påskesen

Hjælp ! 1 mdr. til bryllup men ingen præst

51 indlæg i dette emne

Hjælp!!

Vi er kommet i den uheldige situation at den frimenighed der skal vie os er gået konkurs og lukker efter at have overstået vores vielse. Problemet er bare at deres præst, som oprindeligt skulle vie os, har fået nyt job som hun starter på 10 dage inden vores bryllup! Vi står derfor nu i den situation at vi skal giftes om en mdr men ikke har nogen præst! Problemet er at vi skal vies udendørs i Åsum ( Odense) og det er der ingen folkekirkepræster der vil. Derfor vil vi høre om der ikke er nogen af jer herinde, der kender en der har myndighed til at vie os eller en frimenighedskirke, der evt. Vil vie os? Alt hjælp og gode råd kan bruges! Vi er ikke interesseret i at tage på rådhuset eller få en kirkelig velsignelse. Lige pt. er vi igang med at se om hende der før var vores præst's datter kan blive godkendt til at vie os, men problemet med dette er at de skal have papirende senest en mdr. før, og det er i morgen, men det er først blevet sendt i dag, så vi overholder altså ikke tidsfristen og er derfor ikke sikker på at det bliver godkendt.

håber der sidder nogle derude med noget viden :unsure:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal vies derhjemme i haven af min gudfar der der sidder i byrådet. I min kommune må dem der sidder i byrådet gerne vie folk. Måske det er samme regel i din kommune? De er ofte friske på lidt af hvert :-)

Håber i finder ud af det.

Stine.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville ringe rundt til en masse forskellige kirker og høre om der ikke er nogle af deres præster der tager ud og laver vielser. Ved ikke om de vil komme til en anden kirke og gøre det, men ellers kan i jo lave det udenfor ved stranden eller i en fin have? :)

0

Del dette indlæg

Det er ikke fordi de ikke vil tage ud og vie jer, men de må faktisk ikke, det har den øverste biskop bestemt, da det så ikke så meget er en kristen vielse. :)

Vi ville også være gift af vores præst i haven, men vi har nu valgt formanden for Forn Sidr, da min kæreste ikke er kristen :)

Men man kan jo altid snakke med den der evt. skal vie jer og spørge om ikke de fra kommunens side kan gøre det lidt mere "rigtigt"?

0

Del dette indlæg

Det er ikke fordi de ikke vil tage ud og vie jer, men de må faktisk ikke, det har den øverste biskop bestemt, da det så ikke så meget er en kristen vielse. :)

Vi ville også være gift af vores præst i haven, men vi har nu valgt formanden for Forn Sidr, da min kæreste ikke er kristen :)

Men man kan jo altid snakke med den der evt. skal vie jer og spørge om ikke de fra kommunens side kan gøre det lidt mere "rigtigt"?

Det lyder faktisk lidt underligt, biblen siger jo ikke du skal vies i en kirke, men at du skal vies i guds navn under hans velsignelse og det kan man jo blive alle steder.

0

Del dette indlæg

Hey :)

Efter et andet indlæg jeg skrev herinde til dig, ledte jeg også efter frimenighedskirker, og ved jo så ikke om det er den samme som din jeg fandt.

Jeg skrev til øverstepræsen i odense og hun henvendte mig til en præst på tåsinge som hedder Bodil Shmidt :) Hvis det ikke er hende så send mig en PM så sender jeg hendes nr.

Hun lød rigtig sød at tale med.. Håber det løser sig :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hey :)

Efter et andet indlæg jeg skrev herinde til dig, ledte jeg også efter frimenighedskirker, og ved jo så ikke om det er den samme som din jeg fandt.

Jeg skrev til øverstepræsen i odense og hun henvendte mig til en præst på tåsinge som hedder Bodil Shmidt :) Hvis det ikke er hende så send mig en PM så sender jeg hendes nr.

Hun lød rigtig sød at tale med.. Håber det løser sig :)

Det er Bodil der var vores præst. Men det er hendes menighed der er gået konkurs og det er hende der har fået nyt job :(

0

Del dette indlæg

Vi skal vies derhjemme i haven af min gudfar der der sidder i byrådet. I min kommune må dem der sidder i byrådet gerne vie folk. Måske det er samme regel i din kommune? De er ofte friske på lidt af hvert :-)

Håber i finder ud af det.

Stine.

Jeg ville ringe rundt til en masse forskellige kirker og høre om der ikke er nogle af deres præster der tager ud og laver vielser. Ved ikke om de vil komme til en anden kirke og gøre det, men ellers kan i jo lave det udenfor ved stranden eller i en fin have? :)

Jeg tror i har misforstået mig. Alt er gjort klar til vielsen. Vi har booket musikkere, sted, fotograf mm. Det eneste vi mangler er præsten. Det er ikke stedet vi mangler. Jeg er klar over at folkekirkepræster ikke må vie os, men det er ikke det at det handler om. Vi ønsker ikke at blive viet af kommunen eller på rådhuset eller en velsignelse.

Vi kunne tilgengæld rigtig godt bruge nogle kontaktoplysninger på frimenighedspræster/kirker hvis i har dette :)

0

Del dette indlæg

Øv :( Det snakkede hun slet ikke om da vi snakkede med hende for 2 uger siden :( Håber virkelig i finder en udvej, for odense kommune er slet ikke til at snakke med. og øv også til at jeg skal igang med at lede videre, godt jeg har 2 år endnu...

Hvad med at tale med dem i kerteminde kommune og fortælle jeres situation, de er rigtig søde at snakke med, måske de forbarmer sig og godt vil alligevel selvom det er på tværs af kommunerne.. er sikker på de vil trække vielsen til det mere "kirkelige" hvis du forstår :)

0

Del dette indlæg

Øv :( Det snakkede hun slet ikke om da vi snakkede med hende for 2 uger siden :( Håber virkelig i finder en udvej, for odense kommune er slet ikke til at snakke med. og øv også til at jeg skal igang med at lede videre, godt jeg har 2 år endnu...

Hvad med at tale med dem i kerteminde kommune og fortælle jeres situation, de er rigtig søde at snakke med, måske de forbarmer sig og godt vil alligevel selvom det er på tværs af kommunerne.. er sikker på de vil trække vielsen til det mere "kirkelige" hvis du forstår :)

Nej vi fik også først opringningen i dag :td: Tak for rådet, men det skal være en kirkelig vielse. Hvis ikke vi når at finde en anden finder vi en kirke.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved, at der findes en frimenighed ude i Bellinge ... dunno hvad den hedder, men ved, at præsten hedder Peter - er tidl underviser på Tietgenskolen nede ved havnen - min kæreste havde ham nemlig. Men ved ikke, hvad frikirken hedder, men ihvertfald at een fra hans klasse + ham underviseren var medlem derude.

Ellers .... prøv at google udendørs bryllup og præster .... er mit bedste bud ... og evt ringe op til diverse frimenigheder, der findes i omegnen .... altså de skal jo nok ha en go slat for at komme ud, men du kan jo evt. sige, at I gerne vil donere nogen penge til kirken, hvis det er. Nogle frimenigheder - for at de vil vie jer, kræver også, at I betaler 1 års medlemskab af deres kirke, som er på ca. 5.000 kr el lign.

0

Del dette indlæg

jeg skrev til Inger Hjuler Bergeon i Odense hun må ikke gøre det, men hun har rimelig styr på hvad de danske præster må og kan gøre og kender måske nogle andre end lige Bodil :) jeg har hendes mail, hvis du vil kan jeg sende den til dig?

0

Del dette indlæg

Jeg ved, at der findes en frimenighed ude i Bellinge ... dunno hvad den hedder, men ved, at præsten hedder Peter - er tidl underviser på Tietgenskolen nede ved havnen - min kæreste havde ham nemlig. Men ved ikke, hvad frikirken hedder, men ihvertfald at een fra hans klasse + ham underviseren var medlem derude.

Ellers .... prøv at google udendørs bryllup og præster .... er mit bedste bud ... og evt ringe op til diverse frimenigheder, der findes i omegnen .... altså de skal jo nok ha en go slat for at komme ud, men du kan jo evt. sige, at I gerne vil donere nogen penge til kirken, hvis det er. Nogle frimenigheder - for at de vil vie jer, kræver også, at I betaler 1 års medlemskab af deres kirke, som er på ca. 5.000 kr el lign.

tak :) Jeg vil prøve at få fat på Bellinge

0

Del dette indlæg

jeg skrev til Inger Hjuler Bergeon i Odense hun må ikke gøre det, men hun har rimelig styr på hvad de danske præster må og kan gøre og kender måske nogle andre end lige Bodil :) jeg har hendes mail, hvis du vil kan jeg sende den til dig?

Jeg har allerede snakket med hende desværre :( tror efterhånden jeg har haft ringet til alle der kunne være bare den mindste mulighed...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved ikke om det overhovedet kunne være aktuelt, men hvis det bare er en hvilken som helst præst så måske? Vi skal vies af verdens sødeste præst i den norske sømandskirke i København - de er såvidt jeg ved ikke underlagt de danske regler, og plejer at forbarme sig over een hvis man er i nød. De har selv vielser hver lørdag i Kbh, men der er to præster, så måske kan en af dem overtales til at tage til Odense? De rejser ellers meget rundt i andre ærinde, og Kbh-Odense er jo ingen afstand for en nordmand :rolleyes: De vier også danskere, men det foregår på norsk - og det hjælper nok hvis du har (eller opfinder) en connection eller bare forkærlighed til Norge.

Bare en tanke hvis I er helt i nød!

0

Del dette indlæg

Nej vi fik også først opringningen i dag :td: Tak for rådet, men det skal være en kirkelig vielse. Hvis ikke vi når at finde en anden finder vi en kirke.

Jeg håber at du finder en løsning med en frimenighed men hvis du ender med at du skal finde en kirke med kort varsel, så kunne jeg anbefale at I prøve gråbrødre klosterkirken midt i Odense centrum. Det høre under domkirken men jeg synes ikke at der er mange som bruger det. Vi har en meget søde præst som er tilknyttet til begge kirker og er meget åben over for andre traditioner f.eks. vi synger en katolsk salme og vielsen forgår på engelsk.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh, jeg får helt ondt i maven af at læse alt dette! Det er da det sidste man mangler, at stå uden præst en måned før brylluppet! Jeg ville ønske at jeg havde nogle gode råd eller idéer, men jeg er bange for at jeg ikke kan bidrage med noget. Jeg håber virkelig I finder en mulighed I kan slå jer til tåls med og jeg er spændt på at høre hvordan det går...

Held og lykke og stort knus herfra :bearhug:

0

Del dette indlæg

Nu spørger jeg måske dumt, men kunne hende der Bodil eller hvad hun nu hed, ikke bare vie jer alligevel? Altså hun har jo rettighederne til at må vie folk, så er det vel ligegyldigt om hun arbejder i et andet sogn?

0

Del dette indlæg

Jeg håber at du finder en løsning med en frimenighed men hvis du ender med at du skal finde en kirke med kort varsel, så kunne jeg anbefale at I prøve gråbrødre klosterkirken midt i Odense centrum. Det høre under domkirken men jeg synes ikke at der er mange som bruger det. Vi har en meget søde præst som er tilknyttet til begge kirker og er meget åben over for andre traditioner f.eks. vi synger en katolsk salme og vielsen forgår på engelsk.

Tusind tak! Vi vil prøve at høre den kirke hvis vi skal ud i at finde en :)

0

Del dette indlæg

Åh, jeg får helt ondt i maven af at læse alt dette! Det er da det sidste man mangler, at stå uden præst en måned før brylluppet! Jeg ville ønske at jeg havde nogle gode råd eller idéer, men jeg er bange for at jeg ikke kan bidrage med noget. Jeg håber virkelig I finder en mulighed I kan slå jer til tåls med og jeg er spændt på at høre hvordan det går...

Held og lykke og stort knus herfra :bearhug:

Tusind tak! Nej det hele er bare et stort virvar lige nu! aner jo slet ikke om vi kan blive viet på det sted vi har valgt eller tidspunkt, og har bare alt booket :boohoo: tak for krammeren :bearhug:

0

Del dette indlæg

Nu spørger jeg måske dumt, men kunne hende der Bodil eller hvad hun nu hed, ikke bare vie jer alligevel? Altså hun har jo rettighederne til at må vie folk, så er det vel ligegyldigt om hun arbejder i et andet sogn?

Det kan hun desværre ikke, da det er i Norge at hun har fået stilling som sognepræst :(

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer