MajaBengtssonxJonasSørensen

Lav selv eller køb?

10 indlæg i dette emne

Hej alle i skønne brude ! :-)

Jeg håber i glæder jer lige så meget som jeg gør ! :-D

Hvad kan bedst betale sig når man ikke har alt for mange penge at rykke rundt med, at købe mad ud af huset eller at lave alt maden selv ? :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej :)

Du kan tro jeg glæder mig til min (vores) store dag!

I forhold til mad, så tror jeg næsten altid det vil være dyrere at vælge mad udefra, fremfor at lave den selv. Når det et sagt, så er de jo et ret stort arbejde at lave maden selv - og tit er der ting der skal gøres færdige umiddelbart inden det skal spises. Det kan give lidt besvær i forhold til, at man gerne vil være festens midtpunkt og fejres, men ender med at stå i køkkenet med sovs på den hvide kjole 😭

Med planlægning og hjælp fra familie og venner kan det dog sagtens lade sig gøre :)

Jeg kender også et par der holdt et meget lav budget bryllup for nogle år siden. Der havde de inviteret til picnic, man skulle bare selv hmedbringe picnickurv med mad. Så sørgede de for drikkevarer, kage, snack og alt det andet. Jeg var ikke selv med, men har fået fortalt at det var virkelig hyggeligt og afslappet :)

Håber du kan bruge svaret til noget.

Redigeret af fruellekær
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh vi glaeder os ogsaa til vores store dag.

Tror det er svaert helt at sammenligne de to ting. Vi har f.eks bestilt en kogekone, og jeg ved at hun ikke gaar paa kompromis med standarden paa de raa varer hun skal bruge, saa dermed bliver det vaesentlig dyrere end hvis vi bestilte udefra. Tilgengaeld faar vi alt vores mad lige praecis som vi oensker, og ikke en standard menu fra et catering firma.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi glæder os helt vildt :loveshower: vi har valgt at få kok ud, og lave maden, vi ville gerne ha det lækkert ( det kan man også sagens få selv om man laver det selv) men vi ville gerne undgå al stressen op til så vidt muligt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit bud er at købe det. Vi har det seneste år holdt 30 års fødselsdag for 90 gæster og barnedåb for ca. 60 personer. Den ene gang lejede vi lokaler og bestilte mad udefra. Det var så lidt der gjorde forskellen var hvis vi selv skulle stå for alt mad, så det ville jeg ikke bøvle med. Men prøv at lav et overslag. Det kommer jo meget an på hvad man er til af mad.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi fik mad til en kuvertpris på 265 kr. mit alles ift. maden (forret, hovedret som var anrettet på buffet, dessert og natmad). Vi fik så også en god pris, fordi vi havde inviteret 90. Vi fik god mad, men ikke decideret dyrt kød, og det gjorde også en forskel. Vi havde bare som krav at det var god mad. Det var to lokale kokke, som havde cafe/restaurant på det tidspunkt, og som havde som koncept at lave virkelig god mad til rigtig rimelige penge.

Jeg er ikke ferm i et køkken, så jeg ville aldrig binde an med at lave det selv (til gengæld lavede jeg alle mulige andre diy-ting i stedet for).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mit bud er at købe det. Vi har det seneste år holdt 30 års fødselsdag for 90 gæster og barnedåb for ca. 60 personer. Den ene gang lejede vi lokaler og bestilte mad udefra. Det var så lidt der gjorde forskellen var hvis vi selv skulle stå for alt mad, så det ville jeg ikke bøvle med. Men prøv at lav et overslag. Det kommer jo meget an på hvad man er til af mad.

Jeg er umiddelbart enig. Vi har en rigtig god kunde som selv tager ud og laver mad til alle slags fester i hvilken forbindelse hun løb ind i mig, og hun har efterfølgende anbefalet mig til familie venner og bekendte. Dvs. vi har været til rigtig mange fester sammen. Jeg spillede også til deres egen bryllupsfest og runde fødselsdagsfester men der har de holdt det på steder hvor det var inkl. mad eller fået maden udefra. En ting er at det er rigtig meget at stå for selv en anden ting er som hun siger det: at selvom man får nogle serveringspiger m.v. til at stå for køkken m.v. så er det svært at holde fingrene væk. når man samtidig selv har haft en finger med i tilberedningen af maden. Det tror jeg gælder de fleste.

En mulighed kunne være stegt pattegris. Det er nemt, det er billigt og det er godt. .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gør det nemt med helstegt pattegris, som en af mine forældres bekendte laver.

Vi får et lille 'cateringsfirma' til at lave tilbehør - hende der ejer det, laver virkelig god og ikke mindst flot mad, så det er lidt mere bryllupsagtigt.

Forretten springer vi over (det betyder ikke noget særligt for os med forret, og vi var helt blanke ift. hvad, forretten skulle bestå af, så den springer vi over).
Vi laver kombineret kage og dessert-bord. Her har jeg flere veninder og familiemedlemmer, der har tilbudt at bage - jeg har selv bagt til mange andres begivenheder, så jeg har lidt til gode ;)

Flere bekendte har allerede spurgt, om de skal hjælpe med noget - dem har jeg sat til at bage boller til natmaden, som bliver et pålægsbord - hvis de bager 15-20 boller pr. mand (som langt de fleste kan overkomme), så får vi hurtigt nok. Min papfar skaffer pålæg (han er slagter).

Så på den måde bliver vores bryllupsmenu en kombi af ting, vi selv laver (læs: udelligere til velvillige familiemedlemmer og venner, jeg skal selv højst bage et hold småkager, som kan bages i god tid før og komme i fryseren) og ting, vi køber udefra.

Så det behøves ikke være enten eller - så længe man ikke overbebyrder sig selv, for der er helt sikker nok andet at se til :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dejligt at høre i også glæder jer !! :-)

Vi havde godt tænkt på helstegt pattegris, men syntes bare det er meget dyrt at købe sådan en fætter :-)

Og vi har en del kontakter (gudskelov) så vi har en konditor som laver vores bryllupskage og laver nogle boller til maden :-) så vi kom til at tænke på at hvis man bestilte mad udefra og det så kun var kød, salater etc. Og ikke sovser og brød/smør, om det så var billigere hvis man bare lavede noget af det selv.?

Ellers havde vi også tænkt på at lave det hele selv med hjælp fra min mor,mormor,svigermor og søster :) og så sørge for at det er kød som er lækkert men som er billigt og nemt :)

Og måske hotdogs til natmad har jeg hørt mange syntes er lækkert når man har drukket :D?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer