ReginaA

Skal han holde en tale eller er det mig der er åndsvag

16 indlæg i dette emne

Hvis det var op til min kæreste ville han giftes på Rådhuset bare os 2 og tage så til bryllupsrejse fx. Paris Rom el. lign.

Vi er nu blevet enig om at vi bliver gift i Rådhus eller måske i Rådhushaven hvis det bliver godt vejret (det er aftalt med borgerrepræsentant)

Efterfølgende holder vi en fest som er uformel og kun til vores forældre, søskende og nærmeste venner i alt 33 mennesker med vores 2 børn.

Et par dage sidden spurgte jeg ham hvordan han havde det med det at han jo også skal holde tale. Han blev nærmest småirriteret og sagde at han ikke skal holde noget tale. Jeg blev selvfølgelig lidt ked af det og sagde at jeg ikke forventer at han holder en lang tale om mig men at jeg synes at han budte holde en lille tale hvor han takker familien og måske så også siger et par ord til mig. (jeg ved jo godt at jeg løj over for mig selv fordi selvfølgelig ønsker jeg at han holder en tale hvor han også siger hvor glad han er for mig)

Vi har været sammen 10 år og jeg kender ham godt og jeg ved at det vil være meget stressende og ubehagelig for ham at holde en tale for så mange mennekser. Og jeg ved også godt at han elsker mig

Jeg har tænkt meget over det og det ene øjeblik tænker jeg at det er i orden at han ikke vil holde en tale men så kan jeg mærke at det gøre mig ked af det. Han er meget stædig person. Vi holder en bryllupsfest fordi jeg ønsker det og det er han med på men kan jeg forlæge ham til at holde en tale for min skyld eller skal jeg i gang med at arbejde med mig selv og lade ham være?

God råd søges.

Tak :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Normalt holder gommen altid tale men jeg har da enkelte gange oplevet at gommen ikke holdt tale. Den ene gang hvor der ikke var nogen toastmaster betød det faktisk at flere gæster sad og brændte inde med deres taler fordi de jo ventede på gommen. Indtil en af gæsterne - efter vi havde drøftet det i en pause - direkte spurgte gommen. Nej han skulle ikke holde tale. Derefter kmo samtlige taler i en række da man på det tidspunkt havde fået klaret hovedretten.

Jeg tror ikke det er lige så normalt ved de bryllupsfester hvor det kun er de allernærmeste der samles ved en god "intim" middag men skal ikk kunne sige det. I den sammenhæng er 33 mennesker også mange.

Men hvorvidt det er i orden er der kun én der kan afgøre og det er dig selv. Det lyder umiddelbart som at du nok helst vil have at han siger ihvertfald et par ord. Du kunne overveje at tale med hans forældre og måske få dem til at spørge ham ind til det "helt af egen drift.

0

Del dette indlæg

Hvis I holder sådan et så intimt bryllup, kan man jo køre den afslappede stil og simpelthen frabede sig sange og taler. Så er man udover problemet med at folk evt. sidder og brænder inde med noget.

Jeg kan godt forstå du bliver ked af at han ikke vil holde tale - men det er da bedre at han er ærlig end at han bare gør det halvhjertet for at gøre dig glad. Nu har han foreløbig sagt ja til overhovedet at holde noget - og så tror jeg du skal være rigtig glad for det, og så skal I sammen finde en fælles forståelse af hvilken dag I ønsker jer. For det lyder ikke helt som om I har de samme forestillinger om dagen, stemningen og forløbet.?

0

Del dette indlæg

Jeg har netop haft den samme samtale med min kæreste her til aften!

Forskellen er at han overhovedet ikke har noget imod at tale for en masse mennesker, men han kommer fra en anden kultur og synes at det er noget mærkeligt noget, at han skal holde en tale. Jeg har jo heller ikke lyst til at tvinge ham, hvis han virkelig ikke vil, men jeg bliver også rigtig ked af, at han ikke kan forstå meningen med det.

"Hvorfor skal jeg fortælle dem allesammen hvorfor jeg elsker dig, er det ikke bare dig der skal vide det?" spørger han.

Jo, det er det vel, men det betyder noget, at ens familie osv hører det, men det ved jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare. Jeg sidder også her og overvejer om jeg skal sige

"Jamen, det SKAL du, basta!"

Vil jeg blive gladere af at have tvunget ham til at holde en tale, eller vil jeg mon ikke have det bedst med at lade det være op til ham selv?

Jeg kan ikke lade være med (og det er ikke særlig sødt) at tænke, at når jeg jo både holder en tale og synger en sang til ham, og så må han da sidde og få rigtig dårlig samvittighed, hvis han ikke engang kan holde for mig en tale på 5 linjer!

"Tak svigerfar, tak svigermor, tak til gæsterne fordi i kom, jeg elsker dig min skat fordi du er dig! - SKÅL!"

- hvor svært kan det være???

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der kommer bare aldrig rigtig noget godt ud af tvang, når det kommer til bryllupper... og der er jo i sidste ende heller ingen af jer der bliver rørt til tåre i jeres nygifte hjerter, når jeres mænd stiller sig op og holder en anstrengt tale fordi de skal?

Herhjemme er det mig der holder talerne, hvilket måske er mærkeligt eftersom min mand snildt kan på job, der er han en præsentations stjerne...

Men, en tale fik jeg.. eller noget i den stil. Da vi vågnede op sammen på hotellet i New York, om morgenen på dagen da vi skulle giftes holdt han en lille tale for mig. Meget romantisk og intimt. Vores bryllupsfejring for venner og familie da vi kom hjem, var meget uformel og der var ikke lagt op til taler hverken fra os eller andre. Jeg bød velkommen, men ikke nogen tale til min mand. Min mor var den eneste der ikke kunne lade være med at holde tale, men det undre jo ingen...

Lyt til jeres mænd, istedet for jeres forventninger.

0

Del dette indlæg

Jeg synes ikke du kan tvinge ham, hvis man ikke vil holde tale og synes det er unødvendigt, er der da ikke noget ved det.. du kan forklare ham hvorfor du synes han bør, men hvis han ikke synes det, så skal han ikke... jeg gad ikke have en tale han ikke havde lyst til at holde - men dermed ikke sagt at jeg ikke kan forstå det er skuffende :)

0

Del dette indlæg

Min H2B har det ikke godt med at skulle holde tale, og det har gået ham rigitg meget på og været det han har brugt mest tid på at tænke voer. Hvor jeg har sagt til ham at han ikke skal føle sig tvunget på nogen måder. Jeg vil bare gerne vide inden, om han holder en el. ej så jeg kan holde min tale som den første ogs¨å gæsterne ikke sidder og brænder inde m sange og taler.

Abosolut ingen tvang! Men derfor skader det ikke at give sin mening til udtryg ;)

0

Del dette indlæg

Min mand holder ikke nogen tale, det er han for stille til , han kan ikke sige det foran familien , jeg ved det , har ikke sprugt ham. Men det kan jo være han tager r.... på igen ,som da han friede til mig. Jeg ved ikke om jeg vil sige nogle ord til ham , han ved jeg elsker ham overalt på jorden, men det kan da godt være....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Herhjemme er det mig der holder talerne, hvilket måske er mærkeligt eftersom min mand snildt kan på job, der er han en præsentations stjerne...

Jeg ved ikke om det er mærkeligt. Jeg har det på præcist samme måde. Jeg underviser meget i større forsamlinger, forelægger dagligt sager i Skatterådet, Landsskatteretten mv., laver en del foredragsvirksomhed og er vant til at bruge mikrofon og stille mig op overfor større forsamlinger via Diskobil og har også lavet/laver nogle egentlige konferencierjobs, Men jeg gruer alligevel for den dag hvor jeg skal holde tale ved mine børns konfirmationer (hvis de vil konfirmeres). Så meget at det er noget jeg tænker over i dag selvom der er lang tid til. Fordi det bare ikke er mig at stå og holde personlige følelsesladede taler for nogle jeg er så tæt på ligesom jeg ikke er typen der går rundt og siger "jeg elsker dig" hele tiden. Jeg viser det på anden måde (sikkert ikke nok). Netop derfor vil det også virke ekstra stærkt når jeg så gør det, men igen vil det nok være noget med en masse humor og gigs (det er jo sådan de kender mig).

Jamina. Din mand kommer fra en anden kultur hvor det måske ikke er almindeligt at han holder tale, og hvor en stor del af gæsterne måske heller ikke vil forvente det. Nu er det så ikke gæsterne men dig det handler om.

0

Del dette indlæg

Her har h2b fået "lov" at lade være.. Han kan bare ikke. Han får sagt 5 ord og så tuder han.. Og jeg forstår udemærket hvordan han har det.. Så der er ingen af os der siger noget.. Syntes det ville være synd at tvinge ham til noget..

0

Del dette indlæg

Tak for alle jeres indlæg, det har givet noget eftertanke.

Du har Diskobil ret i jeg helst ville have at han siger et par ord men jeg ved jo også godt hvor svært det er for ham. Han er en mand som ikke siger særlig meget men viser sin kærlighed på anden måde. Om der var kun mig, 30 eller 100 mennesker, ville ikke gøre nogen forskelle. Han har svært ved at sætte ord på sine følelser.

Vi er enig om at vi ikke vil frabede taler og sange. Jeg kommer selv fra Estland og der er nogle andre traditioner og vil gerne have et bryllup med blandede traditioner.

Jeg overvejer selv at holde en tale og hvis det ikke bliver til noget, må vi melde ud fra starten at alle er velkommen til at holde en tale når de har lyst uden at de skal vente på gommens tale. I Estland holder man ikke taler, så der vil ikke være flere end måske 3 taler.

Han nævnte egentlig også at han nok skal sørge for at sige tak til alle. Så det kan jo godt være at han "bare" siger tak mor tak svigeforældre og tak skat og skål! :wink:

0

Del dette indlæg

Det er meget sjovt med disse internationale bryllupsfester fordi det gøres så forskelligt - Var ovre på Fyn til et dansk-engelsk bryllup her sidste år og englænderne kender slet ikke begrebet talerrækkefølge m.v. De rejser sig bare op og taler når de har lyst :) Og hos andre nationaliteter bruger man som du selv er inde på slet ikke taler (har så ingen erfaringer med Estland).

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Først og fremmest tillykke med at I skal giftes :cheerleader3:

Der er rigtig mange måde at holde bryllup på og jeg synes det vigtigst er at man finder en måde hvorpå man har sig selv som par med. Det lyder til at I begge er gået lidt på kompromis for at kunn få ha I ønsker, hvilket er rigtig godtt. Tænker og at din kommende mand skal kunne nyde dagen og ikke føler sig presset eller i trykket semning fordi han senere på dagen/aftenen skal sige et par ord. Der er mange måder at gøre det på, måske har han arrangeret nogen til at komme og synge for dig, eller oget andet der ikke lægger fokus på ham. Det kan også være han ønker at holde en tale for dig, ellr ord når det bareg.Ka også være han bare ønsker at være stille. Og det ynes jeg hlovodt at du ønsker han skal vise sin kærlighed til ig gennem en tale, men som du siger, I kender du ved at hn ikke bryder sig om sådanne ting... Jeg synes du skal ta det som det kommer og se hva han har/ikke har fundet på.

Jeg ved personligt ikke om min mand har tænkt sig at holde tale, umiddelbart tror jeg ikke. Hans første tale, holdt ham og jeg sammen til hans ældste søn da han blev konfirmeret, ellers har han ikke gjort sådan noget før. Så ville blive overrasket (glædeligt) hvis han gjorde det. Men ved at bare det at han har friet og gerne vil giftes - det er jo udtryk for at han elsker mig og det er nok :rolleyes::heart:

0

Del dette indlæg

Min H2B bryder sig ikke om at holde tale (faktisk har han aldrig gjort det :wink: ), og han ville bestemt ikke føle sig godt tilpas med at skulle holde en tale til brylluppet, så det vil jeg på ingen måde "forlange" eller give udtryk for at jeg forventer af ham.

Jeg har intet imod at holde tale, og ville have det rigtig fint med at holde en tale, men jeg vælger ikke at gøre det, fordi jeg tror at han måske ville føle sig utilpas med ikke at "gøre gengæld" - og så vigtigt er det slet ikke for mig, vi kan fint for mig udtrykke vores kærlighedserklæringer "in private" på et andet tidspunkt :)

For at der ikke er nogen der skal "brænde inde" med taler, fordi de venter på "gommens tale", tror jeg at jeg foreslår at vi sammen holder en lille fælles velkomst tale, måske med resultatet af en lille sjov quiz om os, som gæsterne har svaret på, mens vi var til fotograf, og herefter kan vi jo så sige; at der fra nu af er "fri talerække". Det vil faktisk osse passe perfekt med den uformelle stil vi ønsker for vores fest. :)

Der er heller ikke den store tradition for taler i vores familier, så jeg tror ikke at der kommer ret mange taler, nok nærmere nogen sange og måske et sjovt indslag fra vennerne.

- Jeg kan godt sætte mig ind i at du gerne vil have at din mand skal holde en tale, men jeg synes ikke at du skal presse ham ud i det hvis han ikke har det godt med det, for nogen falder det bare ikke naturligt at holde tale og udtrykke sine følelser i offentlighed, og netop i dette tilfælde er der jo store følelser på spil! :wink:

Måske I sammen kan finde på et alternativ; en fælles tale, gerne humorisk, eller måske en sangerinde der synger "jeres sang" - det kunne altså virkelig være romantisk :a1221:

Redigeret af Luciabruden
0

Del dette indlæg

Jeg holder ikke tale og regner heller ikke med at min mand gør det. Faktisk må jeg indrømme at da han begyndte at snakke om at han ville holde tale, lå jeg søvnløs flere nætter. Det er alt for følelsesladet for mig og jeg er sikker på følelser i forvejen sidder udenpå tøjet den dag. Efterhånden er jeg dog begyndt at tage det lidt mere roligt og har sagt at han holder tale, hvis han har lyst, så må jeg jo få fat i en masse kleenex.

0

Del dette indlæg

Jeg synes ikke man skal tvinge ham til det, men man kan jo godt sige at man håber på en tale, sang eller lign.

Jeg ved at min kæreste vil sige noget.. Han har holdt tale for mig før, så jeg er stensikker på han også gør til brylluppet. Til min 18'års rejste han sig pludselig op og fortalte hele familien hvor højt han elskede mig + kom med et par ord til min mor.

Jeg derimod flæber bare jeg rejser mig. Men uanset hvor meget jeg tuder så skal jeg sku holde en tale for manden. jeg er bruden, jeg er prinsessen og det er nok noget nær eneste gang hvor man kan tillade sig og holde en tale imens man flæber.. :) Om det så bliver "Hej min skat vræææææææl" må tiden vise :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer