Nattergalen

Hvilke salmer i kirken

33 posts in this topic

Annonce ♥

Hej..

Fandt dette på nettet - hbåer det kan hjælp dig:-)

Der synges normalt tre til fire salmer til en kirkelig vielse. Det er smukt og meget passende at vælge en festsalme, en lovsang eller morgensang som den første salme. Det kan for eksempel være Den signede dag med fryd vi ser (DDS nr. 402) eller Se nu stiger solen af havets skød (DDS nr. 754). Op al den ting, som Gud har gjort (DDS nr. 15)er også blandt de meget anvendte.

De fleste brudepar bliver viet i maj/juni eller august/september, hvorfor det kan være nærliggende at vælge en sommersalme, for eksempel Gak ud min sjæl betragt med flid (DDS nr. 726)eller Nu blomstertiden kommer (DDS nr. 722). Skal man vies i slutningen af september er Nu falmer skoven trindt om land (DDS nr. 729)et muligt valg.Flere af disse salmer er kendte og anerkendte også inden for andre trossamfund.

Vielsessalmer

De syv salmer, der specifikt omhandler vielse og ægteskab findes fra nr. 700 - 706 i Den Danske Salmebog. Den mest anvendte er Grundtvigs Det er så yndigt at følges ad (DDS nr. 703). Den bliver som regel sunget som den sidste eller næstsidste af salmerne, efter vielsen har fundet sted. Oprindeligt har Grundtvig skrevet salmen til et vennepar, der fejrede sølvbryllup. Men salmen er blevet uhyre populær og i gledet ind i dansk bryllupstradition.

I blev skabt som mand og kvinde (DDS nr. 706)bør nævnes som den nyeste vielsessalme. Den bliver mere og mere populær. Den har en højstemt melodi, der stammer fra England.

Vi er disse i udvlag lige nu:

Jeg ved en blomst (DDS nr. 700)

Det er så yndigt at følges ad (DDS nr. 703)

Solen stråler over vang (DDS nr. 724)

I blev skabt som mand og kvinde (DDS nr. 706)

Du som gir os liv (DDS nr. 369)

Edited by Fuglebek
0

jeg tror kun vi skal have 2 salmer (hvilket vi synes er perfekt) da vi har en sangerinde som skal synge 2 sange.

Vi skal have

Det er så yndigt at følges ad for to og

Op, al den ting, som Gud har gjort

:)

men jeg tror det mest normalt at synge 3-4 salmer

Edited by Mynte
0

Annonce ♥

Vi havde 4 salmer + en sangerinde til allersidst (det var en overraskelse fra en af mine veninder)

Vi sang:

Op al den ting, som Gud har gjort.

Se, nu stiger solen af havets skød.

En rose så jeg skyde.

Det er så yndigt at følges ad for to

Sangerinden sang: "If tomorrow never comes" - Det var så smukt, og jeg havde formået ikke at græde indtil da (og jeg græder ellers ofte når der skal synges salmer i kirken), men det var simpelthen umuligt for mig at holde det tilbage der. :)

0

Nu må vi se... men nogen af de salmer jeg har i tankerne er;

Nu titte til hinanden

Hil dig frelser og forsoner

Det er så yndigt at følges ad

+ en mere?

Men nu må vi jo se hvad H2B og præsten mener :wink:

0

Jeg kan rigtig godt lide "Nu titte tilo hinanden" og "Den signede dag med fryd vi ser" .... og "det er så yndigt..." er vel næsten selvskrevet til ethvert bryllup..?'

Min ultimative favoritsang er også højskolesangbogens "Du kom med alt det, der var dig" - men må man synge den i kirken?

0

Annonce ♥

Jeg kan huske til min konfirmation, at vi sang en sang eller salme, der hed "vi vil leve, vi vil elske", men jeg kan ikke genfinde den ved at søge på nettet. Jeg overvejer faktisk at kontakte kirken og spørge om den kunne være en mulighed, for så vidt jeg lige husker, var den meget sød.

Ellers tror jeg "nu titte til hinanden" og "op al den ting, som gud har gjort" er gode bud. De er jo meget traditionelle, til gengæld kan de fleste synge med på dem, og det synes jeg egentlig er en kvalitet ved valget i sig selv :) Der er ikke noget værre, end når folk på forhånd opgiver at prøve at synge med, fordi ingen kan fange melodien.

0

Åh ja de kære salmer....

Jeg har sunget i kirkekor i 6 år, og har derfor helt klart nogle favoritter.

Indtil videre SKAL følgende salmer med: "Det er så yndigt at følges ad" (nr. 703) "Det dufter lysegrønt af græs" (nr.725) og "Du som gi'r os liv og gør os glade" (nr.369)

Så er der også et par måske'er, for vi skal nok ha en mere, men det er lidt svært at vælge mellem de følgende: "I blev skabt som mand og kvinde" (nr.706), "Lysets engel går med glans" (nr.747), "Nu blomstertiden kommer" (722), "Alt hvad som fuglevinger fik" (nr. 10)

Jeg skal ned i kirken her i påsken og tage en snak med organisten, og så finder vi ud af hvilke det skal være, præsten han må sgi bare indrette sig efter hvad jeg vil (nogen der sagde bridezilla :fløjt: ) hi hi hi :wink:

Tjek i øvrigt lige www.dendanskesalmebogonline.dk ,her kan man finde tekster til alle salmer og høre dem :thumbsupsmileyanim:

0

vi blev gift i 09, og sang

i østen stiger solen op

Du kom med alt det der var dig

en eller anden salme jeg ikke husker

og det er så yndigt at følges ad.

Når vi engang har fået vores koreatrold, og denne skal døbes vil vi gerne synge i østen stiger solen op og du kom med alt det, der var dig igen

0

Jeg kan rigtig godt lide "Nu titte tilo hinanden" og "Den signede dag med fryd vi ser" .... og "det er så yndigt..." er vel næsten selvskrevet til ethvert bryllup..?'

Min ultimative favoritsang er også højskolesangbogens "Du kom med alt det, der var dig" - men må man synge den i kirken?

Ja den er nemlig SÅ fin. Ved det ikke, men skal have spurgt præsten om det ikke kunne være en mulighed. Det afhænger nok af ham...

0

Annonce ♥

Vores valg er indtil videre (vi har ikke talt med kirken om dem endnu)

Morgenstund har guld i mund (som min kæreste af en eller anden grund MEGET gerne vil synge)

Hvad er det min Marie (som desværre er blevet udeladt i den nyeste udgave af salmebogen og derfor måske erstattes med -)

Det dufter lysegrønt af græs (det er jo midsommer)

Du som har tændt millioner af stjerner (fordi jeg har gået på Silkeborg højskole hvorfra sangen stammer - og den er så smuk)

Det er så yndigt (hører sig vel til, men ellers synes jeg ikke specielt godt om den)

Vil det være helt kriminelt at udelade Det er så yndigt?

0

Ellers tror jeg "nu titte til hinanden" og "op al den ting, som gud har gjort" er gode bud. De er jo meget traditionelle, til gengæld kan de fleste synge med på dem, og det synes jeg egentlig er en kvalitet ved valget i sig selv :) Der er ikke noget værre, end når folk på forhånd opgiver at prøve at synge med, fordi ingen kan fange melodien.

Enig!!!

Det er på ingen måde rart at sidde der og det er kun kirkesangeren som synger med, så jeg går også efter de "kendte"

Overvejer lidt om vi kunne få lov at synge "kom maj du søde milde" - det er en af mine ynglings sange og det er et maj bryllup.

Ellers:

I østen stiger solen op

op al den ting

det er så yndigt

Måske har h2b eller præsten nogle andre ideer, nu må vi se.

0

Morgenstund har guld i mund (som min kæreste af en eller anden grund MEGET gerne vil synge)

Hvad er det min Marie (som desværre er blevet udeladt i den nyeste udgave af salmebogen og derfor måske erstattes med -)

Du som har tændt millioner af stjerner (fordi jeg har gået på Silkeborg højskole hvorfra sangen stammer - og den er så smuk)

Det er så yndigt (hører sig vel til, men ellers synes jeg ikke specielt godt om den)

Jeg kan personligt gode lide den, men jeg syntes ikke det er et must - så nej, det er ikke kriminelt - ud med den hvis du ikke kan lide den!!

0

Jeg tror vi er ude i :

Spænd over os dit himmelsejl

I blev skabt som mand og kvinde / det er så yndigt at følges ad

og evt. en morgensang

Og så har jeg hyret en dygtig sangerinde til at synge "lad min være den", som en overraskelse til min mand :a1221:

0

Annonce ♥

Jeg overvejer:

- 192. Hild dig, frelser og forsoner

- 706. I blev skabt som mand og kvinde

- 705. Vi beder, Herre, for de to

- 700. Jeg ved en blomst så favr og fin

Jeg vil ikke have Det er så yndigt at følges ad, da jeg ikke bryder mig om den og synes der er så mange andre gode salmer

0

Jeg synes bestemt ikke det er kriminelt, det er en sølvbryllupssalme, og jeg bryder mig heller ikke så meget om den.

Vi har valgt og præsten har godkendt:

Denne morgens mulighed (fra højskolesangbogen af Johannes Møllehave)

192 hil dig frelser og forsoner

705 vi beder herre for de to

370 menneske dig egen magt

0

Et must for mig er: Hils dig frelser og forsoner, den følger mig i kirken til ALT. Om det er barnedåb, bryllup eller begravelse. Det er en meget smuk sang, det eneste problem er bare at jeg kan hyle bare ved at tænke på den. MEN den skal med. Der foruden tænker jeg: Nu falmer skoven og den signede dag....

0

vi har valgt:

3 lovsynger herren

321 o kristelighed

706 I blev skabt som mand og kvinde

11 nu takker alle Gud

vi synes der skulle være fokus på glæden, kærligheden, guds velsignelse og taknemligheden over at have fundet hinanden og derfor disse salmer

0

Annonce ♥

VI har lige haft møde med præsten, og vi fik lov at bestemme 100%, læs jeg fik lov. Min kæreste er pænt tonedøv, hi hi. Så skat sagde han, det bestemmer du.

Så vi skal synge:

Den signede dag - fra salmebogen

I Danmark er jeg født - fra højskolesangbogen (jeg er vild med den sang)

Djursland - en sang min farfar har skrevet og lavet melodi til, heldigvis er organisten frisk på at spille den igen ( hun spillede den også da min farfar blev bisat)

Der er så yndigt - jeg synes den er dejlig.

Jeg synes det er meget individuelt, og man kan heldigvis (for det meste) selv vælge til sit eget bryllup.

0

Vi har lige holdt møde med præsten den anden dag og skal synge følgene samler:

Påskeblomst, hvad vil du her

Lover den Herre

Skriv dig Jesus på mit hjerte og

I blev skabt som mand og kvinde

0

Nu må vi se... men nogen af de salmer jeg har i tankerne er;

Nu titte til hinanden

Hil dig frelser og forsoner

Det er så yndigt at følges ad

+ en mere?

Men nu må vi jo se hvad H2B og præsten mener :wink:

Siden har jeg også forelsket mig ret meget i:

I blev skabt som mand og kvinde

Så den er også med på ønskelisten nu :wink:

0

Åh ja de kære salmer....

Jeg har sunget i kirkekor i 6 år, og har derfor helt klart nogle favoritter.

Indtil videre SKAL følgende salmer med: "Det er så yndigt at følges ad" (nr. 703) "Det dufter lysegrønt af græs" (nr.725) og "Du som gi'r os liv og gør os glade" (nr.369)

Så er der også et par måske'er, for vi skal nok ha en mere, men det er lidt svært at vælge mellem de følgende: "I blev skabt som mand og kvinde" (nr.706), "Lysets engel går med glans" (nr.747), "Nu blomstertiden kommer" (722), "Alt hvad som fuglevinger fik" (nr. 10)

Jeg skal ned i kirken her i påsken og tage en snak med organisten, og så finder vi ud af hvilke det skal være, præsten han må sgi bare indrette sig efter hvad jeg vil (nogen der sagde bridezilla :fløjt: ) hi hi hi :wink:

Tjek i øvrigt lige www.dendanskesalmebogonline.dk ,her kan man finde tekster til alle salmer og høre dem :thumbsupsmileyanim:

ej hvor en smart hjemmeside!

0