, men fandt ud af at vi kunne spare cirka 25-30.000kr ved at holde det i forsamlingshus. Det gjorde vi ved at trække på venner og bekendte til madlavning, musik, servering og andre ting.

Hovedgrunden til at vi valgte forsamlingshus var, at vi gerne ville have TID til at feste, og at vi ikke ville lade os begrænse af at vi f.eks. skulle være ude inden kl 1 eller 2, som det gerne er på restauranter. Og så ville vi ikke holde festen i "selskab" med andre selskaber, som det også nogle gange kan ske på restauranter eller lign. En ting mere som gjorde at vi valgte forsamlingshus var, at vi gerne ville have en meget speciel menu, og den kunne ingen af de feststeder som vi kiggede på levere. Og så var PRISEN også en betydelig faktor.

Festen ville ikke have "været os" hvis vi havde holdt den andre steder end forsamlingshuset. Det gav en dejlig "løs" stemning, og vi nød at have så meget plads til rådighed. Og mht oprydning bagefter, så havde vi hyret en håndfuld venner som klarede ærterne dagen efter inden kl 12, så det var bare dejligt nemt! :cheerleader3:

Og det med at være værtinde og vært, klarede vi ved at have en YDERST kompetent toastmaster. Så vi kunne bare læne os tilbage og nyde aftenen, uden at skulle tænke på noget som helst angående aftenens forløb.

Edited by arno
0

:cheerleader3: vi har valgt Kratholm selskabslokale, de står for det meste, men jeg kan nok ikke lade være med at blande mig alligevel. Jeg ville helst holde det, i et forsamlingshus men min kommende siger, at han hellere vil betale ekstra og slippe for besværet. Vi har holdt 2 fester hvor serveringspersonalet udeblev, og måtte i sidste øjeblik skaffe nye. Jeg er nok lidt fornært og vil spare hvor jeg kan hvor min mand siger, kun det bedste er godt nok. Han skal passe på at, min spare gen ikke forsvinder :loveboard:
0

Vi holder det i et festlokale (En gammel stenlade sverige)

Det er bestemt ikke pga. prisen - for jeg tror vi kunne have fået mange restaurant fester for det vi ender med at bruge. Nej det er fordi:

1. Jeg vil ikke have en standard løsning. Jeg vil have et 100% unikt bryllup designet præcis efter mit hoved...

2. Jeg vil selv lave decor. Jeg er vanvittig når det gælder om at skabe stemning - og jeg kunne ikke finde en restaurant hvor jeg måtte smide 10 æbletræer ind i.

3. Jeg ville gerne bruge en kok jeg kender.

4. Jeg vil gerne danse hele natten - og ikke bekymre mig om hvor meget folk gåri en dyr bar.

Og oprydning... ja, det sørger dem der har laden for.

/Fortuna

0

Vi har sådan en lidt mellemløsning:

Vi holder festen i Kolt forsamlingshus (udenfor Århus). Ham der ejer det er kok og sørger for mad og drikke, oppyntning, borddækning, servering og oprydning næste dag. Dvs. at det er næsten ligesom at holde det på restaurant i forhold til hvor meget han sørger for - og det synes jeg er rigtigt dejligt (er så dårlig til sådan noget).

Udover det er det ligesom at holde det på et "normalt" forsamlingshus - han siger at festen stopper når den sidste gæst går hjem, uden at det koster os en øre mere! Og da vi har et band der spiller til kl. 03 og en masser af unge gæster - så bliver det nok ikke så tidligt!

I forhold til at holde det på restaurant, bliver vores næsten 50% billigere - vi skal give 420 kr pr couvert, og det er som sagt inklusive det hele. Vi valgte denne løsning fordi vi kun har et bestemt beløb at råde med, og vi havde valget mellem lille og intimt på restaurant eller hele sudamitten i forsamlingshuset - vi bliver 60 gæster. Vi har slet slet ikke været i tvivl om at vi har valgt det der passer aller bedst til os!

Under 60 dage tilbage - uh, jeg glæder mig!

0

Annonce ♥

Vi havde et budget på 35.000 kr inkl alt (tøj, mad, reception, fest og 60 gæster) så der var ikke så meget at rafle om i vores tilfælde, det måtte blive selskabslokale :loveboard:

Men jeg er lidt af en kontrolfreak, så jeg har det rigtig godt med den beslutning, jeg VIL lave det hele selv, og vi vil også gerne have lov at feste til vi ikke kan stå mere, og vi gider ikke at festen slutter kl 2 :cheerleader3:

Jeg har sommerferie op til brylluppet og kan bruge tid på at lave de små detajler, så det forhåbentligt ikke bliver stressende, og Søren tager fri dagen før, for at hjælpe med at dække bordene :loveboard:

0

Jeg har en bekendt, som har en restaurant/cafe, så det bliver selvfølgelig der. Vi har hele stedet for os selv, og vi kan feste lige så længe vi vil, og han gør det billigere end vi kan gøre det i festlokale, især fordi det skal være her i København, hvor der ikke rigtigt er de der billige forsamlingshuse.

0

Vi har hverken valgt selskabslokale eller restaurant... Vi skal nemlig holde

TELTFEST!!!

Baggrunden for vores valg er:

1. Det har altid været min store drøm, at holde mit bryllup hos mine forældre. Jeg glæder mig enormt meget til at vise Jacobs familie, hvor dejligt der er... (Vi satser nemlig på at slå os ned i samme område, når vi er færdige med vores uddannelser.)

2. Vi får den absolut bedste udsigt - vi holder festen 100 meter fra vandet. Vi har valgt et helt hvidt telt med vinduer hele vejen rundt, så vi rigtig kan nyde udsigten.

3. Jeg har ferie op til brylluppet, og jeg vil nyde at gå og "nusse" med forberedelserne, bade i Vesterhavet og blive dejligt brun...

4. Vi ønsker en fest, der på en gang er formel og uformel. Her er teltet den perfekte løsning for os. Vi kan holde en dejlig, rolig middag, og senere danse på bordene og larme så meget vi lyster.

5. Vi vil ikke begrænses af at skulle forlade en restaurant hverken kl. 2, 3 eller 4 om natten - der bliver garanteret danset til den lyse morgen...

6. Mine forældre har inviteret alle vores venner på brunch dagen efter - her har vi jo teltet i forvejen.

7. Vi har lagt meget vægt på, at der ikke må mangle noget til vores fest. Her tænker jeg især på baren senere på aftenen. Vores gæster skal have mulighed for at bestille lige præcis den drink, de ønsker, uden at vi skal betale ekstra som på en restaurant.

8. Vi vil have nogle rigtig gode vine. Hvis vi skulle betale for tilsvarende vine på en restaurant, ville vi gå fallit inden festen er slut.

9. Kirken ligger lige på den anden side af vejen - vi kan altså gå til feststedet. På den måde får vi meget mere tid med vores gæster.

Jeg vil lige understrege, at man ikke skal vælge denne løsning, for at spare penge. For os bliver det ligeså dyrt, som hvis vi havde valgt en 5-stjernet restaurant nogle få kilometer væk...

Det må være dejligt, at kunne lægge ansvaret over på andre. Samtidig glæder jeg mig utrolig meget til vores telt-bryllup... :cheerleader3:

Edited by Marie84
0

vi holder det på hotel hørby færgekro, det er inden for vores budget, samtidig var det den eneste sted som opfyldte vores krav der var ledig da vi bookede for næsten et år siden :cheerleader3::loveboard: Så der var ikke så meget tvivl om hvorfor det blev der.

0

Annonce ♥

Vi holder det i et medboorgerhus/forsamlingshus og vi gøt alt klar om fredagen så vi kun skal koncentrer os om at blive lækre om lørdagen.

Hvis I allerede kender datoen for brylluppet nu ville jeg bestille musikken snart - musikerne kan sagtens være booket et år ud i fremtiden.

Edited by minimums
0

Vi havde først bestemt os for at holde det hele på restaurant. Men vi var begge lidt irreterede over de rammer det gav os, fordi vi f.eks. gerne ville have at festen sluttede når den sluttede. Og ikke når bussen skulle køre folk hjem (vi skulle holde det ude "på landet" selvom vi bor i København og skal vies i København).

Så vi ombestemte os simpelthen og har nu fundet den perfekte løsning. En nedlagt restaurant på Østerbro der nu er selskabslokaler. De leverer maden, kunne hjælpe os med serveringspersonale, vi må selv medbringe drikkevarer (hvilket har gjort at vi nu har råd til at Diskobil kommer og underholder) - ja det bliver helt som vi har ønsket os (omend omgivelserne ikke er så romantiske som man godt kunne tænke sig).

Men jeg tror simpelthen bare at man må ud og kigge sig lidt omkring. Der er jo forskellig politikker alle steder mht hvor længe man må feste, om man selv må medbringe drikkevarer og sådan noget. Og så kan I nok bare mærke i maven, når I finder det rigtige sted :cheerleader3:

- Gitte

0

:loveboard: Hej!!

Vi har valgt forsamlingshuset..

Vi havde dog først undersøgt forskellige steder, med en pakkeløsning - men enten blev det for dyrt eller også lå det for langt væk..

Vi har prøvet det nærliggende feststed, kun 4 km fra vores hjem, og der ønsker vi bestemt ikke at lægge penge igen - dårlig mad og sure miner :loveboard:

Så vi valgte forsamlingshuset, og så kunne vi bruge flere penge på, at der kommer en kok og laver maden, han har så tjenere med..

Drikkevarerne henter vi i Tyskland, og vi kan feste til vi ikke gider mere..

Rengøring er med i prisen, for leje af forsamlingshus, vi skal kun sætte borde og stole væk og så lige feje, hvis der ligger ris og den slags.. Dette klarer svigermor og svigerfar dagen efter :cheerleader3:

Vi får nøglen dagen før, og der vil min mor, mín søster og jeg dække borde og pynte..

Og så er det kun 400 m fra vores hjem, så barnepigen kan gå hjem med de små, når de ikke gider feste mere - de plejer nu at holde godt ud - sidste gang dansede min lille pige, som var 2 år dengang, stadig da kl. var 2 og vi ville til at hjem over..En rigtig lille festløve.. :loveboard:

:loveboard: Jeanet

0

Hej

Velkommen til dette dejlige forum!!

Vi gjorde os mange overvejelser om hvad vi skulle. Jeg fødte d 1 marts. I starten ville vi på kro, for så skulle vi ikke selv stå for det, når vi nu havde lillemand.

Men vi har snakket om bryllup i et par år, og vi ville egentligt gerne selv holde det. Men vi kunne ikke finde ud af hvad vi skulle.

Efter en måneds tid, blev vi enige om at stå for det selv, og det er vi rigtig glade for at vi har valgt. Vi skal være i et forsamlingshus

Gæsterne kan komme der lige direkte efter vielsen.

Vi får det som vi vil have det.

Det er lidt "løst" at holde det selv.

Vi skal ikke være ude til et bestemt tidspunkt.

Og så elsker jeg alle forberedelserne, selv om jeg har svært ved at vælge nogen gange! :cheerleader3:

Vi for familie og venner til at hjælpe med bordækning og oprydning.

Mange hilsner fra Mette

0

Annonce ♥

Vi valgte at holde festen på hotel. Vi gad ik selv skulle stå med det hele dagen før og oprydningen dagen efter. På hotellet skulle vi bare vælge menu, farver, bordopstilling og så skulle vi selv sørge for bordplan og bordkort. Resten sørgede de for. Så vi kunne stille og rolig sætte os til bords uden alle de trælse tanker om alt nu også var som det skulle, var der nok mad, vin osv.. Det synes vi var rart.. Det er jo en dag man skal nyde fuldt ud..

Vi regnede også ud at vores fest kostede stort set det samme som et hold venners. De holdt deres i forsamlingshus og skulle selv stå med det hele..

0

Hejsa

IIIHHH hvor er det spændende at læse jeres andres planer for jeres bryllup. :)

Vi skal giftes til næste sommer, så vi har stadig god forberedelsestid, men vi er meget i tvivl om vi skal holde festen i et lejet festlokale eller om vi skal betale os for servicen hele aftenen og slippe for oprydningen dagen efter ved at holde det på en restaurant eller kro.

Hvad har I andre valgt?

Er meget interesseret I at høre hvad I har valgt og hvad der var udslagsgivende for jer?

:) Vi har valgt at holde festen på Rest. Bellahøj i København ..... et storstilet sted med sødt personale og omgivelser + lokaler der får en til at føle sig i en anden tidsalder !!

:)

0

Vi har valgt at holde vores bryllup på Hadsten kro. Kuvertprisen er ca. 500 kr pr person for 7 timer. Skulle vi ønske at feste længere, skal vi bare sige til. Prisen er incl. drikkevarer, blomster og oprydning.

Vi lavede budgetter og sammenlignede og i vores tilfælde er der ingen forskel.

Så vil vi hellere slappe af og lade andre om slæbet :)

Vi bliver kun 30 personer til brylluppet så et forsamlingshus ville nok også virke lidt tomt.

0

Som det nok er gået op for folk, der har læst andre indlæg fra mig, så holder vi bryllup på Lykkesholm Slot Her

I forhold til arrangementet, dvs. at det er et helt døgn, med overnatning og brunch næste morgen osv., er prisen faktisk ok, og omgivelserne er jo uforlignelige :)

0

For os var der slet ingen overvejelser, det skal være forsamlingshus. I vores familie har der aldrig været tradition for at bruge restaurant ell. lign. (på nær ved begravelser) Vi elsker planlægning og har lejet forsamlingshuset dagen i forvejen, for at dække borde osv. Jeg tror ikke det er blevet så meget billigere af, at være i et forsamlingshus. Vi får bare så meget mere, som ellers nok var blevet sparet væk!

Jeg er glad for vores beslutning og ville ikke have gjort det anderledes.

0