nebii

Omsmeltning af guld

25 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Ja det kender vi også mange der har gjort. Det er dog bedst hvor det er i samme karat, eller med for stort spring mellem. F.eks. er 8 og 18 karat guld jo slet ikke samme farve. Den bedste pris for guldet får man også hvis man får lavet ringene der hvor men afleverer guldet, så giver mange +10%

0

Del dette indlæg

Jeg mistede desværre min farmor nytårsnat, men hun var 92 og sådan må det jo gå. Det var jo trist, men jeg var så glad for muligheden for at arve hendes smykker, som ingen andre åbenbart var interesserede i. Jeg kom hjem med en hel lille æske med ægte guld- og sølvsmykker (jeg kunne se stemplerne) og så frem til at få lavet vores vielsesringe af blandt andet min farmor og farfars vielsesringe. Jeg synes det ville være sådan en smuk tanke at bære lidt af dem med mig altid.

Jeg har siden været inde hos flere guldsmede, som desværre kun har kunnet fortælle mig at det bliver MEGET dyrere end hvis man køber de "fabriksfremstillede" (ja, det lyder knapt så romantisk) da man kun får det der hedder "smelteværdien" af guldet og da der skal betales for de mange timers arbejdsløn til guldsmeden. Vi har desværre ikke råd til at få vores ringe lavet på den måde. Ægte guld er jo en legering af flere metaller, da guld i sig selv er for blødt til at fremstille smykker af, derfor får man kun penge for den del af guldsmykket som er det rene guld. Dette afhænger altså af hvilket antal karat der er tale om.

Jeg håber I har mulighed for at få de ringe I gerne vil have, uden at skulle tænke på pengene :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi får lavet vores vielsesringe af gammelt guld. Min kærestes farmor på 95 år har foræret hende sine vielsesringe fra 1943, hvilket er så flot af hende.

Vi har valgt at bruge EgeArt fordi der kun er ham og hans lille værksted (hjemme hos ham privat). Jeg kan virkelig anbefale ham, der er ingen slinger i valsen, god service (han sendte os fremstillede prøveringe, fordi min kæreste var usikker på tykkelsen).

Vi leverede 14 gr. guld (de to ringe og et armbånd) i 14 karat og skal give 1.800 kr. for omsmeltning og indgravering. Dertil kommer tre brillianter á 0,12 karat. Ringenes pris i alt blev 4.000 kr normalpris for den slags ringe er ca. 10.000 kr! Vi er SÅ tilfredse og venter spændt på at få resultatet, hvor affektionsværdien er beholdt.

Jeg vil dog råde dig til at se dig godt for. Det ville være ærgerligt at aflevere sit guld til en butik, uden eget værksted, som måske ikke anvender lige det guld som du har afleveret. Jeg har hørt skrækhistorier om at guldet blot videresælges, men har ikke selv oplevet det.

0

Del dette indlæg

Vi får det gjort her i Horsens og får disse ringe

post-45329-0-82942200-1330350254.jpg

Noget af vores guld er kun 8 karat, så det bliver legeret op til 14, men det er noget man selv vælger. Fordi vi kommer med en del guld selv, skal vi kun betale halvdelen af prisen. De er så ikke blevet bestilt endnu, så jeg kan ikke vise dem :)

0

Del dette indlæg

Noget af vores guld er kun 8 karat, så det bliver legeret op til 14, men det er noget man selv vælger. Fordi vi kommer med en del guld selv, skal vi kun betale halvdelen af prisen. De er så ikke blevet bestilt endnu, så jeg kan ikke vise dem :)

Hold k... hvor er de flotte! Er det billedet der snyder med farven, den er meget speciel?

0

Del dette indlæg

Hold k... hvor er de flotte! Er det billedet der snyder med farven, den er meget speciel?

Ja er de ikke flotte :biggrin: Vi er også helt vilde med dem! Farven passer faktisk ganske godt. Det er almindelig guld-farve, men jeg tror strukturen giver dem en lidt lysere glød :) Det er Kim Vedebæk der skal lave dem :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej - super super flotte !!. Hvor meget kommer ringene til at koste jer ? Går selv med tanken om at få lavet nogle selv af gammelt guld.

Hvis det er mig du spørger, så kommer ringene til at koste os ca 6000,- Jeg får dog kun 3 hjerter i, et for mig, min kæreste og hans datter, der er som min.. Når vi får flere børn i, kommer der et hjerte mere i :) Oprindelig pris for ringene er ca. 14.000,-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for dit svar. Lyder rimeligt. Og ja, det var dig, jeg spurgte :rolleyes:

Ja prisen er jo selvfølgelig afhængig af hvor meget guld man har og nu er jeg faktisk ikke helt sikker på om vi har for mange gram og at de overskydende gram så bliver trukket af arbejdslønnen... arbejdslønnen afhænger jo fra guldsmed til guldsmed :)

0

Del dette indlæg

Jeg mistede desværre min farmor nytårsnat, men hun var 92 og sådan må det jo gå. Det var jo trist, men jeg var så glad for muligheden for at arve hendes smykker, som ingen andre åbenbart var interesserede i. Jeg kom hjem med en hel lille æske med ægte guld- og sølvsmykker (jeg kunne se stemplerne) og så frem til at få lavet vores vielsesringe af blandt andet min farmor og farfars vielsesringe. Jeg synes det ville være sådan en smuk tanke at bære lidt af dem med mig altid.

Jeg har siden været inde hos flere guldsmede, som desværre kun har kunnet fortælle mig at det bliver MEGET dyrere end hvis man køber de "fabriksfremstillede" (ja, det lyder knapt så romantisk) da man kun får det der hedder "smelteværdien" af guldet og da der skal betales for de mange timers arbejdsløn til guldsmeden. Vi har desværre ikke råd til at få vores ringe lavet på den måde. Ægte guld er jo en legering af flere metaller, da guld i sig selv er for blødt til at fremstille smykker af, derfor får man kun penge for den del af guldsmykket som er det rene guld. Dette afhænger altså af hvilket antal karat der er tale om.

Jeg håber I har mulighed for at få de ringe I gerne vil have, uden at skulle tænke på pengene :)

Det er lidt synd blot at sælge det gamle arveguld - det kan nemt omdannes til de ringe, maan lige står og ønsker sig. Jeg har fremstillet rigtig mange vielsesringe af gamle arvesmykker - og det er kun jer selv, der bestemmer design og evt. sten.

Bedste hilsner

Ege Art

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil så også til denne tråd tilføje, at det betyder rigtig meget for mig, at vi har muligheden og pengene til at få lavet vores vielsesringe af arveguldet. For ja det koster penge, men har man dem synes jeg at det er en smuk tanke at guldet går videre i familien :)

0

Del dette indlæg

Omsmeldtning af hvidguld kan fint lade sig gøre - dog skal man nogen gange tænke på, at sommetider kan hvidguld f.eks. være legeret med nikkel og andre tider kan det være med palladium eller andre hvide metaller. Men oftest er der lagt et hvidt lag Rhodium uden på hvidguldet - og dette Rhodium skal slibes af inden omsmeltning.

Bedste hilsner

Ege Art,

0

Del dette indlæg

Det er lidt synd blot at sælge det gamle arveguld - det kan nemt omdannes til de ringe, maan lige står og ønsker sig. Jeg har fremstillet rigtig mange vielsesringe af gamle arvesmykker - og det er kun jer selv, der bestemmer design og evt. sten.

Bedste hilsner

Ege Art

Kan man mon komme med en forespørgsel her?

Jeg har vist ikke nok sølv til at det kan blive til noget som helst, men nu er sølv jo heller ikke ligeså dyrt.

Hvis nu vi skulle købe et sæt sølvringe og så få dem belagt med guldet fra min gamle farmors smykker - den ene kun guldbelagt på indersiden (altså ind mod huden) og den anden, kun på ydersiden - i en helt glat almindelig model, hvad kunne sådan noget så tænkes at koste?

(jeg har desuden en lille sten fra et andet arvestykke som jeg evt. kunne tænke mit indbefattet i min ring, hvad ville dette betyde for prisen?)

0

Del dette indlæg

Kan man mon komme med en forespørgsel her?

Jeg har vist ikke nok sølv til at det kan blive til noget som helst, men nu er sølv jo heller ikke ligeså dyrt.

Hvis nu vi skulle købe et sæt sølvringe og så få dem belagt med guldet fra min gamle farmors smykker - den ene kun guldbelagt på indersiden (altså ind mod huden) og den anden, kun på ydersiden - i en helt glat almindelig model, hvad kunne sådan noget så tænkes at koste?

(jeg har desuden en lille sten fra et andet arvestykke som jeg evt. kunne tænke mit indbefattet i min ring, hvad ville dette betyde for prisen?)

Det kunne være en rigtig god ide med guld på den ene og anden side - og med arvesten. Sådan et par ringe kan givet vis fremstilles for maximum 1950,- kr. med fatning af sten og gravering indvendigt.

Bedste hilsner

Ege Art

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for svaret. Jeg havde håbet at det ville være billigere end at få lavet et sæt ringe helt fra bunden :(

Det er bestemt et rigtig godt tilbud, for jeg er jo godt klar over hvad vielsesringe ellers koster, men lige nu er det ca. 1000 kr mere end vi har til den slags. Hvis vi nu skulle vinde i lotto i mellemtiden :biggrin: hvor lang tid i forvejen, ville sådan et par ringe så skulle bestilles?

0

Del dette indlæg

Tusind tak for svaret. Jeg havde håbet at det ville være billigere end at få lavet et sæt ringe helt fra bunden :(

Det er bestemt et rigtig godt tilbud, for jeg er jo godt klar over hvad vielsesringe ellers koster, men lige nu er det ca. 1000 kr mere end vi har til den slags. Hvis vi nu skulle vinde i lotto i mellemtiden :biggrin: hvor lang tid i forvejen, ville sådan et par ringe så skulle bestilles?

Jeg vil gætte på at sådan et par ringe kan laves i løbet af 1 til 3 uger.

Bedste hilsner

Ege Art

0

Del dette indlæg

Janina... Jeg kommer lige ind fra sidelinien her, og vil bare sige at hvis du på nogen mulig måde kan finde pengene, så få ringene lavet hos Ege art... Jeg er simpelthen så dybt imponeret over det resultat han kan lave... Jeg har så sent som igår lige sendt vores prøveringe retur, sammen med materialerne til vores vielsesringe... Alene prøveringen var super smuk, så kan slet ikke vente til de rigtige kommer... Bare et lille input fra en der alt for godt kender til det med bryllup på budget, og svære prioriteringer :)

0

Del dette indlæg

Omsmeldtning af hvidguld kan fint lade sig gøre - dog skal man nogen gange tænke på, at sommetider kan hvidguld f.eks. være legeret med nikkel og andre tider kan det være med palladium eller andre hvide metaller. Men oftest er der lagt et hvidt lag Rhodium uden på hvidguldet - og dette Rhodium skal slibes af inden omsmeltning.

Bedste hilsner

Ege Art,

Tak for svaret :)

Vil det sige, at det ikke rigtig kan betale sig, medmindre det er af rent sentimentale årsager?

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer