Sign in to follow this  
Followers 0
Felixia

kirken er åben for alle eller er den?

21 posts in this topic

Vi har jo valgt at rykke vores bryllup til Fyn så jeg har i dag haft kontakt med 2 kirker i nærheden af feststedet og hold da op hvor er det tæt på at vi fravælger kirken fuldstændig!

Jeg har skrevet en pæn mail til dem og forklaret vores situation (hele min familie kommer fra Fyn) og spurgt om det er muligt at blive viet der... Jeg har fået 2 sure mails fra den ene kirke og en sviner fra den anden. :thumbsupsmileyanim:

Forstå mig ret jeg er helt med på at sognet kommer først, men jeg troede da at guds hus var åbent for alle?!?! Men det er måske blevet rettet?

Jeg er så sur lige nu.. den ene kirke skrev tilbage og anklagede os for at udnytte kirken og fik meget tydeligt antydet at jeg løj når jeg skrev at vi kunne lide kirken fordi der åbenbart er åbnet et feststed i nærheden som annoncerer med afholdelse af bryllupsfester og så måtte det selvfølgelig være der vi skulle holde vores. Den kirke havde vi valgt fordi vi synes det er en utrolig smuk landsby kirke, den har en historie og min familie har cyklet forbi denne kirke mange gange.

Det er da ærgerligt hvis de føler at deres kirke bliver udnyttet pga. et nyåbnet feststed, men der er nok ikke nogen der skriver til dem for at være onde eller fordi de synes kirken er grim.. de burde da bare være glade for at interessen for kirken er steget!

Nå jeg havde lige brug for lidt luft!

Er der tilfældigvis nogen af jer der kender en kirke i nærheden af Odense som ikke er alt for stor og helst ikke helt inde i byen?

0

Annonce ♥

Jeg kan godt se, at præsterne nok syntes det er logisk at folk vælger sin egen kirke, men helt ærligt, vi betaler jo alle kirkeskat så hvorfor pokker skal vi ikke selv have lov at vælge den kirke, vi vil vies I...?!

Jeg kan udemærket forstå din frustration, jeg var nok blevet temmelig mukken hvis vi ikke fik lov at blive viet i Haderslev Domkirke. Det er et held at jeg er blevet døbt og konfirmeret der!

Edited by Miss-Mette
0

For mig at se er det udtryk for at nogle har siddet for længe i den stilling og i den rolle de nu sidder i. Når det kommer derhen hvor man glemmer at man er til for borgernes skyld og ikke omvendt så er det på tide at man selv eller andre stopper op og finder ud af at det bare ikke går. Èt er deres regler. Noget andet er den måde hvorpå man behandler folk, som jo i bund og grund er den pind man selv sidder på.

0

Annonce ♥

Tja, jeg stod selv i samme situation... Men ligegyldigt hvor latterligt det måske kan virke, så er det nu altså sådan reglerne er :thumbsupsmileyanim:

Man kan blive viet i en kirke der opfylder et af følgende kriterier:

1. En af parterne er døbt og/eller konfirmeret der

2. Det sogn man bor i ved vielsen

3. Et sogn, hvor en af parterne har haft adresse i minimum to år - og der må de vist stadig sige nej.

4. Og så hvis man kan argumentere med særligt tilhørsforhold af anden slags; f.eks. forældres sogn eller lignende...

Og så vores løsning: medbring selv en præst - så er det muligt at låne de fleste kirker ;)

Kirkerne omkring Sonnerupgaard har f.eks. aftalt, at de ikke siger ja til nogen andre end dem der opfylder et kriterie, fordi de ellers vil blive overrendt hver sommer. Og da kirkeskatten udbetales til sognene efter antallet af sognebørn og ikke er afhængig af antal vielser, så kan jeg altså godt forstå det! Måske man skulle overveje at skille kirke og stat...

Jeg fik nu kun pæne svar og de var åbne omkring det var sådan aftalen var.

Håber I finder en præst der vil vie Jer!

0

Jeg kan godt se din pointe... Men man må også respektere at det er et job at være præst - på lige fod med alle andre jobs... Og de får altså ikke løn for at vie folk der ikke bor i deres sogn.... Reglen bunder i at man kun betaler kirkeskat til sit eget sogn, og ikke til alle sogne samlet, det ville derfor medføre en skævvridning hvis arbejdsopgaverne (vielserne) og pengene ikke fulgtes ad... Det er måske en åndsvag regel, men det gør jo ikke præsterne åndsavge... Jeg ville ærlig talt heller ikke gide vie folk i min fritid, og jeg er ellers helt vild med bryllupper! :biggrin: Der er ingen regler der kan tvinge en præst uden for jeres sogn til at vie jer! Kun anbefalinger for hvornår man KAN gøre det...

Men jo KIRKEN ER ÅBEN FOR ALLE! Derfor kunne det sagtens være muligt at I kunne overtale jeres egen præst (eller én I kender) til at vie jer i en af de fynske kirker I er blevet forelsket i? Det kræver nok nogle gode overtalelsesevner og en symbolsk gave for køreturen, men hvis det kunne være muligheden for at realisere jeres drømmebryllup kan I jo altid prøve...

Held og lykke! :thumbsupsmileyanim:

Edited by E&T
0

Jeg kan godt se din pointe... Men man må også respektere at det er et job at være præst - på lige fod med alle andre jobs... Og de får altså ikke løn for at vie folk der ikke bor i deres sogn.... Reglen bunder i at man kun betaler kirkeskat til sit eget sogn, og ikke til alle sogne samlet, det ville derfor medføre en skævvridning hvis arbejdsopgaverne (vielserne) og pengene ikke fulgtes ad... Det er måske en åndsvag regel, men det gør jo ikke præsterne åndsavge... Jeg ville ærlig talt heller ikke gide vie folk i min fritid, og jeg er ellers helt vild med bryllupper! :biggrin: Der er ingen regler der kan tvinge en præst uden for jeres sogn til at vie jer! Kun anbefalinger for hvornår man KAN gøre det...

Men jo KIRKEN ER ÅBEN FOR ALLE! Derfor kunne det sagtens være muligt at I kunne overtale jeres egen præst (eller én I kender) til at vie jer i en af de fynske kirker I er blevet forelsket i? Det kræver nok nogle gode overtalelsesevner og en symbolsk gave for køreturen, men hvis det kunne være muligheden for at realisere jeres drømmebryllup kan I jo altid prøve...

Det lyder helt fair og ret rimeligt, meeeeen derfor kan man godt snakke/ skrive i en ordentlig tone. Det ville jeg personligt blive TOSSET over :rolleyes:

0

Jeg kan godt se din pointe... Men man må også respektere at det er et job at være præst - på lige fod med alle andre jobs... Og de får altså ikke løn for at vie folk der ikke bor i deres sogn.... Reglen bunder i at man kun betaler kirkeskat til sit eget sogn, og ikke til alle sogne samlet, det ville derfor medføre en skævvridning hvis arbejdsopgaverne (vielserne) og pengene ikke fulgtes ad... Det er måske en åndsvag regel, men det gør jo ikke præsterne åndsavge... Jeg ville ærlig talt heller ikke gide vie folk i min fritid, og jeg er ellers helt vild med bryllupper! :rolleyes: Der er ingen regler der kan tvinge en præst uden for jeres sogn til at vie jer! Kun anbefalinger for hvornår man KAN gøre det...

Det lyder helt fair og ret rimeligt, meeeeen derfor kan man godt snakke/ skrive i en ordentlig tone. Det ville jeg personligt blive TOSSET over :7himmel:

Helt enig... I kan jo (alt efter HVOR groft I syntes svarene var) klage til vedkommendes provst... Eller til præsten hvis det var en kordegn/sekretær der skrev.. Men det forbedrer jo unægteligt ikke sandsynligheden for at de skifter mening... :biggrin:

0

Annonce ♥

Heller ikke i Seest ve Kolding er Guds hus åbent for alle.. Sognegrænsen skiller lige på den vej, hvor vi bor. Dvs dem, der bor på den anden side af vejen godt kan blive viet i Seest kirke, det kan vi bare ikke. Det på trods af at mine forældre er viet i kirken, min bror er døbt i kirken og min familie stammer fra Seest. Min morfar har været murermester og har bygget rigtig mange huse i Seest.. Meeeen NEJ. Vi kan ikke blive viet i deres l... kirke. Så fik jeg også lige luft. :thumbsupsmileyanim:

0

Ja vi var ude for nøjagtig det samme i slagelse/korsør omegen. Ubehøvlede svar fra ca 9 forskellige kirker indtil vi endelig mødte en sød præst.

Jeg synes ærligt talt det er ironisk sådan en ukristen tilgang præster har til at svare folk på en høflig forespørgsel. Et pænt Nej var vi ikke blevet sure over, men de fik sandelig også vores mening at vide om deres opførsel.

0

Jeg kan også sagtens forstå at det er deres job, men så synes jeg bare man skal skære den fuldstændig lige over og sige enten bor man i sognet eller også gør man ikke for jeg synes altså deres former for "tilknytning" til kirken er latterlig... De får jo ikke mere i kirkeskat af at min mor f.eks. er blevet døbt i kirken for 61 år siden og det er tilknytning nok til at man må blive viet der.

Det er også helt fair at de går efter deres regler, men det synes jeg bare godt man kan gøre på en pæn måde.

Vi har f.eks. det problem at der kun er 2 kirker i det sogn hvor vi bor og den ene er en hyper-moderne bygning som på ingen måde ligner en kirke og den anden er intermissions og da jeg gerne vil giftes i en rigtig kirke er det ikke muligt for os at blive viet i vores eget sogn (den intermissionske vil for mig svare til at blive gift i en katolsk kirke og da jeg er troende, men ikke på den måde vil jeg gerne giftes i en kirke der afspejler min tro).

Så jeg synes altså de regler er lidt dumme.

Hvis dette svar lyder hårdt er det ikke møntet på dig jeg er bare stadig lidt tvær over måden de har skrevet til mig på.

0

Annonce ♥

Så er det åbenbart ikke kun i Randers, at de forskellige kirker har fået ufattelig travlt med sognets egne børn det sidste stykke tid!

Vi kunne heller ikke selv frit vælge, hvilket vi jo egentlig også synes var lidt mærkeligt, for burde de ikke bare være glad for, at der ville komme folk til kirken?

Men hvor er det frækt, at de ikke i det mindste kan give et ordentligt svar!!

Heller ikke i Seest ve Kolding er Guds hus åbent for alle.. Sognegrænsen skiller lige på den vej, hvor vi bor. Dvs dem, der bor på den anden side af vejen godt kan blive viet i Seest kirke, det kan vi bare ikke. Det på trods af at mine forældre er viet i kirken, min bror er døbt i kirken og min familie stammer fra Seest. Min morfar har været murermester og har bygget rigtig mange huse i Seest.. Meeeen NEJ. Vi kan ikke blive viet i deres l... kirke. Så fik jeg også lige luft. :thumbsupsmileyanim:
Ja vi var ude for nøjagtig det samme i slagelse/korsør omegen. Ubehøvlede svar fra ca 9 forskellige kirker indtil vi endelig mødte en sød præst.

Jeg synes ærligt talt det er ironisk sådan en ukristen tilgang præster har til at svare folk på en høflig forespørgsel. Et pænt Nej var vi ikke blevet sure over, men de fik sandelig også vores mening at vide om deres opførsel.

Jeg tænker bare at der jo er så mange som os der gerne vil giftes uden for deres sogn så det burde gå lidt lige op.. eller også burde kirkeskatten bare blive fordelt efter antallet af kirkelige handlinger.

Jeg synes det er utroligt som stinemanson skriver at det er fra præsterne man skal få de ubehøvlede svar.. Jeg må konkludere at jeg stadig ikke forstår det.

0

Hvor tarveligt at de svare på den måde. de kunne jo bare sige det som det er at de ikke får penge for det eller at de ikke har mulighed for at vie folk der ikke bor i sognet. slut prut. man behøver jo ikke være ubehøvlet! Håber I finder en kirke i nærheden :thumbsupsmileyanim:

0

Først vil jeg sige, at jeg på INGEN MÅDE synes om deres måde at svare på. Der skal komunikeres på en pæn måde, uanset, hvad svaret er!

Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå, at de af hensyn til økonomien siger nej, og at de (i hvert fald den ene kirke) måske kan føle sig lidt udnyttet. Hvis der lige er kommet et nyt feststed vil der givetvis være mange, der lige pludselig har fået øjnene op for den lille skønhed (kirken), som de måske ellers ikke havde anet eksisterede.

Hvis alle skulle kunne blive gift i lige præcis den kirke de ønsker, uden hensyntagen til tilhørsforhold, vil nogle kirker blive fuldstændig overrendt, mens andre ville blive næsten helt overset. Og det kan jeg på ingen måde se, at der er rimeligt for kirkens personale. Det er jo ikke kun præsten, der er på arbejde den dag. Der er også som minimum en organist og en kirketjener. Ofte også en kordegn og/eller kirkesanger/korsangere. Det er altså en væsentlig udgift for de små menighedsråd, der ikke har alverden at gøre med - det er (så vidt jeg ved) kun præstens løn der betales af staten!

0

Tja, jeg stod selv i samme situation... Men ligegyldigt hvor latterligt det måske kan virke, så er det nu altså sådan reglerne er :thumbsupsmileyanim:

3. Et sogn, hvor en af parterne har haft adresse i minimum to år - og der må de vist stadig sige nej.

4. Og så hvis man kan argumentere med særligt tilhørsforhold af anden slags; f.eks. forældres sogn eller lignende...

Og så vores løsning: medbring selv en præst - så er det muligt at låne de fleste kirker ;)

Kirkerne omkring Sonnerupgaard har f.eks. aftalt, at de ikke siger ja til nogen andre end dem der opfylder et kriterie, fordi de ellers vil blive overrendt hver sommer. Og da kirkeskatten udbetales til sognene efter antallet af sognebørn og ikke er afhængig af antal vielser, så kan jeg altså godt forstå det! Måske man skulle overveje at skille kirke og stat...

Reglerne er nu, at man bare skal have en tilknytning til pågældende kirke. Ordet tilknytning kan bøjes rimelig meget. for nogle præster er tilknytningen, at man bor i sognet, eller er døbt eller konfirmeret i kirken, det er gerne de meget populærer kirker, der har mange, som ønsker at blive viet i disse kirker.

I den kirke vi blev viet i, der var tilknytningen, at min mormor og morfar ligger begravet på kirkegården, og at min mormor blev døbt, konfirmeret, viet og begravet i denne kirke. Og det var rigelig tilknytning.

så det handler om, hvordan præsten bøjer ordet tilknytning

0

Annonce ♥

Jeg synes altid man skal svare pænt når nogen henvender sig til en i embedsmedfør uanset om man er præst eller står i butik eller hvad man nu laver. Tilgengæld synes jeg det er helt i orden at der er regler for hvem der kan giftes hvor. Rigtig mange mennesker bruger kirken som en kulisse og er fuldstændig ligeglade med indholdet og jeg synes faktisk det er helt i orden at ville begrænse det. Det er jo typisk de små fine gamle kirker folk overrender og ikke de moderne kirker. Og i virkelighheden er der mange præster der strækker sig langt for at være imødekommende f.eks. dem der har fået lov at blive gift i kriken fordi bedsteforældrene er begravet der.

Hvis man vil giftes i en kirke så gør man det vel fordi mindst den ene part tror på gud og ikke fordi de ser godt ud på billederne.

KH frk R

0

Jeg kan godt se din pointe... Men man må også respektere at det er et job at være præst - på lige fod med alle andre jobs... Og de får altså ikke løn for at vie folk der ikke bor i deres sogn.... Reglen bunder i at man kun betaler kirkeskat til sit eget sogn, og ikke til alle sogne samlet, det ville derfor medføre en skævvridning hvis arbejdsopgaverne (vielserne) og pengene ikke fulgtes ad...

Det argument kan jeg da bestemt godt følge, men det kunne de jo så have fortalt på en pæn måde. Herudover kunne problemet løses politisk. I min verden svarer det lidt til, at man sagde til alle de danske selskaber at selskabet skal have hjemsted der hvor aktiviteten udføres for at undgå skævvridning af selskabsskattekronerne. Det regulerer man imidlertid over de såkaldte bloktilskud og udligningsordninger, sådan at skattepengene ryger ind de steder hvor de optjenes. Samme system finder man i langt de fleste advokatfirmaer og revisionsfirmaer, hvor der er indbyrdes skævdeling blandt partnerne så de hver især bliver godskrevet det arbejde de rent faktisk udfører. Et tilsvarende system kunne man snildt lave på kirkeområdet, hvis man da ikke allerede har noget lignende i forvejen.

I mine øjne er det mere udtryk for at den danske folkekirke er forældet. Det kan man ikke klandre medarbejderne for men man kan klandre dem hvis de ikke taler og behandler folk på en ordentlig måde og det er tilsyneladende ikke tilfældet her.

0

Reglerne er nu, at man bare skal have en tilknytning til pågældende kirke. Ordet tilknytning kan bøjes rimelig meget. for nogle præster er tilknytningen, at man bor i sognet, eller er døbt eller konfirmeret i kirken, det er gerne de meget populærer kirker, der har mange, som ønsker at blive viet i disse kirker.

I den kirke vi blev viet i, der var tilknytningen, at min mormor og morfar ligger begravet på kirkegården, og at min mormor blev døbt, konfirmeret, viet og begravet i denne kirke. Og det var rigelig tilknytning.

så det handler om, hvordan præsten bøjer ordet tilknytning

Enig - det er det der står under punkt 4 ;)

0

Vi har nu fundet en kirke som meget gerne vil hjælpe os og det var en kirke jeg rigtig gerne vil giftes i, vi kunne bare ikke få fat i dem før nu så nu er problemet heldigvis løst :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Det er dejligt at høre, sikke det nu flasker sig for jer. Det har i også fortjent, i har da godt nok være ramt af forskellige udfordringer når man læser i din tråd.

Kan jeg lokke dig til at sende linket, på det første sommerhu i havde i kikkerten til mig, har fortalt min søster om det og hun er elle vild, håber du vil hjælpe.

0