Nessie

Nessie & Gubbens bryllup

1,851 posts in this topic

Jeg meldte mig til herinde *lidt* præmaturt sidste år, men nu kom frieriet altså endelig! Kan bare ikke finde min gamle planlægningstråd, så jeg starter på nyt.

Så langt er jeg kommet:

1. Jeg skal giftes! Med verdens mest fantastiske mand!

2. Hold da op hvor koster det mange penge.

3. HOLD DA OP hvor skal man tænke på mange ting.

... Nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig videre? :)

Oversigt, redigeret (skal nok lægge links ind på et tidspunkt)

"Tema": afslappet, internationalt, god fest og god mad med de rigtige gæster er fokus. Budgettet er 60,000kr, vi inviterer 60 til fest 75,000, v inviterer 75 til fest + cirka 20 ekstra til reception. Tips til international tilpasning søges, samt hvordan Norge, Belgien og Tyskland kan inddrages i følelse og traditioner... og sproglige udfordringer.

Dato: 17. august 2013

Kirke: Den norske sjømannskirke, Amager

Reception: Græsset ned mod Stadsgraven, overfor kirken

Feststed: Cirkelordenens Selskabslokaler

Overnatning: Derhjemme, gæsterne sørger for sig selv

Kage: venner laver

Invitationer: lavet + hjemmeside

Bordkort/hæfter: DIY

Kirkehæfter: Kan printes i kirken

Fotograf: Kirken leverer til hele dagen

Ringe: bruger forlovelsesringene, der er i titanium. Skal lige indgraveres.

Kjole: købt!

Hår&makeup: Svigerinde (beautician) og kusine (frisør) ordner

Sko: købt

Tilbehør: slør + perleøreringe

Om os

Jeg er 27, gubben (norsk dialektord for mand) er 28. Jeg er nordmand og han er lidt en blanding af alt muligt. Jeg er studerende et par år endnu, fordi jeg liiiige syntes jeg skulle være rigtig nørdet og have en uddannelse mere, og han er lige færdig med sin kandidat. Vi bor i en lille hule på Amager, forsøger så godt vi kan at finde hedonistiske overspringshandlinger og rejse så meget som overhovedet muligt (jeg klagede for nyligt over at vi aldrig kom noget sted hen, og gubben nævnte fem ture det sidste halve år... min korttidshukommelse er meget selektiv.)

Hvordan vi mødtes

På Hovedbanegården! Jeg spurgte ham om vej. Og så spurgte jeg ham om jeg måtte gi' en kop kaffe, for det var alligevel en times tid til min bus (hjem til Norge) gik. Det ville han skam gerne! Det gik vel et halvt års tid inden jeg fortalte at jeg udmærket godt vidste vejen... Men så datede vi lidt, også dumpede jeg ham - synes ligesom det var lidt meget, jeg havde lige flyttet til Danmark. Vi snakkede dog stadig sammen, og da mit kollegie holdt sommerfest, og jeg febrilsk prøvede at redde mit sociale image ved at invitere en, der ikke i forvejen var inviteret, blev han hævet med. Også skete der bare et eller andet. Efter de tre (!) dage han var på besøg, var jeg simpelthen solgt. Problemet var bare, at jeg skulle til Norge og arbejde i to måneder - hvilket jeg forestillede mig at ville betyde at vi aldrig egentlig kom til at ses igen. Så for at give ham det kompliment, at jeg nu var faldet for ham, sagde jeg det bare lige ud da vi mødtes nogen dage senere... og så løb jeg min vej, for jeg turde ikke høre svaret. Så rejste jeg til Norge, og vi skrev lidt frem og tilbage på Facebook. En søndag morgen da jeg skulle på arbejde (tidlig vagt på plejehjemmet kl. 0700, jeg er sygeplejerske og skulle møde før alle andre) sad han kraftedeme på trappen udenfor. I OSLO! Min første tanke var, han er da romantisk, ham nupper jeg!

Det er nu ved at være 5,5 år siden.

Frieriet

.... og der er ikke sket noget romantisk siden. Indtil for nyligt. Sidste sommer spurgte en kamerat af gubben, hvornår vi skulle giftes - og manden sagde "måske næste år". Det satte lidt gang i debatten må man sige, og jeg gik skuffet hjem fra hver eneste begivenhed i flere måneder, fordi jeg regnede med der burde have sket noget. Jeg havde skruet godt og grundig op for forventningerne, og tror jeg skræmte gubben fra vid og sans. Men så har han tænkt sig om, og gjort det på sin egen - og en meget, meget "os" måde: Vores femårsdag var vi ude at spise, og derefter en lang nat i byen. Jeg havde kommet af med alle forventninger, og skænkede det ikke en tanke. Morgenen efter blev jeg vækket med morgenmad på sengen, og tænkte først, at det er da løgn - klokken er ni, jeg har tømmermænd og vi har sovet i fire timer! Meeen... morgenmad på sengen må man jo ikke være sur over. Så jeg tog det pæne (nuvel, smilende - hår til alle kanter, makeup i pandamønster og rigtig god morgenånde) ansigt på, og prøvede at få øjnene op. Så lå der sådan en lille sort boks ved siden af min kaffekop, og mit hjerte stoppede bare. Manden (som var ligeså "lækker" i det, men den lækreste i verden for mig) lagde sig ned ved siden af mig, og fortalte, at han havde sådan tænkt på, hvordan det kunne blive et rigtig Nessiefrieri; "Hvad kan hun bedst lide? Jo, dyne, kaffe og myseost" - så det blev det :rolleyes: Han spurgte så, om jeg ikke ville være hans kone, hvortil jeg svarede at han var en tosse. Jeg glemte helt at sige ja, så han måtte spørge igen. Også sa han, at han havde villet hævne sig på at jeg fortalte at jeg var faldet for ham lige inden jeg skulle afsted til Norge dengang - så han friede derfor dagen inden jeg igen skulle afsted. Snyyyyd! Jeg vælger at tolke frieriet som at det må være ægte kærlighed, når man kan fri til en der er så lidt tiltrækkende i sin tømmermandsmorgen...

Edited by Nessie
0

Annonce ♥

Haha, tillykke med frieriet og det kommende bryllup, og velkommen tilbage :)

Det er 3 gode steps du lister!

Har du kigget lidt her? http://www.bryllupsk...ybegyndere.html

Edit: Mit bedste råd - tag den med ro, dybe vejrtrækninger, og nyd forberedelserne så meget du kan :)

Edited by Felinity
0

Velkommen til :balloons:

Budget og type af bryllup tænker jeg er det første I skal afklare - telt, gourmet for de få, kæmpefest, herregård, forsamlinghus, reception eller?

Og selvfølgelig type af vielse med tilhørende loaktion.

Men som du allerede ved er der massere af inspiration at hente her inde i :ilovebryllupsklar: til ALLE typer af brylluper.

God fornøjelse - glæder mig til at følge din planlægning :)

0

Annonce ♥

Iih tak for jeres søde ord :) Har gået og glædet mig til at kunne starte rigtigt... Jeg er en rigtig drømmer, så jeg har planlagt mange bryllupper i mit hoved inden jeg kom her til. Nu blev det bare lige pludselig virkelighed, og så skal man jo tage nogen afgørelser.

Det er nok meget godt at starte med en liste, som I siger. Den skal vel i princippet op i det første indlæg om lidt, men her er starten:

Vielse: Den norske kirke på Amager (fordi jeg er nordmand og har et forhold til studentersamfundet derovre, ikke fordi vi er kristne som sådan). Jeg har bedt om at få d. 17. august 2013, men præsten har ikke nået at svare endnu.

De har festlokaler bag kirkerummet derude, hvor jeg tænker at man kan holde reception - eventuelt ude i parken ved vandet, hvis vejret holder til det. Der er vielser derovre kl. 13., 15. og 16.30, og hvis vielsen er kort og kl. 13 når vi en times reception i festlokalet inden næste par skal ind. Holder det egentlig? Så tænker jeg vi kan få kage og Asti eller noget der... eventuelt noget småt at spise. Har været i bryllup hvor gæsterne gik sultne i fem timer fra vielse til middag, og det skal bare ikke ske.

Budgettet hedder lige nu at vi helst vil holde os under 50,000kr... og vi kan ikke rigtig skære ned på gæster (familie og nære venner kommer på 50-55). De fleste kommer fra udlandet så jeg synes ikke man kan være bekendt at invitere nogen kun til reception der. Men vil stadig gerne have reception for de venner vi har her i DK.

Gubbens søster er kosmetolog, så hun tager sig af make-up, og min kusine er frisør, så sparer jeg lige de penge. Vi har tre fotografer i familien, hvoraf en (og det må man jo egentlig ikke sige) vil have stor fordel af, at have en opgave til sådan et arrangement. Så det ku måske blive en løsning. Tanker ellers er ebaykjole, jukebox/playliste og sove hjemme (tror ikke vi får noget ud af en hotelnat). Så der kan spares lidt på sådan noget. Vi er ret enige om, at det vigtigste er (udover at vi bliver gift selvfølgelig!), at de rigtige mennesker er med, og at de er glade, varme og mætte og hygger sig til den lyse morgen.

Så kommer det svære med festlokale... 55 til middag bliver dyrt. Spørgsmålet er, om vi skal leje lokale og stå for en masse selv, eller om der findes en løsning hvor vi kan fritages fra både arbejde og at blive fattige - uden at skulle afslutte festen kl. 24.

0

Hip hip hurra for dig og dit kommende bryllup :loveshower:

Det lyder som om du allerede har gjort dig mange tanker, så er ikke i tvivl om at du hurtigt får has på en ellers lidt uoverskuelig bryllupsplanlægning :super:

Du/I har gjort jer mange af de samme tanker som os! Vi prioriterer gæsterne frem for en fancy restaurant og må sortere nogle udgiftposter fra for at få råd til en stor fest med ca. 100 mennesker, der helst skal vare hele natten :bunny_4:

Rigtigt god fornøjelse med det - glæder mig til at følge med - og spørg endelig hvis du har brug for nogle holdninger til, ja, hvadsomhelst :biggrin:

Edited by SoExited
0

Hvor ville jeg bare give meget for at have en nem og overskuelig familie der boede i nærheden (eller i det mindste i samme land) - og så bo et sted hvor det ikke koster en million bare at kigge på et festlokale! Ku jeg ikke bare være blevet hjemme i Norge og fundet mig en nordmand og holdt næsten gratis sammenskudsgilde på slægtsgården altså... Det ville bare så meget mere overskueligt. Men det ville jo blive ligeså dyrt. Alkohol kan jo verken importeres eller betales deroppe. Også det der med Gubben selvsagt. Ham er jeg jo egentlig ret glad for :p

Min familie kommer altså flyvende fra Norge, og Gubbens fra længere ned i Europa. Problemer forbundet med dette familienoget:

- Ingen gode kontakter i DK til at finde billigere ting.

- Vi kan ikke invitere nogen til kun reception.

- Der skal være overnatning i nærheden.

- Vielse og fest skal være relativt nære hinanden, ellers skal vi betale transport - de kører jo ikke bil til DK.

- Der er ikke rigtig noget fælles sprog. KAN blive udfordrende.

Fordelen er selvfølgelig at vi altid, altid har steder at tage på ferie, og at ingen skal være chauffører så alle kan feste. Og... sikkert mere.

0

Annonce ♥

Inspireret af din anden tråd så vil det billigste - når vi taler København og Amager - klart være at finde et festlokale og selv entrere med drikkevarer og mad. Det er først når man kommer ud i provinsen og yderområderne at man kan finde festløsninger i et prisleje som gør at der kan sammenlignes økonomisk. Det er også typisk derude at man oplever feststederne være mest liberale med hensyn tl sluttidspunkt. Mange steder særligt i indre København koster det en krig bare at forlænge en ekstratime hvis det overhovedet er muligt.

0

Hej diskobil! Har du nogen gode ideer umiddelbart? Synes de fleste steder kun udlejes fra 14.00 på dagen, skal afleveres vasket kl. 07 (!) eller har en meget høj leje. Har kigget på Islands Brygge kulturhus, men tor det er for lille for os... Også løber det jo alligevel op, når man skal have serveringspersonale med, en ordentlig caterer, betale sig fra vask osv. Måske er jeg helt forkert på den? Det skal ikke være for langt fra Mønten (hvor kirken er), da folk ikke har biler med.

0

Det har jeg jo nok. I første omgang kan du jo kigge på den liste der ligger på vores hjemmeside så skal jeg lige lægge hovedet i blød for der er mange steder hvor man lejer det fra fredag til søndag (der er bare så mange andre ting inde i hovedet lige nu).

0

Annonce ♥

Tusind tak! :)

Så må jeg lige rekruttere min veninde der har serveret til store fester i mange år, hvor meget (og hvor dyrt) serveringspersonale man skal have på hvis der skal laves buffet, vaskes op, og egentlig helst også ryddes op bagefter...

0

Det lyder beroligende SoExited! Hvordan gør I så det mon? Jeg smutter vidst lige forbi din planlægningstråd tror jeg :)

Hmm, ja, hvordan vi gør det...

Skal måske lige sige, at vi regner med ca. 100 mennesker med et budget på ca. (max) 80.000 kroner.

(Ved godt at 80.000 er mange penge, men til 100 mennesker er det faktisk meget lidt - som sagt prioriterer vi at invitere alle vores dejlige venner og spare andre steder).

For at holde udgifterne nede tror jeg man bliver nødt til at kigge på alle de ting "man plejer" at have til et bryllup, og tænkte over/snakke om, hvad der er vigtigt for en.

Ting vi prioriterer:

1. Vi skal kunne feste HELE natten og drinksbaren skal gerne være relativt overdådig.

2. Det skal gerne være 3 retter tallerkenserveret (ikke buffet).

3. Vi vil have en stor fest med mange mennesker, fordi vi har så mange dejlige venner.

Ting vi sparer væk/bruger færre penge på:

1. Vi lejer et festlokale fredag-søndag hvor vi selv pynter op, hyrer en kogekone og køber alle drikkevarer i Tyskland (måske lige undtagen fadølsanlæg). Og så skal vi selvfølgelig også selv rydde op søndag.

2. Lægger selv makeup - men bruger måske lidt penge på gode produkter.

3. Veninderne sætter håret - for det første skal jeg ikke have en meget avanceret frisure, for det andet vil de gerne øve det på mig mange gange inden, så jeg bliver tilfreds.

4. Vi pynter mine forældres bil som bryllupskøretøj - mange mennesker har mange holdninger til at vi fx skal hyre en hestevogn for det er det bare "en SUUUPER oplevelse, - men det er ikke det vigtigste for os og en relativt dyr post.

5. Jeg binder selv en brudebuket samt laver selv borddekorationerne af blomster man kan købe ret billigt på en "pluk-selv-mark".

6. Bryllupsrejse er IKKE en del af budgettet - for det første fordi jeg muligvis lige er startet i turnus og ikke kan få fri (bliver læge næste sommer) og fordi at vores bryllupsrejse ikke skal betyde at festen bliver "dårligere".

7. Invitationer, bordkort, takkekort m.m. er DIY, hvilket selvfølgelig ikke behøver gøre det billigere, men prøver at købe alle materialer så billigt som muligt fx over ebay.

8. Jeg vil prøve ikke at bruge en formue på kjolen, men jeg vil ikke love noget :fløjt:

9. Gæsterne må selv betale for deres overnatning - det har vi desværre ikke midler til. Men hvis de er fattige/nærrige må de slå et telt op i mine forældre have eller vi kan finde et gulv hvor de kan lægge en madras.

10. Mine forældre laver bryllupskage til 120 mennesker til receptionen (de har øvet sig til min søsters bryllup :super: ).

Én ting vi er lidt heldige med:

- Vi skal ikke have ringe, for det er ikke lige vores stil (MANGE penge sparet).

Puha, ja, så har du lidt en idé om, hvordan det kan lade sig gøre for os at holde en fin fest med mange mennesker, men hvor gildet med ALT (inklusiv tøj, transport, hår, pynt m.m.) stadig holdes på en kuvertpris på ca 800 kroner pr. mand.

Vi tror slet ikke vores bryllup vil komme til at se "skrabet" ud, selvom vi fravælger nogle ting :biggrin:

Tror vi brudepar prioriterer meget forskelligt, men fælles for os er, at medmindre vi har flere hundrede tusind kroner til et bryllup så bliver vi NØDT til at prioritere et eller andet sted.

Held og lykke med det :thumbsupsmileyanim:

Edited by SoExited
0

Jeg tror vi prioriterer meget ens! Lige bortset fra, at jeg ikke har noget imod buffet. Jeg har dog noget imod at skulle rydde op dagen efter. Det må da være den ene dag i livet man skal have lov til at sove længe... Hvor i landet er du, og hvad slags festlokale har du fået fat i?

0

Jeg tror vi prioriterer meget ens! Lige bortset fra, at jeg ikke har noget imod buffet. Jeg har dog noget imod at skulle rydde op dagen efter. Det må da være den ene dag i livet man skal have lov til at sove længe... Hvor i landet er du, og hvad slags festlokale har du fået fat i?

Vi skal servere brunch i mine forældres have for alle der har lyst dagen efter (please godt vejr!!), så vi kan ikke sove længe alligevel - så det bliver vel noget med at servere brunch 10-12 og så gå over og rydde op bagefter og aflevere lokalet kl. 16.00.

(Nå ja, endnu en ting vi sparer: Hotelværelse.... Vi sover på mit gamle værelse hos mine forældre - vi når nok ikke at sove så mange timer alligevel, så det ville være spild af penge).

Jeg bor i København, men skal giftes i Ribe (vestjylland) hvor jeg er opvokset og hvor mine forældre bor. Der er et festlokale i et parkområde som kan lejes fra fredag-søndag for ca 4500 kr ialt. Og de er rigtig søde og fleksible med, hvornår man kan få det og hvornår man skal aflevere det. Til gengæld skal man overveje at det stadig bliver dyrt i længden for kogekone/catering + serveringspersonale. Men vi sparer selvfølgelig en del på drikkevarer og det var en stor prioritet for os, at der ikke er nogen der lukker festen kl 02.00 - og i festlokalet bestemmer vi lissom selv :thumbsupsmileyanim:

Edited by SoExited
0

Annonce ♥

Jeg kan godt se, at det kræver lidt ekstra for at få alle brikkerne til at falde på plads for jeres bryllup, med de udfordringer. Det er dejligt, at der er så god tid til :)

Nu du ikke er imod buffet, Nessie, tror jeg, at du kan spare mange penge. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men har indtryk af, at buffet er langt billigere en kuvert-servering.

1

Kommer jo meget an på buffet'en. Ofte vil det også kun være hovedretten og måske desserten der er en buffet-løsning.

Jeg lovede at vende tilbage vedr. stederne:

Nogle muligheder kunne være Indre By, Medborgerhus, Salon K. i København eller selskabslokalerne på Peter Bangsvej (jeg husker dem som meget mørke men har hørt noget om at de er lavet om), men jeg ville nok gå efter Amager fordi man der kan finde lokaler som minder mere om de lokaler man kan finde ude i provinsen. Dvs. lokaler hvor der også er noget natur, udendørs arealer og ofte flere lokaler.

En helt oplagt mulighed er Hørnings danseskole. Peter Hørning er uddannet kok og de driver også Hørning Mad og Vin hvor der er selskabslokaler tilknyttet danseskolen. Jeg har selv spillet der flere gange men det har kun været for Peter og Anette selv som for nogle nære venner (Eriks Bageri) som er nogle af vores trofaste stamkunder. Derfor ved jeg ikke hvordan det normalt er med sluttidspunkt m.v. men mit indtryk er at de er meget fleksible. Det I køber er en løsning med mad (maden er suveræn) men jeg ved ikke hvordan det er med drikkevarer. Under alle omstændigheder er det mit indtryk at prisen er betydeligt lavere end på mange feststeder i området. Fandt lige et link

0

Annonce ♥

Hørnings Danseskole er vidst lidt dyrt , da man skal købe drikkevarer der. Også skal man være ude kl. 02. Så jeg jagter videre. Jeg tror også min kære gubbe er meget glad for, at han ikke sal stå model til *alle* tankerne, for så var han vidst stået af allerede... så tusind tak for "lytning" herinde :)

MEN! Jeg har lige booket vielsen! 17. august 2013 kl. 13.00. Blev lige pludselig lidt i tvivl om, det skulle være en senere vielse, men vil gerne have så meget som muligt ud af dagen når nu folk kommer langvejs fra. Så må resten jo planlægges rundt det.

Vielsen tager vidst en halvtimes tid, og vi kan bruge festlokalerne ved siden af kirkerummet (den norske kirke er ret multifunktionel) indtil lidt i tre. OG vi har fået ekstraordinær tilladelse til at medbringe alkohol (uhadada) ind i kirken - "når nu det er dig", sagde husmor. De vil også lave kager hvis det er, og det plejer de at være ret gode til. Kaffe og kage til 40kr per person, det er da ikke så slemt? Hvis vi altså skal det. Ellers har jeg en veninde der har bedt om at få lov til at lave bryllupskage, ganske gratis!

Ellers... fik jo tilbudt totalpakke for 55 msk til 37000 på Ravelinen, lige ved kirken. Men jeg føler mig bare så snydt når jeg skal give tre gange så meget som det normalt koster for alkohol. Så jagten går videre. Vil gerne ud og kigge på Ego på Østerbro, og i morgen skal vi se Islands Brygge Kulturhus. Det første sted vil de selv stå for maden, så må vi selv om resten, og det andet kan vi gøre det hele selv. Men begge steder koster alligevel lidt, og man får dem først kl. cirka samtidig med vielsen. Hvilket er skod. Så tipsede kirken mig lige om, at der findes et privat forsamlingslokale lige ved som administreres af en eller anden norsk klub (skulle tro vi var ved at invadere DK), så det må jeg lige kigge på.

Men først skal jeg lige passe mit studie - Wittgenstein, here I come. Synd han ikke er ligeså spændende (lige nu) som bryllupsklar!

0

En times reception hvis man skal spise kage og lige skåle, er det nok? Umiddelbart efter vielsen altså? Eller skal man heller bare have ris og det der, også gemme kagen til senere? Der er en anden vielse 1,5 timer efter vores er færdig, og receptionen må blive i rummet ved siden af kirkerummet. Kommer ikke så mange der ikke skal med videre, og vi skal alligevel slå nogle timer ihjæl mellem 15 og middag (måske i parken udenfor med noget spil).

0

Dejligt at I har fået booket datoen, så er i et skridt nærmere :) Jeg ved endnu ikke, hvor lang tid en reception "plejer" at tage, så vidt jeg har læst i de fleste kommentarer er det vist nok 1-2 timer? Men jeg er ikke sikker.

Fortsat god fornøjelse med forberedelserne :)

0

OK - Det var jeg ikke klar over, De gange hvor jeg har været på danseskolen har det som sagt været af mere privat karakter set med deres øjne og derved formentlig andre betingelser. Derudover var det konfirmationer et par af gangene og de starter for manges vedkommende allerede ved 13 tiden og slutter typisk ved 24-1 tiden. Jeg kunne også sige Kystens perle men det er sikkert ike billigere end de øvrige.

0