Guest kaktus

Kage "proppenge"

28 indlæg i dette emne

Ja som overskriften siger, er det så normalt med proppenge for bryllupskagen på restauranter og lignende?

Den restaurant vi skal holde middagen/festen på kræver proppenge på 25 kroner pr. kuvert. Jeg synes såmænd det er rimeligt, at man betaler for at serveringen, servicen og opvask. De får jo ekstra arbejde ud af, at kagen skal serveres. Jeg synes måske også bare at 1200 kr i proppenge for servering af en kage og bagefter opvask er lidt i overkanten!

Er det bare mig der ikke aner, hvad den slags koster? Eller er det dyrt? Jeg ved ikke om stedet kan lave den selv eller har en samarbejdspartner, for så bliver det jo også mere fair der er proppenge i den dyre ende, det har jeg dog bare ikke indtrykket af, at de gør sig i.

Nå men jeg spørger såmænd bare af nysgerrighed, vi vil have den kage vi har bestilt og så må vi jo betale proppenge uden kny :thumbsupsmileyanim:

Redigeret af kaktus
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:thumbsupsmileyanim:

He he det er vist bare mig der blev til en nærigpind så :cheerleader3:

Tåbeligt at vi slet ikke havde tænkt på det, men det er jo så åbenbart ikke så slemt. Regningen kommer jo alligevel op de 50.000, så må jeg bare lade være med at kigge på propkagepengedelen af den :D

Heldigt at den gode kæreste er lidt mere rolig på det område :blink:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde aldrig hørt om det fænomen!!! Så jeg har lige forhørt mig...Min venindes og kusines bryllup blev holdt på restaurant og de skulle ikke betale noget som helst for det...Det var en del af det at holde en bryllupsfest sagde de på stedet!?!? Men jeg synes egentlig ikke det er helt urimeligt - Specielt ikke hvis de selv kan lave én!?

Jeg kan nu godt forstå I vælger at betale proppengene og ikke laver om på, at I vil have netop den kage I har valgt!!!...(ja det var så lige mit syn på tingene)

:thumbsupsmileyanim: Mia

0

Del dette indlæg

Vi skal heller ikke betale proppenge for at få serveret kagen det hvor vi skal holde festen. Men vi har valgt at servere kagen til vores reception som vi holder hjemme i haven om eftermiddagen. Mange gange er gæsterne så prop mætte når da har sidet til bords hele aftnen så de faktisk ikke kan spise bryllupskage også.

Og så er det jo ret mange penge man betaler for sådan en kage. ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan nu godt forstå I vælger at betale proppengene og ikke laver om på, at I vil have netop den kage I har valgt!!!...(ja det var så lige mit syn på tingene)

:boohoo: Mia

Lige præcis! Vi er netop så glade for vores kage, som bliver lavet præcis som vi vil have. Konditoren forstod nøjagtig hvad vi ville have, og det vil vi jo ikke give slip på - proppenge eller ej. :thumbsupsmileyanim:

Men jeg kan da nu forstå at det er meget forskelligt, så vi skal måske bare være glade for at det ikke er mere, siden vi holder bryllup i et af de dyreste områder i DK... Man bliver helt skeløjet en gang i mellem selv man udemærket godt ved der er prisforskelle og har boet her hele sit liv. :balloons:

Det eneste der har været "billigt" har faktisk været kagen -HAHA-

0

Del dette indlæg

Hejsa,

På vores fessted koster det også 10,- pr. pers., hvis vi vælger at få kagen udefra. Og det er fair nok, når de lægger servering og service til.

Men tror det ender med, vi får dem til at lave kagen, og lader den indgå i en dessertbuffet... mums

Kh

Jannie

0

Del dette indlæg

I starten af vores planlægning valgte vi 2 steder fra fordi de ville have 40 kr. for at servere en kage jeg selv ville lave og gæsterne selv skulle skære af! :boohoo: Senere har vi valgt at købe kagen (jeg har simpelthen ikke tid til at lave den selv) og servere den til receptionen. -Men aldrig om jeg først vil give 60-80 kr. pr. kuvert for kagen og så 40 kr. oven i. -HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I starten af vores planlægning valgte vi 2 steder fra fordi de ville have 40 kr. for at servere en kage jeg selv ville lave og gæsterne selv skulle skære af! :thumbsupsmileyanim: Senere har vi valgt at købe kagen (jeg har simpelthen ikke tid til at lave den selv) og servere den til receptionen. -Men aldrig om jeg først vil give 60-80 kr. pr. kuvert for kagen og så 40 kr. oven i. :balloons:

Ja jeg må indrømme, at jeg forventer, at der er en tjener der skærer kagen ud til resten af gæsterne! Når vi skal betale for servering, så skal den sgu også serveres!! -HAHA-:boohoo:

0

Del dette indlæg

I starten af vores planlægning valgte vi 2 steder fra fordi de ville have 40 kr. for at servere en kage jeg selv ville lave og gæsterne selv skulle skære af! :balloons: Senere har vi valgt at købe kagen (jeg har simpelthen ikke tid til at lave den selv) og servere den til receptionen. -Men aldrig om jeg først vil give 60-80 kr. pr. kuvert for kagen og så 40 kr. oven i. :balloons:

Ja jeg må indrømme, at jeg forventer, at der er en tjener der skærer kagen ud til resten af gæsterne! Når vi skal betale for servering, så skal den sgu også serveres!! :thumbsupsmileyanim:-HAHA-

Ja men det er jeg da også helt sikker på at de gør. Det er bl.a. det man betaler for. Jeg havde bare frabedt mig det, for jeg ville hellere have at gæsterne selv tog præcis det eller de stykker de ville have og så mener jeg bare at 40 kr. ekstra er lige lovligt meget.

:boohoo:

Annika.

0

Del dette indlæg

I starten af vores planlægning valgte vi 2 steder fra fordi de ville have 40 kr. for at servere en kage jeg selv ville lave og gæsterne selv skulle skære af! :thumbsupsmileyanim: Senere har vi valgt at købe kagen (jeg har simpelthen ikke tid til at lave den selv) og servere den til receptionen. -Men aldrig om jeg først vil give 60-80 kr. pr. kuvert for kagen og så 40 kr. oven i. :balloons:

Ja jeg må indrømme, at jeg forventer, at der er en tjener der skærer kagen ud til resten af gæsterne! Når vi skal betale for servering, så skal den sgu også serveres!! -HAHA-:boohoo:

Jeg kan såmænd godt forstå din pointe rent principielt men det er faktisk ikke normalt at der står en tjener og skærer bryllupskage ud til gæsterne. Det normale er - selvfølgelig at brudeparret lægger første snit og får først, hvorefter det er gæsternes tur. Jeg har aldrig oplevet andet. I givet fald har jeg da ikke bemærket det.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal ikke betale en øre for det... men betaler til gengæld rigeligt for alt andet!

Sådan er det jo når man er bridezilla og ikke kan "nøjes", hihi....

Mona

0

Del dette indlæg

I starten af vores planlægning valgte vi 2 steder fra fordi de ville have 40 kr. for at servere en kage jeg selv ville lave og gæsterne selv skulle skære af! :shooter: Senere har vi valgt at købe kagen (jeg har simpelthen ikke tid til at lave den selv) og servere den til receptionen. -Men aldrig om jeg først vil give 60-80 kr. pr. kuvert for kagen og så 40 kr. oven i. -HAHA-

Ja jeg må indrømme, at jeg forventer, at der er en tjener der skærer kagen ud til resten af gæsterne! Når vi skal betale for servering, så skal den sgu også serveres!! :lol::griner:-

Jeg kan såmænd godt forstå din pointe rent principielt men det er faktisk ikke normalt at der står en tjener og skærer bryllupskage ud til gæsterne. Det normale er - selvfølgelig at brudeparret lægger første snit og får først, hvorefter det er gæsternes tur. Jeg har aldrig oplevet andet. I givet fald har jeg da ikke bemærket det.

Det har jeg såmænd heller ikke, men en gang skal jo være den første :super:

0

Del dette indlæg

Vi skal ikke betale en øre for det... men betaler til gengæld rigeligt for alt andet!

Sådan er det jo når man er bridezilla og ikke kan "nøjes", hihi....

Mona

Kender det! Og der hvor jeg ellers godt ville slække lidt, ja så kommer der lige pludselig "en groomzilla" og vil have det på en bestemt måde :bask:

0

Del dette indlæg

Jeg har ikke hørt om det før, og vi skal ikke betale det, så vidt jeg er orienteret...

Og jeg kan godt forstå at I betaler det, nu hvor I har valgt kage osv., men jeg synes faktisk at det er lidt urimeligt...! :bask:

Altså; Hvis man hyrer noget personale på timebasis e.l., kan det vel ikke være SÅ meget arbejde at servere et stykke kage, ISÆR ikke, hvis det bare handler om at stille kage og tallerkner frem til selvbetjening og så vaske op...

Det, der generer mig, er nok, at det da må være forventeligt for feststedet at I skal have en bryllupskage... Til jeres bryllup!! Selvfølgelig vælger nogle folk at undlade bryllupskagen, men mon ikke langt de fleste vælger den til? Og når feststedet ikke selv leverer kager, tvinger de jo så folk til at betale deres "prop"-kage-penge oveni, hver gang der er bryllup...

Altså; det virker lidt som at sælge en fadøl, og når man så har betalt vil de forresten også liiiige gerne have penge for at man låner glasset...! :griner:-

Det er i hvert fald noget, man skal informeres om FØR man reserverer feststedet, så man har mulighed for at vælge...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ikke hørt om det før, og vi skal ikke betale det, så vidt jeg er orienteret...

Og jeg kan godt forstå at I betaler det, nu hvor I har valgt kage osv., men jeg synes faktisk at det er lidt urimeligt...! :bask:

Altså; Hvis man hyrer noget personale på timebasis e.l., kan det vel ikke være SÅ meget arbejde at servere et stykke kage, ISÆR ikke, hvis det bare handler om at stille kage og tallerkner frem til selvbetjening og så vaske op...

Det, der generer mig, er nok, at det da må være forventeligt for feststedet at I skal have en bryllupskage... Til jeres bryllup!! Selvfølgelig vælger nogle folk at undlade bryllupskagen, men mon ikke langt de fleste vælger den til? Og når feststedet ikke selv leverer kager, tvinger de jo så folk til at betale deres "prop"-kage-penge oveni, hver gang der er bryllup...

Altså; det virker lidt som at sælge en fadøl, og når man så har betalt vil de forresten også liiiige gerne have penge for at man låner glasset...! :griner:-

Det er i hvert fald noget, man skal informeres om FØR man reserverer feststedet, så man har mulighed for at vælge...

Øøøøh... med fare for at få ørerne i maskinen: Det virker lidt for mig som om, at folk ikke rigtig har forstået konceptet i prop-penge... det er ellers et mere almindeligt forekommende fænomen end man tror. I andre brancher hedder det bare noget andet.

I spørgers oprindelige indlæg fremgår, at spørger rent faktisk ikke VED om feststedet kunne levere en kage - hun TROR bare ikke det er tilfældet - men spørgsmålet er nok om den tro ikke er forkert. Jeg vil med 99,9999999999999999% sikkerhed tro at feststedet har en aftale med en eller anden ekstern leverandør (formentlig en lokal bager) om at kunne levere kagen - og feststedet tjener så X antal kroner på leveringen.

Ved selv at medbringe kagen, fratager man feststedet denne fortjeneste. Det "finder feststedet sig ikke i"... og opkræver så derfor proppenge til at dække det "tab" som man lider ved ikke at måtte levere bryllupskagen.

Og hvis nogen nu sidder og tænker "det var da noget underligt noget, det gør man ikke i andre brancher" - så prøv selv at medbringe egne indkøbte reservedele næste gang bilen skal på værksted. :super:

Hvis mekanikeren overhovedet vil sætte dem på, kan du være sikker på at der på regningen optræder flere timer til arbejdet end hvis han selv havde fået lov at levere delene...

0

Del dette indlæg

Altså; det virker lidt som at sælge en fadøl, og når man så har betalt vil de forresten også liiiige gerne have penge for at man låner glasset...! :thumbsupsmileyanim:

Øøøøh... med fare for at få ørerne i maskinen: Det virker lidt for mig som om, at folk ikke rigtig har forstået konceptet i prop-penge... det er ellers et mere almindeligt forekommende fænomen end man tror. I andre brancher hedder det bare noget andet.

I spørgers oprindelige indlæg fremgår, at spørger rent faktisk ikke VED om feststedet kunne levere en kage - hun TROR bare ikke det er tilfældet - men spørgsmålet er nok om den tro ikke er forkert. Jeg vil med 99,9999999999999999% sikkerhed tro at feststedet har en aftale med en eller anden ekstern leverandør (formentlig en lokal bager) om at kunne levere kagen - og feststedet tjener så X antal kroner på leveringen.

Ved selv at medbringe kagen, fratager man feststedet denne fortjeneste. Det "finder feststedet sig ikke i"... og opkræver så derfor proppenge til at dække det "tab" som man lider ved ikke at måtte levere bryllupskagen.

Og hvis nogen nu sidder og tænker "det var da noget underligt noget, det gør man ikke i andre brancher" - så prøv selv at medbringe egne indkøbte reservedele næste gang bilen skal på værksted. :loveboard:

Hvis mekanikeren overhovedet vil sætte dem på, kan du være sikker på at der på regningen optræder flere timer til arbejdet end hvis han selv havde fået lov at levere delene...

Bare rolig, ingen ører i maskinen :loveboard:

Meeen: Lige meget hvor almindeligt det må være, så er kage-prop-penge i denne situation (nu kender vi jo kun den ene side, men altså...) faktisk ret så meget på grænsen af forbrugerlovgivningen... Og muligvis også lidt over stregen!

Hvis man får et tilbud fra et feststed, hvor der er bryllupskage med i, så har du helt ret; naturligvis kan man så kræve proppenge, præscis som vedr. vin. Hvis man får et tilbud af mekanikeren inkluderer det jo også hans egne reservedele, helt fint :loveboard:

MEN; Hvis man får et tilbud fra feststedet, hvor der INTET er nævnt om kage, og man så selv sørger for en kage, kan feststedet næppe EFTERFØLGENDE komme og kræve penge... Det handler om forbrugerens forventninger på aftaletidspunktet, og hvis der ikke er aftalt noget, er det svært at forsvare at kræve penge for noget "selvfølgeligt" efter aftalen er indgået...

Lidt groft sagt; hvis man køber en bil forventer man at der er en gearkasse, hvis brugtvognsforhandleren vil tage ekstra penge for gearkassen skal han lige huske at sige det FØR aftalen indgås! Ved godt at det ikke er det samme, men altså... Håber at det giver mening alligevel :loveboard:

(Og undskyld at der gik jura i den... IGEN!! Hm, er vist mere miljøskadet end først antaget... :lol: )

0

Del dette indlæg

Hejsa :thumbsupsmileyanim:

Jeg synes godt nok det går hen og bliver en pæn dyr bryllupskage, og har aldrig før hørt om proppenge for en kage...lyder helt vanvittigt i mine ører.

Der hvor vi skal holde festen spurgte vi hvad de sagde til at droppe desserten og at vi så tog bryllupskagen med, det var der ingen problemer i og det koster os ikke en dyt. Fik tværtimod fratrukket lidt pr kuvert fordi vi ikke ville have desserten :lol:

Så tror i stor grad det handler om hvor man holder det, måske har landsdele også lidt at sige :loveboard:

Seadancer

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer