WeddingAddict

Fotograf eller ej...

24 indlæg i dette emne

Hej tøser og de enkelt mænd som er herinde. :biggrin:

Jeg er måske tidligt nok ude, men da vi lige har fundet ud af at vores sted næsten var booket, tænker jeg om det er en god ide allerede nu at booke en fotograf. Jeg har kigget på mange af dem som i andre herinde har valgt og må sige jeg er solgt i mange af billederne for de er bare to die for. :loveflag:

Men men... Min H2B mener at vi sagtens kan nøjes med en god ven som tager billeder, hvor jeg gerne vil have en prof til det.

Nu skal det lige siges at jeg har været gift før, altså er dette mit andet ægteskab. Første gang jeg blev gift, tog vi løsningen med en god ven og mange af billederne var ikke som jeg faktisk gerne ville have, plus det var billeder som alle kunne have taget med deres kamera. :td:

Nu er det så jeg vender mig til jer for støtte.

Er jeg urimelig fordi jeg gerne vil have en prof når jeg nu ved at en ven tager gode billeder, men det kunne min 12 årig datter også have taget (hvis i forstår hvad jeg mener). Min H2B er ikke sådan til at skulle sidde og sukke over billederne bagefter, men sådan har jeg det. Jeg ville elske flotte billeder, som mange af de fotografer som i har valgt tager.

Hvad gør jeg nu?

Hjælp mig, piger.... :(

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

hej

vil ikke udtale mig om hvad der er rigtig eller forkert at gøre, men vil gerne dele hvad vores tanker var omkring det :-)

Første tanke var også at vi ville få et familie medlem til det, men efter vi havde snakket om det nogle dage og gået og tænkt, blev vi enige om at vores familiemedlem egentlig også skulle have lov til at nyde festen i stedet for at gå og tage billeder hele dagen. Jeg søgte så lidt, fandt en hjemmeside for amartør fotografer og spurgte på et forum der inde og der var nogen der ville komme med et tilbud til os. fik mange henvendelser og hvor er der mange gode fotografer rundt omkring i DK. Tror jeg fik 5-10 tilbud (meget forskellige). men vi endte op med en fotograf som kommer kl. 12 og bliver til kl. 24. han tager billeder ved ankomst til kirken og så ellers er med os hele dagen. Vi giver 5000 kr.

Synes det er mange penge, men omvendt har jeg også brug for at kunne nyde vores dag 100 % og være sikker på at de billeder der kommer ud af det er gode, så vi blev enige om at vi gerne ville "ofre" de 5000 kr. på at få en udefra.

Men vil slutte som jeg startede, det er blot hvad vi har haft af tanker omkring det, og selvom jeg synes vi har nogle venner/familiemedlemmer som er gode til at tage billeder, vil jeg hellere de nyder festen med os :-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville klart forsøge at overtale ham for det kan slet slet ikke sammenlignes!

Den dag SKAL billederne bare være perfekte og jeg ville bestemt se om man ikke kunne spare et andet sted ;-) Jeg er så heldig at min kamerat er prof. fotograf så han er både gæst og fotograf på dagen (og betaler ham selvfølgelig for arbejdet dog til en fordelagtig pris)

0

Del dette indlæg

Sad lidt i samme dilemma , men fandt en prof fotograf til en god pris, han også kunne acceptere, får mellem 300-500 billeder på cd og s laver jeg en fotobog som jeg kan bladre i, tænkte også de kunne bruges som takkegave

0

Del dette indlæg

Jeg ville også rigtig gerne have en prof fotograf for synes det er vigtigt man har nogle gode billeder. Vi er dog endt med at spørge et par familiemedlemmer der har nogle virkelig gode kameraer og har meget erfaring. Desuden har den ene taget et år på noget fotoskole og har lidt erfaring med redigering af billeder. Dette har vi gjort for at spare pengene, men havde vi ikke nogle dygtige fotografer i familien skulle vi have en professionel!

Men også her var det mig der gik mest ind for professionel fotograf.

0

Del dette indlæg

Hmm, altså nu en vi nok nogen af dem, der har smidt flest penge efter en fotograf (omkring 20.000 inkl fly fra Stockholm og hotelovernatning!!), for synes det er en MEGA VIGTIG post. Puha, ville ikke betro den opgave til familie eller venner, nærmest uanset hvor dygtige de er, for ville have det rigtig dårligt med at sige min mening og hvad nu hvis, det er helt ad pommeren til... Man laver jo ikke lige hele dagen om. Der har været et par indlæg herinde om nogen, der har været rigtig kede over, hvad de er endt ud med, og det er bare så synd, for det er jo en af de eneste håndgribelige "beviser" for hvordan dagen forløb og det hele så ud. MEN man kan jo godt gøre det meget billigere end vi har gjort det og ved da også at mange herinde synes vi er vanvittige;) Og jeg kan virkelig godt forstå du synes det er en vigtig post... Jeg vil ti gange hellere skære på kørsel/kage/sko/undertøj mm end fotografen..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Prøv at tage et kig på denne beretning fra et af de andre medlemmer.

Her ser du en helt klar forskel på billeder, der er taget af en prof og så de hjemmelavede.

Der har været 2 hold dygtige fotografer på - Colorized og NoClouds.

De øvrige billeder er private fotos. Kan du se forskellen?

Held og lykke med det hele :)

0

Del dette indlæg

Her var det samme situation, jeg ville gerne have en prof. fotograf, min bedre halvdel han mente det var fint nok hans far bare tog billeder. Vi blev gift på rådhuset for knap 11 måneder siden hvor min svigerfar tog billeder, og helt ærlig jeg er så træt af ikke at have fået de billeder jeg gerne ville have, plus jeg slappede bare ikke af foran ham nok til det.

Derfor har jeg brugt meget tid på at finde billige heldags fotografer, da jeg gerne vil have hele dagen dokumenteret, og jeg ved ingen i min familie husker at tage billeder når de hygger sig. Jeg fandt så Lea fra memorable. og en dag vi var ude og spise fortalte jeg ham så var meget det betød for mig at have billeder og minder, og var ked af det jeg var over de manglende billeder/dårlige kvalitet og manglende detaljer fra rådhuset, samt hvad prisen var, at der var råd til det i budgettet, samt at vi for en lille smule ekstra faktisk kunne få memorables pakkeløsning med fotograf hele dagen og dj for en begrænset ekstra pris. Han tyggede lidt på den og jeg fik lov at kontakte dem.

Vi var så ude og snakke med dem, se billede stil mv. og bagefter var han bare højtflyvende. Han elskede billede stilen og Lea som person, og han er nu rigtig glad for at vi har en med til at sørge for minderne er der til os :loveshower:

Ofte så ser de mænd jeg har snakket med, det bare som endnu en unødvendig omkostning. Det er med at få dem til at forstå der virkelig er forskel på tante Olgas billeder, og ordentlige billeder som er efter behandlet. Samt hvor meget det betyder for en. Jeg har brugt som argument at det er de eneste minder vi har at kunne trække frem igen og igen (ganske som med vielsesringene, at dem skulle vi jo gå med hver dag så de var også vigtige :tunge:) haha, også er det gået igennem.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tror det vigtigste er at man er tryg ved sin beslutning omkring fotograf. Hvis man ved at man vil gå og spekulere på om ens ven/bekendte/familiemedlem nu får taget de rigtige billeder og husker at tage nok billeder, så kan det ikke betale sig at spare de penge synes jeg. Jeg har set billeder som dem der skal tage ved os har taget, og jeg er helt tryg ved det. Ville dog heller ikke være det hvis jeg vidste at de ville fotografere med almindelige digitalkameraer. Er vigtigt at udstyret er i orden og folk kan bruge det.

Nu vil jeg så sige at det aldrig har været på tale at vi skulle have en heldagsfotograf da vi desværre slet ikke har råd til det. Det var mest til locationbilleder. Hvis vi endelig ikke er tilfredse med de billeder må vi hoppe i tøjet en anden dag og få taget nogle nye billeder :)

Men synes da at det at du tidligere har haft dårlige erfaringer med at bruge en ven, burde være god grund til at i får en professionel. For er som sagt vigtig at du kan slappe af og ikke tænker på det på dagen. Det må da være et godt argument :)

Redigeret af MissTigger
0

Del dette indlæg

Ikke at det nødvendigvis forholder sig sådan for alle men jeg syntes egentlig selv du har givet svaret i kraft af at det er dit andet bryllup, og de fotooplevelser du havde ved det første. At du siger til din kommende at det her bryllup bare skal være det og "sidde i skabet" vil da umiddelbart være et argument som må formodes at batte lidt på ham.

Omvendt skal det måske nævnes at nogle af de indlæg jeg har set fra folk som har været utilfredse med deres fotograf ikke altid har været fra de allerbilligste eller "vennetjenester". Jeg har formentlig ikke set /læst alle men der var da nogle i mellem hvor det ikke havde været helt billigt.

En mellemløsning hvor du lytter til andres erfaringer er måske også mere spiseligt for din kommende.

0

Del dette indlæg

Great hele indlægget forsvandt… Om igen :)

Vi er jo en af dem som Diskobil snakker om, vi gav over 11.000 for fotograf, og er ikke tilfredse. Han var ganske enkelt ikke god nok til sit job, og ikke proff. nok. Men stadig bedre end onkel arne, temmelig meget endda. Og jeg ville aldrig undvære fotograf, for kvalitetensforskellen vil være temmelig synlig - som Ki også ganske rigtig skriver (Sikke da nogle fine billeder fra COLORiZE :floejt: )

Det er også ekstramt hårdt arbejde, og som fotograf er man på hele tiden, eller skal i hvert fald være klar. Som gæst må det være noget af et pres, for du har 2 sek. og så er øjeblikket væk. Jeg syntes personligt, at det er for meget at forlange af en gæst - og tænkt hvis arbejdet ikke blev gjort godt nok :huh:

Så vi holder alle sammen med dig - det er bare et ærgerligt sted at spare, og det er altså penge givet så godt ud. Jeg ville heller spare på maden, end fotografen ;)

Redigeret af Victorias secret
0

Del dette indlæg

Min h2b foreslog også, at hans far skulle tage billederne, for han har et spejlreflekskamera, men jeg sagde, at det skulle han ikke, da han var gæst og skal have lov til at nyde festen. Som det bliver beskrevet ovenfor, så må det være noget af et pres at skulle sørge for at fange de vigtige øjeblikke!

Men vi har faktisk valgt en ikke-prof, så at sige, men han koster stadig lidt knaster.. 6000 bobs. Det er en jeg tidligere har gået på gymnasiet med, og det var et rent tilfælde jeg faldt over ham - han er egentligt 'bare' en amatørfotograf, der øver sig, når han kan. Men vi syntes begge, han var rigtig dygtig, plus jeg kender ham og han er stadig lige så flink, som han var dengang i gymnasiet! :)

Så ham har vi booket!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er ked af at jeg valgte en ven til opgaven! Jeg er så ked af de billeder jeg fik taget - Og jeg får aldrig det ØJEBLIK igen :(

( Det er ikke hans skyld - Jeg skulle bare ha vendt den herinde. )

Jeg ville til hver en tid hyre en prof - især hvis du har tidligere erfaring.

Redigeret af MLauritsen
0

Del dette indlæg

Jeg har ikke givet i nærheden af 10000 , kunne aldrig drømme om det, men har stadig fået prof fotograf fra før vielsen til kl 18, dette har vi selv valgt, incl, portrætter af os, gæster og transport og alt derimellem og mellem 300-500 billeder , til 3700

0

Del dette indlæg

@ Monster Bridezilla... Orv det var godt nok billigt... Hvorhenne fandt du den fotograf?? For den billigste jeg har set koster 5000 kr og det kan jeg ikke lige overbevise H2B om at vi skal bruge...

Tak til jer andre for støtte og gode råd. Jeg vil tage en snak med H2B i aften og se hvad han siger og hvad vi kan komme frem til sammen....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

@ Monster Bridezilla... Orv det var godt nok billigt... Hvorhenne fandt du den fotograf?? For den billigste jeg har set koster 5000 kr og det kan jeg ikke lige overbevise H2B om at vi skal bruge...

Tak til jer andre for støtte og gode råd. Jeg vil tage en snak med H2B i aften og se hvad han siger og hvad vi kan komme frem til sammen....

Smag og krav er forskellig self., men bare ikke kun kig på prisen. Kig efter hvad du/i kan lide, og forventer af billederne. Ellers kan du hurtigt også blive ked af det.

Min kollega gav 5000 ved en klassisk portrætfotograf for en hel dag, og hun elsker sine billeder - jeg derimod syntes lige så godt onkel arne kunne have taget dem, vitterligt, så jeg ville være blevet meget ked af det.

(det har jeg dog ikke sagt til hende self., bare nikket og rost dem).

Hvis du finder en billig fotograf (til under 5000), og syntes vedkommende tager super billeder, så er det jo bare helt fantastisk :) Mange har bare brændt fingerne ved at tage en (for) billig fotograf, hvor de kun har kigget på prisen.

Redigeret af Victorias secret
0

Del dette indlæg

Ok, nu kommer min mening: Er bare den ene hooked på, at det skal være gode billeder, så skal fotografen prioriteres. Bum.

Priotering af fotografen er i min verden, at man er tryg ved sit valg af fotograf, og ikke bare er tilfreds med, at "en eller anden" med et spejlreflekskamera "klarer opgaven". Det sikrer man sig ved at se, hvad fotografen egentlig kan - se, hvad fotografen før har lavet. Er stilen, kreativiteten mv. det, man ønsker/går efter i de forskellige situationer, man ønsker med på dagen (fra kirke til brudevals fx)?

Fotografen kan i min verden være både en professionel eller en dygtig amatørfotograf, alt afhængig af ens budget. Der findes både dårlige proffer som koster kassen og billige, branddygtige amatører. Og alt derimellem. Lav evt. et opslag på www.fotostart.dk/forum i kategorien Fotograf søger/søges.

Jeg er selv amatørfotograf, og vi prioriterer derfor også fotografen. Ham, vi har fundet, er ikke gratis, men jeg føler mig helt tryg ved hans stil: http://perzangenberg.dk/blog/

Vi kunne sikkert godt have fundet en dygtig amatør til det halve, men jeg forelskede mig i dette billede, som han har taget i det forsamlingshus, hvor vi skal holde festen. Jeg tænkte bare: "Jeg skal på sådan et billede med min H2B!" Og så bliver det sådan :sm::biggrin:

Jeg tager aldrig mit kamera med som gæst til bryllup, for jeg vil ikke have, at min H2B skal sidde ved siden af en tom plads, for jeg kan valse rundt hele aftenen og fotografere. Jeg ville være ked af, at det lå på én gæst at forevige vigtige øjeblikke som taler, brudevals mv. Jeg synes, at det må være rarere for brudeparret og gæsten med et kamera, at der er en "100 % dedikeret flue på væggen".

post-65672-0-56090800-1389981924_thumb.j

Redigeret af Soon2bemrsH
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer