Guest joline

æresport

22 indlæg i dette emne

Nu ved vi at naboerne i vores lille by sætter ranke op rundt om vores dør.

hvad gør vi som brudepar når de er færdige?

skal vi gå ud til dem eller skal man blive indenfor?

det hele bunder i sidste weekend satte vi ranken op for vores naboer og vi vidste ikke om man kom ud eller blev indenfor.

og så vidste jeg jo hvor jeg skulle spørge når jeg er i tvivl :thumbsupsmileyanim:

:thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I min familie er det en tradition at brudeparret ikke blander sig i hyggen omkring æresporten.

Det sjove ligger i at brudeparret er inde i huset og kan høre at der bliver puslet og banket og fniset.

Når den er sat op, samles familien et sted til kaffe, men uden brudeparret.

Men kan dog forstå her på BK, at der findes andre traditioner hvor brudeparret inviterer det arbejdende folk på mad efterfølgende. Men dette har jeg aldrig oplevet :-)

0

Del dette indlæg

Jeg tror det kommer an på hvor i landet man bor.

Der hvor jeg kommer fra har det altid været meningen at man OVERRASKER brudeparret med en æresport. Det er ikke meningen at brudeparret skal høre at den bliver sat op, og slet ikke meningen at de skal komme ud og se den eller hvem der sætter den op, det skal være en overraskelse til dem når de vågner op næste morgen.

0

Del dette indlæg

Jeg tror da også det skal være en overraskelse - bare sjældent at det er det.

Hmmm men måske ved jeg faktisk ikke hvordan det er med bryllup. Jeg tænker nok mest på kobber og sølvbryllup osv. Men ved bryllup er der vel ikke morgensang.

Hvornår bliver der sat æresport op til bryllup - er det ikke mere på feststedet så ?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det med æresport ved bryllupsfester er nok mere et fænomen i det mørke Jylland, end det er en egentlig traditio, og såvidt jeg kan se er det da også jyderne der svarer.

Jeg kender ihvert adskillige bridezilla'er som var blevet rasende hvis de var blevet vækket af hornmusik kl. 6 om morgenen, på en meget lang dag hvor der bare er fart på fra start til slut. Herudover vil bruden og gommen typisk ikke være i huset begge to i og med at de ikke sover sammen i natten op til. Det siger traditionen ihvertfald.

Det man typisk ser herovre er at der hænger et skilt, et emblem på selve feststedet eller ingenting.

0

Del dette indlæg

det eneste jeg har hørt at men kan stille en kasse øl og en kasse sodavand ud til de hårt arbejde gæster som laver ærsport, det vil vi gøre, for det er ikke mening at vi skal være med til det, tror det er mening at vi skal se den om morgenen. hvis vi for en, nu må vi vente og se til på lørdag hvad de gør.

knus Gitte.

0

Del dette indlæg

Det med æresport ved bryllupsfester er nok mere et fænomen i det mørke Jylland, end det er en egentlig traditio, og såvidt jeg kan se er det da også jyderne der svarer.

Jeg kender ihvert adskillige bridezilla'er som var blevet rasende hvis de var blevet vækket af hornmusik kl. 6 om morgenen, på en meget lang dag hvor der bare er fart på fra start til slut. Herudover vil bruden og gommen typisk ikke være i huset begge to i og med at de ikke sover sammen i natten op til. Det siger traditionen ihvertfald.

Det man typisk ser herovre er at der hænger et skilt, et emblem på selve feststedet eller ingenting.

Hihi - jeg tror, der er en der blander traditionerne sammen. Jeg tror ikke nogen steder at hornmusik er en del af bryllupsmorgentraditionen.

Som jeg har hørt traditionen, er det meningen at æresporten eller bare en mindre gran-ting skal hænge, der hvor bruden sover. Jeg ved ikke hvor traditionen stammer fra. Men det er i hvert fald noget med, at man skal kunne se hvor bruden er. Det er sikkert også en af de traditioner, der skal markere overgange, på samme måde som slør, polterabend og bære bruden over døren.

Mit indtryk er, at det ofte er bruden, der bliver i huset, og gommen, der finder et andet sted natten før brylluppet.

0

Del dette indlæg

Det er der nok noget om. Det skal også retfærdigvis siges at i langt de fleste tilfælde ser jeg jo kun hvad der sker ude på feststederne m.v. men alligevel er der en del som holder deres bryllupsfest hjemme i et telt og der har jeg sådan set heller aldrig bemærket nogle æresporte (heller ikke i Jylland) men om der har siddet en gren o.l. skal jeg ikke kunne sige.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi fik en æresport af mine forældres naboer, det var nemlig hvor jeg sov natten før brylluppet. Derudover havde vores receptionssted også sørget for en krans.

Tror ikke helt at det er tradition på netop denne måde, men syntes da at det var sødt at de tænkte på os :cheerleader3:

Ser i hvert fald tit æresporte til bryllupper hernede i Sønderjylland, men hornmusik har jeg aldrig hørt om :loveboard:

post-28629-1212031367.jpg

post-28629-1212031376.jpg

0

Del dette indlæg

Lige en hurtig kommentar fra en Fynbo bosat i København med en gift søster på Sjælland...

Ja æresporte bliver også brugt andre steder end i det mørke Jylland - på Fyn og også på Sjælland sætter man æresporte op... men jeg tror mange steder (det er i hvert fald min egen erfaring fra sjællandske bryllupper), at mange vælger at sætte æresporten op der, hvor festen skal holdes fremfor i hjemmet, da det jo ikke vil blive set af så mange gæster.

Nu bor jeg personligt i lejlighed og forventer derfor ingen æresport - så ville den jo pludselig blive til ære for hele opgangen :cheerleader3: Hvis jeg boede i hus og forventede, at der ville blive sat æresport op, så ville jeg stille en kasse øl / sodavand ud måske kombineret med lidt snacks, hvis jeg ikke havde overskud til at invitere det arbejdende folk ind (og det ville jeg nok ikke have dagen før mit bryllup...) :loveboard:

Og by the way - hornmusikken skal man vist vente til kobber eller sølvbrylluppet for...

0

Del dette indlæg

Sådan som jeg kender traditionen/fænomenet med æresporte, så sørger naboer for æresporten til brudeparrets hjem, mens familien sørger for den til feststedet. Den til feststedet sættes ofte op aftenen inden. Det ligger i traditionen, at brudeparret ikke må benytte døren med æresporten, inden de ER gift, så derfor kan det give små opgaver for naboerne at sætte æresporten op (til mine forældres bryllup for snart 20 år siden satte naboerne den op, mens mine forældre var i kirke).

Jeg har også været med til, at familien har lavet æresport til både parrets hjem og til feststedet, da parrets naboer ikke ville lave æresport.

Normalt (det jeg kender til) kommer man IKKE ind til brudeparret, når man laver æresport, da de har nok at gøre med forberedelserne til brylluppet.

0

Del dette indlæg

mange tak for svarene

traditionen er hos os i vores lille landsby at naboerne laver æresport ved huset og forældrene ved feststedet.

men jeg syntes bare det er synd de skal stå udenfor og kigge ind når de er færdige, men på den anden side er det også bøvlet at ha 30 gæster dagen før bryllupet.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nogen holder noget efterbryllup, evt. bare en slags eftermiddagskaffe for dem, der har gjort noget, men som ikke har været med til festen. Her kunne man evt. invitere naboer som tak for porten.

0

Del dette indlæg

Jeg har også vbæret med til at sætte sådanne op. Og der satte vi den op mens vi gik og hviskede og fnisede dæmpet, De var jo godt klar over hvad vi lavede *G* Men der gik vi også bare væk og så fik vi kaffe/the/øl/vand og kage UDEN brudeparret :D Synes det er lidt mere hyggeligt end at sætte brudeparret på endnu flere opgaver (mht. at lave mad osv)

0

Del dette indlæg

Når vi har været med til at laveæresport, er det foregået sådan her:

Venner, familie og naboer samles et sted tæt på brudeparret, laver æresporten og fragter den hen til der hvor den skal sættes op... Alle gardiner skal trækkes for så brudeparet ikke ser noget, og når den så er helt færdig, skal brudeparret gå ud af en anden dør, for at se den ( så de ikke står under den inden de er gift). Også bliver man inviteret ind til kaffe eller lignende...

Men der er meget forskel på hvordan det foregår...

0

Del dette indlæg

Her forventer vi også at venner og familie sætter æresport op dagen før brylluppet, både hvor vi bor og ved feststedet. Og når de så har gjort det, skal de inviteres ind til lidt let mad.

Så her skal der også arbejdes aftenen før brylluppet, men jeg ser det bare som hyggeligt, for så glemmer jeg at være nervøs til dagen efter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige en hurtig kommentar fra en Fynbo bosat i København med en gift søster på Sjælland...

Ja æresporte bliver også brugt andre steder end i det mørke Jylland - på Fyn og også på Sjælland sætter man æresporte op... men jeg tror mange steder (det er i hvert fald min egen erfaring fra sjællandske bryllupper), at mange vælger at sætte æresporten op der, hvor festen skal holdes fremfor i hjemmet, da det jo ikke vil blive set af så mange gæster.

Jeg er vel ude ved ca. 20-30 bryllupsfester årligt og kommer jo netop ude på feststederne. Jeg syntes bare ikke rigtig man oplever det her på Sjælland, og på Fyn hvor vi også kommer en del. Hvis de der følger traditionen også følger traditionen med spillemanden, så er det måske derfor :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Jeg synes at det er et stort arbejde at lave en æresport. Jeg lavede selv en på feststedet til mine forældres sølvbryllup sammen med min veninde...

Jeg havde overtalt Kent til at vi skulle frabede os det, da jeg synes at vores nisser (læs: forældre) havde dels for langt at køre og dels meget andet de skulle lave inden kl. bliver 11 den lørdag.

Men men men svigermor og far har lige sagt i dag, at det skulle de nok selv bestemme - vi skulle ikke bestemme alt... ja ok, så lad dem da gøre det, jeg synes det en sød tradition og det ser flot ud, men det er et stort arbejde.

Svigermor havde også være oppe omkring kirken og tale med graveren. Hun vil gerne pynte kirken... vi havde regnet med at graveren skulle gøre det, men det ville hun gøre. Det koster så også lige 1000 kr at få graveren til at gøre det, så ok det er lagt i svigermors hænder.

Det er helt ok med mig - hun vil bare gerne hjælpe og det skal de så få lov til - jeg behøver ikke bestemme alt :loveboard:

0

Del dette indlæg

Hej alle!

Hmm - så kommer der lige en Københavner (født i nordsjælland) på banen.

Rigtigt sjovt at høre om de forskellige tarditioner rundt om i vores meget lille land :loveboard:

Jeg/vi har efterhånden været til MANGE bryllupper og vi har indtil nu aldrig oplevet en æresport!

For mig er det noget man gør til sølvbryllupper (ja, med tidligt op og hornmusik..)

Ved ikke om det bare ikke er noget man gør her i hovedstaden - eller om det er vores kreds der ikke har tradition for det. Men jeg regner bestemt ikke med at der er nogen der sætter en op for os, selvom jeg synes det er en sød tanke.

I så fald ville det virkelig være en overraskelse :cheerleader3:

Knus

:thumbsupsmileyanim:

Camilla

0

Del dette indlæg

Til min søsters bryllup på Sjælland var der æresport på feststedet, så det er altså ikke kun i "det mørke Jylland".

Mht kaffe efter opsættelsen af porten, så er jeg personligt imod det. Det er jo netop meningen at (kobber/sølv/guld)brudeparret skal overraskes næste dag, med den flotte port. Selvfølgelig ved alle (kobber/sølv/guld)brudepar godt, at deres familie og naboer pusler rundt ude foran døren aftenen inden brylluppet, men når traditionen siger, at det skal være en overraskelse, så synes jeg også, parret skal spille med på den og lade som ingenting.

Til min mormor og morfars guldbryllup stod hele familien og naboer i gården ved deres opgang og satte port op, og vi gik og grinede af at vi kunne høre min mormor oppe i lejligheden sige "Erik, kom så væk fra det vindue!". De måtte endelig ikke opdage os. Efterfølgende tog vi alle sammen hjem igen, og næste dag fik vi vores tak og kaffe serveret af guldbrudeparret.

I forbindelse med et bryllup bliver man selvfølgelig ikke inviteret på morgenkaffe, men der får man til gengæld en fest. Hvis man ved, at mange af dem der sætter porten op, er naboer som ikke er inviteret med til festen, så kan man altid invitere dem på kaffe en dag efter brylluppet.

Jeg havde store kvaler i forbindelse med mine svigerforældres sølvbryllup, fordi de inviterede både os og hans søster og kæreste på middag aftenen inden, og bagefter skulle vi alle sammen komme indenfor til kaffe og kage. Og jeg tænkte bare "bagefter hvad? De ved jo ikke at vi skal ud og sætte æresport op hos dem." Jeg kunne simpelthen ikke forlige mig med tanken om at vi skulle sidde der til aftensmad, og så gå udenfor bagefter og sætte æresport op, og så komme ind igen til kaffe. For mig virkede det fuldstændig forkert.

Men det er vel egentlig op til brudeparret. Hvis I gerne vil invitere dem ind på kaffe bagefter, så sæt en seddel op på døren og skriv, at de er velkomne til at kigge ind bagefter. Så kan de naboer der ikke har det lige som mig, gå indenfor og hygge sammen med jer.

Hvis I ønsker at holde fast i at æresporten er en overraskelse, så lader I bare være med at gøre noget. Jeg tvivler på, at naboerne er frække nok til selv at ringe på døre bagefter og sige "halløj, vi har lige sat æresport op, så giver I vel en kop kaffe".

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

På fyn hvor jeg kommer fra, laver nogen fra familien og vennerne der skal med til fest en æresport. De kommer aften før, hvor de banker og hamre lidt.. sætter æresporten op og brudeparret kommer ud gennem en anden dør for at se æresporten (man må ikke gå igennem æresporten, det betyder ulykke) så invitere brudeparret på mad..

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer