Nessie

Nessie & Gubbens bryllup

1,851 posts in this topic

Du sender bare! Vi bliver så to voksne på en SU, men dog ingen katte :)

Eller endnu bedre - find et job til min mand! Han har søgt de første faste jobs udenfor Danmark nu, efter at være blevet fundet enten over- eller underklassificeret til hvad der virker som alle jobs i Danmark, fra Bornholm til Sønderjylland, og alle vikariater i relevante nabolande. Han fik tilbudt et job i DR Congo, men der sagde jeg altså nej... to år uden mulighed for at komme hjem (ikke engang til bryllup). Det blev for meget.

0

Annonce ♥

Jeg er født i Sydkorea. På min dåbsattest er "Fødested og -sogn" angivet som "Seoul, Korea". Seoul er hovedstaden og jeg er IKKE født der, men damen på kommunen (jeg var deroppe idag) sagde, at de i virkeligheden bare skulle vide landet (og så have en kopi af mit pas når nu jeg ikke er født her i landet). Mit gæt vil være at "byen hvor han er født" og så "Belgien" er oplysning nok.

Hvor er det spøjst! Jeg spurgte nemlig, om det ikke var nok. Men nej, det skulle være sogn. Endnu et eksempel på god offentlig kommunikation...

Jeg ville stadig skrive byen (eller nærmeste større by) på som sogn. Fx står der "Lemvig" på min kærestes dåbsattest, og det er jo så både navnet på byen og på sognet. ;)

0

Du sender bare! Vi bliver så to voksne på en SU, men dog ingen katte :)

Eller endnu bedre - find et job til min mand! Han har søgt de første faste jobs udenfor Danmark nu, efter at være blevet fundet enten over- eller underklassificeret til hvad der virker som alle jobs i Danmark, fra Bornholm til Sønderjylland, og alle vikariater i relevante nabolande. Han fik tilbudt et job i DR Congo, men der sagde jeg altså nej... to år uden mulighed for at komme hjem (ikke engang til bryllup). Det blev for meget.

Der kan jeg godt forstå du sagde nej, det er også lang tid og uheldigt tidspunkt. Ja, det er da pisse irriterende, at der ikke er jobs nok. Blev selv fyret i Januar, så budgettet blev ekstra stramt.

Gode råd: Gå i Netto ligeså snart de åbner. Madvarer der kan holde sig i kort tid eller til samme dag bliver sat ned i pris, så det bliver solgt :)

Aldi har en rigtig god lasagne til ca. 12 kr. I er så nødt til at købe to, for de er lidt små, men så kunne der også være til en lille portion næste dag.

Bilka har deres kæmpeposer med forskellige former for kylling. Hold jer fra hotwings, der betaler i primært for ben. Men resten af dem er en rimelig god investering, der er mad til en del dage. Bilkas budgetlinje er faktisk også helt okay til gode priser.

Andre gode råd: Sørg for at have spist lige inden du kører ud og køber ind. Hvis du er mæt, mindskes din trang til impulskøb :)

Skriv en huskeliste og køb ind efter den, så få gange om ugen som muligt :)

Betal med rede penge i stedet for dankort - så føler du mere at du bruger pengene og du har bedre styr på hvad du har brugt. Herunder ligger også, at der er afsat et bestemt beløb til hver uge :)

0

Gode tips Pernille, tak! Jeg håber jeg ikke får brug for dem, men godt at have noget! Egentlig tror jeg det går fint, vi har gjort det tidligere, hvor det var mandens SU kun, fordi jeg ikke kunne få SU. Havde dog lidt studielån, men mon ikke man kunne finde et studiejob der faktisk giver penge, i stedet for det frivillige jeg har nu. Og så kan det godt løbe rundt. Føler bare lidt dumt at bruge 80 000kr på bryllup når nudler og havregryn er udsigten :rolleyes: Men, sådan er budgettet, og vi har jo vores opsparing - klagen går måske mere på, at vi så skal købe de der nudler og havregryn i stedet for at have indskud til lejlighed. Men så vidt går det ikke, han får da selvfølgelig et arbejde! :biggrin:

Har fået smukke roser af min kære - som åbenbart mente jeg trængte til opmuntring. Han er sgu dejlig. Ham beholder jeg lige.

0

Annonce ♥

Så har jeg haft den store ringerunde til kirkekontoret (som henviste videre pga. ferie...), bryllupskontoret, og det norske folkeregister. Tre godt voksne kontordamer der fik sig et rigtig godt grin af alle de forviklinger vi har været igennem. Den ene mente det lød som om vi var ude på hemmelig mission for at gøre noget kriminelt, så mange hindringer som der var. Da jeg spurgte kordegnen om hvad jeg skulle skrive i "redegørelse for ophold", så sagde hun, at hun ku' jo godt regne ud at jeg skulle giftes, så det var nok den fælde jeg var gået i - men jeg måtte gerne skrive en lille roman for at underholde hende midt i de kedelige skemaer. Den norske var også meget sød, men der var der lidt mere underlige regler. Jeg skal åbenbart sende den originale vielsesattest tre forskellige steder hen. Men det kan jo ikke lade sig gøre, man får jo kun en - og den skal jo beholdes.

Nu skal vi op og printe og sende til ægteskabserklæringen. Så må navneændringen komme senere - gubben har stadig ikke kunnet opdrive sin fødselsattest nemlig.

Jeg tør ikke helt satse på der ikke kommer flere forviklinger. Men hvor var det en lettelse at jeg ikke skulle til Norge til gynækologisk undersøgelse for at få en civiltilstandsattest (jep, man skal opgive om man har kønssygdomme på den norske ægteskabserklæring).

0

Annonce ♥

Annonce ♥

Møde med feststedet i dag. Fik gennemgået min lange, lange liste med spørgsmål, og alt er bare fint. Nu skal vi bare finde ud af menuen... vi vakler mellem at køre den sikre vej med traditionelle retter, eller lave noget helt anderledes... Uanset tror jeg retterne kommer til at genspejle vores nationaliteter (og ja... Danmark har vundet natmaden).

Forret: Enten noget laksegrej eller moules frites (i så tilfælde muligvis med andet at vælge mellem).

Hovedret: Nok vildt - enten dådyr eller vildsvin lige pt. Eller den "safe" med kalveculotte.

Dessert: Ingen anelse. Foreslået frugtterte, vi tænker tiramisu, belgiske vafler, pannacotta eller bare en gang oste. Forslag modtages med tak.

Natmad: Pølsebord.

Hvad tror I?

Jeg er snotforvirret. Vil bare gerne have noget godt, som man ikke får til hverdags. Og i sidste ende har jeg så meget tillid til det her sted, at hvis de bare fik vælge frit ville det nok også være helt udmærket...

0

Jeg heller mod at lade beslutningen være op til gubben - han er noget mere optaget af madkvalitet end mig (som er ret altædende).

Fik post i dag! Verdens grimmeste ranke fake blomster som skal sættes fast på ladcyklen - wee! :lol: Nu venter jeg bare på de små juleklokker, så det kan blive fuldstændig tacky.

post-52278-0-87290400-1366805291.jpg

0

Jeg heller mod at lade beslutningen være op til gubben - han er noget mere optaget af madkvalitet end mig (som er ret altædende).

Fik post i dag! Verdens grimmeste ranke fake blomster som skal sættes fast på ladcyklen - wee! :lol: Nu venter jeg bare på de små juleklokker, så det kan blive fuldstændig tacky.

haha, hvor fedt! Det bliver godt... :thumbsupsmileyanim:

Jøsses, hvor besværligt med alt det papir arbejde! Håber det hele snart ordner sig...

Hvad angår maden, så ville jeg nok selv hoppe på vildsvinet eller dådyret. (nok mest vildsvinet) Det har jeg prøvet en gang, og det er vildt lækkert! :smiley-eatdrink026: Og så kan jeg også godt lide, at det er noget lidt mere specielt end bare "Det sikre valg". :)

0

Annonce ♥

Det er jo det store spørgsmål med mad - skal man vælge noget, alle kan lide, eller noget man sjælden får ellers? Nu tror jeg ikke vi har så mange særlige madvaner blandt vores gæster, men jeg tænker principielt at med mindre du har en allergi, religion eller er vegetar, så er det ikke mit problem at du ikke kan spise maden. At voksne mennesker ikke kan lide noget, er i mine øjne deres eget problem. Selvfølgelig er der nogen som vil brække sig ved tanken på muslinger, eller andet, men altså... det er jo ikke fordi jeg serverer rådden fisk. Kan også se på de norske bryllupsfora at vildt er ret almindeligt til bryllup, og vores tyske gæster jæger selv. Så... mon ikke det bliver vildt. Jeg er bare lidt usikker på vildsvin, det havde de kun lavet en enkel gang før.

Så... hvad med moules frites til forret, dådyr til hovedret, oste til dessert også noget mere sødt til kaffen? Der er jo bryllupskage tidligere på dagen, skal er så være sød dessert? Til kaffen tænker jeg måske vi kan få svigermor til at importere praliner fra Bruxelles, sammen med nogen gode øl til dem der vil have det. Det bliver ekstra penge, men jeg tror godt vi kan tåle det. Hvis vi så kunne få en bøtte trøffelhonning til ostene ville jeg være i himmelen... det koster helt vanvittigt, men der skal kun en lille dråbe til hver. Sidste osteselskab brugte vi måske 20% af et 10ml glas til 12 mennesker.

Snacks til velkomst tænker jeg bliver breadsticks og tørret frugt, evt. med noget dip til breadsticks. Også bare chips o.l. til festen bagefter? Hvis der er rester fra velkomst/kaffe, kan de jo bare "genbruges" - det skal jo bare flyttes en etage op.

0

Flere ting fra feststedet...

Vi havde jo tænkt at velkomst kunne være nedenunder i bowlinghallen, men den viste sig at være for lille. Så vi holder os til kaffestuen.

Gavebord kan fint få plads i middagslokalet ovenpå, og sikkerhed skulle vidst ikke være noget problem - og de havde en whiteboardtavle med sådan en lille hylle under, som vores verdenskort/bordplan kan stå på, så vi slipper for at hive et stort staffeli med derud.

Jeg havde en forestilling om at der var god plads på badeværelserne til toiletkurve, men det er der ikke rigtig... men nu er de jo ligesom færdige. Tænker jeg bare vil aflevere dem og så må de selv om hvor de sætter dem.

Jeg fik sagt at blomster skulle være vilde eller noget der lignede, i lilla/lyserøde farver, ikke for meget duft eller højde. Det var ikke noget problem. Og de har også nogen sølvlysestager som skulle passe godt til bestik osv. Han anbefalede at ikke komme for meget eller for mange farver på bordene, så det ser ud til servietterne bare bliver hvide - jeg skal lige finde ud af, om mine øko-bordkort passer til, men det går sikkert fint.

Der kan være 8-10 på hvert runde bord. Med blomster, lys, opdækning, vand og brød bliver det altså fyldt... især hvis vi går for moules, der vil blive serveret i en fælles skål for hvert bord. Så jeg tror vi holder det meget enkelt.

Det bedste var egentlig, at lokalerne var meget smukkere end jeg huskede dem. Og ham vi snakkede med var meget engageret og meget tillidsvækkende. Det kan kun blive godt!

0

Det lyder da vildt lækkert det hele :) Jeg synes godt det kan gå med noget utraditionelt til hovedretten :) Vi er selv endt med indisk, heller ikke det mest traditionelle (for en polak og en dansker) :)

Hvor sejt! Hvad slags?

0

Annonce ♥

Lyder fedt med lokalet :) Hvad med at afstemme servietternes farve efter blomsterne eller bordkortene?

Det lyder da vildt lækkert det hele :) Jeg synes godt det kan gå med noget utraditionelt til hovedretten :) Vi er selv endt med indisk, heller ikke det mest traditionelle (for en polak og en dansker) :)

Hvor sejt! Hvad slags?

Vi går efter kyllinge suppe til forret. Til hovedret: kyllinge + lam korma (krydret flødesauce med cashewnødder), lam saag (lam i spinat) og kyllinge windalloo (aner ikke hvad det er, men det er stærkt).

Vi bestiller det i en restaurent hvor vi selv har spist mange gange og min veninde kender åbenbart ejeren, så hun er sikker på at hun kan skaffe os en rabat :)

0

Når nu jeg er i gang, kan jeg jo lige lave en lille huskeseddel...

Før jeg rejser til Malaysia skal vi:

- Sende navneændringsskema (i dag)

- Lave endelige beslutninger om receptionsdrikkelse og festmenu

- Mødes med præsten og beslutte musik

- Snakke photolocations med fotografen (som jeg alligevel ser hver dag)

- Tjekke tilbagemeldinger fra gæster/at alle er i orden med hotel osv

- Muligvis begynde med bordplan/lave bordkort

- Finde receptionshjælpere (seddel er hængt op i kirken)

- Prøvemakeup

- Få kjolen til skrædder

Nu/mens jeg er væk skal gubben

- Ordne sit jakkesæt (skjorten er syet færdig og hentes torsdag, så nu kan han gå i gang) og købe butterfly + div. tilbehør

- Ordne musik

- Købe snacks og drikkelse (og service) til det hele + koordinere hvis svigermor skal købe noget med fra Belgien

- Indgravere ringe

- Købe undertøj til mig (har han lige fundet ud af at han vil)

Efter jeg kommer hjem skal vi...

- Printe alt muligt.

- Gøre bordkort og bordplan færdig

- Hente og pynte ladcykel

- Øve brudevals

- Dobbeltjekke alle aftaler

- Hente jakkesæt og kjole

- Bestille og hente brudebuket

- Finde en pæn paraply til worst case scenario

- Aflevere toiletkurve, bordkort, bordplan, survival guides, bordskilte, gæstebogspostkort/penne samt øl og snack til feststedet dagen inden

- Aflevere drikkelse og kage til kirken dagen inden

Derudover skal vi have taler og morgengaver på plads, samt gaver til hjælpere. Også skal min søster øve min frisure en million gange i løbet af vores tur til Malaysia. Brudehår i junglen, wee! Og dernede skal vi nok også lige have fat i kjole til hende, og en kjole til mig til dagen efter... og en masse andet unødvendigt.

0

Lyder fedt med lokalet :) Hvad med at afstemme servietternes farve efter blomsterne eller bordkortene?

Hvor sejt! Hvad slags?

Vi går efter kyllinge suppe til forret. Til hovedret: kyllinge + lam korma (krydret flødesauce med cashewnødder), lam saag (lam i spinat) og kyllinge windalloo (aner ikke hvad det er, men det er stærkt).

Vi bestiller det i en restaurent hvor vi selv har spist mange gange og min veninde kender åbenbart ejeren, så hun er sikker på at hun kan skaffe os en rabat :)

Det lyder rigtig lækkert! Og kommer garanteret til at overraske jeres gæster. Jeg kommer gerne hvis nogen melder afbud! :thumbsupsmileyanim:

0

Hvor sejt! Hvad slags?

Det lyder rigtig lækkert! Og kommer garanteret til at overraske jeres gæster. Jeg kommer gerne hvis nogen melder afbud! :thumbsupsmileyanim:

Du skal være velkommen, vi har faktisk fået 6 afbud til spisning :(

0