AnjaSascha

efternavn

24 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi har begge både et mellemnavn og et efternavn, så vi blev enige om, at vi hver især besluttede hvilket af sine egne navne, vi helst ville beholde. Det viste sig så at være mellemnavnet ved os begge. Derefter var det jo meget simpelt at sætte det op i to kombinationer og prøve at blive enige om, hvilket vi synes lyder bedst :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her har det været op til mig, ment at min kæreste ikke har haft lyst til at tage mit efternavn, eller det navn jeg selv havde planer om at skifte til ( gammelt familienavn) . Jeg syntes bare det føles mest rigtig, at vi har samme efternavn, men samtidig har vi en del forhindringer. Jeg ønsker ikke at hedde det efternavn min kæreste har nu , da jeg så bare får et nyt -Sen navn, som jeg syntes er endnu meretræls, end det jeg selv har.

Men min kæreste har så et mellemnavn,som vi egentlig begge to gerne ville have til efternavn, men det er bare ikke så ligetil. Dengang min kæreste blev døbt, blev der lavet en fejl, og det blev skrevet på som fornavn , hvilket er fuldstændig åndsvagt, da det er et spansk efternavn ( efter hans far) . Men det navn er så beskyttet her i landet, og da kærestens far ikke står på papirene, ja så kan vi ikke bare vælge det.

Nu skal vi så ansøge om at hedde det ,og vil så få afslag. Og så vil præsten sende det videre til statsforvaltningen, som så skal tage stilling til om vi kan få lov eller ej. Min kærestes far er død for mange år siden, så han kanikke hjælpe på nogen måde,men vi vil have præsten til at oplyse statsamtet om, at han altså har 7 søskende i Spanien, som ville kunne skrive under, hvis det vil hjælpe noget.

Får vi afslag, kan jeg tage navnet som mellemnavn, men så bliver der noteret at jeg ALDRIG kan tage det til efternavn. Så ja enten ender vi med samme efternavn, eller ender vi bare med sammen mellemnavn.

0

Del dette indlæg

Jeg synes det giver mest mening at have samme efternavn - men jeg har også virkelig svært ved at bestemme mig…

Vores situation er at min kæreste, som er fra Fiji, har et ret specielt efternavn… Og det ville jeg som sådan godt kunne leve med, og det passer også fint sammen med resten af mit navn…

Mit fornavn er bare ikke specielt dansk, og der er i forvejen ingen som kan finde ud af at udtale Lin som med Liin… så hvis folk efterfølgende både får problemer med mit fornavn og mit efternavn, og jeg skal til at stave begge dele hele tiden - det ved jeg bare næsten ikke om jeg orker… Og samtidig mister jeg mit "danske" navn ved at skrifte mit -sen efternavn ud…

Så jeg aner det simpelthen ikke!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Får vi afslag, kan jeg tage navnet som mellemnavn, men så bliver der noteret at jeg ALDRIG kan tage det til efternavn. Så ja enten ender vi med samme efternavn, eller ender vi bare med sammen mellemnavn.

Vil du heller ikke kunne få det, som adresseringsnavn?

Fisk, præsten sagde bare at hvis statsforvaltningen beslutter at vi ikke må bruge det som efternavn,eller hvis vi ikke gad igennem møllen, vil jeg kunne tage det som mellemnavn, men så bliver der skrevet i kirkebogen at jeg aldrig vil kunne anvende det som efternavn. Men det kan min kæreste jo heller ikke alligevel. Så enten bliver det vores efternavn , ellers bliver det vores mellemnavn , og så får vi forskellige efternavne.

Det er ret frustrerende, også fordi at det jo kun er herhjemme der er så få der hedder det, i Spanien , Sydamerika og ja andre lande, det er det jo ligeså normalt som Jensen er herhjemme. Havde kærestens far nu bare stået i hans papirer, så havde der jo ikke været problemer overhovedet.

0

Del dette indlæg

Min H2B har valgt, at tilføje hans fars efternavn (han har i forvejen hans mors), hvor jeg så har valgt, at beholde mit mellemnavn, som er specielt for mig og så slettet mit efternavn for så at tage hans "nye" efternavn.

Grunden til dette er, at vi gerne vil have at vores fremtidige børn får mellemnavn og efternavn efter os begge.

Men eftersom, at min H2B´s tilføjer et "nyt" efternavn uden at slette det andet får han så to mellemnavne, hvor det ene så er hans "gamle" efternavn...

Okay forvirringen er komplet :huh::biggrin: Men håber I forstår...

0

Del dette indlæg

Jeg har en meget stærk tilknytning til mit efternavn, da der kun er 10 i Danmark (nok egentlig i verden), der hedder lige det. Derfor vil jeg rigtig gerne beholde det. Det var min H2B heldigvis med på :)

Han bruger nemlig ikke sit efternavn ret meget, kun når han gerne vil være anonym, da det er et meget almindeligt -sen-navn. Derimod bruger han primært sit mellemnavn. Så vi er endt med den kombination at det bliver hans mellemnavn og mit efternavn.

Det tog os faktisk ikke mere en 5 min at beslutte :heart::rolleyes: Heldigvis er der da nogen ting, der har lov til at være nemme :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har valgt at tage min kærestes mellemnavn til efternavn, det er der 600 i DK der hedder og har relation til hans afdøde far. Vi har begge -sen efternavne og mit mellemnavn har jeg ingen relation til. ,en ja det er da lidt vemodigt at skille sig af mit mit mellem og efternavn.

0

Del dette indlæg

Mit mellemnavn er navnet på familiens slægtsgård, som ja går mange mange år tilbage.

Vi har derfor valgt at bruge dette som efternavn og sletter så vores nuværende efternanve som begge er sen navne.. Her var det kæresten der spurgte hvad jeg sagde til dette, og om jeg ville give tilladelse til, at han måtte tage det. Så her gik det også ret nemt 😊

0

Del dette indlæg

Min mand var på ingen måde interesseret i at skifte navn og havde det fint med hvis jeg også ønskede at beholde mit. Men jeg er altså af den holdning at når vi er gift er vi en familie og så hedder vi det samme :) Så for mig var det rigtigt vigtigt at have samme navn. Så ud med mit meget specielle navn (som jeg egentligt var rigtigt glad for) og ind med hans -sen navn. Jeg har dog ikke fortrudt et sekund, elsker at være hr og fru Petersen <3

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

For os var det en nem beslutning det bliver et meget lang navn da vi begge får to mellem navn :P Men det bliver mit efternavn og hans mellem navn som mellem navn også hans efternavn som efternavn :P

Vi vil heller ha et lang navn enn at give slip på nogen af dem, så vi tog alle med :P

0

Del dette indlæg

Vi har begge mellemnavne som betyder meget for os og meget almindelige efternavne Jensen og Olsen. Vores mellemnavne er dog beskyttede og kan ikke blive lavet om til efternavne, så derfor har vi besluttet begge at have 2 mellemnavne og så tager jeg hans efternavn, hvilket også er min mors efternavn (mine forældre har hver deres). Vores "store" diskussion går på hvilket rækkefølge vores mellemnavne skal være i. Vi synes begge det lyder bedst med "vores eget" først

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg beholder mit mellem- og efternavn og han beholder sit efternavn. Han vil ikke tage et af mine, og jeg vil under ingen omstændigheder hedde Andersen til efternavn (no offense!), så sådan bliver det, og det er vi begge ret godt tilfredse med :wink:

Vores datter har så mit mellemnavn og hans efternavn.

Redigeret af sle85
0

Del dette indlæg

Jeg har valgt at tage hans efternavn. Af flere årsager egentlig.

Primært fordi jeg ved, at det vil glæde ham.

Hans efternavn er mere specielt, nemlig Honoré, med en meget lang slægtshistorie. Hvor min "bare" er Andersen. Dog skal det lige nævnes, at jeg altid har været stolt af at bære min fars efternavn.

Michael nævnte at jeg jo kunne tage Honoré som mellem navn, så jeg kom til at hedde det samme som vores søn, altså Honoré Andersen.

Men nej - jeg vil være hans på enhver måde.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer