Fætter_Julie

Reagerer på ikke at være inviteret til bryllup?

39 indlæg i dette emne

Hej piger

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få lidt tanke-indspark på et dilemma, som jeg (vi) tumler lidt med herhjemme.

Min kæreste friede i april og vi har netop sendt "sæt kryds i kalenderen" ud til de inviterede. Det har, som man nok kan regne ud, over et halvt år at blive enige om, hvem som skal med til vores bryllup. Min kærestes familie er dejligt nemme, kæmpe sammenhold, alle er søde, rare og passer godt på hinanden -det har været et nemt valg. Men min familie er desværre ret splittet, mine forældre er skilt og der er meget 'uro under overfladen' og det har været hårdt og svært at skulle tage stilling til hvem som skal med, så ingen bliver sure men hvor vi stadig tager udgangspunkt i vores mavefornemmelse. Mit dilemma kommer så her: jeg har en moster og en onkel. De har givet mig en fætter og to kusiner. Den ene kusine ser jeg til familiefødselsdage, hun er sød og rar og vi snakker fint sammen og min fætter ser jeg også ved familiesammenkomster og vi har det rigtig godt sammen. De har begge haft misbrugsproblemer med hash og alkohol men er ude af det og har det idag godt. Min sidste kusine bor i den anden ende af landet, vi mistede kontakten for ti år siden, det sidste jeg hørte om hende var at hun var indlagt på en lukket psykiatrisk afdeling men at hun ellers boede i nogle beskyttede boliger for psykisk svage uge. Vore veje skiltes da hun valgte et liv med 'byens mindre pæne børn' og stoffer, det var ikke et liv jeg selv ønskede at tage del i og sidst vi sås forsøgte jeg at snakke lidt med hende, høre hvordan hun havde det osv. men hun ønskede ikke rigtig at snakke med mig.

Derfor faldt det mig helt naturligt ikke at invitere hende, vi har i forvejen været meget pressede med antallet af gæster da vi har for mange vi gerne vil have med, og derfor måtte skære det ned så vi kunne finde en balance hvor vi kunne betale for gæsterne og samtidig få den fest vi godt kunne tænke os.

Nu hvor 'sæt kryds i kalenderen-invitationerne' er sendt ud (til min moster og onkel samt fætter og den ene kusine) modtager jeg en mail fra min moster hvor hun skriver at min anden kusine har undret sig meget over at hun ikke har modtaget en invitation og at det da måtte være en fejl? Hun vedhæfter min kusines mail og lægger jo hermed op til at jeg skal skynde mig at få sendt en invitation afsted.

Hvad ville I gøre? Jeg har ikke set hende i hundrede år, og jeg havde slet ikke forestillet mig at hun ville undre sig, da vi jo ikke har NOGET som helst med hinanden at gøre og ikke har haft det i mange år. Skal jeg 'bare' invitere hende for husfredens skyld? Eller skal vi stå fast ved den beslutning om at vi har valgt hende fra til gengæld for at kunne få nogle gode venner med?

Tusind tak for at du har ville læse hele smøren, jeg glæder mig til at få lidt tanker på det udefra

<3 fra Julie

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, den gæsteliste er bare SÅ svær.

Vi snakker meget om, hvorvidt folk er inviteret for deres eller vores skyld. Får VI en bedre dag af at de er med? Det kan også være en bedre dag i form af husfred, vel at mærke.

Jeg synes du skal forklare din moster hvorfor hun ikke er inviteret - det burde din moster sådan set godt kunne forstå.

Det er bare svært - man ønsker ikke at skabe splid, men det der med at invitere folk "af pligt" er jo heller ikke særligt fedt.

Jeg håber du finder ud af det :unsure:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du/I kan gøre begge dele med god ret og hvilken løsning I bør vælge afhænger helt af om I vil gøre det som I helst vil eller vil vælge en mere kompromissøgende løsning. Du siger det også selv. Det er et spørgsmål om man skal stå fast eller invitere hende for husfredens skyld. Jeg ville nok stå fast på det I har valgt og sige som det er at I ikke rigtig har haft nogen kontakt til hende i mange år og ikke aner hvor hun er i livet + at det i givet fald ville være på bekostning af nogle andre. Så kan man så senere tage den med mosteren og måske løse det hvis der kommer et eller flere hurtige afbud. Derudover kunne du tage din mor med på råd (hvis det er en gangbar løsning).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hvem i er som personer vil jeg sig.. Jeg kunne aldrig drømme om at invitere af pligt (eller lave ret meget af pligt). Vi inviterede dem vi ønskede at se til vores bryllup, og min svigermor mente absolut ikke at vi kunne lade være med at inviterer min mands kusines nye kæreste. Vi har aldrig mødt manden, kender ikke manden, så nej han blev ikke inviteret. Jeg tror da hun tog det pænt, men om så hun havde lignet en hønserøv i 4 år efter, så havde jeg stadig ikke inviteret ham ;) Vi ønskede kun at inviterer mennesker med til vores bryllup som vi kendte og havde det godt sammen med. Lille og intimt på 34 gæster :)

Hvis i går meget op i husfreden - og at de øvrige gæster i den familie kommer, så skal i nok gøre det for at få fred. Men i min verden er det fint nok at hun ikke er inviteret. Du snakker jo ikke med hende.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hei,

Åhh problemet hvor løsningen er så svær at finde!

Vi valgte ud fra: Har vi snakket med personen/familien inden for de sidste 2 år? (nu bor vi i Norge og det er ikke så tit vi snakker med dem derhjemme - men når vi gør er det som om der ikke er gået en dag siden sidst)

En fætter af mig har ikkereageret på ikke at få STD kort og heller ikke hans far har nævnt det selv om han er inviteret.

Stå fast på jeres mening er mit råd. Det er JERES dag.

Hvis nogen siger at "dem og dem bør man invitere" eller "det kan man da ikke" så bed DEM om at holde en fest, for så kan de jo selv få lov at bestemme der ;-)

Held og lykke - er sikker på at det nok skal gå uanset hvad jeres valg bliver.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Havde det været 10 personer, vi havde snakket om, så ville jeg ikke have gjort det.

Men en enkelt person - jo jeg ville invitere hende med.

Jeg er med på, at det er brudeparrets fest, og at de bestemmer i sidste ende, men jeg vil også gerne at alle er glade og tilfredse, sådan er jeg indrettet.

Og når det kan gå op med 1 person ekstra, så ville jeg slet ikke være i tvivl om at hun skal med.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil sige at det kommer an på om i reelt ville kunne have plads (både fysisk og økonomisk) og om hun er den eneste der er valgt fra... Vi havde kun plads til max max 50 personer inkl os selv i festlokalet så vi måtte sortere 7 fra listen som vi havde mindst kontakt med (3 venner og 4 familiemedlemmer, og det synes alle var helt ok)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lad være med at at sende invitation. Det har intet med misbrug at gøre, men om hvorvidt hun er fremmed for jer, og det må man sige hun er. Sig det ikke var intentionen at såre, men at i har valgt at fokusere på de mennesker i ser. Selv har jeg en god veninde der ikke kommer med til vores bryllups, fordi jeg ser hende for sporadisk og hun slet ikke har mødt gommen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære alle

Hold da op hvor er jeg glad for at så mange har taget stilling til det. Hun er ikke den eneste vi har måtte skære fra, også min fars nye kærestes to voksne børn f.eks. har vi også fravalgt, simpelthen for at få gæsteantallet og økonomien til at gå op. Jeg vil formulere et fint og respektfuldt svar som begrunder det valg som vi allerede har taget.

Tak for jeres tanker, det betyder rigtig meget :loveshower:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan se du har besluttet dig, men... Jeg synes ikke I kan være bekendt at invitere de andre 4 og ikke hende.. Helt ærligt - det er bare tarveligt i min verden.. Det var lidt noget andet, hvis der nu var 2 af dem I ikke inviterede, men når det kun er 1, så kan hun nemt føle sig rigtig meget udenfor.. Især når hun tydeligvis er mentalt ustabil :(

Min samvittighed ville ikke række til det.. Og var jeg din moster, så var jeg altså blevet sur på en "sådan-behandler-man-ikke-min-familie-måde"

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvorfor skal man please andre? Det her er jo ikke et velgørenhedsarrangement, eller en havefest hvor man løst og fast samles, men et bryllup, som givetvis betyder rigtig rigtig meget for både brud og gom. Måske er jeg umenneskelig - det syntes jeg nu ikke - men jeg kan virkelig ikke se hvorfor man skal inviterer af pligt. Ja muligvis føler hun sig udenfor - men det er hun jo også?? De har jo ikke kontakt med kvinden, hvorfor i alverden er det så pænest at inviterer hende? Jeg syntes da det klart er mere naturligt ikke at inviterer hende.

Og det der med der ikke går skår af dem, ved at invitere hende, det kommer så sandelig an på hvem man er. Jeg personligt ville have det direkte ubehageligt ved at der var nogen tilstede til mit bryllup, som jeg ikke ønskede der. Den invitation ville være på bekostning af min egen oplevelse på dagen - og det skal det da vel aldrig være.

Jeg syntes det er helt fint TS at du spørger om råd herinde, men vi er alle forskellige, så gør det du føler for. Uanset hvad det nu er.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan sagtens forstå dig Rose90, det har vi også snakket om herhjemme. Men vi blev enige om at vi ikke ser dem som en familie på 5, men som 4 forskellige familier, fordi alle er voksne mennesker og har hver deres liv, nogle med børn osv. Hvis hun skulle med ville vi skulle skære en anden fra og det ville blive en af vores venner, som vi rent faktisk har et forhold til. Selvom jeg stadig synes det var en svær beslutning, så ville jeg være 100% velvidende om, at skulle hun inviteres med, ville det kun være for ikke at gøre min moster sur og ikke fordi jeg egentlig ville have lyst til at have hende med eller se hende, for hun er egentlig som en fremmed for mig.

Jeg har haft et stort behov for at alle skulle være glade og ingen føle sig trådt over tæerne, men som Victorias secret siger, så er det jo ikke et velgørenhedarrangement og det skal jeg huske mig selv på engang imellem når vi planlægger at holde en fest som skal koste mange penge - uanset hvordan man vælger at gøre det er der altid nogen som ville have gjort det anderledes.

P.S. I er bedre end Mads og monopolet ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Havde det været 10 personer, vi havde snakket om, så ville jeg ikke have gjort det.

Men en enkelt person - jo jeg ville invitere hende med.

Jeg er med på, at det er brudeparrets fest, og at de bestemmer i sidste ende, men jeg vil også gerne at alle er glade og tilfredse, sådan er jeg indrettet.

Og når det kan gå op med 1 person ekstra, så ville jeg slet ikke være i tvivl om at hun skal med.

Hejsa,

Jeg vil sige, jeg er enig med Ki Schou her, men med den tilføjelse, at hvis du frygter, det kan skabe dårlige situationer til brylluppet (du skriver noget om, at hun er syg - tilgiv mig, hvis jeg har misforstået det eller overdriver det), så kan denne ene person betyde en stor forskel.

Uf, hvor kan jeg mærke dilemmaet helt ned i maven - jeg håber I finder en løsning, som særligt I (brudeparret) er glade for.

Kærlig hilsen

Line

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har det meget sådan at man ikke skal gøre forskel, og det går jeg meget op i mht. gæstelisten. Om det er nogle man snakker meget eller mindre med, så har jeg det på den måde, at hvis man invitere en kusine med, så skal man også invitere de øvrige fætter og kusiner med. Men nu nævner du, at du er skilsmissebarn, og kan derfor have nogle pap fætre og kusiner, de er jo i et led for sig og hvis du vælger alle dem fra, så er det fair, men du kan ikke udvælge nogle af dem, hvis du spørg mig. Undtagelsen kommer så, hvis det er nogle man virkelig ikke trivedes med eller som man har afskrevet som familie. Dermed sagt, at hvis jeg var dig, så ville jeg gøre op, om hun er en man ønsker at se i fremtiden og kunne fungere fint med til familie kommensammen. Du træder hende over tæerne ved, at fravælge hende og faktisk også vedkommende med kæreste, da der jo nok ikke har været nogen naturlig introduktion, men det ville dit bryllup jo så være. Jeg holder meget fast i, at ligemeget hvor lang tid forholdet har været, så skal vedhænget inviteres med, alt andet er respektløst :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du/I kan gøre begge dele med god ret og hvilken løsning I bør vælge afhænger helt af om I vil gøre det som I helst vil eller vil vælge en mere kompromissøgende løsning. Du siger det også selv. Det er et spørgsmål om man skal stå fast eller invitere hende for husfredens skyld. Jeg ville nok stå fast på det I har valgt og sige som det er at I ikke rigtig har haft nogen kontakt til hende i mange år og ikke aner hvor hun er i livet + at det i givet fald ville være på bekostning af nogle andre. Så kan man så senere tage den med mosteren og måske løse det hvis der kommer et eller flere hurtige afbud. Derudover kunne du tage din mor med på råd (hvis det er en gangbar løsning).

Jeg er enig med diskobil, STÅ FAST.. hun er jo ikke den eneste i har fravalgt.. og folk må respektere man ikke har råd til det hele. Det skal være jeres drømme bryllup ikke andres.

Held og lykke med det svære valg..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes også du skal holde fast i at I ikke har lyst til at invitere hende. Jeg er ellers all-in på at invitere bredt og vi inviterer 6 personer jeg aldrig har mødt og 5 gemalen aldrig har mødt (det er diverse påhæng og noget familie der bor i udlandet) - MEN vi har et nært familiemedlem der ikke bliver inviteret - fordi vi ikke har lyst til at se ham den dag. Det er vores beslutning og den står vi ved uanset hvad brok der så kommer i familien.

og så ville jeg være super velformuleret, sød med sød på, bestemt og fornuftig i den mail du sender til kusinen....for du kan regne med at den i hvert fald vil blive læst af moster og måske også cirkuleret rundt i familien. Så du skal virkelig kunne stå inde for hvad du skriver.

Redigeret af Lindaloo
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det handler jo ikke om at at please andre - eller lave en velgørenhedsfest for den sags skyld. For mig handler om at træffe de beslutninger som skaber størt mulig glæde (læs: jeres glæde tæller selvfølgelig også!).. I får immervæk også den fedeste fest med glade gæster :) Det er heller ikke sjovt hvis planlægningen er trykket af dårlig stemning..

Jeg synes selvfølgelig at det er positivt at I har talt grundigt om det.. Og det kan godt være at din moster/onkel/kusine/fætter kan se det fra jeres synsvinkel - men der er også en god chance for at de ikke kan, så det må I også være forbedredte på :) Som du kan læse herinde, så er der flere der ikke ville være så forstående

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skrev sådan her:

Hej ------

Det har på intet tidspunkt været vores intention at ville skabe splid eller gøre nogle kede af det i forbindelse med vores bryllup, men valget, eller fravalget, af ---- har været bevidst. Det har taget os over ½ år at få gæsteantal, de fysiske rammer og vores økonomiske råderum til at gå op, det har været sindssygt hårdt og har tvunget os til at tage nogle valg som ikke har været særligt sjove. Vi har derfor taget den beslutning at folk vi ikke har haft kontakt til i mere end 2 år, som udgangspunkt ikke skulle med, dermed har vi valgt at prioritere dem som vi har et forhold til, både af venner og familie. Det er vigtigt for mig at sige at vi har intet som helst personligt imod ----, men hun og jeg har ikke haft kontakt i mange mange år. Som sagt er vi slet ikke interesserede i at gøre nogle kede af det og jeg håber på, at I forstår vores valg.

KH Julie

Og så håber jeg at det bliver modtaget ok.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har skrevet sådan her:

Hej -----

Det har på intet tidspunkt været vores intention at ville skabe splid eller gøre nogle kede af det i forbindelse med vores bryllup, men valget, eller fravalget, af ---- har været bevidst. Det har taget os over ½ år at få gæsteantal, de fysiske rammer og vores økonomiske råderum til at gå op, det har været sindssygt hårdt og har tvunget os til at tage nogle valg som ikke har været særligt sjove. Vi har derfor taget den beslutning at folk vi ikke har haft kontakt til i mere end 2 år, som udgangspunkt ikke skulle med, dermed har vi valgt at prioritere dem som vi har et forhold til, både af venner og familie. Det er vigtigt for mig at sige at vi har intet som helst personligt imod ----, men hun og jeg har ikke haft kontakt i mange mange år. Som sagt er vi slet ikke interesserede i at gøre nogle kede af det og jeg håber på, at I forstår vores valg.

KH Julie

Så håber jeg, at det bliver modtaget ok.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Super fint svar. Jeg tror jeg vil bruge det som inspiration, når jeg skal fortælle et par ældre veninder hvorfor de ikke skal med.

Umiddelbart er jeg enig med dig i dit valg, og som du kan gætte, har vi også valgt nogle fra. På den anden side vil jeg fortælle jer andre, at min kusine, som jeg ikke havde talt med i 8 år, inviterede mig til sit bryllup og det åbnede op for et helt nyt venskab, hvor vi har meget glæde af hinanden i hverdagen. Så der kan også komme noget godt ud af det:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer