Orange Sol

Tilladelse til opsendelse himmel-lanterner

24 posts in this topic

Kaere Alle.

Jeg sidder her og river mig selv i haaret:

Jeg har ansoegt midt-vest-jysk Politi om tilladelse til opsendelse af kinesiske/himmel lanterner til vores bryllup i september... men ak, jeg har faaet afslag.

Begrundelsen var at de er brandfarlige og at de flyver hoejere end 100 meter.

Nu er mit spoergsmaal om nogle af jer andre der har sendt lanterner op -enten til bryllup eller anden lejlighed- har faaet tilladelse til det, og hvordan i alverden bar I jer ad med det?

Jeg taenker paa om det overhoved er muligt -i reglernes hoejbord- Danmark at faa en tilladelse?

(Ja... jeg bor i asien og er ikke vandt til 100.000 regler for dit og dat!)

Jeg haaber meget paa hjaelp!

Kaerlige hilsner

0

Annonce ♥

Hej

Vi står med det samme problem til vores bryllup, jeg ringede både til falck, politiet, trafikstyrelsen, men fik ingen godkendelse ligesom jer. Jeg tænker ikke det er muligt med en tilladelse desværre, så vi har opgivet det. Det skal lige siges vores bryllup bliver holdt midt inde i byen, med tæt beboelse. Måske hvis jeres bliver holdt i et åben område, så kan det lade sig gøre dog stadigvæk uden tilladelse.

0

Der var en der skrev at man ikke behøvede tilladelse men havde ansvaret hvis der sker noget....

Jeg synes de er så flotte, men tænk hvis en ramler ned i nogens hus, stald eller mark, det ville jeg have det så skidt med...

0

Der er jo en grund til at der ikke gives tilladelse, nok fordi det ikke er sikkert i det område. Og det synes jeg at man skal have respekt for. Det kan være der er huse med stråtag osv. Så må man pakke selskabet og køre et andet sted hen, hvis man ønsker at gøre det synes jeg.

1

Annonce ♥

I BR (mener jeg) kan man få ballonger med lys i , Så kan man leje en gashalløj, og bruge det i stedet. Hvis det var noget.

Var til et bryllup hvor det blev brugt og det var rigtigt sødt.

0

Jeg har også lige Idag modtaget afslag fra midtvest politi, vores bryllup er om 14 dage, og dette var min overraskelse til mon mand, da jeg hverken kan holde tale eller skrive sang, sp jeg er helt lost nu og ved ikke hvad jeg sp skal finde på :(

Har også købt alle lanternerne og fandt først ud af for 4 uger siden at man skulle have tilladelse..

0

For det første så skal man ikke søge om tilladelse! For det andet så brænder de op inden de falder ned. Så ingen ild rammer ned nogle steder. Ring til CTI Party - de kan forklare jer det. Og hvilke forholdsregler med vejret osv man skal tage. Flyverhøjden er ca. 80 meter.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Civil-luftfart/Spoergsmaal-og-svar/Ubemandede-friballoner/Balloner-og-rislamper/Rislamper.aspx

Vi har talt med luftfartsstyrelsen og fået et ja og vi sender dem op til vores bryllup om 14 dage

Edited by Regnbuebarn
0

Hej igen.

Midt-vest-jysk Politi mener bestemt at man skal soege tilladelse til at sende dem op. Og ja... de mener de flyver hoejere end 100 meter, det var i hvert fald det svar jeg fik. Derudover kan jeg bliver retsforfuldt hvis jeg sender dem op uden tilladelse, grundet de er brandfarlige.

Men vores bryllup bliver holdt langt ude paa "Lars tyndskids mark" der er i hvert fald 150 meter til naermeste bygning... og det er et forladt hus.

Regnbuebarn: Saa vidt jeg kan se paa dit link skal skriver trafikstyrelsen dette:

...giver vi umiddelbart ikke tilladelse til opsendelse af rispapirballoner som benytter åben ild til opdrift, da der ikke er dokumenteret garanti for, at rispapirballoner forbliver under 100 m, og der er risiko for, at ballonen kæntrer under opsætning eller i turbulens, hvorved den kan antændes og/eller dale ned, og derved udgøre fare for personer eller ejendom på jorden.

Jeg tror ikke der er saa meget at goere...

Det goer mig bare rigtig trist, da vi saa gerne ville have bragt lidt asien med til vores bryllup.

Men vi skulle nok have valgt at holde vores bryllup her hvor vi bor, saa kunne vi ogsaa havde faaet et overdaadighedsbryllup for de samme penge som en budget bryllup i Danmark!

Rose.M: Tak for forslaget med BR-ballonerne, det var rigtig soedt af dig. Men jeg tror vi oensker den aegte asiatiske vare eller "ikke noget."

Tak for jeres svar!

Kaerlig hilsen

0

Annonce ♥

Hej igen.

Midt-vest-jysk Politi mener bestemt at man skal soege tilladelse til at sende dem op. Og ja... de mener de flyver hoejere end 100 meter, det var i hvert fald det svar jeg fik. Derudover kan jeg bliver retsforfuldt hvis jeg sender dem op uden tilladelse, grundet de er brandfarlige.

Men vores bryllup bliver holdt langt ude paa "Lars tyndskids mark" der er i hvert fald 150 meter til naermeste bygning... og det er et forladt hus.

Regnbuebarn: Saa vidt jeg kan se paa dit link skal skriver trafikstyrelsen dette:

...giver vi umiddelbart ikke tilladelse til opsendelse af rispapirballoner som benytter åben ild til opdrift, da der ikke er dokumenteret garanti for, at rispapirballoner forbliver under 100 m, og der er risiko for, at ballonen kæntrer under opsætning eller i turbulens, hvorved den kan antændes og/eller dale ned, og derved udgøre fare for personer eller ejendom på jorden.

Jeg tror ikke der er saa meget at goere...

Det goer mig bare rigtig trist, da vi saa gerne ville have bragt lidt asien med til vores bryllup.

Men vi skulle nok have valgt at holde vores bryllup her hvor vi bor, saa kunne vi ogsaa havde faaet et overdaadighedsbryllup for de samme penge som en budget bryllup i Danmark!

Rose.M: Tak for forslaget med BR-ballonerne, det var rigtig soedt af dig. Men jeg tror vi oensker den aegte asiatiske vare eller "ikke noget."

Tak for jeres svar!

Kaerlig hilsen

Altså du kan jo ringe til dem :wink: Jeg har ringet og fået reglerne skåret ud i pap. Jeg kontaktede også politiet og de henviste mig til trafikstyrelsen som henviste mig til styrelsen for luftfart, det er dem der lovgiver på det område med hvad der bevæger sig i luften.

Det denne linje du skal bekymre dig om: Du kan uden tilladelse opsende én ballon af kategorien ”Let”, hvis du overholder de vilkår som fremgår af BL 7-9 ”Bestemmelser om ubemandede friballoner” afsnit 4.4. og 5.1.

0

Kaere Regnbuebarn

Tak for dit svar, det er dejligt at I har faaet tilladelse.

Jeg har lige et spoergsmaal mere: Sender I kun 1 lanterne op?

Vi ville nemlig give gaesterne en hver dvs. 67 stk.

Tak for dit svar :heart:

Kaerlig hilsen

Der er vist noget med en grænse på 50 stk før man skal have udvidet tilladelse, sådan er det ihvertfald med balloner

0

Annonce ♥

For det første så skal man ikke søge om tilladelse! For det andet så brænder de op inden de falder ned. Så ingen ild rammer ned nogle steder. Ring til CTI Party - de kan forklare jer det. Og hvilke forholdsregler med vejret osv man skal tage. Flyverhøjden er ca. 80 meter.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Civil-luftfart/Spoergsmaal-og-svar/Ubemandede-friballoner/Balloner-og-rislamper/Rislamper.aspx

Vi har talt med luftfartsstyrelsen og fået et ja og vi sender dem op til vores bryllup om 14 dage

Er det igennem trafikstyrelsen du har kontaktet luftfartsstyrelsen, kan ikke se at de har en hjemmeside selv.... Jeg har kontaktet Nordsjællands politi og så længe det er forsvarligt vejr så må vi gerne sende dem op, de vil dog være glade for at få dato og kontaktnummer så de ved hvad det er hvis nogen undre sig over ufo'er og lign...

0

Hej regnbuebarn

Hvor er jeg glad at du lægger din viden ud til alles brug.

Jeg var også af den overbevisning at man ikke skulle søge, men tage hensyn til naturen på det tidspunkt man vil bruge dem. Sonnerupgård ligger jo ved åbne marker, skove og et stråtækt hus i omgivelserne. Så en en periode med ingen regn er det for tørt. Kendte ikke reglen med de max. 50 stk.

0

Kaere Regnbuebarn

Tak for dit svar, det er dejligt at I har faaet tilladelse.

Jeg har lige et spoergsmaal mere: Sender I kun 1 lanterne op?

Vi ville nemlig give gaesterne en hver dvs. 67 stk.

Tak for dit svar :heart:

Kaerlig hilsen

Vi sender en hver op :wink: Vi har ikke fået tilladelse, for det skulle vi ikke have :)

0

Annonce ♥

Jeg tror det er lidt op til den enkelte politikreds hvordan de læser regler???? Skal I ikke også holde bryllup i Nordsjællands politikreds regnbuebarn?

Kan ikke huske hvilken politikreds det er - for det var ikke noget politiet stod med. Det trafikstyrelsen der står for det. Og den er jo landsdækkende.

0

Hej regnbuebarn

Hvor er jeg glad at du lægger din viden ud til alles brug.

Jeg var også af den overbevisning at man ikke skulle søge, men tage hensyn til naturen på det tidspunkt man vil bruge dem. Sonnerupgård ligger jo ved åbne marker, skove og et stråtækt hus i omgivelserne. Så en en periode med ingen regn er det for tørt. Kendte ikke reglen med de max. 50 stk.

I og med at de er brændt ud inden de falder ned, så kommer der ingen ild i kontakt med noget som helst :) Ellers ville jeg ikke turde.

0

Er det igennem trafikstyrelsen du har kontaktet luftfartsstyrelsen, kan ikke se at de har en hjemmeside selv.... Jeg har kontaktet Nordsjællands politi og så længe det er forsvarligt vejr så må vi gerne sende dem op, de vil dog være glade for at få dato og kontaktnummer så de ved hvad det er hvis nogen undre sig over ufo'er og lign...

Ja det var dem jeg ringede til og mener de stillet mig videre.

0

Ja det var dem jeg ringede til og mener de stillet mig videre.

Jeg sendte en mail til nordsjællandspoliti og de skrev bare at vi skulle tage højde for vejret, undersøge om der var lufthavne i nærheden og meget gerne skrive hvilken dag vi sender dem op så de ved hvad det er hvis folk ringer til dem

0

Annonce ♥

denne side slæger dem og her skriver de at man ikke skal ha tillades for at sende dem op.. http://www.ctiparty.dk/shop/cms-Kinesiske-lanterner.html

Det er bare vigtigt at man huske at tjekke vejret. Det farlige ved dem er jo f.eks. at de ryger skævt og rammer bygninger hvis det blæser. Eller at de bliver for tunge og flyver for lavt hvis det støvregner f.eks.

Så det er bare virkelig vigtigt at tage ansvar, og ikke bare tænke at de brænder ikke når de falder ned og derfor ikke kan skade.

Derudover synes jeg at man skal tænke sig om... Skal folk sende en op for "skønhedens skyld", kunne det måske se lige så flot ud med 25 som med 50... De ender jo på jorden et sted og ligger og sviner...

0

Jeg har netop fået afslag fra Sauntehus slotshotel - de har talt med politiet og fordi der har været så tørt m.v. må vi ikke sende dem op.

Min forlovede og jeg har talt om at vi så bare sætter dem op (een hver .... ad gangen....naturligvis :7himmel: ) en anden gang. De ser så fantastisk flotte ud :cheerleader3:

Vi har så mange kærestedage: 5.11., hvor vi mødtes, 10.12, hvor han besøgte mig første gang til middag og der slog gnister, 30.12., hvor vi blev kærester og nu 30.8., hvor vi bliver gift, så der bliver masser af anledninger fremover :loveshower:

Edited by SRHansen
0