frk.ba

Debat om gaver =)

34 indlæg i dette emne

Der er noget jeg har gået og tænkt lidt over.. (og jeg træder garanteret nogle over tæerne :tunge: )

Men, er jeg den eneste der synes gavekoordinator, ønskelister i butikker hvor man registrerer osv, er en lille smule uhøfligt??

Ja, det er praktisk.. Men, er det ikke en lille smule forlange agtigt?? - Kom til vores bryllup - tag en gave med, men vi vil absolut ikke bruge vores tid på at bytte to ens -

Jeg synes nogengange folk brokker sig over at have fået noget der ikke stod på listen?

Armen, Undskyld mig.. Jeg synes ærlig talt det virker en smule forkælet?

Er det ok at være krævende når man holder stor bryllupsfest? :shooter:

:shooter: Det her er bare et debatoplæg, af ren nysgerrighed :tunge:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg opfatter det bare som et praktisk hensyn. Altså, som giver synes jeg da også at det er federe at give folk noget som de har brug for, end at se 4 af de ting jeg har købt, blive pakket op inden de er nået til min gave.

Vi har skrevet en gavekoordinator på, men jeg ved ikke om folk bruger ham.

0

Del dette indlæg

Jeg er meget enig med dig frk.ba. Jeg har tænkt mig at skrive nogle få ønsker på invitationen/bryllupshjemmesiden, men selv det føler jeg er grænseoverskridende. Jeg vil da være beæret ovet at nogen overhovedet har lyst til at give os noget og hvis man får nogen som man måske ikke lige står og skal bruge, så er det vel ikke verdens undergang.

0

Del dette indlæg

Vi har også gavekoordinator af praktiske hensyn.

ikke fordi vi ikke vil bruge tid på at bytte gaver, men synes da selv det er ufedt at bruge tid på at finde en gave som bare skal byttes.

vi har lavet en ønskeliste og så må folk jo selv om de vil bruge gavekoordinatoren eller ej.

Har før hørt folk mene at det er uhøfligt at sende ønskeliste med, da det jo ikke er for gaverne man holder fest.

jeg ved bare at vi ville få en million forespørgsler på en ønskeliste.

Jeg har intet imod at folk selv bruger hovedet og kommer med noget som ikke står på ønskelisten. Det kan jo være man ikke lige har tænkt på at det manglede man. Men min bryllupsdag er nok en af de gange jeg helst ikke vil sætte facaden med "neeej en fin gave (som vi ikke har ønsket os, og som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til)". Alle kender situationen, om det er en grim hjemmestrikket sweater eller noget andet man engang har fået som ikke lige var ens stil. "Den ubrugelige gave"

Men er det noget jeg ikke vidste jeg ønskede mig kan jeg da blive utrolig glad! Fik bl.a. en bio-pejs/lampe af min mor i fødselsdags gave fordi hun vidste vi ønskede os steltons i bryllupsgave. Det var ikke noget der stod på min liste, og det var ikke en med så flot design som steltons, men jeg er glad for den nu.

Jeg ser hellere at folk kommer til brylluppet, end melder fra fordi de ikke har råd til en gave (ja vi har studerende på SU i vennekredsen)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det går helt amok med alle de indlæg i dag :biggrin:

Vi har valgt ikke at have gavekoordinator og ikke have ønskelister i f.eks. Imerco eller Inspiration eller hvor man ellers kan få lavet sådan en. Af den simple grund, at vi gerne vil have, at folk køber det til os, som de synes vi har behov for/passer til os/lige er os osv. Jeg vil ikke tænke dårligt om det par, der evt. sendte en sådan invitation ud til os. Men jeg vil føle, at min kreative frihed var blevet indskrænket :biggrin:

Jeg synes selv, at personlige gaver er meget sjovere, end at få 12 tallerkener, der matcher. Men derfor betyder det ikke, at jeg synes andres holdninger er forkert, vil jeg godt lige påpege. Det vil bare være forkert for mig! Vi laver dog en ønskeliste og smider den på vores hjemmeside. Mange af tingene vil vi dog ikke udspecificere helt vildt. F.eks. ønsker vi os en stempelkaffekande, men hvilket mærke gæsterne evt. køber, er helt op til dem og deres pengepung :) Hvis vi så ender med 10 stempelkander, er der en stor sandsynlighed for, at det ikke er alle, der er ens, og så kan vi udvælge den, vi aller helst vil have :biggrin:

0

Del dette indlæg

Uh jeg troede jeg var den eneste som gik med den tanke -HAHA-

Personligt bryder jeg mig ikke om gavekoordinatere, fordi jeg som gæst ikke har haft lysten til at ringe til en vildt fremmed og fortælle hvad jeg havde tænkt mig at give i gave. Vi har ingen gavekoordinator, vi har ingen ønskeliste i en butik, vi har en helt almindelig ønskeseddel (dog på en internetside) som folk kan gå ind og kigge på og hvis de ikke kan finde den, så kan vi sende en. For mig virker en gavekoordinator upersonligt. Når gæsterne har brugt tiden på at finde en gave til mig, så kan jeg også finde tiden til at bytte det. :biggrin:

JEg kan sagtens følge tankegangen i at undgå at give blender nr 17, men jeg vil som gæst da også hellere have et parret bytter det til noget, som så kan bruges i stedet for. JEg tror også at jeg er lidt gammeldags, at før i tiden var det ikke nødvendigt, så det er heller ikke nødvendigt til mit bryllup :)

Redigeret af Conni
0

Del dette indlæg

Jeg synes som udgangspunkt ikke det er uhøfligt at sende ønskesedler ud.. Fordi jeg tror ikke på der findes et eneste menneske der ville få en indbydelse til bryllup og så tænke: "Nå - jamen jeg gider ikke tage en gave med"... Ønskesedler er - i min verden - ment som en "guideline"... Det her ønsker vi os - hvis i selv mener der er andet i hellere kunne tænke jer at give - så står det jer frit for.. :) Det er sådan jeg tolker en ønskeseddel...

Men nu er jeg naturligvis nok også "farvet" af at det netop er sådan vi selv har valgt at gøre det.. Vi har registreret os i Inspiration - bippet en masse ting som vi ønske os fordi det er nogle ting vi ved vi ikke selv ville få mulighed for at købe samlet selv - bestik, service & glas - og så har vi skrevet i vores indbydelse at vi har lavet en liste i Inspiration, og at vi udover det ønsker os penge til en snarlig flytning - men at folk også er MEGET velkomne til at "tænke kreativt" :)

Min veninde har fra start sagt: "I får ikke noget der står på jeres ønskeliste" - fint! :lol: Det er jo ikke sådan at vi ikke kan bruge - eller gerne vil have - ting der ikke står der på - men jeg synes nu personligt det er rarest at give en gave væk som jeg VED folk ønske sig - end skulle død og pine finde på noget som jeg så ikke er sikker på "falder i god jord"..

Men der er også forskel på hvem man giver gaver til - et bryllup ved en fjern fætter eller lign. - som man ikke har det store kendskab til smag og hverdag - er det "nemmest" (synes jeg) at give noget fra listen - mens det måske er noget nemmere at finde på noget personligt og "uventet" til en kær veninde eller ens søster..

Og så ved jeg heller ikke helt om jeg kan følge den der med at det er "forkælet" at have en gavekoordinator eller en liste hos en butik - så man "slipper for" at bytte gaver.. Hvorfor bruge tid og energi på at købe en gave som der skal byttes? Så vil jeg da hellere, som gæst, vide at jeg er den eneste der kommer med en blender - og den skal ikke byttes fordi det er den rigtige model og farve.. :)

0

Del dette indlæg

Vi har en gavekoordinator. Primært fordi vi selv har syntes at det var rart og praktisk, når vi har været til bryllupper de seneste par år. Derudover har vi ikke lavet en hjemmeside, og jeg vil ikke bryde mig om at sende en ønskeseddel med ud med invitationerne. Vi har inviteret 90 gæster, og jeg vil egentlig selv gerne slippe for at skulle svare på mails og opkald omkring ønsker, da der er en masse andet at lave op til brylluppet. Derudover rejser vi på bryllupsrejse 2 dage efter brylluppet, så vi har ikke tid til at bytte gaver, hvilket vore gavekoordinator også tager sig af (hvis hun så gør sit arbejde ordentligt, mindsker det også hendes egen arbejdsbyrde efterfølgende, hi hi). Det står folk frit for om de vil bruge vores gavekoordinator, eller selv finde på noget. Det er ikke gaverne der er det vigtige på vores bryllupsdag.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan godt følge bekymringerne, dem har vi også vendt, men det er bare så simpelt, at hver gang folk holder store fester, så bliver de jo kimet ned for at komme med ønskelister alligevel, så man kan ligeså godt gøre det let for alle fra start af.

Vi har skrevet i indbydelse at man kan få vores ønskeseddel ved at henvende sig på mail.

Jeg synes det er rigtig fint at have en gavekoordianator ved de store fester, det er en fordel til alle... det er vel ingen hemmelighed at man giver gaver til et bryllup, og bare fordi man laver en ønskeseddel, behøver folk jo ikke komme med en gave alligevel..

Jeg håber da bestemt også at vi får nogle rigtigt personlige gaver som vi ikke har ønsket os :) (især hvis der er byttemærke på)

Vi har en mini-gavekoordinator - vi bad ikke selv om det, men min søster ringede og spurgte om hun skulle være det, efter vi havde sendt ønskesedler ud til det første - så kan da næsten regne ud at der allerede var nogle der havde talt om at købe det samme :tunge:

0

Del dette indlæg

Jeg ved, at nogle sætter stor pris på at få ønskesedler og mulighed for at snakke med en, der gerne vil koordinere. Samtidig er jeg opdraget til at synes, at det er lidt pudsigt at sende ønskeseddel ud samtidig med en invitation. Selvom vi jo godt ved, at folk køber en gave, så kan det godt virke lidt krævende. Vores kompromis er blevet, at gaver ikke er nævnt på nogen måde i invitationen. Til gengæld henviser vi til en hjemmeside med diverse praktisk info. Her kommer der på en af undersiderne til at stå, at min mor godt vil koordinere samt være et link til en ønskeseddel. Så kan jeg henvise til hjemmesiden, hvis folk spørger...

0

Del dette indlæg

Jeg kan sagtens følge tankerne omkring gavekoordinator/ønskeliste osv...

Dog har vi valgt begge dele :)

Vores mødre står for koordinering af gaver... min mor på den danske side og svigermor på den engelske side! Og så håber vi at de kan få det koordineret mellem dem med en sms eller andet når der er blevet købt noget! :)

Vi har også valgt at ville lave en liste i inspiration til dagens anledning... det har vi af den grund at vi ønske os stel/glas osv som vi gerne vil samle på! Og det er da lidt "op af bakke" at få 2 tallerkener af hver slags på vores bryllupsdag og så skulle ud og bytte det hele igen... :)

Det er ikke så meget fordi vi har noget imod at skulle bytte gaver! Jeg vil bare stå med en ærgelig følelse bagefter hvis vi skulle stresse ud og bytte 75 % af det vi har fået! Vil hellere bare kunne nyde at pakke op og tænke ej hvor dejligt! Frem for at tænke nå! endnu en til bytte bunken :P

Så vi håber at en blandning af gave koordinator og ønskeliste vil hjælpe både os og vores gæster!

Vi har dog også en del af listen, som står på overraskelser, oplevelser, forkælelse og penge til oplevelser på vores bryllupsrejse :)

På den måde syntes vi at der er plads til alle.. både de nære venner og familie, der liiiiige ved hvad det er vi skal have!

Men der er også plads til onkler, tanter osv som ikke har set os i 10 år og ikke aner hvordan vi bor :D

Ydermere ønsker vi os både ting til 50 kr og ting til 5000.... så der er noget for enhver :) Og vi bliver lige glade for det hele da det jo er noget vi har ønsket os :)

Vi rejser på bryllupsrejse 3 dage efter bryllupet! SÅ vi vil gerne kunne nyde en dag eller to som nygifte uden at stresse byen rundt med gaver der skal byttes :)

Dog skal det siges at vi ikke har sendt ønskelisten med ud i indbydelserne.. men at den er på vores hjemmeside! Og vi ved allerede nu at min søster (som ikke har ret mange penge) har købt vores gave i genbrug! Så den glæder vi os enormt meget til... hehe...

Jeg syntes ikke at det er krævende eller selvisk at ønske sig specifikke ting!? Er det ikke meget normalt at ønske sig gaver til sit bryllup?!... Personligt vil jeg hellere gå ind i en butik og købe noget jeg ved parret ønsker sig fremfor at stikke dem en flad konvolut med 500 kr :)

0

Del dette indlæg

Jeg er klart for ønskeseddel osv. Både som giver og modtager, jeg er så lidt kreativ og har rigtig svært ved at være original, og så synes jeg det får den modsatte effekt :( derudover så kan jeg godt lide at jeg ved at jeg fx har fået den kande af den person, og det synes jeg går fløjten når man begynder at bytte :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes ikke det er krævende eller egoistisk at regne med gaver til ens fødselsdag/bryllup el.lign, det er da bare sådan i dag, at man får gaver. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet (så kan man diskutere, om det er rigtigt eller forkert :) )

Jeg synes en ønskeseddel er praktisk, fremfor at man skal spørge efter ønsker eller man som vært skal fortælle/gentage sig selv 80 gange -HAHA-

Synes dog det er vigtigt, at man vælger ønsker i forskellige prisklasser ;)

Redigeret af Daniels brud
0

Del dette indlæg

Synes dog det er vigtigt, at man vælger ønsker i forskellige prisklasser ;)

HELT enig.... :) Har engang fået en ønskeseddel til et bryllup (hvor jeg ikke var inviteret med til selve festen - kun til globryllup, men havde selv bedt om en ønskeseddel) og der var måske 20 ting på - og ikke én der kostede under 1500kr... :blink:

0

Del dette indlæg

Lige en hurtig kommentar, da jeg sidder midt i indbydelserne :wink:

Meeen, jeg tænker ikke på ønskesedler, jeg tænker på gavekoordinator og de der ønskesedler i butikkerne - vi har selv en ønskeseddel, som folk får hvis de spørger efter en :rolleyes:

Og så vil jeg også lige understrege at jeg på ingen måde ser skævt til andre meninger, men synes det er en interessant debat :lol:

Er især enig i det med prisklasserne :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Jaa, min kærestes søstre ønsker sig altid aaalt for dyre ting - her snakker vi godt nok til fødselsdage - så der har jeg lært at man altså skal have alle prisklasser med... Vi har lige fra en lille skrællekniv og kokkeviskestykker til fladskærm og køleskab, så sætter vi ingen i forlegenhed :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror nok jeg forstår hvad du mener og har det lidt på samme måde selv: Min egen søn DJ Lillemand havde en ide om at hans ønskeseddel var en han hentede på BR Legetøjs hjemmeside hvor han så ville krydse det ud han gerne ville have: Hvis du sender den til farmor er der lagt i kakkeloven ! :rolleyes: Fordi nogle vil opfatte det som meget upersonligt hvis man laver en "standard" ønskeseddel. I mine øjne - men det er så min mening skal en ønskeseddel være alsidig såvel hvad angår prisklasser som med hensyn til art og den må også godt være lidt personlig. Naturligvis er der nogle som fortrinsvis ønsker sig penge og det er ok/deres valg eller nogle som måske ønsker sig mange ting fra Imerco men det tager ikke lang tid at lave en personlig liste på basis af et Imerco katalog o.l. Det andet bliver for mig at se for upersonligt og "maskinelt".

Hvad gavekoordinatoren angår syntes jeg egentlig det er fint hvis der er en person man har mulighed for at kontakte så man undgår for mange gengangere men det må være op til den enkelte gæst/par at vurdere om de vil og om det er nødvendigt at kontakte gavekoordinatoren eller ej. Gavekoordinatoren er derudover god at have på døren så der er styr på hvem man har fået hvad af.

0

Del dette indlæg

Men hele den her debat om "personlige" ting eller ej - altså... Vi ønsker os service (tallerkner, skåle, kopper osv) fra Villeroy & Boch, bestik fra Georg Jensen & nogle bestemte glas - både hvid, rød & champagne - YDERST "upersonlige" ting i forhold til den her debat - men det er jo ting vi har været ude og vælge sammen, noget vi vil samle på sammen, noget vi vil have til fremtiden - og noget som vi synes er smukt - men også en smule "dyrt" i forhold til hvad vi selv ville kunne købe af det samlet.. Så brylluppet er en mulighed for at få mere end 3 tallerkner på en gang - samtidig med vi får noget smukt tidløst service som vi ville kunne tænke tilbage på vi har fået - i mange år fremover.. Og DET gør det personligt for mig.. :)

Iøvrigt - spændende debat.. :) Og ovenstående skal ikke læses som at jeg føler mig trådt på - blot et indspark i debatten! :)

0

Del dette indlæg

Vi havde ingen gavekoordinator, men havde en ønskeliste med ønsker i alle prislejer. Jeg synes ikke det virker kræver-agtigt, men praktisk med en ønskeseddel da vi jo vidste, at folk ville komme med en gave (folk har jo som regel en gave med til et bryllup). Vi havde heller ikke nogen ønskeseddel i butikkerne og alligevel var det kun nogle glas der skulle byttes fra den ene slags til den anden.

0

Del dette indlæg

Vi har valgt at oprette ønske lister både i Imerco og Inspiration, fordi vi har nogle ønsker der bare gør det nemmere for os selv at håndtere igennem ønskelister hos de to pågældende forretninger - men ellers, en ønskeliste er jo mere ment som en rettesnor og ikke noget der kræves. Hader selv at blive fastlåst af ønsker, men synes til gengæld også det er rart med en ide om man er helt ved siden af.

På vores ønskeliste, står der alt fra en osteskærer til tallerkner og andet praktisk. Vi har valgt ikke at skrive de meget store og dyre ønsker på, såsom fladskærm osv. Det vil vi gerne selv ha' lov at købe, ikke at vi ikke stoler på vores gæster - men min personlige holdning gør det svært for mig at skrive så dyre ting på. Derudover, så ønsker vi os noget så uintelligent som gavekort - men hey, det er godt nok praktisk :)

Synes bare at man skal vælge det, der passer en bedst. Om det så er en gavekoordinator (vidste ikke der fandtes sådan en), eller ønskelister - det er vel i bund og grund for at gøre tingene nemmere for en selv i en forholdsvis stresset periode :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har selv prøvet at være gavekoordinator, og jeg vil sige, at jeg da er glad for, at jeg kunne sørge for, at min søster og svoger kun fik 16 ens hvidvinsglas i stedet for de 40 de nok havde fået, hvis visse personer ikke havde haft ringet til mig.

Mange gæster vil jo gerne have, at det skal være nemt at købe gaven, og så er det nemmeste jo lige at smutte i imerco og købe glas, men det er der altså rigtig rigtig mange der tænker.

Nu har vi ikke gjort os de store overvejelser om om vi skal have gavekoordinator og om vi skal registrere en ønskeliste et sted (som jeg dog synes er en genial ide! Det er altså nemt for både gæster og brudeparret og overhovedet ikke uhøfligt i mine øjne), for det er ikke fordi vi ønsker os en masse stel og service og ting til hjemmet, men det kunne da være en opgave til svigermor eller noget...

Men altså... til et bryllup falder der jo nogle gaver af i en eller anden form, og det der med at lade som om der ikke gør - det gør det altså bare sværere for både brudepar og gæster.

0

Del dette indlæg

JEg synes bestemt heller ikke at der er noget galt i at have en ønskeseddel, fordi alle kommer med gaver når man er inviteret til fest, sådan er det bare idag. Så jeg synes ikke det er krævende at have en ønskeseddel. Men den ene gang jeg har oplevet at der var en gavekoordinator, der fik vi nærmest ordre på at ringe og fortælle hvad vi købte, og det er DEN del jeg ikke bryder mig om - at man absolut SKAL ringe og fortælle hvad man har købt (ja det er min eneste erfaring med det, så det er det jeg kan forholde mig til :) ) Som nogen skriver er de ikke så kreativt anlagt med hensyn til gavekøb og så kan de jo fint benytte sig af koordinatoren. Men jeg synes ikke at man skal tvinges til at benytte den....

0

Del dette indlæg

JEg synes bestemt heller ikke at der er noget galt i at have en ønskeseddel, fordi alle kommer med gaver når man er inviteret til fest, sådan er det bare idag. Så jeg synes ikke det er krævende at have en ønskeseddel. Men den ene gang jeg har oplevet at der var en gavekoordinator, der fik vi nærmest ordre på at ringe og fortælle hvad vi købte, og det er DEN del jeg ikke bryder mig om - at man absolut SKAL ringe og fortælle hvad man har købt (ja det er min eneste erfaring med det, så det er det jeg kan forholde mig til :) ) Som nogen skriver er de ikke så kreativt anlagt med hensyn til gavekøb og så kan de jo fint benytte sig af koordinatoren. Men jeg synes ikke at man skal tvinges til at benytte den....

Det er nu smart, at gavekoordinatoren kan krydse af på sin liste, så det ikke er samtlige mostre i familien, som giver en ny kaffemaskine - Det er vel en af de smarte ting ved en gavekoordinator: At der ikke er 10, der køber samme gave?

0

Del dette indlæg

Det er nu smart, at gavekoordinatoren kan krydse af på sin liste, så det ikke er samtlige mostre i familien, som giver en ny kaffemaskine - Det er vel en af de smarte ting ved en gavekoordinator: At der ikke er 10, der køber samme gave?

Jo men jeg synes også det på en eller anden måde er en smule upersonligt, altså jeg ved godt at jeg er lidt gammeldags i min holdning - men som jeg siger kan jeg godt forstå at nogle vil have det, jeg vil bare ikke selv. Og jeg ikke vil tvinges til at ringe og sige til en eller anden hvad jeg giver. (giver dog som regel penge :) ) JEg vil have det som en mulighed jeg kan benytte mig af :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer