Lisabella

Når man laver maden selv..

14 indlæg i dette emne

Hej zillaer.

Herhjemme går manden MEGET op i menuen til brylluppet. Det skal siges vi elsker at lave god mad sammen, og elsker at tage ud og spise og få en kulunarisk oplevelse.

Den oplevelse vil han så også rigtig gerne give vores gæster til brylluppet. Vi skal holde det i en spejderhytte, og manden vil super gerne selv lave maden.

Vi er ude i det skal være buffet til hovedret, hvor vi snakker om 2 ANDERLEDES salater (ikke den traditionelle med iceberg og peberfrugt), 2 slags kartofler og 2 slags kød som vi vil grille på dagen.

Der hvor jeg så kan blive i tvivl om det er realistisk, er at manden super gerne vil lave noget tapas til forret, og en potionsanrettet dessert.

Til desserten tænker vi at lave noget is i små forme som bare kan tages ud af fryseren og sættes direkte på en tallerken, med en eller anden form for kage til.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad i andre der selv har lavet mad, har gjort? Både med tiden dagene op til brylluppet, og hvad der er realistisk? Evt. også med et bud på en menu?

Vi bliver 60-70 til brylluppet, hvoraf der er 7 børn.

Desuden regner vi med der er 2 i køkkenet hele dagen, og under maden kommer der 2 tjenere mere, som går igen når desserten er serveret.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

hmm synes måske det er lidt underligt hvis manden stod i køkkenet den dag. det er jo ofte der gæsterne kan have forberedt indslag og så er det jo ikke smart han ikke er til stede når det er ham der er "værten". synes at man på den dag skal være en vært der er til stede og ikke som laver mad... nyd hellere jeres gæster sammen, det ville jeg sætte pris på som gæst :)

0

Del dette indlæg

Vi havde selv planlagt at stå for det. (nu har vi købt et tilbud gennem sweetdeal)

Min plan var at lave fisketapas (skulle bare købes og anrettes, lave dressing/aioli til) og så lave salater og så få en ud at grille.

Salaterne var ikke helt planlagt, men det var noget fx a la snittet hvidkål, sugarsnaps, ristede nødder og ingefær. Der ville jeg så lave dressing dagen inden og lægge det i poser (sug luften ud). Så skulle tjenerne blot hælde det i skåle, blande og hælde dressing over.

Altså jeg tænker, at I skal lave så meget inden, smække det i poser og lade dem anrette/blande. Lav noget, der kan holde sig.

Min plan var desuden at købe gode og enkle råvarer, der smager fantastisk og ikke behøver tilberedning. Som nødder, semidried tomater og lignende -ting der er gode til salat.

Desuden kan man i Inco/Metro købe store mængder snittet grønt. Det skal bare hældes sammen, og har man en lækker dressing, friske krydderurter eller anden "topping" er det nemt for serveringspigerne.

I skal nok tænke på, at I IKKE skal lave noget på dagen... Men det er selvfølgelig individuelt, hvad man som par mener. Jeg synes, det ville være synd, hvis din mand lige skulle ud at ordne noget til tapas. Men taps er godt, hvis man køber noget, der bare skal anrettes. chacutteri fx. Små tapenader kan I lave inden.

Bare sørg for at I har aftalt alt med en af tjenere, der så ved hvordan alt skal foregå.

Og husk at skrive labels på alt. "Det er til det, det skal sammen med det", "To af dem til det" osv... ;)

0

Del dette indlæg

Jeg har valgt at lave forret og dessert selv forret blive laksemousse, tunmousse og rejemousse en "kugle" af hver portionsanrettet. Mousserne laver jeg dagen i forvejen.

Desserten blive tung chokoladekage med hjemis vanilleis og hindbær sauce. Kagerne er bagt og frosset ned.

Hovedretten får vi udefra, da jeg synes det er svært at lave på forhånd

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du må for guds skyld ikke lade din mand stå i køkkenet på selve bryllupsdagen. Men jeg kan ikke helt læse ud fra din besked om det rent faktisk er det, din mand har tænkt sig...

Mht. forret, så findes der så mange ting som man kan forberede i forvejen, og som kun kræver en minimal indsats af køkkenpersonalet. Hvis I gerne vil have tapas, så køb en masse glas med soltørrede tomater, syltede artiskokker, pesto, tapenade, forskellige oliven, forskellige pølser, skinker, grissini, brød, oste osv. Så kan jeres serveringpersonale super nemt anrette tallerkenerne. Og de her ting kræver jo heldigvis ingen tilberedning.

Mht. dessert, så kunne I lave en kæmpe portion jordbær- eller rabarbersuppe, samt noget hjemmelavet vaniljeis. Det kan jeres serveringspersonale meget nemt anrette. Et par store skefulde suppe i en dyb tallerken, og vaniljeis i midten. Mums, siger jeg bare :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Min seje mor har lavet mad til stort set alle familiens store fester, og det har ikke været med nogen form for genveje, dvs. færdigkøbte retter, grønsager eller dressinger. Hun har lavet alting selv et par dage i forvejen, og på selve dagen haft et par hjælpere i køkkenet til at anrette og servere. Det har for det meste været buffet'er, men der er også forekommet et par portionsanretninger gennem årenes løb. Det var jo altså samtidig med, at hun skulle være værtinde, og hun har altid brugt et minimum af tid i køkkenet. Det gælder bare om at være rigtig godt forberedt, så kan det sagtens lade sig gøre.

Du skriver jo, at I gerne vil have en lidt anderledes salat, så jeg vil da lige, som en bonus, foreslå et af min mors store hits. Det er godt nok en pastasalat, men hvis man vil, kan man jo minimere mængden af pasta. Det er i hvert fald en rigtig lækker, let og superenkel sommerret. Den kommer her:

Siciliansk pastasalat

Spaghetti (virker bedst med alm. tørret, men frisk kan også anvendes)

Basilikum pesto

cherrytomater el. soltørrede tomater

Babyleaves el. rucola

evt. parmesan

Kog spaghetti'en al dente, "forskræk" den under koldt vand og køl helt af.

Bland med rigelige mængder pesto, halverede cherrytomater og babyleaves. Anret i skål, skær ultratynde skiver parmesanost og fordel kunstfærdigt ud over salaten.

Da-daaa! Så let er det. Og det bedste er, at den er supergod dagen efter, så den er perfekt til at lave i forvejen. For optimalt resultat forberedes tomater og salat for sig og tilsættes først ved anretningen. Prøv den derhjemme til grillmaden!

Good luck :)

0

Del dette indlæg

Jeg tænker også: planlægning og forberedelse må være vejen frem.

Vi laver ikke selv noget af maden til brylluppet, men prøvede det i forbindelse med min kandidat-fest - og det gik faktisk rigtig fint. Det meste forberedte vi dagen inden, så det var klar til servering på dagen. Temaet var italiensk og vi var 50 pers. Til forret havde vi købt fade med lækkert nyskåret parma-skinke og diverse italienske pølser (anrettet og klar til servering ved Supermarco i KBH (italiensk købmand)), dertil servede vi lækkert brød og diverse tilbehør (pesto, oliven, artiskok mv.). Til hovedret havde vi dagen inde forberedt alle ingredienserne til diverse salater - grøn salat, tomatsalat, bønnesalat og kartoffel/jordbær/balsamico-salat, og så havde vi bestilt en slagter, der grillede to hele lam. Til dessert havde min mor lavet tiramisu (som har godt af at blive lavet dagen inden) og der blevet serveret forskellige italienske oste med tilbehør (også købt ved Supermarco). Det var super lækkert og gæsterne nød det.

Især pengene til slagteren var godt givet ud; han ordnede simpelthen det hele - stillede op, grillede kødet, skar det ud og gjorde rent efter dig selv:-)

0

Del dette indlæg

Uh fik vist ikke helt formuleret mig godt nok. Manden skal bestemt ikke stå i køkkenet på dagen. Han får :sm: hvis han går derud!!!!

Det var netop også det vi er ude i, at alt skulle kunne forberedes torsdag/fredag også det bare er klar til at blive lagt sammen, eller sat frem når tjenerne kommer. Leger også med tanken om evt. at få en kok/slagter ind over som kan stå for selve kødet...

Men rart med alle de tips, og mange tak for opskriften, og de gode bud på tapas. Havde ikke lige overvejet vi slf. "bare" kunne købe ting på glas. Vi er ude i H2B vil lave dadler med bacon som er stegt. Syns måske det er lidt svært, når nogle af tingene skal være varme når de serveres. Men vi må vist bare prøve os frem, og finde ud af hvad der kan laves dagen før, og som evt. bare skal varmes op på dagen...

Ang. pastasalaten, tak for den, den skal da lige afprøves... :BKSTREET:

Nu så jeg der var en der havde prøvet at lave en jordbær salat, hvordan gik det med at lave den i forvejen? Vi kunne godt tænke os en salat af avocado og jordbær, og er så meget i tvivl om hvorvidt den kan forberedes dagen før. Der skal nemlig bruges en del... Nogle erfaringer?

Tak for tankerne igen... Er vist blevet lidt mere rolig omkring det nu, med den rette planlægning og antal af hjælpere, så burde det vist godt kunne gå. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

hvis han ikke skal stå i køkkenet på dagen (som jeg først troede :rolleyes: ) så synes jeg det er helt ok. har selv tænkt mig at lave bryllupskagen og den fungerer som dessert, så jeg laver også selv noget af menuen kan man sige!

0

Del dette indlæg

Leger også med ideen om selv at lave bryllupskagen. Men det er ikke helt bestemt endnu, netop pga. vi også selv skal lave maden... Det må vi se. Ellers bestiller vi overflødighedshorn istedet. Kan vi få billigt gennem en vi kender.

0

Del dette indlæg

Jeg læste det heller ikke sådan at han skulle stå i køkkenet på dagen. Det ville næsten være synd. Spørgsmålet er om to personer er nok under middagen. Jeg har set det fungere mange gange men der er maden typisk kommet udefra og spørgsmålet er også om der er egentlig industriopvaskemaskine m.v. som der er i de fleste forsamlingshuse. Jeg kan godt se at der også er to i køkkenet men de vil vel typisk være beskæftiget med madanretning m.v. Når det så er sagt så er folk/gæsterne generelt gode til at hjælpe til. Spørgsmålet er bare om du og din kommende vil kunne abstrahere fra det og slappe af.

0

Del dette indlæg

Den spejderhytte vi har lejet er et rigtig industrikøkken, med 2 store ovne, kæmpe komfur, industriopvasker og automatisk katoffelskræller. Det er klart det også påvirker det.

Altså alt i alt er der 4 i kækkenet under middagen, som skal anrette og serverer. Vi regner dog med der bliver en længere pause mellem hovedret og dessert hvor folk går ud, og der kan blive ryddet af og anrettes dessert og sættes på plads.

Men vi har også snakket om at få fat i en slagter/kok til at hjælpe under middagen, med at skære kød ud, men også med anretningen i køkkene. Jeg er nemlig også i tvivl om der er nok hjælp i køkkenet under middagen.

Har snakket med H2B idag, og vi er blevet enige om at alt maden skal kunne laves i forvejen, således det eneste der skal ordnes på dagen, er frugt og kødet. Ellers skal der bare anrettes/samles salater og tages af/fyldes op.

Det skal nok lige siges, at drikkevarer bliver sat på et bord, og folk selv skal hente ned til deres borde, så det ikke er tjenernes ansvar.

Lyder det helt hen i vejret, eller tror i det kan lade sig gøre?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes jeres plan lyder rigtig god.

Vi har en plan der er nærmest magen til jeres. Her hos os er det min sviger mor og sviger-moster (ikke sviger-monster :tunge: )der er gudinder i køkkenet og det har betydet meget for dem at vi skulle have alverdens gode særlige salater - netop heller ikke iceberg-udgaven :biggrin:

Vi mødes om fredagen på feststedet og her bliver stort set alt mad lavet - eller "skåret klar". På selve dagen kommer der er "dame" og lægger salaterne sammen, steger kødet , laver velkomstdrinks og portionsanretter forretten,. Hun får et par piger til køkkenhjælp, som rydder af og vasker op.

Forinden er forskelligt brød bagt og frosset, små kødretter stegt og frosset, noget særlig vegetar-tærte lavet og frosset osv osv.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer