MarieA

Udpakning af bryllupsgaver

35 indlæg i dette emne

Hej piger

Ja, som overskriften antyder er jeg lidt i tvivl mht udpakning af vores bryllupsgaver. Vi får 100 gæster og uden at lyde alt for grådig, tror jeg da godt, at vi kan forvente en del gaver. Optimalt ville det jo være, hvis man havde dejlig meget tid til at pakke op til selve festen. Det er selvfølgelig et spørgsmål om prioritering, men vi har ikke specielt meget lyst til at bruge oceaner af tid på gaverne og slet ikke have tid til gæsterne. Vi vil hellere prioritere at komme "raden" rundt så at sige smile.gif Sådan en dag går jo helt sikkert enormt hurtigt og pludselig er den overstået.

Vi har derfor talt om at vente med at pakke gaverne ud til dagen efter. Vi har virkelig meget lyst til selv at åbne dem og så sidde og beundre i ro og mag, hvad de enkelte giver os. Vi har dog også overvejet den mulighed at få nogle venner til at pakke op for os og notere giverne.

hmm... synes det er svært - jeg kan godt se, at det som gæst jo nok er sjovt at se, hvordan ens gave bliver modtaget. Og måske også at se hvad vi har fået. Samtidig synes jeg også bare, at det virker en smule upersonligt at få nogle andre til at åbne vores gaver. Hvad ville I selv foretrække? Både som brudepar og gæst?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi vil også meget hellere bruge tiden på vores gæster, så derfor åbner vi først gaver dagen efter i stille og rolige omgivelser med vores nærmeste familie/venner.

Vi ved at der vil være nogen som bliver lidt skuffede over dette, men derfor gør vi dem også opmærksom på, at vi først åbner dem dagen efter (skriver vi på vores bryllupshjemmeside + at de kan pakke gaven ind i cellofan hvis de vil vise hvad de giver).

0

Del dette indlæg

Jeg ville ikke lade andre åbne vores gaver - det virker upersonligt :rolleyes:

Nu skriver du ikke om I skal have reception ? For vi har tænkt os at bruge lidt tid under receptionen til at åbne gaverne...selvom jeg syntes nu egentlig det er lidt "spild" af tid man ellers ville bruge sammen med gæsterne.

Den er svær faktisk :unsure: Jeg syntes bare de bryllupper jeg har været til er det et meget lille antal gæster der gider stå i flere timer og glo på at man pakker gaver ud - det er som regl børnene og de gamle tanter :biggrin:

Du - jeg har lige bestemt mig for at vi IKKE skal åbne gaver til vores reception - det tager for lang tid og der er så mange søde mennesker jeg hellere vil bruge tid på.

0

Del dette indlæg

Vi skal have reception men ikke en særlig lang én. Den kommer måske til at tage en 1½ time.

Ja, lige præcis - de fleste er jo bare interesserede i at se parret åbne netop deres gave. Personligt har jeg også altid syntes, at det var svært at udvise mere en almindelig høflig interesse for blender nr 3.

Men jeg kan også godt forstå, at folk måske har brugt lang tid på at finde noget personligt, og de derfor selvfølgelig gerne vil have parrets reaktion. Men ja, jeg kan høre, at I også hælder mest til løsningen om at pakke op dagen efter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har besluttet at min H2B tager ordet når vi skærer kagen for - umiddelbart efter kirken - og siger noget i retningen af tak for at folk er kommet, nogle langvejs fra og at når nu folk har brugt tiden på at komme, så vil vi gerne bruge tiden sammen med dem og derfor har vi valgt at vi pakker ud i ro og fred dagen derpå, MEN at hvis nogen har noget specielt de gerne vil have vi pakker ud på dagen, så skal de bare sige til - for så gør vi selvfølgelig det. Synes det er lidt sjovt at det skulle være "bedre" at få nogen til at pakke ud på dagen - det er da om noget upersonligt. Vi har så besluttet at gøre vores takkekort ekstra personlige, så alle bliver klar over at vi ved hvad vi har fået fra hvem!

Vh Karina

0

Del dette indlæg

Enig med jer allesammen. Vi regner også med at pakke ud dagen efter. Timerne flyver sikkert afsted på selve dagen, og jeg glæder mig faktisk meget til at sidde i min stue dagen derpå med min mand (uh) og pakke op stille og roligt. Have god tid til at læse kortene og notere ned hvem der giver hvad - for netop at lave personlige takkekort.

Render man så ind i en gave som bare er ekstra speciel og personlig, har jeg selvfølgelig tænkt mig at gribe telefonen med det samme og ringe til gavegiver og dele glæden.

0

Del dette indlæg

Enig med jer allesammen. Vi regner også med at pakke ud dagen efter. Timerne flyver sikkert afsted på selve dagen, og jeg glæder mig faktisk meget til at sidde i min stue dagen derpå med min mand (uh) og pakke op stille og roligt. Have god tid til at læse kortene og notere ned hvem der giver hvad - for netop at lave personlige takkekort.

Render man så ind i en gave som bare er ekstra speciel og personlig, har jeg selvfølgelig tænkt mig at gribe telefonen med det samme og ringe til gavegiver og dele glæden.

Nemlig ! Der er en del børn i vores nærmeste familie og jeg kunne da godt forestille mig at de gerne ville have at man pakkede deres op - så det tager vi som det kommer.

0

Del dette indlæg

Jeg synes ikke den er helt nem.

Da jeg blev gift første gang, holdt vi reception derhjemme efter vielsen i kirken kl. 14. En times fotografering og derefter summede vi rundt mellem gæsterne i en god times tid, skar bryllupskage for, drak kaffe. Nogle receptionsgæster takkede af heromkring. Så åbnede vi gaver i en times tid og pludselig var tiden ved at løbe fra os.

Det er min forståelse at man synes det var spændende at se gaverne blive åbnet som gæst, for nu havde vi jo spist kage, snakket osv.

Nu skal jeg giftes for anden gang. Her starter festen kl. 14 med velkomstdrink og derefter spiser vi. Om aftenen skal vi have bryllupskage og kaffe og jeg forventer at der med start kl. 14 bliver god tid. Vi skal have en sommerbuffet og således ikke 5 retter, hvor vi sidder bænket ved bordet i timevis.

Jeg tror vores gaveudpakning bliver sådan aftenens underholdning midt på aftenen.

Jeg må sige, at jeg synes "det slemme" ved den gaveindpakning er at jeg selv bliver sådan meget opkørt, anspændt og glad på samme tid og har travlt med at finde giveren og nikke og smile mens jeg er i tvivl om, om det er nu vi siger sådan rigtig tak og maser os gennem "kiggerne" og giver giveren et knus eller om vi nøjes med smilet og "tak" - mens vi skal pakke den næste op fordi folk jo står og venter på den næste gave. Jeg ved HTB har det værre end mig - han kan knapt nok komme igennem sin egen fødselsdag hvis gæsterne sidder med store forventningfulde øjne og venter på deres gave pakkes op, han bliver sådan lidt utilpas ved opmærksomheden.

Jeg synes således ikke det er det praktiske issue med hvornår og hvordan der er problemet, jeg synes mere det er det følelsesmæssige i at modtage rigtig mange gaver på én gang og så skulle vise en opmærksomhed og passende taknemlighed overfor giveren i udpakningsøjeblikket.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes ikke den er helt nem.

Da jeg blev gift første gang, holdt vi reception derhjemme efter vielsen i kirken kl. 14. En times fotografering og derefter summede vi rundt mellem gæsterne i en god times tid, skar bryllupskage for, drak kaffe. Nogle receptionsgæster takkede af heromkring. Så åbnede vi gaver i en times tid og pludselig var tiden ved at løbe fra os.

Det er min forståelse at man synes det var spændende at se gaverne blive åbnet som gæst, for nu havde vi jo spist kage, snakket osv.

Nu skal jeg giftes for anden gang. Her starter festen kl. 14 med velkomstdrink og derefter spiser vi. Om aftenen skal vi have bryllupskage og kaffe og jeg forventer at der med start kl. 14 bliver god tid. Vi skal have en sommerbuffet og således ikke 5 retter, hvor vi sidder bænket ved bordet i timevis.

Jeg tror vores gaveudpakning bliver sådan aftenens underholdning midt på aftenen.

Jeg må sige, at jeg synes "det slemme" ved den gaveindpakning er at jeg selv bliver sådan meget opkørt, anspændt og glad på samme tid og har travlt med at finde giveren og nikke og smile mens jeg er i tvivl om, om det er nu vi siger sådan rigtig tak og maser os gennem "kiggerne" og giver giveren et knus eller om vi nøjes med smilet og "tak" - mens vi skal pakke den næste op fordi folk jo står og venter på den næste gave. Jeg ved HTB har det værre end mig - han kan knapt nok komme igennem sin egen fødselsdag hvis gæsterne sidder med store forventningfulde øjne og venter på deres gave pakkes op, han bliver sådan lidt utilpas ved opmærksomheden.

Jeg synes således ikke det er det praktiske issue med hvornår og hvordan der er problemet, jeg synes mere det er det følelsesmæssige i at modtage rigtig mange gaver på én gang og så skulle vise en opmærksomhed og passende taknemlighed overfor giveren i udpakningsøjeblikket.

Dét tror jeg du har ret i. Men der mener jeg vi nok alle har en eller anden fornemmelse for hvor vores gæster befinder sig - har man familie og venner som aldrig gider stå der og glo på udpakningen, men hellere vil snakke, jamen så er "problemet" løst.

Men er man vant til, både ved venner og familie, at der er en vis forventning om at gaverne udpakkes mens giverne er til stede - jamen så gør man det.

DOG vil jeg til hver en tid mene at det er brudeparret der afgøre hvad der skal ske hvornår og hvordan de vil bruge DERES tid denne specielle dag. Vi har venner der kommer fra den anden ende af landet af der kun kommer til receptionen - og dem vil jeg altså ikke skubbe ud på et sidespor fordi andre syntes vi skal bruge tid på at pakke gaver ud :loveboard:

0

Del dette indlæg

Jeg tror vi pakkede 4-5 gaver op til brylluppet, for der var slet ikke tid til flere. Der var så mange sange og taler, og toastmasteren blev helt vildt nervøs hver gang vi nærmede os gavebordet :biggrin: Jeg er glad for at vi ikke fik andre til at åbne vores gaver, for det synes jeg virker ret uhøfligt. Så hellere vente til næste dag :)

0

Del dette indlæg

hvis valget står mellem at vente til dagen efter eller få andre til det, så ville jeg vælge dagen efter... håber på at vi får lidt tid til det mens der er kaffe inden der skal danses brudevals, men ikke sikkert. ellers bliver det dagen efter, hvor langt de fleste gæster overnatter pga brunch :)

0

Del dette indlæg

Vi har heldigvis mulighed for at pakke gaver op med vores danske/udefrakommende gaester dagen efter under morgenmaden. Hvis man kan undgaa at lynudpakke alle gave i en fart med flyvende assistance fra en gaveudpakkehjaelp, saa ville jeg goere det...

Men, men, vi har jo en saerlig situation. Italienere giver gaver op til brylluppet, men ikke paa selve dagen. Da over halvdelen af gaesterne er italienere, saa vil vi ikke kede dem med disse "besynderlige" gaver paa selve dagen, saa vi gemmer gaveudpakningen til et mere intimt forum og pakker ud med min familie og vennerne udefra :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle svarene. Dejligt at høre at I er nogenlunde enige med mig/os :) Det ville selvfølgelig være det mest optimale, hvis man kunne nå det til festen. Men det ville blive så forjaget for os, at jeg simpelthen ikke kan overskue det. Det var bare fordi, at jeg har snakket med et par af gæsterne om det, og de lød, som om de hellere ville have, at vi gjorde det til festen, og at de måske ville blive lidt skuffede ellers. Men jeg synes også bare, at det ville være langt mere rigtigt og høfligt at pakke op dagen efter og så virkelig kunne lave nogle personlige takkekort. Det tror jeg da også, at jeg som gæst selv ville blive gladest for :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Vi har besluttet at min H2B tager ordet når vi skærer kagen for - umiddelbart efter kirken - og siger noget i retningen af tak for at folk er kommet, nogle langvejs fra og at når nu folk har brugt tiden på at komme, så vil vi gerne bruge tiden sammen med dem og derfor har vi valgt at vi pakker ud i ro og fred dagen derpå, MEN at hvis nogen har noget specielt de gerne vil have vi pakker ud på dagen, så skal de bare sige til - for så gør vi selvfølgelig det. Synes det er lidt sjovt at det skulle være "bedre" at få nogen til at pakke ud på dagen - det er da om noget upersonligt. Vi har så besluttet at gøre vores takkekort ekstra personlige, så alle bliver klar over at vi ved hvad vi har fået fra hvem!

Vh Karina

Fuldstændig som vi også vil gøre og sige :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Uhh, det er så svært med de gaver, for de kommer jo nok. Vi har på vores hjemmeside skrevet noget i retning af:

"Vi vil meget gerne bruge så meget tid som muligt sammen med jer, da det er jer, som gør vores dag speciel. Desværre ligger vielsen lidt sent, hvilket betyder at vi får mindre tid til at nyde jeres selskab. Da vi meget gerne vil nå at pakke gaverne ud på dagen, vil vi blive rigtig glade, hvis de pakkes ind i cellofan, så vi kan bruge så meget tid som muligt på at være sammen med jer, men det er naturligvis helt op til jer."

Jeg håber vi når at pakke nogle ud på dagen, da jeg selv synes det er dejligt at give gaver, og særligt at se dem man holder af, blive (forhåbentligt) glade for det man giver. Men vi vil også hellere bruge tiden på gæsterne, så hvis vi ikke synes der er tid, gør vi det dagen efter.

0

Del dette indlæg

Havde vi talt om 40-60 gæster vil der som regel kunne findes tid til gaveoppakning i løbet af dagen/aftenen men med 100 gæster tager det noget længere tid og der kan måske være god ide i at vente. Jeg tror ikke den danske mentalitet helt er til at andre pakker op for én men det er naturligvis helt op til brudeparret selv.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Havde vi talt om 40-60 gæster vil der som regel kunne findes tid til gaveoppakning i løbet af dagen/aftenen men med 100 gæster tager det noget længere tid og der kan måske være god ide i at vente. Jeg tror ikke den danske mentalitet helt er til at andre pakker op for én men det er naturligvis helt op til brudeparret selv.

Nej det går også mig imod med tanken om, at andre skulle pakke op. Især fordi jeg jo synes, at det er TOP FEDT at få lov til at pakke ud, men kun hvis jeg kan gøre det i mit/vores eget tempo og sidde og nyde det. Og det tror jeg ikke, jeg kan på selve dagen. Der vil jeg sikkert i langt højere grad have fokus på gæster etc.

Og ja, 100 gæster betyder vel omkring de 50 gaver. det er godt nok mange. Og man gider jo heller ikke bare flå papiret af.

0

Del dette indlæg

Her har vi ikke noget valg, vi bliver nød til at finde tid til at pakke op på selve dagen, da vi tager på bryllupsrejse næste dag til middag, og skal nå at komme i bad, spise morgenmad, hente vores piger, og vi skal afsted til middag.

Men skulle vi ikke have været afsted, ja så blev det alligevel samme dag da det er det vi har det bedst med.. Vi vil ikke have andre til at pakke op, det kan godt ske, vi få en til at stå ved siden af os, og skrive ned hvad vi har fået, og af hvem, men pakke op gør vi selv.

Når vi er færdig i kirken, skal vores gæster ned til mine svigerforældre, imens vi få taget billeder, når vi kommer tilbage, har vi omkring 1 time til at hilse på folk og pakke gaver op, inden vores piger bliver hentet, og vi selv skal videre til feststedet.

Det er ikke meget tid til at hilse på folk, men igen så har vi hele aftene sammen med dem

0

Del dette indlæg

Da vores venner blev gift for et par år siden åbnede de først gaver dagen efter. Der blev dog ikke sagt noget om det, og det synes jeg var skuffende som gæst.

Jeg tror man skal regne med at nogle gæster giver noget ret personligt og der er det godt nok en tam fornnemelse som gæst at få at vide at man ikke kan se parret åbne den gave man har brugt tid på at finde/købe/lave.

Vi gør det at vi ønsker os tre-fire stor gaver og så appelerer vi til at folk slår sig sammen om disse, så vi ikke skal bruge halvdelen af aftenen på at åbne gaver fra hvert enkelt par.

Det gælder bare om at få gavekoordinatoren med på idéen så han/hun kan hjælpe folk med at "parre sig" :biggrin:

Og ellers skriver vi også at indpakning meget gerne må være i cellofan.

Min H2B og jeg har i hvert fald hele tiden været enige om at vi vil åbne på selve dagen med gæsterne, da vi føler at det andet kan virke lidt utaknemligt. Sådan følte vi det i hvert fald ved vores venners bryllup, hvor vi jo var gæsterne.

Der er jo ingen der siger at ønskesedlen skal være fyldt med glas, bestik, blendere etc.

Hos os er der fx. Gavekort til kroophold, et helt lam til fryseren etc. :) Men vi er også bønder så her vil folk bare trække på smilebåndet når de ser det med lammet til fryseren. Men det er ret nemt at dele ud på flere gæster for gavekoordinatoren ved hvad sådan én vejer og der er en fast kilopris, man så bare lægger ud på de gæster der vil være med i den.

For os er det vigtigt at vi netop har tid til at åbne personlige gaver, som vi måske kommer til at få fra nogle af kunstnerne i familien eller håndværkerne.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh ja, dette er også mit mareridt.... Vi er ca. færdig med fotograferingen kl. 18, og derefter er der kun 15 min. til at sige velkommen og sådan.

Så ingen gaveoppakning her....

Medmindre vi kan nå det ved kaffen, men det tror jeg næppe ? Har I erfaring med dette ?

Vi inviterer den nærmeste familie til at overnatte med os på hotel, og til brunch dagen efter... Tænker at åbne nogle der (o:

0

Del dette indlæg

Jeg overvejer også at pakke op dagen efter, men er virkelig ikke meget for det. I min familie gør man altid en dyd ud af at kigge på gaver, og da min onkel blev gift pakkede de også op dagen efter, hvilket blev diskuteret længe om man kunne det eller ej,

På den ene side synes jeg, at man skal gøre lige hvad man vil, altså fx pakke op dagen efter (dog kunne man jo lægge billeder af gaverne op på sin bryllupshjemmeside (hvis man har en) eller lægge dem på en cd-ROM og sende ud til alle gæsterne, så de føler deres gaver bliver vist.

På den anden side er det jo bare ærgerligt at skabe splid i familien ved ikke at pakke gaverne op, men altså hvis man ikke har tid, har man jo ikke tid. Og man viser vel netop taknemmelighed overfor gaverne/gæsterne ved at pakke op i ro og mag dagen efter.

Håber det giver mening. Jeg overvejer i hvert fald det med at lægge billeder op på ens hjemmeside af hver enkelt gave :-)

Redigeret af Daniels brud
0

Del dette indlæg

Hvis man vælger modellen med at vente til dagen efter med at pakke op i ro og mag, kunne man evt sørge for at tage lidt stemningsbilleder til takkekort (eller hvilken kommunikationsform man bruger efterfølgende). Så er folk lidt med alligevel? :)

Hvor meget jeg end ELSKER at få gaver, kunne jeg godt forestille mig at det alligevel kunne være svært at holde begejstringen til sidst og finde den rette "grimasse". Jeg regner med at at jeg har rigeligt at stresse over, så det er en rar tanke at have mindre at klemme ind i programmet. Plus jeg tror at hvis man venter, så er det ligesom om brylluppet varer bare lidt længere :rolleyes:

Jeg kan godt se der nok skal være gæster der ser frem til at se parret åbne deres gave. Omvendt er det måske heller ikke rart at være den der ikke er kommet med den vildeste gave og så få den sammenlignet med andre flotte gaver i en stor udpakningsbegivenhed. Så jeg synes man skal gøre det som man har det bedst med, men vil man tage hensyn til gæsternes ønsker og følelser, kan man tage modellen med at informere om at man som udgangspunkt vil vente med gaverne, men har nogen ønske om at deres gave bliver åbnet allerede på dagen, vil man forsøge at gøre det :)

0

Del dette indlæg

Åh ja, dette er også mit mareridt.... Vi er ca. færdig med fotograferingen kl. 18, og derefter er der kun 15 min. til at sige velkommen og sådan.

Så ingen gaveoppakning her....

Medmindre vi kan nå det ved kaffen, men det tror jeg næppe ? Har I erfaring med dette ?

Vi inviterer den nærmeste familie til at overnatte med os på hotel, og til brunch dagen efter... Tænker at åbne nogle der (o:

Nu er den nærmeste familie jo et vidt begreb men det handler måske om at tage det i etaper og gemme gaverne fra dem der er med dagen efter til brunchen. De fleste pakker op ind imellem Dvs. inden middagen, under kaffen, hvis de lige har behov for en "puster" fra dansegulvet o.l. Den med stemningskortet batter næppe meget. Det vil stadig være det dillema at folk ikke er med når I pakker op.

Det er også et spørgsmål om hvordan man pakker op. Går man rundt og takker den enkelte for hver gave i takt med at der pakkes op tager det tid men man kan også gøre det at man pakker op ledsaget af en person som skriver ned så der er styr på hvem man har fået hvad af (evt .nogle mærkater) og så takker bagefter og løbende under den efterfølgende fest. Så behøver det ikke at tage lang tid med gaveoppakning.

0

Del dette indlæg

Vi har 1,5 time fra vi kommer til fesstedet og til vi går til bords. Her vil der blive serveret bryllupskage og vi vil selvfølgelig nå så mange gaver vi kan, men der skal også være tid til at hilse på folk. Hvis vi ikke når at blive færdige, vil vi nok også gøre det under kaffen. Og ja i vores invitationer vil vi også opfordre folk til at pakke ind i cellofan. Men det synes jeg nu også bliver mere og mere almindeligt :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer