Guest Haps84

HJÆÆÆLP-er dette lovligt? Er så rystet...

61 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Du har helt ret. Ringer til gratis rådgivningen på tirsdag, og er såmend også indstillet på at skulle betale noget kompensation.. Blev bare rystet over tonen ( han kan jo ikke vide hvad baggrunden for aflysningen er ) og så havde jeg , måske lidt naivt, ikke forestillet mig det værende et problem...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jaaah... Kan mærke at det er tonen i hans mail, samt det at han ikke lader mig aflyse og måske stille et krav om en form for kompensation der gør mig vred og ked. Er lidt rystet over at han "truer" med at dukke op lige meget hvad... Er da mere end villig til at betale kompensation til ham, men kan bare slet ikke rumme den nedladende tone han ligger for dagen..

0

Del dette indlæg

Under alle omstændigheder kan han ikke "tvinge" jer til at køre med sig på bryllupsdagen. Enhver kunde har ret til at aflyse omend for et lille aflysningsgebyr, depositum el. lign., men selvfølgelig er en aftale en aftale, men den er ikke juridisk bindende, og I har ingen fast aftale om aflysningsfrist, som du siger, så I har sagen på jeres side, vil jeg sige. Han kan intet kræve af jer, når I ikke har en kontrakt. Men ja.. Han kan ikke bare ignorere jeres krav om aflysning. Du må jo bare sige, at I har fortrudt, og at I har ret til at aflyse en aftale. Men ellers så find gratis advokathjælp, som de andre siger. Du kan evt. finde loven om kunde-rettigheder, og kopiere det ind i en mail til ham og så sige, at du har loven på din side.

Om han betaler skat er jo ikke dit problem, men hans egen samvittighed det går ud over! :) Han må da godt møde op, men I kører bare ikke med ham, og så har han spildt tid og penge på det - men det er hans eget problem. Jeg tror, det er vigtigt, at I ikke lader jeres dag blive ødelagt af sådan en mærkelig fyr. Det er jo hám, der er noget galt med, og det er ikke jer, der er mærkelige - og det ville jeres gæster heller aldrig synes (Som han siger i sin mail!)

Men han virker da som en lidt ubehagelig fyr.

Redigeret af Dorindom
0

Del dette indlæg

Har fundet lidt til dig her - det er fra forbrug.dk:

"Inden du indgår aftalen, skal du tænke den godt i gennem, så du er sikker på, at alt det, der er vigtigt for dig, kommer med. Det vil selvfølgelig afhænge af, hvad aftalen drejer sig om, men det kan fx være opsigelses- eller afbestillingsvilkår, særlige egenskaber ved en vare eller et stykke arbejde eller vigtige datoer."

"Når du indgår en aftale, er den bindende, uanset om det er en mundtlig eller skriftlig aftale.

At den er bindende betyder, at den part, der ikke opfylder sin del af aftalen, vil være erstatningsansvarlig overfor den anden part, for det tab den anden har, hvis man løber fra en aftale. Nogle aftaler rummer en ret til at fortryde. Det kan enten være et bestemt antal dage efter aftalen er indgået, eller i en periode frem til den dag, hvor aftalen skal opfyldes. Det sidste gælder fx ofte, når du lejer festlokaler eller bestiller catering.""

"Hvis du uberettiget fortryder en aftale, kan den erhvervsdrivende forlange en erstatning, der svarer til det tab, han kan dokumentere at have haft. Den erhvervsdrivende kan ikke få erstatning for udgifter, han ikke har haft, fx kørsel hvis han ikke har kørt, eller for varer der endnu ikke er købt ind på afbestillingsdagen. Den erhvervsdrivende har pligt til at begrænse sit tab mest muligt. Du har på samme vilkår krav på erstatning, hvis det er den erhvervsdrivende, der ikke opfylder aftalen."

Ser altså ud til, at I er bundet af aftalen ..... tror måske, at jeg ville prøve at indgå et kompromis. Men igen .... få ringet til retshjælp hurtigst muligt i næste uge, de ved det helt sikkert.

0

Del dette indlæg

Ja, nu hvor jeg har læst mig lidt frem, så er det ikke helt sikkert, at det er jer, der har juridisk ret Anbefaler virkelig, at I tager gratis advokathjælp.

Men der er selvfølgelig nogle ting, som han SKAL oplyse:

§ 11. Inden der indgås en fjernsalgsaftale [dvs. aftaler, hvor forbruger og sælger ikke mødes personligt] om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende give forbrugeren oplysning om

1) den erhvervsdrivendes navn, erhvervsmæssige hovedaktivitet, fysiske adresse samt, hvis der er tale om en udenlandsk erhvervsdrivende, der har en repræsentant her i landet, eller hvis leverandøren i øvrigt er repræsenteret af en anden, relevante oplysninger om denne repræsentant, herunder dennes fysiske adresse,

2) varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,

3) den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen inklusive gebyrer, omkostninger, herunder eventuelle leveringsomkostninger, moms og alle andre afgifter, herunder afgifter eller omkostninger, der ikke betales af den erhvervsdrivende eller pålægges af denne, eller, hvis en nøjagtig pris ikke kan oplyses, grundlaget for beregningen af prisen,

4) vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen, en eventuel uopsigelighedsperiode samt eventuel adgang for parterne til at bringe aftalen til ophør før tiden eller ensidigt, herunder oplysning om eventuelle betingelser herfor,

5) hvorvidt der er fortrydelsesret efter denne lov,

6) eventuelle specifikke ekstraomkostninger for forbrugeren ved anvendelse af den pågældende kommunikationsteknik, hvis sådanne ekstraomkostninger pålægges, og

7) hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller tjenesteydelsen udbydes til den anførte pris.

Fundet i dette link om forbrugeraftaleloven:

http://www.michaelthiesen.dk/4534/

Håber, I finder ud af det. Pøj pøj

Redigeret af Dorindom
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fik et mindst ligeså grimt svar på en mail jeg sendte til ham i går. Har tilbudt ham 25% af det aftalte beløb i kompensation, og skrevet at hvis han fremsender sine bankoplysninger og når jeg via banken kan se at pengene er overført må sagen anses som afsluttet. Og ellers vil jeg kontakte vores advokat. Jeg bryder mig bare ikke om "truslen" om at der dukker en "forsmået forrretningsdrivende" op på dagen..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

DISCLAIMER: Nedenstående er på ingen måde udtryk for et ønske om at hænge enkelte personer eller udtalelser ud. Jeg er jurist og vil blot benytte lejligheden til at udrydde mange generelle fejlantagelser om aftaler og rettigheder. Det håber jeg, der er forståelse for.

H2B (politibetjent) siger at når der ikke er en kontakt begge parter har underskrevet, er aftalen ikke juridisk bindende.

Det er på ingen måde rigtigt, men det vist også kommet frem efterhånden :)

Jeg vil helt klart mene, at såfremt han ikke har gjort det klart for Jer skriftligt, at aftalen ikke kunne aflyses, så er I i Jeres gode ret til at aflyse aftalen. Han tilbyder en transport service og som alle andre virksomheder kan der komme afbud. En mail er et bevis på en aftale ja, men når der ikke foreligger skriftlige betingelser i aftalen er I i jeres gode ret til at aflyse uden godtgørelse. Tjek det på forbrugerstyrelsen på mandag, men jeg er ret sikker. kram fra mig

Jeg tillader mig at gætte forsigtigt på, at du ikke er jurist? :) Selvfølgelig skal sælger ikke gøre udtrykkeligt opmærksom på, at en aftale ikke kan aflyses. Det kan aftaler ikke, medmindre man aftaler det modsatte.

Når der ikke er aftalt en fortrydelsesret, så er der ikke noget at gøre.

Enhver kunde har ret til at aflyse omend for et lille aflysningsgebyr, depositum el. lign.,

Nej, det er faktisk ikke rigtigt, jf. ovenfor.

men den er ikke juridisk bindende,

Jooo, det er den da?

og I har ingen fast aftale om aflysningsfrist, som du siger, så I har sagen på jeres side, vil jeg sige.

Men det er bare faktuelt og juridisk forkert. Hvis man ikke har aftalt en fortrydelsesret, så er der ingen ret til at fortryde.

Han kan intet kræve af jer, når I ikke har en kontrakt.

Selvom der ikke er skrevet under på en kontrakt, er der indgået en bindende aftale. Den behøver man ikke nedfælde i en kontrakt.

Du må jo bare sige, at I har fortrudt, og at I har ret til at aflyse en aftale.

Sådan er verden nu engang ikke indrettet, og gud ske tak og lov for det!

Du kan evt. finde loven om kunde-rettigheder, og kopiere det ind i en mail til ham og så sige, at du har loven på din side.

Der findes ikke en lov om kunderettigheder, og i denne situation skal man bruge aftaleloven.

0

Del dette indlæg

Kære TS

Du er desværre havnet i en lidt dum situation med en pirrelig bilentusiast (håber jeg).

Som udgangspunkt er du bundet af jeres aftale om transport inden for de rammer, som er aftalt. Hvis I ikke har aftalt en fortrydelsesret, er du pligtig til at betale for varen, uanset at du ikke benytter den.

Omvendt har sælger også en pligt til at tabsbegrænse, hvilket betyder, at han er forpligtet til at forsøge at finde en anden kunde den dag.

Det er naturligvis helt juridiske betragtninger, fordi det praktisk vil koste mange gange mere at gennemtrumfe dette i retten.

Jeg vil foreslå dig, at du kontakter sælger igen skriftligt, hvor du tilkendegiver, at

- du ønsker at ophæve aftalen

- naturligvis er villig til at betale en kompensation, og

- at du gør opmærksom på hans tabsbegrænsningspligt

Hvis der er yderligere, er du velkommen til at sende mig en PB :)

0

Del dette indlæg

Livica: du lyder til at have rimelig meget styr på det. Du kan måske svare på følgende. Som jeg læser på forbruger.dk er jeg bundet af den aftale vi har lavet. Det er fint og jeg kan godt forstå at det er sådan - men, kan han forlange at han skal dukke op til vores bryllup? Jeg har meddelt ham skriftligt at vi ikke ønsker hans ydelser og har tilbudt ham 25% af den aftalte pris i kompensation for vores aflysning. Han kan vel ikke "tvinge" os ind i hans bil?

0

Del dette indlæg

Nej, det kan han bestemt ikke :)

Men som en anden skriver, så er det offentlig vej, og der må han gerne opholde sig, hvis han ønsker.

Du kan meddele ham på en venlig måde, at hvis han agter at møde op ved kirken, vil du anmelde ham for chikane til Politiet. Jeg tvivler nu på, at han ønsker at tage pænt tøj på og vaske bilen bare for at genere jer, men det kan have en afskrækkende effekt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Puuh, med den tone kan jeg godt forstå hvis I har endnu mindre lyst til at se ham, men ja.. folk kan jo altså ikke leve af at man booker og så melder fra, så hvis jeg skal være ærlig, synes jeg at I skylder ham pengene, for det har I selv bedt om.. om I så vil slippe for at se på ham, det må I jo selv om.

0

Del dette indlæg

Jeg er desværre ikke jurist, så jeg kan intet konstruktivt sige om sagen.

Men hvor er det bare så ærgeligt når den slags sker. :(

Jeg håber, at i finder en go0d løsning.

Og lad det så være en god reminder til os andre, så vi kan være mere forsigtige/sikre, før vi laver aftaler :)

0

Del dette indlæg

Hvor er det da godt at der sidder nogle kloge mennesker, derude som ved hvad man skal gøre, når man er kommet i en dun siatioen :)

Jeg ville helt sikkert gøre som Livica skriver, for hun ved da havd hun snakker om :thumbsupsmileyanim:

Håber så meget for dig at I kommer ud af det her på en ordenlig måde

:bearhug: og :bearhug: fra Lisbeth.

0

Del dette indlæg

Som LIvica og de øvrige siger det så er det ikke et krav at der ligger en egentlig kontrakt. En bekræftelse fra jeres hhv. hans side er lige så bindende forudsat at den er klar med hensyn til det aftalte og prisen for det. Jeg syntes egentlig det er fair nok at han siger at han ikke vil sende en kontrakt fordi han ikke bruger kontrakter (det gør vi heller ikke). Det kunne bare vare sagt på en pænere måde, selvom manden jo et eller andet sted har ret i det han skriver: Man kan ikke bare løbe fra de aftaler man laver såvel moralsk som lovligt og det er også konklusionen her. Men man kan jo prøve at tale med ham og finde et kompromis (aflysningsgebyr). Man kan normalt komme langt med dialog. :)

Med hensyn til det her med momsregistrering og skat så skal man nok lige som med juraen passe på med ikke at bevæge sig ud på dybt vand:

Der er nogle ting der er undtaget for moms. Det gælder bl.a kunstnerisk virksomhed (herunder os DJ's) og persontransport. Der er altså ikke moms på "bryllupsbiler" og hvis I får en faktura eller en regning med moms på, så skal I gøre indvendinger for de/vi kan ikke engang frivilligt momsregistreres.

Derfor vil I kun kunne finde et CVR-nr hvis han har egentlige ansatte. Et manglende CVR-nummer kan altså ikke tages som udtryk for sort arbejde o.l. :) Hvis en leverandør siger at vedkommende kun vil have kontant betaling eller iøvrigt ikke ønsker at korrespondere med jer skriftligt så kan man have en formodning om sort arbejde men det eneste I kan gøre er faktisk at gå til Skat. :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som LIvica og de øvrige siger det så er det ikke et krav at der ligger en egentlig kontrakt. En bekræftelse fra jeres hhv. hans side er lige så bindende forudsat at den er klar med hensyn til det aftalte og prisen for det. Jeg syntes egentlig det er fair nok at han siger at han ikke vil sende en kontrakt fordi han ikke bruger kontrakter (det gør vi heller ikke). Det kunne bare vare sagt på en pænere måde, selvom manden jo et eller andet sted har ret i det han skriver: Man kan ikke bare løbe fra de aftaler man laver såvel moralsk som lovligt og det er også konklusionen her. Men man kan jo prøve at tale med ham og finde et kompromis (aflysningsgebyr). Man kan normalt komme langt med dialog. :)

Med hensyn til det her med momsregistrering og skat så skal man nok lige som med juraen passe på med ikke at bevæge sig ud på dybt vand:

Der er nogle ting der er undtaget for moms. Det gælder bl.a kunstnerisk virksomhed (herunder os DJ's) og persontransport. Der er altså ikke moms på "bryllupsbiler" og hvis I får en faktura eller en regning med moms på, så skal I gøre indvendinger for de/vi kan ikke engang frivilligt momsregistreres.

Derfor vil I kun kunne finde et CVR-nr hvis han har egentlige ansatte. Et manglende CVR-nummer kan altså ikke tages som udtryk for sort arbejde o.l. :) Hvis en leverandør siger at vedkommende kun vil have kontant betaling eller iøvrigt ikke ønsker at korrespondere med jer skriftligt så kan man have en formodning om sort arbejde men det eneste I kan gøre er faktisk at gå til Skat. :)

er det sådan at han kun skal momsregistreres hvis han omsætter for mere end 50.000 kr. om året

Det er ikke rigtigt at man ikke kan slå et cvr nummer op medmindre der er ansatte :) cvr.dk viser også enkeltmandsvirksomheder uden ansatte.

0

Del dette indlæg

Det er korrekt: Hvis de pågældende enkeltmandsvirksomheder vel at mærke er momsregistrerede, men det er jo netop ikke tilfældet her. Enkeltmandsvirksomheden som hverken skal momsregistreres eller registreres for A-skat o.l. har ikke noget CVR-nr. og dem kan du derfor ikke slå op i registeret, i modsætning til interessentskaberne (flerejede personlige virksomheder)og selskaberne der altid har et CVR.nr. :)

0

Del dette indlæg

Kære Haps84, jeg er desværre lidt bagud i mit engagement herinde, og har travlt ude for tiden. Jeg kan fuldt ud sætte mig ind i, hvordan du har det.

Jeg kan se, at andre har refereret til den tråd, jeg selv startede i sin tid. Vores situationer minder lidt om hinanden, selvom det er to forskellige former for service, og to forskellige tidsrum, der er til dagen, de er booket til.

Hvor er det dog en træls situation I står i, og sikke en ubehagelig form for svar, I har modtaget.

Jeg forstår ikke forretningsdrivende i sådan en situation. Hvad opnår de dog med sådan en adfærd - de kan ikke bilde mig ind, at deres kunder får det bedre og vil booke dem alligevel, når de ligger sådan en attitude for dagen. Acceptér afbestillingen og opkræv kunden en klækkelig afbestillings-sum og få sagen ud af verden.

Jeg kan ikke forstå, at de insisterer på at dukke op hos nogen, der ikke ønsker dem. Og ikke om jeg forstår, at det slet ikke er muligt at komme ud af sådanne aftaler juridisk set.

Må jeg spørge indtil årsagen til afbestillingen?

Men ja, som andre har skrevet; Endnu en tråd til at gøre os herinde opmærksom på vigtigheden af at insistere på at få en udførlig kontrakt, hvorpå der står skrevet forholdene i forbindelse med afbestilling. Vor Herre Bevares, at det skal være så besværligt, når netop mange virksomheder slet ikke praktiserer dét at udfærdige kontrakter.

Lad os høre, hvordan det går. Jeg håber meget, at I finder en løsning, der giver dig ro, så du ikke skal bekymre dig om dette menneske mere.

0

Del dette indlæg

Vor Herre Bevares, at det skal være så besværligt, når netop mange virksomheder slet ikke praktiserer dét at udfærdige kontrakter.

Nu er det nok en strid om ord men det vel ikke afgørende om der udfærdiges en kontrakt eller ej. Afgørende er vel alene om betingelserne i aftalen/den bekræftelse I får og har accepteret er klare og præcise.

0

Del dette indlæg

Nu er det nok en strid om ord men det vel ikke afgørende om der udfærdiges en kontrakt eller ej. Afgørende er vel alene om betingelserne i aftalen/den bekræftelse I får og har accepteret er klare og præcise.

Yes, det er også rigtigt, tak for rettelsen! :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer