Forevigt

Splitte par - skal kærester med?

15 posts in this topic

Hej alle sammen.

Vi støder panden mod en mur i forhold til gæstelisten.

Udfordring nr 1: skal venners/familiemedlemmers kæreste inviteres med til brylluppet hvis ingen af os kender dem?

Udfordring nr 2: skal venners/familiemedlemmers kæreste inviteres med, hvis kun én af os kender/har mødt vedkommende?

Udfordring nr 3: hvordan bliver vi enige?

Vores holdninger er fuldstændig modsætninger og ingen af os kan 'give os'. Jeg håber I kan komme med input eller erfaringer.

0

Annonce ♥

Det er rigtig svært..

Vi havde lidt samme problem. Men på den anden side så vil jeg sige de skal med man skal jo lære dem at kende på et tidspunkt.

0

Jeg har været til bryllupper på begge præmisser. Og jeg synes, der er fordele og ulemper. Jeg var til et bryllup for en af mine meget gode veninder, hvor de ikke inviterede kærester/ægtefæller med (selvom de havde mødt dem). Deres argument var, at de simpelthen havde så mange venner at invitere, så det var vigtigere for dem, at vi alle var der til at fejre dagen. Jeg endte med at have en sjov aften med mine veninder. Så har jeg været til et bryllup i familien, hvor min H2B også blev inviteret med. Han havde mødt mine forældre og onkler på det tidspunkt, men han havde ikke mødt min kusine, som altså var bruden i brylluppet. Det var sjovt nok for H2B, og han blev glad for at være "en del af familien" :)

Jeg tænker selv, at hvis folk ikke har deres kærester med, smutter de måske hurtigere fra festen? Altså de vil måske gerne hjem til kæresten/ægtefællen. Men jeg kan også godt forstå, hvis man vælger at prioritere sine penge sådan, at det kun er dem, man elsker, man har med i brylluppet.

Vi vælger (ud fra planen lige nu i hvert fald) at invitere kærester med.

0

Er forholdet helt nyt (dvs. De har ikke mødt hinanden når invitationen bliver sendt ud) så nej. Men ellers ja. Ville godt nok have det underligt hvis jeg blev inviteret til bryllup uden min kæreste. Ville lidt føle brudeparret ikke er interesseret i at møde min kæreste, og de ikke tror på det er et seriøst forhold jeg er i.

Man skal jo møde personerne engang, så hvorfor ikke til bryllup (ved godt det ikke er den dag man lærer dem at kende) fremfor tante olgas 60 års fødselsdag (eller noget andet)

0

Annonce ♥

Jeg ville aldrig invitere uden kæreste uanset om jeg har mødt vedkommende eller ej. Det gælder for så vidt alle typer arrangementer bryllup incl.

Hvis det er et spørgsmål om økonomi, så ville jeg skære i gæstelisten eller finde billigere alternativ, jeg ville fx aldrig undlade at invitere mine nærmeste venners kærester, selvom det er et helt nyt forhold.

Hvis det er et spørgsmål om holdning, fordi man ikke vil have fremmede med til sit bryllup, så synes jeg personligt, at man skal åbne sine arme op og byde velkommen til de nye.

:)

0

vi har så sent som i julen inviteret en kæreste med til en af vores gæster, da vi fandt ud af at min farbror som er jævnaldrende med mig havde fået dame på, og derfor valgte vi at invitere hende med ...personligt ville jeg ha det super svært med at skille folk ad om jeg har mødt dem eller ej, især hvis det er nogen jeg har tæt på mig.

Edited by Marie E
0

Jeg ville aldrig invitere uden kæreste uanset om jeg har mødt vedkommende eller ej. Det gælder for så vidt alle typer arrangementer bryllup incl.

Hvis det er et spørgsmål om økonomi, så ville jeg skære i gæstelisten eller finde billigere alternativ, jeg ville fx aldrig undlade at invitere mine nærmeste venners kærester, selvom det er et helt nyt forhold.

Hvis det er et spørgsmål om holdning, fordi man ikke vil have fremmede med til sit bryllup, så synes jeg personligt, at man skal åbne sine arme op og byde velkommen til de nye.

:)

Jeg er med Ki hér... Vi har sagt til de nærmeste singlevenner og -veninder, at deres kommende kærester er velkomne, hvis vi når at møde dem inden brylluppet :)

0

Jeg er nok også med Ki her men har dog oplevet at det ikke altid er en god ide hvis man ikke kender vedkommende. Spillede for nogle år siden bryllup ovre på Varna-palæet og på et tidspunkt var der ikke så mange i lokalet. Det viste sig så at en af gæsterne var kommet i klammeri med en udenfor selskabet og politiet + en ambulance blev tilkaldt. Gæsten var så et påhæng til en af veninderne som brudeparret aldrig havde mødt. Jeg valgte så i samråd med bruden og tjenerne bare at køre videre og brudeparret tog det fantastisk flot, men det er bare det sidste man ønsker til sit bryllup.

Ved en anden lejlighed oplevede jeg også et påhæng som sad og røg hash udenfor stedet omgivet af børn. Jeg var så tæt på at sige noget til ham men valgte at lade være da det ikke var min kamp. Hvis jeg nævnte vedkommendes navn her ville alle vide hvem det var.

Sidst men ikke mindst oplevede jeg et bryllup hvor et påhæng fik lov til at holde en tale af toastmaster, som en af de sidste. Han starter med at fortælle at han jo er ældre end dem, og også havde været gift før og var blevet skilt "ja det bliver de fleste jo i dag". Der blev musestille i lokalet og brudens mors ansigtsudtryk sagde alt. Han prøvede så ikke at redde den men fortsatte i samme dur.

Derfor er det utroligt svært. Man kunne sige at man vil møde dem inde, men det vil kunne blive betragtet negativt som en slags godkendelsesproces og hvad gør man hvis "det ikke lige er sagen". Det er en udmærket ide at gøre som girl_beat ovenfor. Derudover skal man selvfølgelig vurdere omfanget. De fleste kan nok bedre acceptere 1-2 påhæng end 8-10. Så glider de lettere ind i "mængden" og der er jo også en økonomisk faktor.

0

Annonce ♥

Vi har valgt ikke at gøre det enten/eller. I langt de fleste tilfælde inviterer vi kærester med (også en af vores venner som lige har fået ny kæreste på og vi har kun mødt hende 1 gang til en fest), men jeg har gjort en undtagelse med min mødregruppe, hvor jeg kun har inviteret pigerne og ikke deres mænd, selvom jeg har mødt dem alle. Og det er fordi jeg ser dem som en gruppe for sig, hvor jeg har noget særligt med dem, men ikke med deres mænd. Og jeg tror de vil have det sjovest uden mændene.

Jeg kunne nok godt finde på at gøre det samme, hvis det var en anden "speciel" gruppe, fx en tæt gruppe med gymnasieveninder, hvor man plejede at gøre nogle faste ting sammen kun i den gruppe uden andre (ligesom med min mødregruppe). Så giver det mening for mig at invitere uden kærester/mænd.

Edited by Lisim
0

Vi vælger at invitere kærester med uanset hvor nyt forholdet er. Var til bryllup i weekenden hvor en af mine veninders kærester ikke var med, hvilket hun selvfølgelig var skuffet over.

0

Vil lige komme med et eksempel. Jeg og manden diskuterede nemlig om min mors mands søskende skulle med.

Mine forældre er skilt og de har begge ny partner. På min fars side skal hans kærestes søskende med da vi har rigtig meget med dem at gøre.

På min mors side har min kommende mand kun mødt de to søskende som jeg vil have med en enkelt gang eller to.

Min mand var i mod at de og deres mænd skulle med indtil at det gik op for ham at jeg sådan set heller ikke kendte hans onkel har mødt ham en gang.

Derfor blev vi hurtig enige om at de skulle med.

Derimod har vi skåret venners børn fra

0

Det er trods alt et "luksusproblem" når vi taler om forældre der er skilt og de eksempler man nogle gange hører om forældre herinde som ikke vil sidde i nærheden af hinanden eller sågar måske ikke vil acceptere at den andens partner er med. Der kan man ofte undre sig over hvordan voksne mennesker kan te sig i forhold til noget som de bør være fælles om. Gudskelov er det ikke noget jeg syntes man fornemmer ude til selve festerne når det er, men der ser man jo heller ikke alt. ..)

Det med børn og bryllupsfester er jo også en klassisk problemstilling.

0

Annonce ♥

Min kommende mand og jeg holdt en sommerfest i sommers for at fejre, at vi var blevet færdige med vores uddannelser.

Vi havde et telt i haven, og vi havde valgt, at det var vores helt nærmeste familie og de nærmeste venner, der skulle med + børn. Vores venners kærester var ikke med, da jeg fx på det tidspunkt ikke havde mødt nogen af min kærestes venners kærester.

Vi mødte ingen kritik af det, og ingen så det som et problem.

Til vores bryllup har vi valgt at gøre det samme. Det har vi ikke mødt kritik af.

Vi har valgt at gøre sådan, fordi vi begge synes, at det er mærkeligt at have folk med, som vi ikke har noget med at gøre - og til vores bryllup skal man ikke møde de mennesker for første gang. Den dag skal man være omgivet af mennesker, man holder af, synes jeg.

Vores begrundelse er desuden, at vores venner er nogle mennesker, som vi ser i forskellige grupper, så de har alle noget med hinanden at gøre - men aldrig hvor kæresterne er med. Så det at skulle sidde som ven og sørge for, at ens kæreste ikke keder sig, fordi han/hun aldrig har mødt nogen af de andre, synes vi, er ret ærgerligt.

Vi ser desuden nogle vennepar, hvor vi altid mødes som par, og derfor har vi valg at invitere dem begge med.

Så vi mener, at vi og vores venner får en bedre fest, hvis kæresterne ikke med :)

0

Altså, min far har lige fået ny kæreste.. kan jeg læse mig til på facebook.. Vi skal giftes om 6,5 måned, og hun bliver ikke inviteret med...

Hvis mine fætre og kusiner fik nye kærester, vil de altså heller ikke blive inviteret med. Jeg vil ikke vælge lokation, på baggrund af om de har kærester eller ej.

0

Tak for jeres svar. Vi har fundet en løsning. Jeg troede aldrig det skulle lade sig gøre :)

0