Guest louisepus

DRESSCODE

119 indlæg i dette emne

Lad mig lige argumentere lidt mere: Uanset hvilken fest jeg bliver inviteret til, vil jeg gerne være sikker på, at jeg selv kommer passende klædt. Jeg kender også min venne- og familiekreds; men derfor kan jeg ikke være helt sikker på, at jeg ved præcis, hvad der forventes, hvis der inviteres til bryllup, rund fødselsdag eller hvad ved jeg. Jeg befinder mig bedst, når jeg er passende klædt - nok hellere lidt overdressed end underdressed. Jeg tager meget gerne kjole og hvidt på, og finder det i hvert fald naturligt til et bryllup; men hvis gommen har smoking eller mørkt jakkesæt - så er kjole og hvidt helt upassende. Og jeg forventer altså, at det står i invitationen, hvad værtsparret har på, og hvis det ikke står der, vil jeg alligevel blive nødt til at spørge om det for at sikre at jeg som gæst er passende klædt.

Og bemærk, at jeg ikke argumenterer for, at dress code skal være for at fortælle om et absolut krav til gæsterne - men dress code bør være der som en oplysning og en vejledning til gæsterne.

/Bjørn.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Personligt vil jeg aldrig skrive dresskode ind i en invitation. :)

Ene og alene af den grund, at det ikke er alle der har råd til at skal til at leje tøj når der også er udgifter til polderabend, gave evt transport og overnatning i forbindelse med et bryllup.

For eget vedkommende, kan jeg sige at med en SU ville jeg komme noget i klemme, hvis jeg skulle til bryllup i galla.

Det ville afhængig af relationen til brudeparret, også være grund nok til at melde afbud.

Jeg var til bryllup i efteråret og var i den forbindelse ude og se på kjoler, (alm. kjole, ikke særligt galla agtigt) det er faktisk umuligt at få noget til under 1000 kr.

Jeg fandt dog en brugt til 700 men måtte på den konto melde afbud til polderabend, da jeg ganske enkelt ikke havde råd til begge dele. :)

Jeg ville iøvrigt forvente af mine gæster, at de kommer i det bedste tøj de har. At det så ikke lever op til brudeparrets forventninger, ja det BURDE ikke gøre festen mindre god ;)

0

Del dette indlæg

Nope ingen dresscode her.

Men vores bryllup er også et have bryllup, laid back med fadøl, buffet og jukebox, lige i vores ånd :)

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad min holdning til dresscode er. Jeg kan på en måde godt forstå det, men samtidig ville jeg blive provokeret af at blive dikteret hvad jeg skal have på. Som om der ikke er tillid til at jeg kan finde ud af at klæde mig selv pænt på.... Men på den anden side, lejer man et slot/hotel eller et helt 3. sted, så vil man selvfølgelig have at ens gæster ser godt ud....arh jeg ved det ikke :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal have dresscode fordi jeg gerne vil give vores gæster mulighed for at give den gas,

ikke fordi jeg er bange for vores gæster ikke kan klæde sig pænt på

Hvis jeg selv blev inviteret til sommerbryllup kunne jeg sagtens finde på tage en pæn kort kjole på,

af frygt for at være over dressed

Men jeg kunne aldrig finde på at lave en så skarp formulering som den med den pastelfarvede kjole - den er godt nok grum.

Jeg forestiller mig noget i retning af:

Da vi har prøvet på, at skabe de perfekte rammer for vores kærligheds fest,

vil det glæde os at se jer I jeres stiveste puds.

Der må bæres butterfly og diadem,

og sokker inden i stiletterne hvis det skulle blive for koldt.

0

Del dette indlæg

Vi skriver ikke noget om dresscode af to grunde:

Det er en fejl. Der bør stå dresscode, så gæsterne ved, hvad I tager på og selv kan finde noget, der matcher.

/Bjørn.

Fint at du har det sådan, men jeg synes ikke du kan skrive hvad man bør eller at jeg har lavet en fejl.

Og det er helt i orden med mig at du godt kan lide at der står dresscode på, det håber jeg at du får opfyldt til de fester du kommer til.

Men i mit univers findes ordet bør / burde ikke. Folk skal gøre det de har lyst til, uden at føle et pres fra omverdenens forventninger. Jeg kan godt se at en dresscode kan hjælpe til at folk kan finde ud af hvad de skal tage på.

Men til vores fester betyder det bare ikke særlig meget hvad folk har på. Hvis folk kommer i kæmpe gallaskrud: dejligt, så har de da virkelig gjort noget ud af det. Og modsat, hvis de dukker op i jeans og t-shirt, så er det jo åbenbart fordi det er det de føler sig bedst tilpas i og forbinder med festtøj. Og til mine fester er det ikke noget problem at folk dukker op i den slags tøj. Det vigtigste for mig er at folk hygger sig og har det godt og så er alt andet bedøvende ligegyldigt.

Det er ikke en kritik af jer andre der skriver dresscode i jeres indbydelser - det er da helt fint med mig, bare jeg bliver fri for at skrive det i min indbydelse. Jeg vil bare ikke have at vide hvad jeg bør gøre.

0

Del dette indlæg

Vi havde ingen dresscode, er kan faktisk godt finde på at melde afbud, hvis folk sætter dresscode på, jeg synes det er vildt snobbet og andre skal IKKE bestemme, hvad jeg skal have på. Men stole på, at jeg selvfølgelig vil gøre mig så pæn som muligt for deres skyld.

På vores egen bryllupsdag, vidste vi at der er nogle af kvinderne, som ikke er glæde for kjoler, så vi håbede på bare tog det på, som de følte sig tilpas i, det er sku´det vigtigste.

Og hold op, hvor var vi overrasket og overværet over hvor meget alle havde gjort ud af sig selv, og især, fordi det ikke var pålagt dem, men deres egen frie vilje.

Synes ikke man kan blande sig i andres påklædning.

0

Del dette indlæg

vi skriver dresscode på vores invitationer. Vi gider simpelthen ikke at se folk i t-shirts og cowboybukser. Vi gør selv en masse ud af at lave en fest i smukke omgivelser og bruger mange penge på dagens arrangement. Vi gør os vældig umage for at vores gæster får en dejlig dag sammen med os og forventer at vores gæster gør det samme. Det skal så også lige siges at dem der bliver inviteret kender os så godt, at de ved det ikke er vores stil da vi forsøger at være klædt på til lejligheden når vi bliver inviteret ud, hvad enten der står galla, udklædning, afslappet påklædning eller andet på invitationen.

Det gjorde vi så. Men det førte desværre noget rod i familien med sig. Min kærestes ældste bror og hans kæreste blev edderspændt rasende over vores dress code, så de kommer ikke. Vi fortryder stadig ikke at vi skrev det, men det havde altså sin pris

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hehe, på trods af alle de forskellige holdninger, føler jeg mig lidt alene med denne:

Før jeg mødte disse tråde, havde jeg slet ikke OVERVEJET at man overhovedet KUNNE skrive dresscode på.

Men efter at have hørt jeres forskellige argumenter, er jeg nu overbevist om at det skal vi ikke have.

Fordel ved dresscode er at det kan være vejledende, bagdel at man støder nogen (eller mister deltagere til sin polter, GRUUUUU).

Men der er jo masser af vejledning. Vi har købt fint papir, fine kuverter og små perler og alting til invitationerne. De bliver lavet rigtig formelt, der er program for dagen, det hele bliver meget i bryllupsstemning. ALLE har et år i forvejen fået datoen at vide, og er bedt om at reservere den, langt de fleste personligt. Og vi rødmer sådan lidt, og taler med lidt sænket stemme om vores bryllup, sikkert med en slet skjult stolthed over at nu være "voksne" nok til at kunne byde alle disse personer i vores liv velkommen til en intim og flot arrangeret begivenhed. Der er da INGEN, der er i tvivl om hvilken slags fest, det her er. At vi bruger alle de penge vi som ny lille familie har. Og at vi gør det fordi det er vigtigt for os. Fordi DE er vigtige for os.

Så folk ved godt. Og det gør de også ved jer alle, for I vedlægger programmer, adresserne er slotte og kroer, jeg HAR set billeder af alle jeres invitationer. Ikke alt behøver at blive skrevet ned.

Derudover håber jeg at mange af kvinderne kender den regel med sort, for det er SOMMER og jeg EEEELSKER FARVER!!! Je mere pang jo bedre! Hehe.... dresscode: PANG!

0

Del dette indlæg

Vi skriver noget i retning af: Vi er ikke "traditionelt" påklædte så i kan tage på hvad i vil, dog bedes i tage tøj på, da andet vil tage fokus fra brudeparret. :thumbsupsmileyanim:

Jeg er sikker på at vores familier forstår det som pænt tøj, evt. pænt hverdagstøj. Ingen af dem kunne drømme om at komme i joggintøj til at bryllup... Dog er jeg sikker på at der i nogle familier findes sådanne typer og så er desscode en god retningslinje.

Jeg synes dog man skal passe på ikke at skrive SKAL, da mange kan gå i baglås over det. BØR er en bedre formulering. :biggrin: og så gør det humoristisk så folk ikke føler det som et regelsæt.

0

Del dette indlæg

Hejsa..

Jeg er også en af dem som ikke havde tænkt på at skrive Dresscode på indbydelserne, men overvejer det nu, eller retter er af den mening, at det måske er en god ide...

Vi har ikke været til de store fester med vores venner, så der er ikke rigtig tradition for, hvad man tager på.

Til mine søskendes bryllupper har det altid været flotte gallakjoler... Jeg har haft sort på hver gang uden det skabte virvar.

Jeg vil gerne til mit bryllup, at gæsterne tager deres pæneste tøj på, gerne jakkesæt og kjole, men det skal ikke være et krav. Det er ikke fordi nogle ikke ville tage deres pæneste tøj på, men vil gerne informere folk om, hvad de kan regne med folk tager på. Ville være trist at stå i gallakjole som den eneste.

Knus

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ihh vi har diskuteret det længe og valgte at skrive festligt tøj som dresscode da vi sagtens kunne forudse nogle der blot ville tage en gammel las på - men samtidig vidste vi jo at vores venner (som er de fleste gæster) ville gøre noget ud af sig selv... synes den var svær men ville ikke tvinge herrerne til at købe/leje smoking hvis de ikke har... :super:

0

Del dette indlæg

Vi skriver ikke dresscode - fordi folk så spørger os hvad de skal have på! Selv om invitationen ikke er sendt ud endnu er der flere der har snakket med os om hvad tøj de skal have på. De lidt ældre i selskabet har været til så mange bryllupper efterhånden at de kender alle Emma Gads regler og hlet sikkert kommer i det stiveste og de unge snakker sammen eller kontakter os - for de vil gerne gøre det så godt som muligt for os. Dejligt at have sådan en( eller to) familie og venner.

0

Del dette indlæg

ud fra denne tråd fortalte jeg i dag min mor at vi ville skrive drescrode elegant.

Hun blev vildt sur og sage at vi ikke kunne bestemme hvad folk skulle have på. :ilovebryllupsklar: Så ja der er åbenbart meget stor forskel på hvordan man ser på en dres coude.

Øv, at din mor blev tosset - jeg er af den holdning, at dresscode er VEJLEDENDE og ikke et krav, og synes absolut, at elegant kan tolkes på mange måder og dermed lidt op til gæsten :cheerleader3:

Jeg kan slet, slet ikke forstå, at folk kan blive sure over dét. Man har selvfølgelig lov til at blive harm og tænke sit, men synes ikke der er nogen grund til at blive sur eller gøre det til et større problem end det egentlig er :fløjt:

Håber din mor bliver god igen :sm:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der skalklart være dresscode... om ikke andet så til en hjælp så folk bare har en lille idé om hvad de skal tage på. Det er jo også en hjælp til gæsterne.

Jeg dør hvis der kommer nogen i pangfarver eller babylyserød... så vores dresscode bliver noget med jordfarver. Faktisk har jeg en idé om at lave en slags farveskale på invitaitonen så folk nkan se hvor de gerne må passe ind.

Da jeg selv skal være Grøn brud må folk gerne tage hvidt eller sort på, eller grå, brun eller grøn... det burde være til at finde for de fleste.

Man skal jo også passe på at man ikke begrænser det for meget.

0

Del dette indlæg

Der skalklart være dresscode... om ikke andet så til en hjælp så folk bare har en lille idé om hvad de skal tage på. Det er jo også en hjælp til gæsterne.

Jeg dør hvis der kommer nogen i pangfarver eller babylyserød... så vores dresscode bliver noget med jordfarver. Faktisk har jeg en idé om at lave en slags farveskale på invitaitonen så folk nkan se hvor de gerne må passe ind.

Da jeg selv skal være Grøn brud må folk gerne tage hvidt eller sort på, eller grå, brun eller grøn... det burde være til at finde for de fleste.

Man skal jo også passe på at man ikke begrænser det for meget.

Åh GUD Line, det kan du da ikke mene!!! Et bryllup uden farver!!!?????!

Jeg håber virkelig at folk kommer i farver, jo flere jo bedre, det er jo ikke en begravelse, jeg inviterer til.

Personlig er jeg den der lyse lyse type, der ligner noget, der enten er overfaldet eller skedet ud, hvis jeg tager jordfarver på - så det ejer jeg ikke. Derfor ville jeg nok ikke kunne leve op til din dresscode - og føle mig meget diskrimineret hvis jeg fik en invitation med en farveskala i.

0

Del dette indlæg

Vi skal heller ikke have dress code. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad folk de kommer i, bare de har det godt med det tøj de har på og er det pæneste de har. Jeg ville ikke kunne bære, at jeg skulle være skyld i at folk nærmest skulle gå fra hus og hjem, bare fordi jeg vil "bestemme" hvad tøj de skulle have på.

Vi skal have nogen med, der ikke har så mange penge, og hvis de kommer i et par cowboy bukser, så er det fint med mig. Bare vi får en dejlig dag, men det gør vi jo nok uanset hvad tøj folk har på.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har ikke skrevet dresscode til folk, men vores bryllup er kl 11.00, og efterfølgende frokost, så det ligger i luften at det er cocktaildress.

Måske skulle vi have skrevet det, men ingen har spurgt, så regner med at folk har fundet ud af det selv. Ingen af dem kunne i hvert fald drømme om, at troppe op i cowboybukser.

0

Del dette indlæg

Vi har ikke dirkete skrevet dresscode, men vores indbydelse er skrevet som en indbydelse til vores søns barnedåb, og så står der:

"P.S. Vi vil forresten benytte lejligheden til også at blive gift, når nu festtøjet er fundet frem og kirken reserveret."

Og så må folk tolke det som de vil.

Men det er skrevet lidt fordi folk godt må få at vide at de gerne må tage lidt pænt tøj på. Jeg var for to år siden til min venindes bryllup, og jeg havde syet en rigtig flot gallakjole til lejligheden, som jeg glædede mig til at vise frem. Min kæreste havde jakkesæt på, det var ganske naturligt for os, at sådan klæder man sig til et bryllup. MEN....

Vi var så de eneste der havde det sådan. Næsten alle de andre gæster kom i tilfældige bukser og toppe/t-shirts. Ingen af dem så i mine øjne ud til at skulle til bryllup, men det skulle de.

Det blev faktisk rigtig ubehageligt, jeg gik rundt og følte mig helt forkert. Synes at jeg skildte mig for meget ud, og det var en lettelse at komme hjem og få tøjet af!

Jeg kan godt give dem ret der siger at de jo kender deres egen familie og venner, og ved hvad de tager på, men man skal huske at familien og vennerne ikke kender hinanden, og derfor kan en dresscode måske hjælpe dem, så de ikke kommer i samme situation som vi var til min venindes bryllup.

Jeg synes ikke at en dresscode skal ses som en løftet pegefinger overfor gæsterne, men mere som en hjælp så folk kommer nogenlunde ens påklædt. Og så er man også sikker på at man klæder sig på "efter stilen", altså hvis man holder det store slotsbryllup så er bukser og en løs t-shirt jo helt ved siden af, mens det måske i andre tilfælde vil være "forkert" med det helt store gallaskrud!

0

Del dette indlæg

Vi har started vores invitation med et lille digt der slutter med ...... "til aften der klædes i det helt store skrud, for nu skal der festes for gommen og hans brud. De dansede til dag om til nat måtte vende, og levede lykkeligt til deres dages ende" - så mener vi lige som at stilen er lagt!

0

Del dette indlæg

Jeg synes da, at det er almindelig høflighed at skrive påklædning i skriftlige invitationer fx. /smoking /galla eller lignende, så folk ved hvad de skal komme i og ikke risikerer at føle sig forkert klædt på.

Med venlig hilsen

Louise

NETOP! Diskussionen har været her før, og man bør huske, at dresscode mere er en håndsrækning til gæsterne end et egentligt påbud. Når jeg bliver inviteret til et større selskab - bryllup eller andet - hvor dresscode ikke er anført i invitationen, bliver jeg altid nødt til ringe for at spørge. Jeg ønsker som gæst at komme passende, eller måske gerne lidt overdressed, hvormod jeg vil føle mig meget dårligt til pas, hvis jeg er underdressed. Vi skriver "Galla" i vores invitation, vel vidende at det ikke er alle mænd, der har kjolesæt, og ikke alle kvinder der har store rober. Men vi regner nu ikke med at se mange jeans :cheerleader3:

/Bjørn.

Redigeret af Bjørn E
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer