AnnikaA

Dresscode

18 posts in this topic

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg skal skrive under dresscode i vores invitation. Vi vil rigtig gerne have en dresscode - at folk kommer i deres fineste tøj. For de fleste af vores gæster er det jakkesæt for mændene og galla-/aftenkjole for kvinderne (kort eller lang). Men jeg har nogle veninder, som ikke ejer en kjole og aldrig ville hoppe i én. Desuden synes jeg ikke, at folk skal ud og bruge en masse penge på tøj, hvis de ikke har råd. Dog ønsker jeg heller ikke folk kommer i "pænt hverdagstøj" - hvilket jeg har set større og større tendens til til de sidste brylluppet, jeg har været til/hørt om :td:

Så piger - har I en god idé til en formulering, som ikke er en sidelang redegørelse -HAHA-

1

Annonce ♥

Vi har skrevet:

Påklædning: absolut påkrævet! Gerne festlig!

Men det betyder så ikke særligt meget for os, hvad folk har på. Galla ville i al fald være helt ved siden af til vores uformelle (kærligheds)fest med grillbuffet :D

0

Vi har skrevet

Dresscode

Festtøj: Bruden er i hvidt, gommen er i jakkesæt.

Så ved folk jo hvad standarden er :) Og festtøj varierer jo meget fra person til person. Dog har vi været til 2 sølvbryllupper denne sommer og der kan vi se at folk godt selv ved hvad man tropper op i. :)

0

Vi har skrevet:

Dresscode: Vi håber i kommer i noget i føler jer tilpas og festklare i

:)

Gommen bærer jakkesæt og bruden bærer hvidt..

Galla ville egentlig passe fint til vores Winter Wonderland bryllup, men jeg vil ikke kræve af folk at de kommer i galla hvis ikke de føler sig tilpas i det (Eller har råd til en gallakjole) Så derfor har vi valgt denne lidt "uformelle" løsning, da det betyder mest for os at folk har det godt i det de har på! :)

0

Annonce ♥

Vi har skrevet:

Påklædning: absolut påkrævet! Gerne festlig!

Men det betyder så ikke særligt meget for os, hvad folk har på. Galla ville i al fald være helt ved siden af til vores uformelle (kærligheds)fest med grillbuffet :D

undskyld det ikke har noget med emnet at gøre, men hvor får i grillbuffet fra ?

mvh. Trine

0

Jeg synes stadig det fedeste jeg har læst herinde (og sorry, min mimre-hukommelse kan ikke huske hvem det er fra) er "DRESS TO IMPRESS" :balloon: Det synes jeg slet og ret er genialt :lol:

0

God tråd :biggrin:

Vi er også meget i tvivl, eller rettere, jeg er, for kæresten ved jo godt hvad vi skal have på, så han er lidt ligeglad med om det er festligt, galla eller halvformelt..

Til min brors bryllup havde de skrevet at det var galla, hvilket gav et ramaskrig hos nogle, da de så mente at de ikke kunne komme til brylluppet, fordi de ikke ville ud og købe en dyr kjole/jakkesæt, hvilket jo heller ikke var meningen.. :blink:

Det er jo ikke fordi vi vil ha' at folk skal ud og bruge tonsvis af penge på nyt tøj, men er også lidt nervøs for at folk har en meget forskellig opfattelse af hvad festligt tøj er.. :rolleyes:

0

Vi har skrevet: "pænt tøj til anledningen - men der skal kunne danses i det".

0

Annonce ♥

Jeg synes stadig det fedeste jeg har læst herinde (og sorry, min mimre-hukommelse kan ikke huske hvem det er fra) er "DRESS TO IMPRESS" :balloon: Det synes jeg slet og ret er genialt :lol:

kan heller ikke helt huske hvem der "startede det" det, men vi har også skrevet det - Dress to impress.. i vores invitationer, men så har vi skrevet lidt mere detaljeret på vores hjemmeside, men det er udelukkende til vores gæster, fordi der er mange som spørger til det :)

0

Dog har vi været til 2 sølvbryllupper denne sommer og der kan vi se at folk godt selv ved hvad man tropper op i. :)

Det gælder også bryllupsfesterne generelt - Folk klæder sig generelt pænt men man oplever af og til nogle af de unge studerende komme i cowboybukser, hvide tennissko og løsthængende skjorte - Vi taler måske om 1-3 personer ud af eks. 50 - de gange det ses. For dem er det formentlig ganske naturligt og spørgsmålet er hvor meget det vil nytte at stille en dresscode op der som formentlig vil udløse ramaskrig.

0

Tak for alle jeres svar :thumbsupsmileyanim: Dem jeg har set klæde sig upassende til et bryllup har både været på min alder (sidst i 20'erne) samt mine forældres generation - de har haft det på, som jeg vil kalde helt almindelig hverdagstøj, og det synes jeg er lidt ærgerligt.

Så er meget enig med Kashmir - det er jo ikke meningen, at folk skal ud og bruge en masse penge på tøj. Men jeg synes godt, man kan gøre en hel del mere ud af sig selv og sin påklædning end hvis man skal til fx. 25-års fødselsdag.

Me ja, dress to impress er ret god! Tænker dog den ældste generation ikke helt forstå hvad det betyder :wink:

0

Jeg har tænkt lidt over - hvorfor man egentlig går op i hvad ens gæster har på? :rolleyes:

Er det vigtigt om folk har galla kjole eller cowboybukser på? Er det fordi man ikke vil have gæster på billederne der har skovmandsskjorte på? Er det fordi man er snobbet? Er det fordi man ikke kan holde ud at kigge på folk i "hverdagstøj" når man selv har brudekjole på?

Jeg har en eller anden drøm om hvordan mit bryllup skal være, at holde en fest hvor alle er smukke og i deres flotteste gallakjoler og jakkesæt - det her store eventyrbal nærmest......

Men....

Efter at have tænkt lidt over det (og mærket efter nede i maven) så VED jeg med mig selv at der er flere kvinder i min familie der bare ALDRIG har kjole på, som slet slet ikke er typen der hopper i en gallakjole, og som jeg ikke kunne drømme om at forlange skulle komme i noget de føler sig så utilpasse i at de måske ender med at få en rigtig træls aften..

Og så har jeg konkluderet - at så længe JEG ser ud som jeg har lyst, så kan jeg jo egentlig være ligeglad med hvad mine gæster gør! :)

Så derfor har vi skrevet som vi har, at folk skal komme i noget de føler sig tilpasse i.. Vil langt helere sidde til bords med glade og tilpasse mennesker iførst normalt tøj - end "udklædte" mennesker der ikke var dem selv og følte sig utilpas.. :)

Men - det er jo bare en mening, og sådan jeg har det.. :)

Jeg var iøvrigt til min brors bryllup hvor et par havde valgt at troppe op i, hvad jeg ville betegne som, MEGET afslappet tøj - hun: rød slidt jogging dragt - han: beskidte cowboybukser og meget udvasket Tshirt.. Og de var med til festen.. Men jeg tror det er de færreste der føler at den påklædning er passende til et bryllup.. :)

0

Annonce ♥

Jeg er enig med Shedevil her ..... jeg tror ikke så meget, at det handler om, at man er snobbet ..... jeg tror mere det handler om, at alle prøver at opnå eller stræbe efter "det perfekte" + det at man har brugt så mange penge på noget, som man ønsker blir det mest fantastiske ever. Man finder så ud af undervejs, at det er totalt umuligt og så begynder man at slække lidt på kravene, hehe :)

Jeg syns heller ikke at slidt joggingdragt og jeans + forvasket tshirt er i orden ..... men der er ikke noget at gøre ved det ..... jeg syns også, at folk skal komme i det, som de selv mener, er festtøjet/gallauniformen..... det er svært at presse noget ned over hovedet på folk og heller ikke noget, som jeg selv bryder mig om. Man kan bare HÅBE, at folk tænker sig om, inden de tar deres outfit på ....

0

Dog har vi været til 2 sølvbryllupper denne sommer og der kan vi se at folk godt selv ved hvad man tropper op i. :)

Det gælder også bryllupsfesterne generelt - Folk klæder sig generelt pænt men man oplever af og til nogle af de unge studerende komme i cowboybukser, hvide tennissko og løsthængende skjorte - Vi taler måske om 1-3 personer ud af eks. 50 - de gange det ses. For dem er det formentlig ganske naturligt og spørgsmålet er hvor meget det vil nytte at stille en dresscode op der som formentlig vil udløse ramaskrig.

Jeg vil sige det sådan at der til sølvbryllupsfesterne var en del unge og de havde alle sammen pæne bukser og skjorte på. Alle kvinder unge som gamle have knælang sommerkjole på. Men ja.. der ses da afstikkere ind i mellem. :)

0

Dem jeg har set klæde sig upassende til et bryllup har både været på min alder (sidst i 20'erne) samt mine forældres generation - de har haft det på, som jeg vil kalde helt almindelig hverdagstøj, og det synes jeg er lidt ærgerligt.

Det har jeg også set men der har festerne også været anlagt på en helt anden måde og der virkede det mere naturligt (i brudeparrets ånd). Men man skal jo også huske på at almindeligt hverdagstøj er et vidt begreb. For mig er jakkesæt hverdagstøj men det er det ikke for håndværkeren.

0

Helt enig med Shedevil. Jeg kunne ikk drømme om at bede mine gæster have noget bestemt tøj på. De skal have det rart og når de har det rart får alle en god dag/fest. Når jeg skal til fest og der i invitationen er dress kode på bliver jeg en smule provokeret, for hvorfor må jeg ikk være mig selv. Jeg ved at alle gør deres bedste for at give os en god dag, og fejre vores kærlighed, ligegyldigt hvilken slags tøj de har på, og det er det vigtigste for os.

0

Annonce ♥

Dem jeg har set klæde sig upassende til et bryllup har både været på min alder (sidst i 20'erne) samt mine forældres generation - de har haft det på, som jeg vil kalde helt almindelig hverdagstøj, og det synes jeg er lidt ærgerligt.

Det har jeg også set men der har festerne også været anlagt på en helt anden måde og der virkede det mere naturligt (i brudeparrets ånd). Men man skal jo også huske på at almindeligt hverdagstøj er et vidt begreb. For mig er jakkesæt hverdagstøj men det er det ikke for håndværkeren.

Ja, det er rigtigt. I min verden - og omgangskreds - er jakkesæt bestemt ikke hverdagstøj, men nu er mange af vores venner også håndværkere eller lignende ;-) Og det hele skal helt sikkert passe sammen - der er stor forskel på, om det er et bryllup i et forsamlingshus eller på et slot. Men det har sikkert også noget at gøre med, hvad man er vant til - og på sin vis opdraget til, tror jeg. Jeg ville føle mig lidt respektløs, hvis jeg kom i fx bukser til et fint bryllup, som parret har brugt mange måneder på at planlægge og spare op til - men igen, det er nok som man er.

Men rigtig rart at få lidt forskellige syn på sagen :-)

0

Jeg synes netop "dress to impress" giver folk mulighed for selv at fortolke; jeg tror nogle af vore venner kunne finde på at komme i fuldt vikinge-outfit hhv. motorcykel-heldragt :griner:- men hvis det er DET som er fedt for dem - og festligt ville det da være! Det som signalet i "dress to impress" er, er "gør dig lidt umage" og det synes jeg da er OK.

Mht. den ældre generation, der måske ikke forstår det engelske udtryk, så er det (efter min erfaring) alligevel ikke dem der kommer i joggeng-dragt - de ved sq godt hvad etiketten foreskriver ()()

0