popze

Total utraditionelt bryllup

27 indlæg i dette emne

Min kæreste og jeg har noget til en fælles consensus.

Vi holder os ikke et traditionelt bryllup (kjole og vidt) af den simple grund jeg ikke gider klassiske ting, i stedet afholder vi et steampunk bryllup. Men den anden utraditionelle ting er at vi ikke vil afholde vielsen, vi føler ikke der er en grund til det da ingen af os rigtig ønsker os at gifte os, men vi ønsker da at afholde festen.

Jeg ved godt mange af jer nok ser skeptisk på dette her, men for os fungere det fint, dels fordi jeg er ikke hedning og min kæreste er ateist, så for os er et kirkebryllup et big "NO NO" og rådhuset virker for mig meget fesent. Så vi er enige om at vi skal have en ring hver, men det bliver en sammenleer fest og ikke en réel vielse.

(frygte for virkelig skeptiske menneskers kommentar)

Men hvordan gør man lige når man er unge som os og faktisk slet ikke holder på de klassiske traditioner med brylluper?

F. esk ville en morgen gave i vores verden være et længe ønsket computer spil (ja vi er nørder)

Vores kage ville ikke være en klassisk kage, men meget mere amerikansk med fondant (ingen af os kan døje macipan) og den skal helst være super prængene.

Men grunden til jeg skriver er fordi jeg virkelig ønsker mig at have sådan et steam punk bryllup.

Men hvordan gør man lige med sko, tøj, hatte, smykker, udsmykning og sådan, da det er et rimeligt omfattende projekt?

Vi har sat et ca budget for hele festen (vi skal dog ikke holde den før vi har pengene til det logisk nok) og vi vil gerne have det skal være så autentisk så muligt.

Så kommer der et andet problem.... gæsterne. Jeg ville jo gerne at gæsterne kommer klædt så det passer til temaet, men syntes bare at der er så mange mennesker i Danmark, og min familie, hvor det decideret er pinligt for dem at skulle klæde sig ud, så kan man faktisk tillade sig at skrive på en invitation, at de skal komme klædt som temaet byder?

Eller er det simpelthen for flabet?

Hvor finder man lokaliteten der faktisk passer til dette tema? Hvad med bord dekorationerne og sådan? og mest af alt tøjet? Det er jo ikke den klassiske hvide kjole, men korset, skørt, tophat, handsker, små halvmåne briller, og sådan.

I kan lige kikke på linket her så i kan se hvad det er jeg snakker om, måske i kan hjælpe mig?

http://www.empblog.com/?p=2295

Kan man overhovedet får lavet sådan en kage i Danmark? (kan gætte mig til det nok er RET dyrt hvis man kan ;) )

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Først og fremmenst - man kan få alt! Man skal bare være villig til at betale.

Og som den andet - tillykke med jeres kærlighed til hinanden. :thumbsupsmileyanim: Kærlighed er fantastisk!

Men nu må jeg altså også spørge lidt.. Som jeg forstår det, så vil I egentlig bare gerne holde en stor temafest for at fejre jeres kærlighed til hinanden. Eller er jeg helt galt på den?

I ønsker ikke blive juridisk bundet til hinanden?

Hvis i gerne vil have det juridiske med, så er det jo muligt at blive borgerligt viet uden for rådhuset. Det kunne jo være en mulighed hvis i rent faktisk vil giftes, og ikke bare holde en fest..

For mig virkelig det lidt underligt.. Jeg synes det minder om de såkaldte nonfirmander, som vælger at holde et fest "bare fordi". Jeg kan ikke se hvorfor man skal fejre at have valgt kristendommen fra - sådan er jeg nu en gang. Og jeg er helt klart farvet af at jeg selv er evangelisk-luthersk.

0

Del dette indlæg

Men nu må jeg altså også spørge lidt.. Som jeg forstår det, så vil I egentlig bare gerne holde en stor temafest for at fejre jeres kærlighed til hinanden. Eller er jeg helt galt på den?

Det er en rigtig god måde at beskrive det på :D

Det er sådan set det vi gør. Og det er ikke fordi vi på nogle måde vil gøre grin med kristendommen.

men for os virker det upassende, jeg er som sagt ase tro (hedning) og min kæreste er ateist.

Og nej vi ønsker egentlig ikke en borgerlig vielse, vi vil ikke have papirer på vi elsker hinanden, men det har så nok også noget at gøre med at SKULLE det gå galt (skilsmisse og sådan) at så er der meget færre problemer med det hele. Men alt i alt så håber jeg folk kan hjælpe mig lidt her med nogle links og sådan, til hvor man kan skaffe de forskellige ting ^w^

Belle3310

Tusind tak :D

Vi har snakket om det i 2 år nu, men det hele kommer jo an på økonomien, og for mig føles det lige nu som om vi aldrig nogle sinde opnår lykken ved en bryllups fest. Det er dyrt og vi er desværre studerende på S.U (skammer stadig over det) og penge er desværre lidt noget vi tit må kikke langt efter, haha ^^

Men vi er opsat på det hele og kæresten vil så gerne give mig en ring, men det er igen det at han ikke kan betale det, men kæmper hårdt for at ligge lidt til siden så snart jeg kan :thumbsupsmileyanim:

Glæder mig til i skal se det en skønne dag i fremtiden, hehe :respekt:

Redigeret af popze
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror, jeg ville kalde det en kærlighedsfest eller temafest, da der i ordet bryllup ligger en forventning om vielse, som I ikke ønsker - hvilket jeg synes er fint nok og helt op til jer :respekt: Jeg synes bare, man så skal melde ud og "kalde ting ved rette navn", hvis du forstår? Er helt klart enig med ChariteK med alt det non-ting, for hvilke andre traditioner kan man så vælge at ikke- fejre? Men det er vist et sidespor...

Synes det lyder som et spændende tema, kendte ikke udtrykket, men fornemmer nok ud fra din beskrivelse looket. Jeg tror du har ret i, det ikke er alle, der vil bryde sig om at klæde sig ud, måske man kan lægge op til at det er i orden at iføre sig blot en af tingene, fx handsker til de mere tilbageholdende...?

Jeg håber, I får lagt nok til side, så I kan holde en fest i jeres ånd :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Hvad er steampunk ??

Og så må jeg tilslutte mig koret med kald tingene det de er i stedet for nonfirmation og nonbryllup eller hvad man nu finder på. Hvis I vil giftes, så virker det fjollet at invitere til noget der minder om bryllup - specielt når I ikke ønsker jer er et bryllup. Så jeg ville nok skrive vi er vilde med hinanden og vi er vilde med steampunk så derfor holder vi steampunk fest, kom udklædt som...

Rigtig god fornøjelse, jeg glæder mig til at høre mere.

KH fru R

0

Del dette indlæg

Ganske vist har jeg ikke skrevet det, så i kan af gode grunden ikke vide det jo :thumbsupsmileyanim:

Men vi kalder det faktisk bare vores "sammenlever fest" :respekt:

Steam punk er sådan set en blanding mellem det 1800 århundrede, en masse damp teknologi og meget med videnskaben fra den gang. Derfor ser man meget med nøgler, tandhjul, kobber farver, briller og goggles samt tophatte :D

Syntes det er en super skøn stilart og jeg elsker det der er lidt anderledes :bearhug:

Men som sagt kalder vi det selv (mellem hinanden) en sammenlever fest :)

Men vi har jo sådan set planer om en "sammenlever" rejse, invitationer, menukort jah det hele som ved en klassisk bryllups fest.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Velkommen!

Ang. kage, så kender jeg en som ville ELSKE den udfordring :thumbsupsmileyanim: Men det kræver, at du som minimum bor på Sjælland!

Åh nej det må du ikke sige, hahaha :D

Bor nemlig i Norjdylland.

Men har du et link til personens side? ville da mægtig genre tjekke siden ud :respekt:

0

Del dette indlæg

Det lyder simpelthen som det fedeste tema! Sidder her med den vildeste lyst til at deltage :thumbsupsmileyanim:

Det med udklædningen kommer jo an på ens omgangskreds.. vi havde crimescene-fest sidste år hvor ALLE kom udklædte - det var så sjovt. Men som en anden skriver skal man nok bare forvente at det ikke er alle der møder op i corset og goggles :respekt: nogle nøjes måske med en lidt mere stille og rolig udklædning.

Jeg synes sagtens man kan holde en sammenlever fest og siger GO FOR IT!

0

Del dette indlæg

Velkommen!

Ang. kage, så kender jeg en som ville ELSKE den udfordring :thumbsupsmileyanim: Men det kræver, at du som minimum bor på Sjælland!

Åh nej det må du ikke sige, hahaha :D

Bor nemlig i Norjdylland.

Men har du et link til personens side? ville da mægtig genre tjekke siden ud :respekt:

Hm... kan ikke lige huske hendes side nu, men jeg kender en del kagebagere... Kan lige se om nogen af dem bor i Nordjylland :bearhug:

0

Del dette indlæg

Det lyder simpelthen som det fedeste tema! Sidder her med den vildeste lyst til at deltage :thumbsupsmileyanim:

Det med udklædningen kommer jo an på ens omgangskreds.. vi havde crimescene-fest sidste år hvor ALLE kom udklædte - det var så sjovt. Men som en anden skriver skal man nok bare forvente at det ikke er alle der møder op i corset og goggles :respekt: nogle nøjes måske med en lidt mere stille og rolig udklædning.

Jeg synes sagtens man kan holde en sammenlever fest og siger GO FOR IT!

Tak det var sødt sagt :D

Men har også regnet med at skrive på invitationerne at det ikke er nødvendigt at komme udklædt. Folk må for min skyld godt bære bare en halskæde, eller ring der minder om stilen, det har jeg det fuldkommen okay med :D

Crimescene lyder SÅ fedt! du har vel ikke billeder?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tillykke med kærligheden og glæden ved at bo sammen :thumbsupsmileyanim:

Jeg ser meget anderledes på vielse og bryllup end I gør; jeg glæder mig blandt andet til at vi både af kærlighed, navn og jura er bundet sammen :respekt: Men jeg synes ikke, der er noget galt i jeres ønske om en samleverfest, og jeg synes, temaet steampunk er meeeegafedt. Super fin blog med flotte billeder! Dog vil jeg lige tilslutte mig koret om at I over for jeres gæster kalder festen, hvad den reelt er :bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg synes det er suuuuuuperfedt at I holder en samleverfest/kærlighedsfest! Hvem siger at den slags fester kun er for kristne og dem, der vil have andre juridiske betingelser? :thumbsupsmileyanim: Jeg bliver helt i godt humør af jeres idé! :bearhug:

Når det så er sagt, så er jeg selv ULTRA-traditionel og har derfor ikke der den fjerneste idé om hvor I skaffer jeres ting sager fra ;) Prøv med ebay og etsy? :) Ellers er der en butik i Aalborg - jeg kan se du er fra Nibe, så antager at du måske er lidt kendt i Aalborg - nede helt i enden af algade (der hvor det ikke hedder algade længere - forbi Friis og næsten helt ud til vejen) der sælger fantasy-dimser og kostumer. Måske er der noget, der kan du til steampunk der?

Mht. udklædningen, så synes jeg godt at man kan lægge op til at folk følger temaet, så længe det ikke står i en dikterende tone, men snarere end opfordrende. - Og så skal I måske forklare hvad steampunk er, og give nogle eksempler på udklædning. For jeg sidder og kigger wiki og jeg er altså stadig lidt lost. :respekt: Og dét kunne skræmme mig væk fra at komme udklædt. - Altså frygten for at komme total udklædt og så være den eneste, der var forkert udklædt.

Måske kan I også snakke lidt med gæsterne inden I sender invitationerne ud, og så "hype det lidt", og sætte følere ud. Nogle vil måske stejle helt og så må man respektere det, men andre ville sikkert synes at det er supersjovt! Det ville jeg i hvert fald, selvom en kærlighedsfest for mig indebærer hvid kjole til den kvindelige hovedperson og ellers fine kjoler og jakkesæt.

Hvis folk er lidt skeptiske overfor at klæde sig ud, og det betyder meget for jer, så kunne I måske skaffe et par rekvisitter, der kunne være tilgængelige til festen? Jeg så en anden brud, der holdte Ringenes Herre Tema, hvor nogen foreslog hende (eller var det hende selv der overvejde det? Nå det er lige meget...) at de kunne have elverører til kvinderne og ork-økser til mændene eller sådan noget, sådan at alle kan "lege lidt med". Så kan I også få dem med, der inderst inde har lyst til at være klædt ud, men som først tør, når de har fået en lille en til næbbet ;) Hvis I er til de amerikanske traditioner så kunne en lille billig steampunk-dippedut jo også være en supersej favour til gæsterne. :(

Edit: Jeg glemte helt at se bloggen! Synes det ser superfedt ud, og nu har jeg da lidt en idé om hvad steampunk er, men jeg ville som gæst sætte stor pris på en masse hjælp og hints angående påklædning hvis jeg skulle komme! :bearhug: Jeg ville være SÅ lost ellers. :bearhug:

Redigeret af Meggers
0

Del dette indlæg

Sorry, nu spammer jeg lige. Men prøv at søge på "steampunk DIY" på youtube :respekt:

Jeg fandt blandt andet denne her video, hvor de viser, hvordan man laver goggles:

Den er syyyyygt langtrukken, men med hyggelig musik, og måske kan den inspirere dig :bearhug:

Glæder mig til at følge jeres fest, jeg tror det bliver fedt! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Og så lige igen:

Har I overvejet at undersøge om man kan holde festen et sted på Nordkraft? Ok, det bliver nok dyrt, men jeg tror det kunne passe godt ind i temaet med det lidt rustikke og industrielle? Ellers måske en bygning tæt på havnen? ANER ikke hvad, der kan lade sig gøre, eller hvad det koster, men måske måske? :thumbsupsmileyanim: Ellers kan I jo også leje et forsamlingshus og selv style det. Det er nok det billigste + I ved nok bedst hvordan steampunk pynt ser ud ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er det snart et år siden, jeg har boet i Aalborg og der sker jo hele tiden så meget nyt, så jeg er måske ikke med på de allernyeste trends, men visse ting er sikkert stadig de samme :thumbsupsmileyanim: .. hvad med at kontakte Aalborg Teater eller det Hemmelige Teater og høre dem ad, om de evt sælger ud af ting eller har noget I kan leje, der går godt med temaet? Derudover tænker jeg at nede "indgangen" til Østhavnen (Skibsbyggerivej og værftsvej), hvor der er sket en del havneforskønnelse men hvor der stadig er en del af de gamle industribygninger, der står, kunne det måske være fedt at få taget bryllupsbilleder, hvis det er "tilladt".. bare en pludselig tanke.. :respekt:

0

Del dette indlæg

Lyder som nogle mega spændende ideer..!!

Tror den butik Meggers tænker på er natur-deko i Nørregade :thumbsupsmileyanim: kunne ihvertfald forestille mig de har noget tøj der ca rammer genren?

Og ift lokation så mener jeg platform4 (eller hvad det nu hedder) har nogle mega fede og rimelig "rå" lokaler på havnen i aalborg - dem kunne man evt leje..

Glæder mig til at se hvad i finder på :respekt:

0

Del dette indlæg

Tak for alle de skønne svar :D

Kender godt natur-deko og elsker den butik fordi di har mange skønne ting, og jo det skulle slet ikke undre mig de skulle have noget af det jeg mangler :D

Idéen med det hemmelige teater er jo genial!

Også den med at give kvinderne og mændene props til selve festen, super fede idéer :D

Og tror faktisk nordkraft kunne være et fedt sted at have festen. Det rustikke indistruelle kunne være et fed touch til hele temaet :D

Rart at møde andre fra Aalborg, godt nok står der Nibe, men er flyttet til Aalborg her pr. den 1 august :thumbsupsmileyanim: (bor på Thulevej)

Men tror bestemt det hemmelige teater nok kunne bringe nogle gode ting med sig :D

0

Del dette indlæg

Med hensyn til kagen så kan du evt prøve at kigge denne tråd:

http://bryllupsklar.dk/forum/index.php?sho...c=63334&hl=

der er en masse gode links til steder hvor man kan købe grej til at lave fondantkager. :cheerleader3:

og så er hendes kager fantastisk flotte.. :shooter:

mon ikke med lidt øvelse at det også kan lade sig gøre at lave en møtrikkage? :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mht. til det med fondant kage, så er der nu ikke noget utraditionelt i det, det er der rigtig mange der får som bryllupskage . Vi skal selv have jordbærtærte i stedet for en reel bryllupskage :) Vi giver slet heller ikke hinanden morgengaver , de er ganske enkelt sparet væk. Der er rigtig mange herinde som vælger traditioner til/fra, vælger anderledes løsninger osv, så det tror jeg nu ikke folk rynker på næsen over :-)

Er dog enig med et par af de andre, syntes heller ikke I skal bruge ordet bryllup, for det er jo ikke et bryllup, men derimod en kærlighedsfest :)

0

Del dette indlæg

Psss - selv :cheerleader3: - det ved jeg godt...

Jeg har ledt længe efter om der er andre der har fået samme ide, som indlægget...

Forsøgte i aftes at lave/lægge en tråd op, men åbenbart for træt ( eller "gad ikke" finde ud af hvordan.. ) :help:

Tænkte at hoppe over hvor det var nemmest.. (thi hi)

0

Del dette indlæg

Psss - selv :cheerleader3: - det ved jeg godt...

Jeg har ledt længe efter om der er andre der har fået samme ide, som indlægget...

Forsøgte i aftes at lave/lægge en tråd op, men åbenbart for træt ( eller "gad ikke" finde ud af hvordan.. ) :help:

Tænkte at hoppe over hvor det var nemmest.. (thi hi)

http://www.elysionshop.dk/index.html

Min gamle gymnasiekammerat Nøkke laver de smukkeste corsager, hatte, headpiece osv. i genren jeg er sikker på at hun kan hjælpe dig med outfittet....

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer