Lola aakerman

Billigt men smukt

15 posts in this topic

Hejsa alle sammen

Jeg er ny her inde så er ikke helt inde i det endnu så bær over med mig.. :D

For 14 dage siden faldt min kæreste på knæ så vi står og skal giftes den 28 september 2013

Vi søger derfor en masse gode tricks til et forholdsvist billigt men smukt bryllup.

Vi har fundet ringene og invitationerne laver vi selv, jeg er selv meget nem på fingrene og kan derfor godt lave en masse selv så der er meget at spare der men mangler bare nogle ideér til hvordan man kan få skruet det sammen.. :D

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Varme hilsner Lola

0

Annonce ♥

Har du været inde og kigge på DIY? Det er lidt svært at hjælpe, jeg er lidt i tvivl om hvad du helt præcis vil have hjælp med/til?

0

Synes selv vores bryllup var smukt og i hvert fald rimelig billigt, tror måske du kan finde ideer der? - prøv at klikke forbi min beretning måske? Ellers er der en masse gode blogge og DIY indlæg herinde.

Vi blev gift efterår, og havde valgt et meget minimalistisk tema med vægt på stearinlys. Men når det nu er sommer, synes jeg er super tema (der stadig kan være til at få for få penge) er sådan lidt landlig, vintage romantisk stil

rustic-diy-wedding-reception-flowers-centerpieces-wild-flowers-yellow-daisies-red-pink-ivory-fresh-flowers-arranged-in-mason-jars-1.jpg

wild_flowers.jpg

outdoor-wedding-colorful-wild-flowers-centerpieces__full-carousel.jpg

0

Hejsa,

og tillykke med det kommende bryllup :rolleyes:

Jeg tror at du er nødt til at give os lidt mere info omkring jeres tanker om brylluppet, men her kommet et par indspark alligevel - tag det du kan bruge:

- drop reception, og bliv i stedet viet fx kl 16 - så kan i få en velkomstdrink og gå videre med middagen

- drop champagne og bryllupskage og vælg i stedet asti og fx cupcakes. Bryllupskage er dyrt!

- dekorer kirken og bordene med blomster fra egen/forældre/venners have (man kan sagtens bruge rengjorte syltetøjsglas med en silkesløjfe rundt om - det koster stort set ingenting)

- køb din brudekjole på lilly lagersalg

- lad være med at falde i "nice-to" fælden - toiletkurve, safe the date-kort og lignende er fint - men det løber altså op

- drop spiritus - vin, sodadvand og kander med vand er fuldt ud tilstrækkeligt

- lav en plan for hvordan det skal være - og start først derefter med at købe ind hertil. Jeg tror de fleste har prøvet at falde over et eller andet på ebay e.lign., for efterfølgende at finde ud af at det ikke passede ind i temaet

- find ud af hvad der er vigtigt for jer - er det fx vigtigt at hele vennekredsen kommer med, er livemusik vigtigt, er prof fotografering vigtigt, er 3 retters portionsanretning vigtigt eller? Alting er en prioritering

- lav et budget og hold jer til det. Ellers kan det nemt løbe løbsk

Held og lykke med det - man kan SAGTENS få et rigtig fint bryllup selv om man ikke lige har 80.000 til at glane på kontoen... :blink:

0

Annonce ♥

Jeg synes næsten folk glemmer det vigtigste råd: UDNYT dit netværk.

Jeg havde et par mennesker jeg vidste kunne hjælpe, men da vi først kom i gang kunne vi nærmest falde over folk der kunne hjælpe

Min veninde er konditor og laver kagen

Min onkel ejer et mobildiskotek så der var musikken

H2B har en ven, hvis far er jæger og altid har masser af vildt liggende, der var hovedretten lige pludselig

H2Bs anden ven er kok, så han laver maden

Vi er begge uddannet guldsmede, så ringene var nemme at få til bilig pris (man må ikke lave sine egne ringe, lige som man ikke må sy sin egen kjole ifølge overtroen :P)

Man spare meget på netværk :wink:

0

Hejsa,

og tillykke med det kommende bryllup :rolleyes:

Jeg tror at du er nødt til at give os lidt mere info omkring jeres tanker om brylluppet, men her kommet et par indspark alligevel - tag det du kan bruge:

- drop reception, og bliv i stedet viet fx kl 16 - så kan i få en velkomstdrink og gå videre med middagen

- drop champagne og bryllupskage og vælg i stedet asti og fx cupcakes. Bryllupskage er dyrt!

- dekorer kirken og bordene med blomster fra egen/forældre/venners have (man kan sagtens bruge rengjorte syltetøjsglas med en silkesløjfe rundt om - det koster stort set ingenting)

- køb din brudekjole på lilly lagersalg

- lad være med at falde i "nice-to" fælden - toiletkurve, safe the date-kort og lignende er fint - men det løber altså op

- drop spiritus - vin, sodadvand og kander med vand er fuldt ud tilstrækkeligt

- lav en plan for hvordan det skal være - og start først derefter med at købe ind hertil. Jeg tror de fleste har prøvet at falde over et eller andet på ebay e.lign., for efterfølgende at finde ud af at det ikke passede ind i temaet

- find ud af hvad der er vigtigt for jer - er det fx vigtigt at hele vennekredsen kommer med, er livemusik vigtigt, er prof fotografering vigtigt, er 3 retters portionsanretning vigtigt eller? Alting er en prioritering

- lav et budget og hold jer til det. Ellers kan det nemt løbe løbsk

Held og lykke med det - man kan SAGTENS få et rigtig fint bryllup selv om man ikke lige har 80.000 til at glane på kontoen... :blink:

Waauww... Rart når fif'ne tår sådan på rad of række - Tak for det :wink: Den printer jeg lige ud til H2B og mig selv :fløjt:

0

Jeg er lige gået i gang med en blog om spare-ting... Måske der er noget der :)

1

Vi har bedt om hjælp hos familien - min mor og papfar giver øl og sodavand, og en mindre gave - istedet for en stor gave.

Min H2B's mormor og morfar har givet et stort tilskud til middagen - og så mindre gave

Min svigermor har sørget for hvidvin, rødvin og asti/verdi - igen i stedet for en stor gave!

Det er virkelig så fantastisk at kunne få den slags hjælp ❤

Lokalerne er den efterskole vi mødte hinanden på - og vi får lov at låne det gratis - mod at stille op til fotograf / interwiev til noget reklame for skolen.

Vi har været heldige at finde en fotograf (Felixia) som har nyt udstyr der skal afprøves og vi får derfor fotosessionen gratis

Bilen er min fætters Cadilac Impala - som han låner os gratis

Jeg og min søster laver selv bryllupskagen, og jeg laver selv brudebuket, brystbuketter og brudepigebuketter

Vi har fundet hjælpen til køkkenet gennem venner - og det bliver buffet - så ingen udgifter til tjenere :-)

Vi har ikke lavet favour-æsker, gaver til gæsterne eller andet overflødigt pynt til bordene

Og invitationerne lavede jeg selv (printede ud)

Men kig i min tråd :-)

0

Annonce ♥

Jeg synes næsten folk glemmer det vigtigste råd: UDNYT dit netværk.

Jeg havde et par mennesker jeg vidste kunne hjælpe, men da vi først kom i gang kunne vi nærmest falde over folk der kunne hjælpe

Min veninde er konditor og laver kagen

Min onkel ejer et mobildiskotek så der var musikken

H2B har en ven, hvis far er jæger og altid har masser af vildt liggende, der var hovedretten lige pludselig

H2Bs anden ven er kok, så han laver maden

Vi er begge uddannet guldsmede, så ringene var nemme at få til bilig pris (man må ikke lave sine egne ringe, lige som man ikke må sy sin egen kjole ifølge overtroen :P)

Man spare meget på netværk :wink:

Helt enig!

Husk endeligt at benytte jer af den hjælp I kan få af venner og bekendte!

• Vores fotograf er H2Bs ven, som er prof. Selvom vi betaler, så får vi det en del billigere (læs: MEGET) end ellers - og vi har fået forlovelsesbilleder, som skal bruges til invitationer, med i pakken :)
  • H2B arbejder i et køkken, hvor en af hans kollegaer har tilbudt at lave maden for os
  • Den samme kollega, samt vores svigerinde, har tilbudt at lave bryllupskagen til os (vi skal såmænd bare vælge) - ellers havde vi overvejet cupcakes, som mine veninder havde tilbudt at stå for.
  • Maden bliver buffet, så det er begrænset hvad vi skal bruge af serveringspersonale - og den ene/to person(er) vi skal bruge kan vi sikkert skaffe billigt blandt enten nogle af hans unge kollegaer i køkkenet eller nogle af mine elever (der er et par stykker, der er vant til at servere)
  • En af H2Bs venner har tilbudt at være dj
  • En af mine veninder står for makeup og hår
  • Transport har vi sparet væk ved at vælge kirke og feststed der ligger 5 minutter fra hinanden - men ellers ville vi have lånt en Christania-/Niholacykel eller lign...

0

Ja netværk er nok den bedste måde at spare penge! Man skal bare lade jungletrommerne lyde, så dukker der gode tilbud op :) Det virker fx ofte ret godt bare at skrive på facebook "Er der mon en sød frisør/hårkyndig pige et sted som vil sætte hår på en brud?". Derudover er de store poster der der er penge at spare, fx menuen: 50kr mindre pr. kuvert svarer til 3500kr hvis man er 70 prs., gode tilbud på vin, hvilke øl og cider køber I, osv.

0

Få pyntet op i lokalet!!! Pom pommer i loftet trækker de høje lofter "ned" og giver en fantastisk stemning! Tag det fra en mand, som slet ikke kunne se idéen, før de kom op at hænge!

Lokalet%20Panorama1.jpg

bryllup922.jpg

De kostede under 250 kroner.. råhvidt silkepapir fra Jakodan (480 ark = 140kr. + fragt) og så skal du bruge stærk tråd (vi brugte 3/4 af en 200m. rulle nylon sejlgarn fra Silvan)

- Morten

0

Den med pompon'erne er jeg også faldet for! Total billigt (kan evt også gøres i servietter - endnu billigere) og total festligt. I like a lot. Og selv for en knap så kreativ sjæl som jeg skal jeg nok få den wing'et til dagen :biggrin:

ellers kan jeg ikke rigtig bidrage med flere kloge sparetips, der er allerede mange gode på bordet :)

0

Annonce ♥

I Norge er der tradition, at de gæsterne der har lyst, medbringer en kage, som så stilles på en kæmpe kagebuffet efter middagen, så spare men Bryllupskagen :0)

0

Vi er selv igang med at planlægge et buget bryllup.

Her er tankerne:

• Hver gæst medbringer en tapas ret og special øl eller vin som anbringes på en buffet.
  • Der laves en konto og sparegris hvor pengegaver kan gives anonymt (vi har dårlige erfaringer med et par hvor brudens forældre gav et svimlende beløb og gommens forældre ikke kunne matche, derfor skal der være mulighed for anonym giver) Vi mangler intet og har derfor ikke de store gave ønsker.
  • Kagen laver vi selv, eller opfordre kyndige gæster til at lade det være deres bidrag.
  • Feststedet bliver en spejderlejr som vi selv pynter op der er dermed også mulighed for overnatning.
  • Hjælpen i køkkenet bliver bekendte og ellers løfter vi i flok.
  • Musikken er et familiemedlem der har et mobil disko.
  • Vi handler pynt og brudepige kjoler på ebay.
  • Ringene har vi noget gammelt guld og en kyndig bekendt der tager sig af.

0

Og uden at undervurdere de andre gode råd der er kommet, så måske det bedste råd: Lad være med at betragte jeres bryllup som et discount-bryllup. Fordi det for de fleste betragtes som et negativt udtryk og der er ikke noget negativt ved det. Tværtimod. Lad være med at være misundelige på dem som holder en dyr fest på en prominent og dyr restaurant. Det er nemlig typisk de steder hvor festen skal slutte ved 1-2 tiden eller hvor man skal have pengepungen frem hvis man vil have ekstra tid. Tendensen er så størst i storbyerne, herunder København.

Ude i provinserne kan man ofte finde gode feststeder med alt hvor kuvertprisen er så lav at det er attraktivt men ellers vil I få mest for pengene ved at finde nogle gode lokaler/rammer for festen som I selv kan udsmykke. Der har I lokalerne helt for jer selv og så længe I vil (sådan fungerer det ihvertfald i de fleste forsamlingshuse m.v. man kan leje). Vær heller ikke bange for at uddeleger praktiske opgaver til gæster, inden som efter festen.

Jeg er tit ude til bryllupsfester hvor man ved at man er om ikke den største så en af de større poster på budgettet fordi parret har valgt at holde festen på et økonomisk lavpunkt. Det gør ikke festen dårligere af den grund men det forpligter ekstra: Fordi man ved at de har prioriteret musikken, hvad jeg også mener man skal da det er en meget stor del af festen.

0