Sign in to follow this  
Followers 0
Chrisling

Musik til brylluppet...

25 posts in this topic

Lige et hurtigt spørgsmål vedr. musik-delen af brylluppet - vi overvejer nemlig kun at gøre brug af cd'er/playliste hele dagen.

Forestiller mig at vi får én til at passe musikken under middagen ifm med indslag osv.

Og så have et væld af bryllups-cd'er som vi selv har mixet, klar til om aftenen...

Er der nogen af Jer andre der har gjort det?

Hvordan fungerede det?

Var det for tamt uden live-musik?

Anyone? :denmarkflag:

0

Annonce ♥

Vi havde live-klaverbasker under middagen - han var super..... ellers skulle der netop være en (stakkels) gæst, der skulle tænde og slukke når der skulle holdes taler.

Senere havde vi diskotek.... havde vi haft penge til det, havde jeg til enhver tid foretrukket at have liveband - det sætter bare gang i festen på en anden måde. Men når nu vi ikke kan have det, er DJ min næste alternativ, da en DJ nemmere kan følge med i hvad folk på dansegulvet vil have - det er lidt sværere med forudindspillede cd'er i en bestemt rækkefølge.

Dermed ikke sagt at det ikke kan fungere.... men når der er mange kokke, så risikerer man også at cd'erne bliver afbrudt hele tiden af folk, som vil høre noget andet.... lidt som når man holder fest i privaten og man kun kommer til at høre halve numre.... MEN... får I en enkelt eller to til at lege DJ's og have magten over hvad der spilles tror jeg det er fint - og det kan også sagtens være fint med CD'erne uden at der står en musikansvarlig :denmarkflag:

0

Vi havde playliste og det var OK. Der ville nok have været mere gang i den med enten mobildisko eller liveband, MEN: min side af familien er mere til at hyggesnakke ved bordende og ikke dans (noget med vane og kultur) så jeg ved ikke om levende musik ville have gjort en forskel...

0

Vi har også "bare" en playliste og dertil et par disko-lys og så er den ikke længere!

Håber da folk synes det er ok alligevel!

0

Annonce ♥

Vi skal ikke have liveband, men jeg har "hyret" (det er min svogers venner...) nogen som skal spille musik. Under middagen stille og rolige sange, og efter middagen bliver det til noget mere dansevenligt!

Ville da gerne have haft en musiker, men det var der ikke lige råd til i budgettet...

0

Vi har bestilt en jukeboks, og det bliver mødt med almindelig "jubel", når vi nævner det for de, der skal med. :yeah:

0

Vi regner med bare at bruge playlister. Ikke nødvensigvis forudlavede, men sådan så vore gæster også kan putte noget på hvis de vil.

Må indrømme at jeg enormt gerne ville have haft band, men synes bare ikke pengene er til det

Knus Sille

0

Uha, vi havde mange overvejelser havd angår musikken...

Musik betyder en hel del for mig, så det var vigtigt at det bare... ja "spillede" til den store aften. Jeg overvejede en guitarist eller pianist til undermiddagen... alternativt en playliste med lidt "soft music", men vi nåede faktisk frem til helet at fravælge musik under middagen... Man ville hele tiden skulle huske at "afbryde" - og det bliver til mange gange, når der er 10 indslag, hvilket IKKE er atypisk. Derudover er der også det med lydniveauet. Der er en tendens til at folk bare begynder at tale højere, eller nærmest råbe til hinanden, når der er musik - og det giver bare ret mange flere decibel. Og så er musikken bare "stø" og ikke særligt hyggelig. Tror dog det kommer an på hvormange man er samlet - men vi var 50.

Tjenerne der serverede var MEGET taknemmelige go roste os for vores fravalg af musik. De sagde at de tit oplevede at det bare blev helt "overhørt" - og at man nærmest kan få ondt i hovedet efter sådan en aften med ekstra højt lydniveau.

Jeg vill til hver en tid fravælge musikken igen! :cheerleader3:

Efter middagen havde vi samlet alt vores musik på en bærbar og downloaded ITunes på nettet (gratis) til brug for afspilning. De har et smart system, hvor man ved en funktion, der hedder Festmiks, kan få en playliste frem, så man kan sætte den op til at vise de senste 5/10/15/20/25/50 eller 100 numre, og ligeledes de næste 5/10/15/20/25/50/100 numre... deriblandt kan man så bare flytte dem op i rækkefølgen, men den viser IKKE alle numrer på pc'en på een gang, hvilket gør det hele ret overskueligt. Kan man ikke lide de numrer der ligger klar, kan man altid trykke opdater, og så vælges der nogle nye fra hele biblioteket.

Vi havde overvejet at hyre et liveband eller en DJ, men vi turde simpelthen ikke sætte vores lid til andre personer på den vigtige dag!!! Så hellere selv tage ansvaret... jeg er tit og ofte blevet kaldt "DJ" for sjov til fester gennem tiderne, og det er nok pga min trang til at tage kontrol over msikken og altid få fyldt et dansegulv. Så hjælper det jo også lidt at man selv er lidt af en dansemus og kan åbne ballet.. ;)

Om man vil smide penge efter et band elelr DJ synes jeg måske også skal ses lidt i sammenhæng med hvolænge man vil "feste" efter middagen. Vi var færdige med at spise kl. 23.40 og så var der brudevals... derefter kun ca to timers dans, da vi stak af kl 01.40 og festen skulle slutte kl 2.00! Så jeg ville ahve ærgret mig, hvis vi skulle have betalt musikere i dyre domme for de to timer... ;)

Nå ja, de var så mine nylige erfaringer... Håber at I finder et sikkert valg, der er det rette for jer!

0

Annonce ♥

Vi havde en DJ til at spille fra kl 18 til omkring kl 03:30 og det virkede fint for både os og alle vores gæster.

Jeg var for nærig til at bestille et band :bestwishes:

:cheerleader3:

0

Vi skal også ha playlist. Så er vi nemlig helt sikre på at der ikke bliver spillet noget vi ikke ka li! :cheerleader3:

Jeg var til en konfirmation engang hvor der var blandet musik på cd, og der blev danset RIGTIG meget!! Og så snakker vi altså söndag eftermiddag her... Tror ikke der bliver danset mindre en lördag aften :carrot:

0

Vi kører også med playliste. På den måde er vi helt sikre på, at der bliver spillet noget vi kan lide. Jeg ville gerne have haft liveband, men for det første koster det spidsen af en jetjager, for det andet synes jeg det er svært at finde noget jeg kan lide.

DJ har vi slet ikke overvejet. Jeg synes ikke de DJs jeg har oplevet til private fester har gjort den store forskel i forhold til at have en playliste. Desuden vil vi gerne have den fulde kontrol over, hvilken form for musik der skal spilles.

0

Vi er endt med (også) at have en computer til at spille. Laver en playliste til om eftermiddagen, én til under middagen, én til under kaffehyggen og én til danse- og festhygge.

Var meegt imod at få en, som Anja skriver "stakkels gæst" til at skulle slukke, når der var taler eller andre indslag, men vi gør det sådan, at det er vores toastmaster, som styrer musikken. Derfor bliver det naturligt, at når der bliver slukket for musikken, så kommer der et indslag. Det forebygger også den akavede situation med, at tante Grethe holder starten af sin fine og velskrevede tale imens Justin Timerlake synger "damn girl" :bearhug:

Håber det kommer til at fungere. :cheerleader3:

:bestwishes:

0

Annonce ♥

Jeg vil SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gerne have et liveband til dansen. Synes det sætter gang i festen på en vildt fed måde. Men oftest er bands ret dyre og jeg synes det virker som en showstopper, når spilletiden er brugt op og bandet stopper - det passer altid lige med at der er mest gang i festen...

Derfor har vi lavet en kompromisløsning der hedder lækkert jazzband spiller til receptionen og så DJ om aftenen. Så er der forhåbentligt gang i festen til den lyse morgen :cheerleader3:

0

Vi har bestilt et band til hele dagen. De starter ud med at være to under middagen og til dansen kommer sangerinden på. Min mand spiller selv i et band, så det er helt sikkert en ting vi ikke selv vil undvære. Hele hans band skal selvfølgelig med til festen så vi har booket nogle vi har hørt før.

Jeg har lige været til et andet bryllup hvor der var en juke box og helt ærligt, så blev der bare ikke danset særlig meget. Det er selvfølgelig ikke sikkert at det er musikkens skyld, men måske bare gæsterne som ikke var til det. Mine forældre var også med og de synes at det var alt for nyt musik . der blev spillet. Nå ja for mange kokke .... den holder jeg helt sikkert også på.

Jeg har det godt med at musikken er overladt til nogle andre den dag og jeg føler at de bedst kan vurderer hvad der gerne vil danses til.

Men I skal da helt sikkert gøre som I selv føler er bedst.

Knus Britta

0

Jeg går ud fra, at det er økonomiske hensyn der afgør valg/fravalg af levende musik. Så her er mit indspart ift levende musik.

Vi har godt nok prioriteret levende musik, men har til gengæld fundet det relativt billigt - i forhold til hvad vi faktisk får for pengene!

Under middagen spiller en duo på henholdsvis klaver og akustisk guitar. Duoen skal spille dinner musik og i den lidt jazzede genre. De får 2500 kr for at spille 6 timer. Jeg satte et opslag op på musikstudiet ved AAU, og var heldig at få dem derigennem.

Efter middagen spiller et 4 personers band, hvor forsangeren er fra min kærestes arbejde. De skal have omkring 5000 kr for 3*45 min. De sparker gang i festen ved at starte med brudevalsen og spiller derefter op...

Så HVIS i gerne vil have levende muik, så kan man være heldig med at undersøge om nogen-kender-nogen, hvilket ofte kan fåes til overkommelig pris. Desuden kan der med held sættes opslag op ved universiteternes musikstudie, musikkonservatoriet & konservatioriet grunduddannelse. Da det er studerende kan man ofte få det lidt billigere.

:cheerleader3: Maiken

0

Vi kører også med playliste. På den måde er vi helt sikre på, at der bliver spillet noget vi kan lide. Jeg ville gerne have haft liveband, men for det første koster det spidsen af en jetjager, for det andet synes jeg det er svært at finde noget jeg kan lide.

Der er mange der vælger selv at stå for musikken - typisk via en ipod eller en computer. Nogle lejer et proff anlæg som spiller hele aftenen unden at brænde sammen. Lyden er selvfølgelig også en hel del bedre ind på et hifi anlæg.

Andre vælger at lade nogle professioneller folk styre musikken. Her er der rigtig mange muligheder som kan skræddersyes efter valg, stil, plads, økonomi m.m.

DJ har vi slet ikke overvejet. Jeg synes ikke de DJs jeg har oplevet til private fester har gjort den store forskel i forhold til at have en playliste. Desuden vil vi gerne have den fulde kontrol over, hvilken form for musik der skal spilles.

Så har du desværre ikke oplevet de rigtige..! :cheerleader3:

Det er selvføjgeligt muligt at præge musikstilen hos en erfaren dj, både før og under arrangementet.

0

Annonce ♥

Ja vi havde ikke levende musik, men anlæg. Det fungerede max til vores fest..

0

Vi havde dISCOBILEN til vores bryllup, og har bare fået SÅ meget ros. Mormor var selvfølgelig først lidt utifreds med, at der ikke var den sædvanlige keyboard-bokser, men kunne godt se at med så mange unge mennesker, var en DJ det bedste valg. Vi havde en god snak om vores musiksmag inden festen, og folk slog sig løs på dansegulvet fra først til sidst! Derudover var der et lokale ved siden afl, hvor man kunne sætte sig ind og snakke ved små borde, hvis man syntes at musikken blev for høj.

KH Gitte

0

Jeg vil SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gerne have et liveband til dansen. Synes det sætter gang i festen på en vildt fed måde. Men oftest er bands ret dyre og jeg synes det virker som en showstopper, når spilletiden er brugt op og bandet stopper - det passer altid lige med at der er mest gang i festen...

Derfor har vi lavet en kompromisløsning der hedder lækkert jazzband spiller til receptionen og så DJ om aftenen. Så er der forhåbentligt gang i festen til den lyse morgen :cheerleader3:

Må man spørge, hvilket jazzband, i har hyret? ;)

0

Vi havde dISCOBILEN til vores bryllup, og har bare fået SÅ meget ros. Mormor var selvfølgelig først lidt utifreds med, at der ikke var den sædvanlige keyboard-bokser, men kunne godt se at med så mange unge mennesker, var en DJ det bedste valg. Vi havde en god snak om vores musiksmag inden festen, og folk slog sig løs på dansegulvet fra først til sidst! Derudover var der et lokale ved siden afl, hvor man kunne sætte sig ind og snakke ved små borde, hvis man syntes at musikken blev for høj.

KH Gitte

Så skulle I da bare have haft Mikkel Klaver med. Dvs. en pianist/dj løsning. Det er bare en dyrere løsning. Det er fint nok hvis festen slutter kl. 4 men som det rigtig nok bliver sagt her så er det måske i overkanten økonomisk hvis en DJ kun skal spille fra kl. 24 til kl. 2. De fleste af vores kunder vælger da også den rene løsning. Dvs. den løsning I har haft.

Iøvrigt kunne Peter vel også "akkompagnere" til de fleste festsange eller ihvertfald sætte dem i gang. :cheerleader3:

Edited by diskobil
0

Annonce ♥

Vi er ikke kommet saa langt ang. musikken endnu, men det bliver vist en pianist til under maden .. Har fundet en super god, der lige er vores smag.

Efter middagen tror jeg enten det bliver playliste eller jukebox.. Budgettet holder desvaerre ikke til et live band, selvom det kunne vaere helt fantastisk..

0

Det er kun ca 25% af vores gæster der danser, så derfor har vi hverken DJ eller Liveband da vi simpelthen ikke synes at det var pengene værd.

Selvom vi havde haft pengene tror jeg ikke at vi ville gidde at leje en DJ, jeg har været til RIGTIG mange fester, og mødt RIGTIG mange forskellige DJ's og jeg synes bare at hele konceptet med en DJ når man ikke er 100 personer eller mere er lidt kikset...Og da vi kun bliver 40 til middagen, ja så synes jeg bare at det ser mærkeligt ud...

Vi laver en playlist til receptionen, en til middagen (men det er ikke sikkert at vi kommer til at bruge den så meget), og en til efter middagen..Og så nok også en med lidt dansemusik så hvis der lige pludselig er 20 der vil danse, så kan de få lov til det :bestwishes:

Knus

Stine

0

Uha, vi havde mange overvejelser havd angår musikken...

Musik betyder en hel del for mig, så det var vigtigt at det bare... ja "spillede" til den store aften. Jeg overvejede en guitarist eller pianist til undermiddagen... alternativt en playliste med lidt "soft music", men vi nåede faktisk frem til helet at fravælge musik under middagen... Man ville hele tiden skulle huske at "afbryde" - og det bliver til mange gange, når der er 10 indslag, hvilket IKKE er atypisk. Derudover er der også det med lydniveauet. Der er en tendens til at folk bare begynder at tale højere, eller nærmest råbe til hinanden, når der er musik - og det giver bare ret mange flere decibel. Og så er musikken bare "stø" og ikke særligt hyggelig. Tror dog det kommer an på hvormange man er samlet - men vi var 50.

Tjenerne der serverede var MEGET taknemmelige go roste os for vores fravalg af musik. De sagde at de tit oplevede at det bare blev helt "overhørt" - og at man nærmest kan få ondt i hovedet efter sådan en aften med ekstra højt lydniveau.

Jeg vill til hver en tid fravælge musikken igen! :bestwishes:

Efter middagen havde vi samlet alt vores musik på en bærbar og downloaded ITunes på nettet (gratis) til brug for afspilning. De har et smart system, hvor man ved en funktion, der hedder Festmiks, kan få en playliste frem, så man kan sætte den op til at vise de senste 5/10/15/20/25/50 eller 100 numre, og ligeledes de næste 5/10/15/20/25/50/100 numre... deriblandt kan man så bare flytte dem op i rækkefølgen, men den viser IKKE alle numrer på pc'en på een gang, hvilket gør det hele ret overskueligt. Kan man ikke lide de numrer der ligger klar, kan man altid trykke opdater, og så vælges der nogle nye fra hele biblioteket.

Vi havde overvejet at hyre et liveband eller en DJ, men vi turde simpelthen ikke sætte vores lid til andre personer på den vigtige dag!!! Så hellere selv tage ansvaret... jeg er tit og ofte blevet kaldt "DJ" for sjov til fester gennem tiderne, og det er nok pga min trang til at tage kontrol over msikken og altid få fyldt et dansegulv. Så hjælper det jo også lidt at man selv er lidt af en dansemus og kan åbne ballet.. ;)

Om man vil smide penge efter et band elelr DJ synes jeg måske også skal ses lidt i sammenhæng med hvolænge man vil "feste" efter middagen. Vi var færdige med at spise kl. 23.40 og så var der brudevals... derefter kun ca to timers dans, da vi stak af kl 01.40 og festen skulle slutte kl 2.00! Så jeg ville ahve ærgret mig, hvis vi skulle have betalt musikere i dyre domme for de to timer... ;)

Nå ja, de var så mine nylige erfaringer... Håber at I finder et sikkert valg, der er det rette for jer!

Stub, vi har tænkt os at holde det på precist samme måde som dig. Er der noget du kan anbefale, eg. gav i folk instruktion til playlisten eller fik de bare selv lov at rode ved det? Var du glad for jeres løsning, det syntes jeg at kunne læse ud fra det du skriver men jeg villle godt lige høre fordi vi har tænkt helt det samme...

0

Det er kun ca 25% af vores gæster der danser, så derfor har vi hverken DJ eller Liveband da vi simpelthen ikke synes at det var pengene værd.

Selvom vi havde haft pengene tror jeg ikke at vi ville gidde at leje en DJ, jeg har været til RIGTIG mange fester, og mødt RIGTIG mange forskellige DJ's og jeg synes bare at hele konceptet med en DJ når man ikke er 100 personer eller mere er lidt kikset...Og da vi kun bliver 40 til middagen, ja så synes jeg bare at det ser mærkeligt ud...

Knus

Stine

Det er jo naturligvis en holdningssag og en smagssag, men hvordan har du det så med en trio eller et band contra et bryllupsselskab på under 100 personer. :bestwishes: En opstilling til et mindre bryllupsselskab kan laves utroligt kompakt. Typisk i et hjørne hvor den, og derved dj'en, fylder og syner mindst.

0

Et liveband kan hurtigt blive for højt. Det kommer meget an på hvor festen holdes. Vi har en god ven til at spille under middagen, jeg ved han er god og ikke for "underholdende" har bare haft de der klaver dimser som er lidt for sjove ind i mellem.

Og bagefter har vi lejet en jukeboks. Band ville ikke være en mulighed der hvor vi skal holde vores fest. Da vi blev 30 havde vi en DJ som var mega god men jeg er sikker på at jukeboksen er en super ting. Den er fyldt med meget blandet musik.

:bestwishes:

0