Chrisling

Kan man det?

26 posts in this topic

Jeg sidder her og prøver at finde en måde at holde bryllup på som vi gerne vil have det - uden at det ruinerer os økonomisk (jeg er på SU)...

Havde vi uanede midler, inviterede vi hele den pukkelryggede, rub og stub, med på en weekend på et vinslot i Toscana, og festede igennem som der aldrig er blevet festet igennem før :smolf:

...men virkeligheden er jo unægtelig en anden :blink:

Hvem ved - måske har vi midlerne når vi en gang skal holde sølvbryllup?

Vi har den holding at vi ikke vil holde bryllup, bare for at holde det - det skal også være en dag/fest som vi gerne vil have den...vi har ikke lyst til at gå på kompromis med ting der betyder meget for os.

Alle har deres måde at holde bryllup på, og det har jeg stor respekt for - vi ønsker bare ikke at ende ud i papbestik og fløderand fra Netto, fordi vi inviterede flere end vi havde råd til (og ja...jeg har været til sådan et bryllup :) ).

Og der er i de næste mange år ikke udsigter til at vi ville have råd til at invitere alle med...

Jeg har en rimelig stor familie - mange af dem ser jeg max. et par gange om året, og har ikke det store forhold til dem. Men jeg er yngste skud i min generationsstamme, og har derfor været til alle de andres bryllupper...god pli er jo så at inviterer dem man selv har været inviteret hos osv.

Vi ser nogle fra min kærestes familie en del mere, men det vil være akavet at forskelsbehandle, og invitere hans moster og onkel, og ikke mine...forstår I? - Det ville jeg også selv have det skidt med...og det ville såre mine forældre.

Ja...jeg ved det er VORES bryllup, og ikke familiens - men jeg vil så nødig skabe splid og dårlig stemning... :bearhug:

Jeg kom derfor på følgende idé:

- Stor reception, hvor rub og stub bliver inviteret - måske trække den lidt ud tidsmæssigt, og gøre plads til eventuelle taler og indslag.

- Og så fest for den allernærmeste familie (læs: vores forældre) og vores venner (venner er for os den familie man selv vælger, og de betyder rigtig meget for os...). Evt med overnatning og fællesbrunch næste morgen.

På den måde er der ingen forskelsbehandling rent familiært, og der er rene linier...OG der ville være penge til en rigtig lækker bryllupsrejse, som vi også godt kunne tænke os.

Kan man det? (Til Jer der kunne følge mit lidt rodede indlæg så langt... :bestwishes: )

Bliver det akavet? Bliver det for tamt?

Edited by Chrisling
0

Annonce ♥

Hejsa

Det synes jeg sagtens i kan. Der er der jo også mange andre der gør. På den måde er alle med, som du selv siger.

Held og lykke med det. :bestwishes:

0

Det bestemmer I jo helt selv, men hvis det var mig ville jeg droppe overnatning og brunch og invitere mere familie med til middagen/festen.

Det er jo en smagssag. :bestwishes:

0

Ja, det gør vi også. Altså holder en reception, hvor vi har sendt mails ud til alle dem, vi gerne vil se på denne store dag. Så holder vi middagen for den nærmeste familie og vennekreds.

Der vil ved receptionen blive budt på bryllupskage, så selvom man ikke er inviteret til selve middagen, får man stadig mulighed for at være en del af vores dag.

Fotografen vil desuden være til stede ved receptionen, så der vil blive taget billeder af alle der også.

0

Annonce ♥

Det bestemmer I jo helt selv, men hvis det var mig ville jeg droppe overnatning og brunch og invitere mere familie med til middagen/festen.

Det er jo en smagssag. :bestwishes:

Ja, kan godt se hvad du mener Lotte...men problemet er at selv om vi fravælger overnatning og brunch (som i forvejen er en meget måske'er), vil vi ikke have spillerum nok til at invitere alle med.

...og så er det der vil blive forskelsbehandlet, for hvem skal man så invitere og hvem skal man ikke?

0

Det er netop sådan jeg gerne vil have mit bryllup. Reception for alt og alle og middag for de allernærmeste.

Synes i skal gøre det og så holde en kæmpe fest når i får råd.

0

Det lyder næsten som mit bryllup.

Vi har netop også været inviteret til alle mine fætres og kusiners bryllupper, men jeg kunne ikke overskue at alle skulle med til mit. Og ville heller ikke såre nogen.

Vi starter tidligt: vielsen er allerede kl 12 med efterfølgende reception hjemme, hvor vi serverer lidt let mad og bryllupskagen (for så er der lidt mere bryllupsfest over det). Vi har inviteret 120 til vielse og reception, og flere dukker måske op. Her er alle velkomne, alle mine fætre kusiner og deres mange børn.

Så holder vi en fest for de nærmeste 35 (ca 10 fra hver side af familien og 15 venner) om aftenen.

Så det ligner din plan lidt.

Vi synes, at man kan - nu har vi i hvert fald inviteret og planlagt det hele, så...

-Kirstine

0

Jeg synes at det lyder som en :bestwishes:-GOD idé!!

På den måde har alle været med, men I får alligevel den fest, I gerne vil have. Og jeg er sikker på at jeres familie forstår, at I ikke har råd til det helt store for alle.

Jeg er stor tilhænger af kun at invitere dem, man absolut ikke kan undvære til sit bryllup, og det er trist at invitere folk, fordi man har "pligt" til det...! :blink:

Så ja, det kan I sagtens! :bearhug:

0

Annonce ♥

Forstår problemet...

Vi sad i samme båd og valger derfor at holde en reception for venner, familie, naboer m.m. Herefter vil der blive en lille pustepause mellem reception og aften, hvor ca. halvdelen af gæsterne bliver for at feste med os om aftenen (en mindre intim middag, med venner og nærmeste familie). Forældre og søskende overnatter samme sted som os, hvor vi får fælles morgenmad næste dag...

Synes at dette var vores bedste måde at komme over de såkaldte "pligt" invitationer...

Håber at dette kan hjælpe lidt på gæstelisten...

Knus Cassie

----------- BRYLLUP DEN 14.JULI 2007 ------------------

0

jeg synes at det lyder som en :bestwishes: måde at holde bryllup på.

0

Alle skal jo gøre lige netop det de gerne vil til deres eget bryllup. Jeg syntes det er en fin løsning I har valgt, og husk, der vil altid være nogen der brokker sig over et eller andet, men sådan er det bare og ingen kan redde hele verden :bestwishes:

0

Det synes jeg bestemt godt I kan, hvis så vælger at blive gift tidligt så der er en 4-5 timers reception, så er der mulighed for at alle kan ønske jer tillykke osv :bestwishes:

Med en mindre fest med den der betyder allermest for jer, så har I en meget bedre mulighed for at komme rundt og få snakket med alle jeres gæster :blink:

Vi holder selv reception hvor vi bliver 90 (også her er vi blevet nødt til at skære ned) og så fest bagefter for familie og venner med ca 60 gæster, glæder mig meget allerede nu, men jeg har lidt svært ved at kunne se hvordan vi skal kunne nå at få snakket med alle til festen, det er mange mennesker :bearhug:

0

Annonce ♥

Jeg synes faktisk at det lyder som en rigtig hyggelig idé..

Vi holder en mini reception for globryllupsgæsterne..

0

Tja hva kan jeg sige.....

Det lyder fuldstændigt som vores "bryllupsarrangement" - ikke fordi vi ikke har råd til andet, men fordi det er netop sådan vi har lyst til at fejre vores dag. :denmarkflag:

Vi starter endda tidligt med vielse allerede kl. 11.30 - derefter "reception", som jeg ynder at kalde "åbent hus", da det virker mere uformelt.... for alle der har lyst og gider.. Der vil vi i øvrigt servere bryllupskagen, så der netop bliver noget bryllupsagtigt for ALLE gæsterne. Det arrangement slutter så kl 16.00, hvorefter vi skal fotograferes... kl. 18.00 har vi så inviteret den nærmeste familie og venner til fest, der bliver vi ca. 50. For at holde det på et økonomisk fornuftigt niveau har vi valgt ikke at fortsætte, når "pakkeløsningen" slutter kl. 2.00 om natten - tror helt ærligt også at de fleste af gæsterne vil være ret trætte til den tid... For familien betaler vi for overnatning på steder, hvilket inkluderer en fælles morgenmadsbuffet den følgende dag... alle andre har selv kunne "tilkøbe overnatning" til en MEGET favorabel pris....

Jeg glæder mig HELT sindsygt, og vil NYDE at få noget ud af HELE dagen.... og weekenden!

Held og lykke med din planlægning!!! :cheerleader3:

0

Tak for alle Jeres svar :bestwishes:

Jeg synes det er svært...

...nu prøvede vi lige at præsentere idéen for mine forældre - ikke fordi de skal bestemme hvordan vi skal gøre det, men for at se deres reaktion.

- Tror ikke de synes det var en specielt fantastisk idé - men de prøvede at skjule det, og sagde at vi skulle holde det som vi ville have det. Men at der nok var nogen fra familien der ville blive meget skuffede over at blive valgt fra til festen, frem for vores venner....

...altså...

...jeg er så dårlig til sådan noget - selv om det måske er det JEG/VI har mest lyst til, kan jeg ikke fordrage at skabe splid...men det vil der jo blive alligevel, hvis vi begynder at håndplukke dem fra familien der evt. skulle med :cheerleader3:

Nu skriver mange af Jer at I gør det på samme måde - men Jeres "intime" fest løber hurtigt op i 50 mennesker (læg et par stykker til, og det er antallet vi ville være, hvis alle skulle med)...samlet sniger vi os op på en 20 stykker hvis vi bliver os, vores forældre og vores venner. - Bliver det for tamt? :denmarkflag:

Tænker også lidt på om vores forældre vil føle sig lidt akavet, hvis der kun er de 4 som er lidt oppe i årerne...

...årh for pokker altså :balloons:

Kunne man da bare vinde i Lotto!

0

Tak for alle Jeres svar :balloons:

...nu prøvede vi lige at præsentere idéen for mine forældre - ikke fordi de skal bestemme hvordan vi skal gøre det, men for at se deres reaktion.

- Tror ikke de synes det var en specielt fantastisk idé - men de prøvede at skjule det, og sagde at vi skulle holde det som vi ville have det. Men at der nok var nogen fra familien der ville blive meget skuffede over at blive valgt fra til festen, frem for vores venner....

...altså...

...jeg er så dårlig til sådan noget - selv om det måske er det JEG/VI har mest lyst til, kan jeg ikke fordrage at skabe splid...men det vil der jo blive alligevel, hvis vi begynder at håndplukke dem fra familien der evt. skulle med :denmarkflag:

Nu skriver mange af Jer at I gør det på samme måde - men Jeres "intime" fest løber hurtigt op i 50 mennesker (læg et par stykker til, og det er antallet vi ville være, hvis alle skulle med)...samlet sniger vi os op på en 20 stykker hvis vi bliver os, vores forældre og vores venner. - Bliver det for tamt? :bestwishes:

Tænker også lidt på om vores forældre vil føle sig lidt akavet, hvis der kun er de 4 som er lidt oppe i årerne...

For søren, hvor er det her svært for dig, kan man mærke!!

Jeg er selv en af den slags piger, som helst vil gøre alle tilfreds. -Har selv nogle mennesker, som jeg egentlig gerne ville have haft med, men vi har heller ikke pengene til at invitere flere end vi gør.

Samtidig ville jeg smaddergerne have mine fætre og kusiner med -men kun på min mors side, for de andre har jeg intet til fælles med.. Og det ville min far blive ked af! Så vi har valgt tanter, onkler, fætre og kusiner fra. -Som du selv siger: venner er familien man selv har valgt, og selvom dine forældre er tæt på deres søskende og søskendes børn, så har du det jo ikke nødvendigvis sådan. Din økonomiske situation er jo som den er, og sådan må det bare være!

Jeg synes det er er en fin løsning i har forestillet jer, og den tilgodeser alle. -Og 20 mennesker er da ikke tamt, hvis det er sådan I har det bedst!!

Jeg læser det sådan, at det faktisk er din egen følelse af at skulle såre/skuffe nogen som er det sværeste... Ved dine forældre hvor svært det her er for dig? -Du kunne måske skrive denne tråd (eller udvalgte dele af den -du beskriver jo præcis hvordan du har det...) ud til dem, så de kan se med egne øjne, hvor hårdt det er for dig, og mon så ikke de tager en anden kurs og flytter fokus over på dig og dine følelser/behov i stedet for deres egne..?

Hvis først dine forældre er på din side, så vil det jo også blive nemmere at bære alt det andet brok, for så kunne de agere stødpude for dig, hvis andre brokker sig. De lyder jo helt okay dine forældre...

Hold fast i dig selv, men fortæl dem hvad du føler

Held og lykke :cheerleader3:

Rikke

Edited by KimsRikke
0

Annonce ♥

Vi har valgt at holde vores bryllup på en lidt anderledes måde, ikke af økonomiske årsager, men af den årsag at alle vores forældre er skilte, og fundet nye igen, og sågar min mor og min stedfar er også gået fra hindenen, så vi har i alt 5 hold forældre. Så vi synes ikke at vi havde mod på at kaste os ud i en nattefest. Vi har istedet for valgt at efter vielsen kl 10.00, har vi inviteret på bryllupsbuffet indtil kl 16.00 Inden for den tid skal vi fotograferes ude i den dertilhørende park og det skal gæsterne også, samtidig med det tager vi velkomstdrinken. Så bliver der serveret buffet og derefter bryllupskage og kaffe.

Vi fortsætter festen, når vi i den lejede limousine ankommer til Gl Vraa slot sammen med vores bestman og brudepige, hvor vi skal have 10 retters menu og derefter overnatte.

Jeg synes at i skal kaste jer ud i og holde festen ligesom i helst vil have det.

0

Tak for alle Jeres svar :balloons:

...altså...

...jeg er så dårlig til sådan noget - selv om det måske er det JEG/VI har mest lyst til, kan jeg ikke fordrage at skabe splid...men det vil der jo blive alligevel, hvis vi begynder at håndplukke dem fra familien der evt. skulle med :cheerleader3:

Nu skriver mange af Jer at I gør det på samme måde - men Jeres "intime" fest løber hurtigt op i 50 mennesker (læg et par stykker til, og det er antallet vi ville være, hvis alle skulle med)...samlet sniger vi os op på en 20 stykker hvis vi bliver os, vores forældre og vores venner. - Bliver det for tamt? :bestwishes:

Altså det vigtigste må da være en mulighed for at komme til at tilbringe dagen sammen med jer, og det kommer alle jo til. Selvgølgelig vil man da blive skuffet hvis man ikke skal med til festen, men der må også være en forståelse fra familie og venners side omkring hvorfor I vælger at gøre det på den måde, især når alternativet er intet bryllup overhovedet :balloons:

Og hvis jeg skal være lidt grov, så synes jeg ikke forældre osv. kan stille nogle krav til jeres bryllup, og hvis de er meget utilfredse så må de jo give en lille skærv til hjælp, så I kan få drømmebrylluppet (og de også kan), men den mulighed er der jo ikke alle der har, så det er svært :denmarkflag:

Men i sidste ende skal I tilbringe dagene med dem der betyder mest for jer, den nærmeste familie og venner og så er det "bare" udvælgelsen der trækker tænder ud...

0

Jeg synes sagtens du kan nøjes med at invitere de nærmeste til selve festen og resten til receptionen, det er jo suverent jer der bestemmer hvem der er de nærmeste for jer.

Vi holder også fest for de nærmeste med 5 retter og overnatning mm. Og så holder vi en reception for resten.

:cheerleader3:

0

Jeg synes alle skal have lov til at holde sit bryllup som man har lyst til!

Jeg har en veninde der valgte at deres bryllupsfest bestod af 16 personer, og det vil altså sige forældre, bedsteforældre, søskinde, og de to allernærmeste vennepar. Hun var meget ked af at ikke kunne invitere alle dem hun havde lyst til, men for dem kunne et bryllup kun holdes på flot hotel, og så skulle der jo prioriteres. Vi blev ikke inviteret, hvilket jeg havde det helt fint med. Vi sendte dem en lille gave, og de er sågar blevet inviteret til vores bryllup, da vi igen har valgt at holde det på vores måde.

Det er svært at skulle vælge nogle fra, og kender mange af dine problemer. Vi valgte, til trods for mange diskussioner for og i mod, at holde det i et forsamlingshus og invitere alle sammen. Det vil f.eks. også sige både fra min fars og min mors side, selvom jeg i virkeligheden er tættest med min mors side. Vi er nu superglade for at have valgt denne løsning. Dog fik vi mange tilbagemeldinger, mest fra min familie, om at "hvor er vi glade for at blive inviteret, det havde vi slet ikke regnet med!". Så jeg tror ikke det er så sikkert at folk du er i tvivl om bliver sure eller kede af at ikke blive inviteret.

0

Annonce ♥

Åh det er bare rigtig svært hvor man skal skære. Vi har inviteret 124 til reception og 54 til fest (det er så forældre, søskende, onkler, tanter og venner). Jeg ved at mange af mine veninder er lidt skuffede over at de kun skal med til receptionen, og det har været virkelig svært at stå ansigt til ansigt med nogle af dem og et eller andet sted melde ud; I er ikke mine nærmeste venner.

Mine fætre og kusiner løber op i ca 30 pers og de er endda fravalgt i den store runde med reception. Jeg var med til alle deres bryllupper, men det ligger ca 10 år tilbage, da jeg er lidt yngre end dem.

Det er altid svært lige at sluge sin flinkeskolelærdom, men jeg er faktisk glad for at vi gjorde det sådan. Jeg ville gerne se mange af receptionsgæsterne, men jeg har ikke lyst til en kæmpe fest, dda jeg også ved det bliver følelsesladet og privat - det vil jeg kun dele med de allernæreste.

Håber I finder ud af det.

Knus Mia

0

Vi har også valgt en "reception" efter vielsen, med bryllupskage. Vi har ikke noget sted at holde receptionen så det må være lige uden for kirken. Gider ikke bruge mere krudt på at forsøge at arrangere det.

Til festen har vi inviteret forældre, søskende og venner. Vi bliver 28. Synes det er et fint antal. Det bliver 3 runde borde og kommer ikke til at virke så formelt.

Jeg er elev så vi skal også tænke på hvad tingene løber op i.

Ved godt det er svært at vælge nogen fra. Vi har ikke inviteret min mors kæreste. Hun har nævnt det et par gange og jeg har fortalt hende hvorfor. Vil ikke have ham med. Det er vores fest og vores beslutning.

Håber at du finder ud af det. Det er JERES dag.

0

Hvor I bare søde, allesammen http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/icon_hug.gif

Dejligt at læse at alle faktisk har samme holdning til det som mig - at det er en fin måde at holde bryllup på, når nu man ikke kan få i pose og sæk (og også selv om man havde kunne...altså få i pose og sæk).

Måske skulle jeg bare lade være med at tænke så meget over hvad andre synes, og om de bliver sure...som mange af jer også skriver, så er der altid nogle der er utilfredse uanset hvordan man gør det, og det er immervæk VORES bryllup!

Men jeg vil også bare være sikker på at løsningen nu ER den rigtige for os - vi skal jo kun holde bryllup én gang... :ilovebryllupsklar:

...Men det tror jeg nu det er...kan lige se det for mig - vielse i haven, stor reception...lidt sydlandsk stemning. Også en intim gourmetmiddag - lidt uhøjtideligt, uden suppe-steg-og-is musik, et par taler, hygge og fest til den lyse morgen.

Føler egentlig ikke at mine forældre stiller krav til vores bryllup - tværtimod er de foretalere for at man ikke behøver at bruge 100.000 kr på en fest, men de kender jo også til vores økonomi.

Jeg er sikker på at de vil bakke os op, uanset hvordan vi vælger at gøre det.

I denne situation havde det været hyggeligt at have nogle søskende - både kæresten og jeg er enebørn, så "den nærmeste familie" er i sandhed en sluttet lille kreds...

Årh, men jeg synes stadig det er svært - ligger næsten søvnløs om natten over det :biggrin:

Men det er jo også en stor beslutning at holde bryllup...

Kæresten spurgte mig igår om hvad vi skulle finde ud af - vi vender den lige én gang til, før vi beslutter os, tror jeg.

Men der er jo også god tid til...det er jo først til næste år i august ;)

Kom endelig med flere indspark!

Edited by Chrisling
0

Ja da... :ilovebryllupsklar:

DET kan man... om ikke andet, så er det i hvert fald det vi gør... http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/cheerleader3.gif

Og det ved jeg også, at der er mange andre der gør...

Mange klem

Anja

0

Jeg synes det lyder som en god plan, men jeg synes dog, at I bør inkludere dem i middagen, som I selv har været til bryllup hos og som I faktisk "skylder". Det er sikkert forskelligt fra omgangskreds til omgangskreds, hvad man anser som høfligt og uhøfligt, men jeg ville godt nok føle mig stødt, hvis nogle af dem som vi har ofret at invitere til vores bryllupsmiddag, bagefter ikke inviterede os til deres bryllupsmiddag. SU eller ej, så må man takke nej til invitationer, hvis man ikke vil invitere igen - ellers kan I let risikere af folk bliver sure på jer.

Med venlig hilsen

Louise

0