Guest EB81

Dresscode...

12 indlæg i dette emne

Kunne godt tænke mig, at gæsterne kom i fint tøj på vores store dag :thumbsupsmileyanim:

Tænkte på at skrive DRESSCODE: FESTLIGT/GALLA i invitationerne.

Men så var det jeg begyndte at spekulere på, om mænd 'må' komme i smoking hvis min mand har jakkesæt på? Det blir et fint jakkesæt med vest og kravat :cheerleader3:

Men er smoking 'finere' end det? For så bør man jo ik skrive galla...?! Ved bare der er mange af pigerne der gerne vil komme i gallakjole hvis jeg giver grønt lys :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil personligt sige, at det kommer meget an på din mands jakkesæt... Men jeg har læst, at det egentligt er upassende at benytte smoking i forbindelse med bryllup, - det havde (har?) jeg ellers tænkt at lokke min kommende i. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, måske pga. tidspunktet på dagen, men jeg smider lige et link her.

Du kan jo alternativt angive én dresscode for herrerne og en anden for damerne? Det har jeg set flere gange til bryllupper, og jeg synes egentligt, at det er logisk nok.. Det er jo heller ikke passende for damer at ankomme i en hel sort eller hvid kjole, hvorimod de fleste herrer ankommer i netop de farver…

Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget… :thumbsupsmileyanim:

Redigeret af E&T
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig finde på at skrive der var dresscode i min invitation , da man kan sætte nogen i forlegenhed, som så skal ud at bruge penge på et sæt tøj de måske aldrig for brugt igen :thumbsupsmileyanim: Jeg har det sådan, når man bliver inviteret til bryllup så kommer man i det pæne festtøj man selv syntes, men damerne kan jo sagten komme i lange kjole hvis de vil det, selvom mændene ikke er i smoking, jeg syntes man skal passe på med at bestemme hvad gæsterne skal komme i ;) Bare min mening ;)

0

Del dette indlæg

Jeg kunne aldrig finde på at skrive der var dresscode i min invitation , da man kan sætte nogen i forlegenhed, som så skal ud at bruge penge på et sæt tøj de måske aldrig for brugt igen :cheerleader3: Jeg har det sådan, når man bliver inviteret til bryllup så kommer man i det pæne festtøj man selv syntes, men damerne kan jo sagten komme i lange kjole hvis de vil det, selvom mændene ikke er i smoking, jeg syntes man skal passe på med at bestemme hvad gæsterne skal komme i ;) Bare min mening ;)

Helt enig. Jeg er forholdsvis ligeglad med hvad vores gæster dukker op i. Man kan jo godt regne ud at ingen dukker op i joggingtøj, så hvis nogen befinder sig bedst i en skjorte og jeans er det fint med os.

Desuden vil min far vist gerne have smoking på selvom Peter "bare" skal i jakkesæt, og jeg synes nu kun at det er hyggeligt hvis nogen har lyst til at gøre lidt ekstra ud af påklædningen. Vi går ikke så højt op i etiketter mht. pålædning, men ønsker hellere at folk føler sig tilpas. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Helt enig. Jeg er forholdsvis ligeglad med hvad vores gæster dukker op i. Man kan jo godt regne ud at ingen dukker op i joggingtøj, så hvis nogen befinder sig bedst i en skjorte og jeans er det fint med os.

Jeg er helt enig i at gæsterne skal have lov til at komme i det, de føler sig bedst tilpas i (indenfor rimelighedens grænser): Men jeg ser lige så meget dresscode som en hjælp til gæsterne - det er jo ikke sjovt at dukke op i kæmpe gallaskrud, hvis alle de andre er mere afdæmpet klædt. Så jeg tror vi angiver en eller anden form for dresscode i vores invitationer.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved intete om jakkesæt og smooking. Men ved vi også har vlagt at lave en deresscode til vores bryllup. Detter har vi gjort på denne måde : "Dresscode: Formel påklædning (Damer i Nederdel eller kjole, Herre i Jakkesæt eller Smoking)" Dette fordi jeg ved der er nogen der kunne finde på at komme i jeans og hættetrøje. og det vil jeg ikke have til vores bryllup.

Jeg har dog også været ude for til min venindes bryllup at hun bad mig om at tage en bestemt kjole på og selvom vi kun var 2 i Galla kjole, var jeg glad for jeg gjorde det, og gjorde bruden glad og tilfreds..

Redigeret af john & tania
0

Del dette indlæg

Som jeg tidligere har argumenteret for her, så er det at skrive dresscode vigtigt af hensyn til gæsterne. Dresscode fortæller, hvad I selv tager på, og gæsterne må så ikke være finere, som det viste link også beskriver. Hvis jeg blev inviteret til et aftenbryllup, hvor der ikke stod dresscode, ville jeg nok vælge smoking, men det ville være pinligt, hvis gommen var i jakkesæt. Jeg har ikke helt styr på dametøj, men for herrer gælder følgende:

Galla er kjolesæt (eller galla uniform for folk, som har det, f.eks. militærfolk)

Festtøj er smoking (om aftenen)

Jakkesæt/mørkt tøj betyder, at jeg som mand ikke skal tage smoking på.

/Bjørn.

0

Del dette indlæg

Kunne godt tænke mig, at gæsterne kom i fint tøj på vores store dag :cheerleader3:

Tænkte på at skrive DRESSCODE: FESTLIGT/GALLA i invitationerne.

Men så var det jeg begyndte at spekulere på, om mænd 'må' komme i smoking hvis min mand har jakkesæt på? Det blir et fint jakkesæt med vest og kravat :cheerleader3:

Men er smoking 'finere' end det? For så bør man jo ik skrive galla...?! Ved bare der er mange af pigerne der gerne vil komme i gallakjole hvis jeg giver grønt lys :cheerleader3:

Hej.

Jeg har hørt om et brudepar der havde skrevet dresscode: Galla.

Der gik lidt tid og de havde ikke hørt fra de inviterede, så bruden ringede til en veninde og spurgte om hun ikke havde fået invitationen. De havde ikke hørt et eneste ord fra folk.

Hvorpå hun svarede; jo men jeg har ikke råd til at sige ja hvis jeg også skal ud og anskaffe mig gallatøj. Så bliver det alt for mange penge for mit budget og det havde hun også hørt andre havde sagt. Så gæsterne havde ikke råd til at komme.

Jeg skal giftes i maj og har bare skrevet festlig påklædning.

0

Del dette indlæg

Hejsa

Med hensyn til mændenes påklædning er det forholdsvis simpelt. De mandlige gæster må ikke "overdresse" brudgommen, men de må gerne "matche". Dvs. at hvis din kommende mand kommer i jakkesæt, så må gæsterne komme i jakkesæt eller mindre end det. Rækkefølgen er således:

Kjole og hvidt (den der med de lange haler på jakken)

Smoking

Jakkesæt

Casual (fint med ikke nødvendigvis med slips)

Hverdagstøj

Badebukser.

For damernes vedkommende er det også forholdsvis simpelt. De må ikke komme i hvidt såfremt du har hvid kjole på. Længden er jeg i tvivl om?

Ovenstående skulle meget gerne være i overenstemmelse med Emma Gad. Spørgsmålet er om I gider.

Årsagen til at der står at smoking er upassende til bryllup er fordi det er en aften"uniform" og typisk bliver folk jo gift før klokken 1800. I sidste ende skal vi jo huske at det er vores dag og som vores præst så rammende sagde det "I må næsten gøre som i vil i kirken, det er jo jeres dag", så det gælder vel også påklædningen.

Vi har valgt at sige til folk, at de skal komme i lige netop det de føler sig bedst tilpas i.

Håber du kunne bruge svaret til et eller andet.

Fra ham der skal giftes på lørdag.

MVH

Mads

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer